بعد از بیت کوین به‌عنوان پادشاه رمزارزها، از اتریوم به‌عنوان ملکه ارزهای دیجیتال یاد می‌شود. در واقع، اگر بیت کوین برای پرداخت‌های غیرمتمرکز ساخته شده است، Ethereum در جایگاه کامپیوتری عظیم و سیستم‌عاملی هوشمند برای راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز، پا به عرصه وجود گذاشته است.

اتریوم در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت داشت. درعین‌حال، نتوانست رشد قیمت خود را هم‌پای ارز دیجیتال بیت کوین ادامه دهد؛ موضوعی که باعث شده است بسیاری از تحلیلگران از جبران این عقب‌ماندگی در سال ۲۰۲۴ صحبت کنند. در این مقاله، آینده اتریوم، دومین رمزارز برتر بازار، را بررسی و سعی می‌کنیم با داده‌های مختلف، آینده قیمتی آن را پیش‌بینی کنیم.

جایگاه فعلی اتریوم در بازار کریپتوکارنسی

جایگاه فعلی ارز دیجیتال اتریوم در بازار کریپتوکارنسی

اتریوم در حال حاضر با ارزش بازار ۲۶۰.۳۵ میلیارد دلار، در جایگاه دوم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. اتریوم، دومین رمزارز برتر بازار بر اساس مارکت کپ، در قیمت دارایی‌های دیگر بازار تأثیرگذار است. این تأثیر به‌دلیل دامیننس اتریوم است که در حال حاضر، حدود ۱۶/۸ درصد است.

اتریوم سال ۲۰۲۳ را با قیمت ۱۱۹۶ دلار آغاز کرد. بعد از دوره زمستان کریپتو در سال ۲۰۲۲، این ارز دیجیتال رالی صعودی‌ای را آغاز کرد و در پایان سال ۲۰۲۳، در محدوده قیمت ۲۲۷۰ دلار قرار گرفت. این یعنی در طول یک سال، رشد حدود ۹۰ درصدی را به‌ثبت رساند.

اتریوم به‌عنوان بلاک‌چین لایه یک، در مقایسه با دیگر شبکه‌های لایه یک، حدود ۵۷ درصد ارزش کل قفل شده (TVL) در اکوسیستم ارزهای دیجیتال را به‌خود اختصاص داده است. این نشان‌دهنده رشد پلتفرم‌های دیفای بر بستر Ethereum است.

با وجود سرعت زیاد رشد پلتفرم‌های لایه ۲ مانند پالیگان CDK و آربیتروم اُربیت، همچنان فعالیت‌های بسیار کمی از Ethereum منحرف شده است و هنوز بیشتر تراکنش‌ها بر بستر شبکه اصلی، یعنی Ethereum، انجام می‌شوند.

برای مثال، سهم اتریوم قفل‌شده در پل‌های متعارف از ۲۵ درصد کل ETH بریج‌شده در ابتدای سال ۲۰۲۲، به ۸۵ درصد در پایان نوامبر ۲۰۲۳ افزایش یافته است. با این حال، با وجود رشد استفاده از رول آپ (Roll up)، تعداد تراکنش‌ها در اتریوم تقریباً ثابت مانده و به‌طور متوسط حدود یک میلیون در روز است.

پیش‌بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۴

پیش بینی قیمت اتریوم تا 2024

کارشناسان تحلیل بازار ارزهای دیجیتال بر اساس تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تاریخچه قیمت اتریوم و عملکرد آن، اعتقاد دارند که آینده اتریوم در سال ۲۰۲۴، در خوشبینانه‌ترین حالت ۴۱۱۸ دلار و در بدبینانه‌ترین حالت ۲۱۶۱ دلار خواهد بود.

بخشی از افزایش قیمت اتریوم در سال آتی، ناشی از عقب‌ماندگی این رمزارز در مقایسه با بیت کوین است که رشد بیش از ۱۶۰ درصدی را در سال ۲۰۲۳ رقم زد. به‌علاوه اینکه ETFهای اسپات اتریوم در صف تأیید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) قرار دارد. اگر این اتفاق رخ دهد، مقدار قابل‌توجهی سرمایه، به‌ویژه از طریق سرمایه‌گذاران نهادی، به‌سمت اتریوم سرازیر خواهد شد و قیمت آن را افزایش می‌دهد.

در نظر داشته باشید که Ethereum در اوایل سال ۲۰۲۴، آپدیت و فورک Cancun را در پیش دارد که پیش‌بینی می‌شود در قیمت ETH اثرگذار باشد.

پیش‌بینی آینده اتریوم تا سال ۲۰۳۰

در ادامه، پیش‌بینی قیمت اتریوم تا سال ۲۰۳۰ در دو حالت خوش‌بینانه و بدبینانه در قالب جدول ارائه می‌شود.

سال قیمت خوش‌بینانه قیمت بدبینانه
۲۰۲۵  ۷,۴۵۳  ۳,۶۸۴
۲۰۲۶  ۳,۹۳۶  ۲,۷۹۴
۲۰۲۷  ۴,۳۶۸  ۳,۴۲۳
۲۰۲۸  ۱۰,۵۲۷  ۴,۲۱۲
۲۰۲۹  ۱۱,۵۱۶  ۶,۳۷۹
۲۰۳۰  ۶,۷۴۹  ۵,۰۷۳

موانع بر سر راه افزایش قیمت اتریوم

چنانکه گفته شد، راهکارهای لایه دوم اتریوم آن‌چنان نتوانسته‌اند میزان تراکنش‌های شبکه اصلی را کاهش دهند و کاربران همچنان به استفاده از شبکه اصلی برای اجرای قرارداد هوشمند و تراکنش‌های خود می‌پردازند. بنابراین، هنوز هم Ethereum با مشکل مقیاس‌پذیری درگیر است. از طرفی، پیش‌بینی می‌شود انحصار استفاده از ماشین مجازی اتریوم (EVM) کاهش یابد و شبکه‌های جدید به استفاده از تلفیقی از تکنولوژی‌ها روی بیاورند که آن‌ها را به رقبایی جدی برای شبکه‌های لایه یک فعلی تبدیل می‌کند.

از نظر قانون‌گذاری نیز فضای کریپتو با فراز و نشیب‌های زیادی همراه خواهد بود که بی‌شک، اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز بزرگ بازار، تحت‌تأثیر این وقایع قرار خواهد گرفت.

از طرفی، با افزایش پذیرش عمومی بلاکچین و رمزارزها و توسعه شبکه‌‌های دیگر مانند کاردانو، سولانا، و آوالانچ، توسعه‌دهندگان دیگر به Ethereum به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خود نگاه نمی‌کنند و کاربران نیز به‌دلیل هزینه‌های زیاد کارمزد، به‌سمت پلتفرم‌های دیفای شبکه‌های دیگر جذب شده‌اند. بنابراین، آینده اتریوم به حل این چالش‌ها بستگی دارد.

برای مثال، در سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار تعداد تراکنش‌های پردازش شده در یک روز در بلاک‌چین سولانا نسبت به اتریوم پیشی گرفت. صرافی کوین بیس در گزارشی درباره چشم‌انداز بازار رمزارزها، پیش‌بینی کرده است که در صورت تداوم وضعیت فعلی در آینده بلندمدت، سولانا جایگزین اتریوم در بازار کریپتو خواهد شد.

نقشه راه اتریوم چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اهدافی که اتریوم بر اساس نقشه راه خود دنبال می کند.

شبکه اتریوم برای بهبود عملکرد شبکه و دستیابی به سرعت زیاد و هزینه‌های کم کارمزد، آپدیت‌هایی در پیش دارد. در ادامه، اهداف Ethereum را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم.

تراکنش‌های ارزان‌تر

در حال حاضر، تراکنش‌ها در رول‌آپ‌ها سه تا هشت برابر ارزان‌تر از شبکه اصلی Ethereum هستند. با توسعه کامل رول‌آپ‌های دانش صفر (ZK-rollup)، کارمزدها بین چهل تا صد برابر کمتر می‌شوند. طبق مطالب درج‌شده در سایت اتریوم، آپدیت‌های آینده شبکه مقیاس‌پذیری اتریوم را صد تا هزار برابر افزایش می‌دهد و درنهایت، هزینه تراکنش‌ها به ۰/۰۰۱ دلار می‌رسد. در واقع، گس فی ۰/۰۰۱ دلار هدف اصلی Ethereum برای سال‌های آینده مطرح شده است.

امنیت بیشتر

اتریوم در حال حاضر، نوعی پلتفرم قرارداد هوشمند بسیار امن و غیرمتمرکز است. با این حال، هنوز پیشرفت‌هایی وجود دارد که بتوان با کمک آن‌ها Ethereum را در آینده در برابر انواع حملات مقاوم کرد. این پیشرفت‌ها شامل تغییرات محدود در نحوه برخورد کاربران اتریوم با بلوک‌های رقیب و همچنین افزایش سرعتی است که شبکه بلوک‌ها را نهایی می‌داند، به این معنی که نمی‌توان این بلوک‌ها را بدون ضرر اقتصادی شدید تغییر داد.

همچنین پیشرفت‌هایی وجود دارد که با کور کردن ولیدیتورهای بلوک نسبت به محتوای واقعی بلوک‌هایشان و راه‌های جدیدی برای شناسایی، زمانی که کاربر در حال سانسور است، سانسور تراکنش‌ها را دشوارتر می‌کند. این پیشرفت‌ها پروتکل اثبات سهام را ارتقا می‌دهند تا کاربران به برنامه‌ها، داده‌ها، و دارایی‌های خود در Ethereum اعتماد بیشتری داشته باشند.

تجربه کاربری بهتر

استفاده از اتریوم برای اکثر افراد هنوز بسیار پیچیده است. برای تشویق پذیرش انبوه، Ethereum باید به‌شدت پیچیدگی‌ها را کاهش داد و تجربه کاربری بهتری خلق کرد. کاربران باید از مزایای دسترسی غیرمتمرکز، بدون مجوز و مقاوم در برابر سانسور بهره‌مند شوند، اما این مزایا باید به اندازه استفاده از یک برنامه سنتی web2 راحت و ساده باشد.

پایداری در آینده

اتریوم به‌عنوان شبکه‌ای که بستر بسیاری پروژه‌های دیفای است، باید مطمئن شود که در آینده با هر شرایطی کار می‌کند. در آپدیت‌های جدید اتریوم این مسئله اهمیت زیادی دارد و ساختار بلاکچین به‌گونه‌ای تقویت می‌شود تا از کارکرد آن در آینده اطمینان حاصل شود. برخی از بخش‌های نقشه راه لزوماً برای مقیاس‌بندی یا ایمن‌سازی اتریوم در کوتاه‌مدت مورد نیاز نیستند، اما Ethereum را برای پایداری و قابلیت اطمینان در آینده ارتقا می‌دهند.

مراحل نقشه راه اتریوم

در ادامه، برای اینکه درباره پیش بینی آینده اتریوم به دید درستی برسیم، نقشه راه توسعه این رمزارز را بررسی می‌کنیم و هر بخش آن را توضیح می‌دهیم.

  • مرج (Merge)

ارتقاهای مربوط به تغییر از اثبات کار به اثبات سهام. این آپدیت انجام شده است و در حال حاضر Ethereum به‌صورت کامل به اثبات سهام مهاجرت کرده است.

  • سرج (Surge)

ارتقاهای مربوط به مقیاس‌پذیری توسط جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری داده‌ها. این به‌روزرسانی به توسعه شاردینگ داده و رول آپ‌های Ethereum می‌پردازد.

  • اسکرج (Scourge)

ارتقاهای مربوط به مقاومت در برابر سانسور، عدم تمرکز، و خطر پروتکل حاصل از حداکثر مقدار استخراج‌شده MEV.

  • ورج (Verge)

ارتقاهای مربوط به تأیید آسان‌تر بلوک‌ها.

  • پرج (Purge)

ارتقاهای مربوط به کاهش هزینه‌های محاسباتیِ گره‌هایِ درحال‌اجرا و ساده‌سازی پروتکل.

  • اسپلرج (Splurge)

آپدیت‌های دیگر که در دسته‌های قبل قرار نمی‌گیرند.

آیا اتریوم می‌تواند جایگاه بیت کوین را تصاحب کند؟

این دو رمزارز آن‌چنان در دنیای ارزهای دیجیتال اهمیت دارند که به بیت کوین لقب طلای دیجیتال را داده‌اند و طرفداران Ethereum نیز به این رمزارز لقب نقره دیجیتال داده‌اند. بد نیست برای مقایسه وضعیت این دو شبکه، به داده‌های مرتبط با عملکرد آن‌ها نگاهی بیندازیم.

در آغاز، به سراغ تعداد تراکنش‌های روزانه این دو شبکه می‌رویم. چنانکه داده‌های سایت TheBlock نشان می‌دهد، اتریوم با ۱/۱ میلیون تراکنش روزانه، از بیت کوین با  ۵۸۷/۷۷ هزار تراکنش، شبکه‌ای پویاتر دارد. البته این افزایش تراکنش به ضرر Ethereum نیز تمام شده است؛ زیرا مقیاس‌پذیری شبکه را به میزان زیادی کاهش داده است.

برای داشتن دیدی کامل‌تر درباره پویایی شبکه‌ها، تعداد آدرس‌های فعال را بررسی می‌کنیم. اتریوم ۴۰۶/۹۶ هزار آدرس فعال روزانه دارد که این رقم برای بیت کوین ۸۲۴/۶۲ هزار آدرس است. نتیجه‌ای که می‌توان از این اعداد گرفت این است که بیت کوین به‌واسطه هزینه‌های تراکنش کمتر و قدمتی که دارد، هنوز هم مورد توجه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است.

پارامتر آدرس‌های جدید نیز این مهم را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۳، روزانه کمتر از ده هزار آدرس جدید به شبکه اتریوم پیوسته‌اند. این عدد برای شبکه بیت کوین حدود چهل هزار آدرس جدید است.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت Ethereum برای تصاحب جایگاه بیت کوین، راه درازی در پیش دارد و برای رسیدن به این مهم، باید چالش جدی مقیاس‌پذیری را در شبکه حل کند.

پیش‌بینی آینده اتریوم از نظر چهره‌های معروف

پیش بینی آینده ی اتریوم از دیدگاه ویتالیک بوترین، چارلز هاسکینسون و جاستین سان

در بازار ارزهای دیجیتال، نظر افراد مشهور در قیمت دارایی‌ها بسیار تأثیرگذار است. در ادامه، نظر برخی از افراد برجسته حوزه ارزهای دیجیتال را درباره آینده اتریوم بررسی می‌کنیم.

ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) به‌عنوان بنیان‌گذار اتریوم، بسیار به آینده آن خوش‌بین است. او در مصاحبه‌ای که به‌تازگی درباره آپدیت‌های آینده اتریوم با مطبوعات داشته، عنوان کرده که به نواقص و چالش‌های پیش روی Ethereum آگاه است. بوترین به این نکته اشاره کرد که با به‌روزرسانی‌های اتریوم در آینده، عملکرد شبکه به‌مراتب بهبود پیدا می‌کند.

چارلز هاسکینسون

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، هم‌بنیانگذار Ethereum و خالق کاردانو، درباره آینده اتریوم نظر مثبتی ندارد. او در واکنش به شباهت نقشه راه کاردانو به Ethereum، عنوان کرد که کاردانو با اتریوم قابل مقایسه نیست.

به‌عقیده او، لایه اجماع اتریوم ناکارآمد است؛ یک مدل برنامه‌نویسی وحشتناک که توسعه‌دهندگان نمی‌توانند آن را تغییر دهند و درنهایت زنده‌زنده توسط اکوسیستم لایه ۲ خود خورده می‌شود.

هاسکینسون، که خود یکی از خالقان اتریوم بوده است، به‌دلیل اعتقاد به عدم تمرکز و کارایی Ethereum و همچنین مشکلات مدیریتی، از این پروژه جدا شد و کاردانو را راه‌اندازی کرد.

جاستین سان

جاستین سان (Justin Sun) از بزرگ‌ترین هولدرهای ETH و استیکرهای اتریوم است که در آغاز، پروژه ترون را روی Ethereum تأسیس کرد و بعدها به بلاکچین اختصاصی ترون انتقال داد.

به‌گفته کارشناسان، جاستین سان در حال حاضر ۲۸۲۷۹۶ کوین ETH را در پلتفرم Lido استیک کرده است که او را به یکی از بزرگ‌ترین ولیدیتورهای شبکه Ethereum تبدیل می‌کند. با توجه به میزان اتریوم هولدشده توسط سان، بی‌شک درباره آینده این رمزارز دیدگاه مثبتی دارد.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی آینده اتریوم و پیش بینی قیمت آن پرداختیم و عوامل تأثیرگذار در آن را توضیح دادیم. پیش بینی آینده اتریوم به‌صورت دقیق، تقریباً غیرممکن است. البته نه‌تنها اتریوم، بلکه آینده قیمتی هیچ دارایی‌ای را نمی‌توان دقیقا پیش بینی کرد. البته Ethereum با آپدیت‌های پیش رو و برطرف‌کردن چالش‌های مهم شبکه، عملکرد فنی بهتری خواهد داشت و با جذب کاربران و توسعه‌دهندگان بیشتر، می‌توان انتظار رشد آن را داشت.