در بازار ارزهای دیجیتال، به‌دلیل تکنولوژی‌محوربودن ماهیت رمزارزها، تقلب و کلاهبرداری از بازارهای مالی دیگر بیشتر است. شیادان بازار ارزهای دیجیتال برای سرقت دارایی‌های کاربران، راه‌های مختلفی پیش رو دارند. یکی از این روش‌ها، که کاربران زیادی را با کلاهبرداری مواجه کرده، ایجاد و انتشار تتر تقلبی است.

تتر به‌عنوان پرکاربردترین رمزارز بازار کریپتو، همواره یکی از ابزارهای کلاهبرداری از کاربران بوده است. در این مقاله، انواع روش‌های کلاهبرداری تتر و نحوه تشخیص تتر جعلی را بررسی می‌کنیم.

رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری تتر

آشنایی با روش های کلاهبرداری با تتر فیک

کلاهبرداران از روش‌های گوناگونی برای کلاهبرداری تتر استفاده می‌کنند. یکی از رایج‌ترین این روش‌ها استفاده از تتر تقلبی است که بر دانش کم کاربران از سازوکار رمزارزها متکی است. در ادامه، روش‌های کلاهبرداری تتر را معرفی می‌کنیم.

فیشینگ

فیشینگ (Phishing) از روش‌های رایج کلاهبرداری در بازار رمزارزهاست. در این روش، کلاهبرداری با ساخت صفحات وب جعلی یا دستکاری در نام دامنه‌ها، کاربر را فریب می‌دهد و از این طریق به اطلاعات کیف پول او دسترسی پیدا می‌کند. با در اختیار داشتن اطلاعاتی مانند کلیدهای خصوصی و عبارات بازیابی، هکر به‌راحتی کنترل کیف پول کاربر را در اختیار می‌گیرد و دارایی‌های او را به سرقت می‌برد.

در حملات فیشینگ، هکر معمولاً خود را به‌عنوان نهاد رسمی، منبع معتبر، یا شخص قانونی معرفی می‌کند و با ایجاد حس اضطرار در کاربر، او را به کلیک کردن روی لینک یا ورود به سایت یا اپلیکیشن مدنظر هکر تشویق و از تصمیم عجولانه کاربر سوءاستفاده می‌کند. برای جلوگیری از این نوع هک، کافی است روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید و پیش از ورود به حساب کاربری در صرافی‌ها یا نسخه دسکتاپ کیف پول‌ها، به آدرس آن دقت کنید.

پیام‌های تبلیغاتی

برخی از هکرها با ارسال پیام‌های تبلیغاتی و ایمیل به کاربران، وعده دریافت Tether رایگان می‌دهند. این روش از مرسوم‌ترین روش‌های کلاهبرداری تتر محسوب می‌شود. در این روش، معمولاً با کلیک روی لینک دریافت Tether رایگان، به سایتی آلوده وارد می‌شوید که کاربر را به وارد کردن اطلاعات خصوصی کیف پول‌ تشویق می‌کند.

البته ممکن است واقعاً Tether دریافت کنید، اما Tether تقلبی‌ای که به کیف پول انتقال می‌دهید، هیچ ارزشی ندارد و قابل فروش نیست. البته امکان آلوده بودن تتر تقلبی نیز وجود دارد و ممکن است با انتقال آن به کیف پول، امنیت والت کاربر به‌خطر بیفتد.

ایردراپ تقلبی

یکی دیگر از مرسوم‌ترین روش‌های کلاهبرداری تتر، وعده دریافت Tether به‌عنوان ایردراپ‌ است. در این روش، معمولاً برای دریافت ایردراپ از کاربر خواسته می‌شود اطلاعات شخصی کیف پول خود را وارد کند.

از این طریق، اطلاعات شخصی والت کاربر در اختیار هکر قرار می‌گیرد و هکر به‌راحتی دارایی‌های کاربر را سرقت می‌کند. بعضی مواقع نیز برای دریافت ایردراپ‌های تقلبی، از کاربر درخواست می‌شود مقداری Tether به یک آدرس بفرستد و وعده دریافت تتر به او داده می‌شود.

بعد از فرستادن Tether به کیف پول کلاهبردار، تتری به آدرس قربانی ارسال نمی‌شود یا کلاهبردار تنها مقداری تتر تقلبی برای کاربر ارسال می‌کند که هیچ ارزشی ندارد.

راهنمای تشخیص تتر تقلبی

راه های شناسایی تتر تقلبی از تتر اصلی

تنها راه جلوگیری از کلاهبرداری تتر، تشخیص تتر تقلبی است. در ادامه، روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توان به‌راحتی تتر تقلبی را تشخیص داد.

۱. بررسی شبکه بلاک‌چین

یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص تتر تقلبی، بررسی شبکه بلاک‌چین Tether مدنظر است. در حال حاضر، توکن USDT روی ۶۴ شبکه عرضه شده است. تترهای شبکه‌های مختلف از بعضی جهات با یکدیگر متفاوت هستند.

برای مثال، به‌منظور اطلاع از تفاوت تتر ترون و اتریوم، می‌توانید مقاله تفاوت تتر TRC20 و ERC20 را مطالعه کنید. در ادامه، انواع Tether در شبکه‌های پرکاربرد را نام می‌بریم. برای اطلاع از دیگر شبکه‌های بلاک‌چین، به سایت کوین مارکت کپ و صفحه اختصاصی توکن USDT مراجعه کنید.

۲. بررسی آدرس قرارداد هوشمند

با وجود انواع تتر، کاربران پیش از دریافت این توکن باید آدرس قرارداد هوشمند را بررسی کنند. برای این کار به سایت کوین مارکت کپ و بخش اختصاصی توکن USDT بروید و آدرس قراردادهای هوشمند شبکه‌های مختلف را استخراج کنید.

برای مشاهده این آدرس‌ها می‌توانید به بخش Contracts در صفحه Tether در کوین مارکت کپ مراجعه کنید. آدرس قرارداد هوشمند تتری که قصد دریافت آن را دارید، باید با آدرس‌ شبکه مدنظر مشابه باشد.

برای شروع بررسی قرارداد هوشمند، آدرس قرارداد هوشمند توکنی را که قصد دریافت آن را دارید، در مرورگر بلاک‌چین شبکه مدنظر کپی کنید. با کپی این آدرس، می‌توانید تعداد توکن منتشرشده، حجم معاملات، قیمت، و سلامت قرارداد هوشمند را بررسی کنید. در ادامه، آدرس قراردادهای هوشمند شبکه‌های پرکاربرد تتر را در قالب جدولی عنوان می‌کنیم.

نام شبکه آدرس قرارداد هوشمند مرورگر بلاکچین
اتریوم 0xdac17f958d2ee523a2206206994597c13d831ec7 https://etherscan.io/
آربیتروم 0xFd086bC7CD5C481DCC9C85ebE478A1C0b69FCbb9 https://arbiscan.io/
بی‌ان‌بی چین 0x55d398326f99059ff775485246999027b3197955 https://bscscan.com/
ترون TR7NHqjeKQxGTCi8q8ZY4pL8otSzgjLj6t https://tronscan.org/
سولانا Es9vMFrzaCERmJfrF4H2FYD4KCoNkY11McCe8BenwNYB https://solana.fm/
هکو چین 0xa71edc38d189767582c38a3145b5873052c3e47a https://hecoscan.io/
پالیگان 0xc2132d05d31c914a87c6611c10748aeb04b58e8f https://polygonscan.com/
فانتوم 0x049d68029688eabf473097a2fc38ef61633a3c7a https://ftmscan.com/3
آوالانچ 0x9702230A8Ea53601f5cD2dc00fDBc13d4dF4A8c7 https://snowtrace.io/
اپتیمیسم 0x94b008aa00579c1307b0ef2c499ad98a8ce58e58 https://optimistic.etherscan.io/

در ادامه، نحوه انجام بررسی قرارداد هوشمند را در سایت ترون اسکن آموزش می‌دهیم. برای شروع به سایت ترون اسکن وارد شوید. در نوار جست‌وجوی سایت، آدرس قرارداد هوشمند توکن مدنظرتان را وارد کنید.

برای بررسی تتر تقلبی از اصل وارد سایت ترون اسکن شوید و آدرس قرارداد هوشمندتان را جستجو کنید.

پس از وارد کردن آدرس قرارداد هوشمند توکن مدنظر، در فهرست موجود در صفحه جدید روی توکن مدنظر کلیک کنید.

سپس توکن مورد نظر را انتخاب کنید.

در صفحه اختصاصی توکن Tether شبکه ترون، می‌توانید تمام اطلاعات مانند مقدار رمزارز منتشرشده، ارزش بازار، قیمت، تعداد هولدرها، تعداد تراکنش‌ها، و میزان نقدینگی را مشاهده کنید.

در صفحه ای که نمایش داده می شود می توانید تمامی اطلاعات توکن را مشاهده کنید.

با اسکرول صفحه به‌سمت پایین، اطلاعات کامل‌تری نمایش داده می‌شود؛ اطلاعاتی مانند تاریخچه تراکنش‌ها، آدرس کیف پول هولدرها، بازارهایی که توکن در آن‌ها معامله می‌شود، قرارداد هوشمند، و غیره.

برای بررسی قرارداد هوشمند، اگر دانش کافی ندارید، مشاهده تیک سبز رنگ کفایت می‌کند. این تیک نشان‌دهنده تأیید سلامت قرارداد هوشمند توسط شبکه ترون است. برای مطالعه کامل قرارداد هوشمند، روی تب Contract کلیک کنید تا قرارداد هوشمند نمایش داده شود.

در ادامه میتوانید تمامی واریز و برداشت ها را مشاهده کنید. در صورتی که ادرس شما در این صفحه ثبت شده است تتر اصلی است.

۳. بررسی لوگوی تتر

یکی از معمول‌ترین راه‌های تشخیص تتر تقلبی بررسی لوگوی توکن مدنظر است. این لوگو باید کاملاً با لوگوی Tether واقعی مطابقت داشته باشد. البته این روش باید در کنار راه‌های دیگر استفاده شود و به‌تنهایی اعتبار ندارد.

۴. بررسی آدرس کیف پول فرستنده تتر

به همان شیوه‌ای که آدرس قرارداد هوشمند را بررسی کردیم، می‌توانیم آدرس کیف پول فرستنده Tether را نیز بررسی کنیم. تنها لازم است در نوار جست‌وجوی مرورگر بلاکچین، آدرس کیف پول را وارد کنید.

با بررسی این آدرس، می‌توانید از توکن‌های نگهداری‌شده در کیف پول فرستنده، ارزش دارایی‌ها، تاریخچه تراکنش، و هر فعالیت مشکوک والت مطلع شوید. با بررسی وضعیت کیف پول فرستنده، می‌توان تقریباً به قصد و نیت فرستنده پی برد.

برای مثال، اگر در تاریخچه تراکنش‌ها، دریافت مقادیر خرد از یک رمزارز با تعداد تراکنش‌های زیاد مشاهده کردید، می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت‌های کلاهبردارانه والت باشد.

آیا ساخت تتر جعلی به تخصص و هزینه زیادی نیاز دارد؟

ساخت تتر فیک

خبر بد اینکه ساخت تتر تقلبی به تخصص زیادی نیاز ندارد و تنها در چند دقیقه می‌توان مقادیر زیادی تتر جعلی تولید کرد. کلاهبرداران به‌راحتی، با ورود به سایت cointool و با استفاده از شبکه‌های مطرح مانند اتریوم و بی‌ان‌بی چین، برای ساخت توکن فیک اقدام می‌کنند.

مثلاً برای ساخت توکن در شبکه بی‌ان‌بی چین در این سایت، به بخش Create BEP20 Token مراجعه می‌کنید و در صفحه بازشده، نام توکن، نماد، و تعداد ارزی را که قصد ساخت آن را دارید، وارد می‌کنید. در انتها، دکمه Create Token را می‌زنید و ده ثانیه پس از پرداخت کارمزد ساخت توکن، توکن فیک به کیف پولتان منتقل می‌شود.

در نظر داشته باشید که در بازار ارزهای دیجیتال تعداد توکن‌های فیک، که شامل توکن‌های تتر تقلبی نیز می‌شوند، بسیار زیاد است. بنابراین، هنگام دریافت توکن‌های USDT، حتماً از روش‌های شناسایی تتر جعلی، که گفته شد، برای بررسی اصالت آن‌ها استفاده کنید.

اقدامات مهم برای جلوگیری از کلاهبرداری تتر

جلوگیری از کلاهبرداری با تتر تقلبی

برای جلوگیری از کلاهبرداری تتر باید اقداماتی انجام شود. پیش از خرید یا دریافت Tether، این چک‌لیست را در نظر داشته باشید:

  • بررسی قرارداد هوشمند توکن؛
  • بررسی آدرس کیف پول فرستنده؛
  • بررسی شبکه بلاکچین توکن مدنظر؛
  • وارد نشدن به سایت‌های اسکم؛
  • کلیک نکردن روی لینک‌های مشکوک ارسال‌شده در قالب ایمیل یا پیامک؛
  • استفاده از ولت‌های معتبر؛
  • استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی مانند گوگل اتنتیکیتور؛
  • بررسی نام دامنه سایت پیش از وارد کردن اطلاعات محرمانه شخصی.

کلام پایانی

برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، باید کاملاً هوشیار و مراقب فعالیت هکرها و کلاهبرداران در این فضا باشید. کلاهبرداران و هکرها با سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران، دارایی‌های آن‌ها را به‌سرقت می‌برند. بنابراین، بهترین راه برای جلوگیری از این صدمات، افزایش سطح دانش در این بازار است. در این مقاله، کلاهبرداری تتر و تتر تقلبی را بررسی کردیم و راه‌های تشخیص و جلوگیری از این نوع کلاهبرداری را آموزش دادیم.

آیا شما تاکنون در دام کلاهبرداری Tether افتاده‌اید؟ آیا با توکن تتر جعلی در بازار روبه‌رو شده‌اید؟ اگر تجربه‌ای از این نوع کلاهبرداری دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.