معامله در حساب دمو کمک می‌کند تا با فضای معاملاتی یک بروکر فارکس به‌خوبی آشنایی پیدا کنید. در کنار آن، می‌توانید استراتژی‌های معاملاتی مختلف خود را در یک حساب دمو به‌خوبی آزمایش کنید تا نقاط ضعف و قوت آن را بشناسید. در این مطلب، ضمن بررسی اهمیت استفاده از حساب دمو فارکس، به تعدادی از بهترین بروکرهایی که حساب دمو ارائه می‌کنند، می‌پردازیم.

حساب دمو فارکس چیست؟ (Forex Demo Account)

Demo مخفف کلمهٔ Demonstration به‌معنای نمایش و تظاهر است. حساب دمو نوعی حساب در بروکرهای فارکس است که به کاربران اجازه می‌دهد تا قابلیت‌ها و امکانات پلتفرم را با استفاده از یک حساب مجازی امتحان کنند.

تریدرهای تازه‌کار می‌توانند به کمک حساب دمو، شرایط واقعی بازار را بدون ازدست‌رفتن سرمایه تجربه کنند و پس از آمادگی کافی، با سرمایه اصلی خود وارد بازار شوند. البته حساب دمو مختص بازار فارکس نیست و بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی در زمینه سهام، کالا، و غیره نیز این نوع حساب را ارائه می‌کنند.

تفاوت‌های حساب دمو و واقعی در فارکس چیست؟

حساب دمو یک حساب آزمایشی است که با پول مجازی ساخته شده ولی حساب واقعی با پول واقعی شارژ می شود.

تفاوت اصلی حساب دمو و واقعی در فارکس این است که حساب دمو با پول مجازی یا غیرواقعی کار می‌کند. درنتیجه، سرمایه شما به‌خطر نمی‌افتد و می‌توانید با خیال راحت به تمرین و تست استراتژی‌های خود بپردازید.

حساب دمو به کاربران فرصت می‌دهد تا فعالیت در بازار فارکس را بدون صرف هزینه یاد بگیرند و سرمایه واقعی خود را درگیر نکنند. استفاده از حساب واقعی سبب درگیر شدن احساسات تریدرها می‌شود و این برای تریدرهای تازه‌کاری که هنوز با شرایط بازار آشنایی کافی ندارند، بسیار خطرناک است. حساب دمو کمک می‌کند تا تریدرها پیش از افتتاح حساب واقعی، نحوه مدیریت سرمایه و کنترل احساسات را تمرین کنند و با آمادگی کافی وارد بازار شوند.

مزایای استفاده از حساب آزمایشی در فارکس

معامله گران مبتدی با استفاده از حساب دمو می توانند به تقویت مهارت، تمرین مدیریت و احساسات و ساخت استراتژی بپردازند.

حساب دمو یا حساب آزمایشی مزایای مختلفی برای تریدرهای بازار فارکس دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تقویت مهارت‌های ترید در محیطی بدون ریسک

ورود به بازار فارکس به تمرین زیادی نیاز دارد و اگر تریدرهای تازه‌کار بخواهند از سرمایه اصلی خود برای آزمون و خطا استفاده کنند، با ضرر و زیان‌های زیادی مواجه خواهند شد. حساب دمو اجازه می‌دهد تا بدون اینکه پول واقعی خود را به‌خطر بیندازید، در محیطی بدون ریسک و با پول مجازی معامله کنید. حساب دمو به اندازه حساب واقعی باعث درگیر شدن احساسات نمی‌شود و به همین دلیل، می‌توانید تمرکزتان را روی بهبود مهارت‌های ترید قرار دهید و با روال انجام معاملات در بازار آشنا شوید.

آشنایی با پلتفرم معاملاتی

افرادی که تازه به دنیای فارکس قدم می‌گذارند، معمولاً با پلتفرم‌های معاملاتی بروکرها و متاتریدر آشنایی ندارند. حساب دمو به این دسته از کاربران اجازه می‌دهد تا بدون صرف هزینه، امکان دسترسی به محیط واقعی معاملات را داشته باشند و امکانات و قابلیت‌های آن را بررسی کنند.

بعد از اینکه یاد گرفتید بروکر فارکس چیست و چه امکاناتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، باید برای بررسی امکانات آن یک حساب باز کنید و با محیط کار آن آشنا شوید. با کمک حساب دمو، می‌توانید بدون درگیر کردن سرمایه واقعی، پلتفرم معاملاتی و قابلیت‌های آن را محک بزنید و برای ورود به بازار واقعی آماده شوید.

تمرین مدیریت احساسات و عواطف

حساب واقعی در بازار فارکس سرمایه واقعی شما را درگیر می‌کند. بنابراین، تأثیر زیادی در عواطف و احساسات شما دارد. اگر تازه وارد بازار فارکس شده باشید، کنترل احساسات برای شما بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است به‌صورت هیجانی معاملات خودتان را انجام دهید.

رفتارهای هیجانی فقط مختص ضرر و ازدست‌رفتن سرمایه نیست؛ کسب سودهای زیاد در زمان کوتاه نیز تأثیر زیادی در احساسات تریدرها و نحوه عملکرد آن‌ها در بازار دارد. حساب دمو کمک می‌کند تا این احساسات را شناسایی کنید و پیش از ورود به بازار واقعی، بتوانید آن‌ها را مدیریت و کنترل کنید.

ساخت و آزمایش استراتژی‌های معاملاتی

با کمک حساب Demo در بازار فارکس می توانید با پول غیرواقعی استراتژی خود را تست کنید تا یه نتیجه برسید.

بعد از اینکه آموزش‌های ابتدایی ورود به بازار فارکس را گذراندید، به محیطی نیاز دارید که دانسته‌های خود را بسنجید. برای اینکه معاملات منظم و سوددهی داشته باشید، باید برای خود استراتژی معاملاتی تدوین کنید.

استراتژی معاملاتی به آزمون و خطا نیاز دارد و بهتر است هنگام آزمایش کردن آن، سرمایه واقعی خود را درگیر نکنید. با کمک حساب دمو، می‌توانید به‌راحتی سیستم معاملاتی خود را توسعه دهید، بک‌تست بگیرید، آزمون و خطا کنید، و بعد از اینکه مطمئن شدید استراتژی شما نتیجه‌بخش است، آن را روی سرمایه واقعی خود پیاده‌سازی کنید.

یافتن بهترین روتین برای انجام معاملات

بازار فارکس به صورت شبانه‌روزی و در تمام روزهای کاری باز است. بنابراین، شما به عنوان تریدر، باید مشخص کنید که بهترین زمان انجام معاملات برایتان چه روزها و ساعاتی است.

بیشتر تریدرها ترجیح می‌دهند معاملات خود را هنگام باز شدن بازارهای مهمی مثل بازار بورس آمریکا، لندن، یا توکیو انجام دهند، اما تعیین این موضوع به شرایط شما بستگی دارد و باید ساعتی را برای معامله انتخاب کنید که بتوانید تمرکز کاملی در بازارها داشته باشید و بهترین تصمیمات را بگیرید.

بعد از مدتی معامله با حساب دمو، می‌توانید بهترین روتین را متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خود پیدا کنید و با سرمایه واقعی به ادامه معاملات بپردازید.

محدودیت‌های استفاده از حساب دمو فارکس

معمولاً‌ بروکرها حساب دمو را به‌نحوی ارائه می‌کنند که شرایطی مشابه با حساب واقعی داشته باشد، اما بعضی بروکرها محدودیت‌هایی برای حساب دمو در نظر می‌گیرند. برای مثال، موجودی حساب آزمایشی بعضی بروکرها محدود است، اما برخی اجازه می‌دهند به مقدار دلخواه آن را شارژ کنید. حساب آزمایشی بعضی از بروکرها تاریخ انقضا ندارد، اما برخی از آن‌ها محدودیت زمانی دارند و در صورت نیاز، باید دوباره آن‌ها را تمدید کنید.

علاوه بر این، ممکن است تعداد نمادهای قابل معامله با حساب دمو محدودتر باشد و اجازه ترید کردن روی تمام جفت ارزها و کالاها را نداشته باشید. بعضی بروکرها حساب آزمایشی را فقط روی پلتفرمی خاص مثل متاتریدر ارائه می‌کنند و برخی نیز محدودیتی در این زمینه ندارند. درمجموع، ویژگی‌ها و امکانات حساب دمو به بروکر بستگی دارد و باید پیش از باز کردن حساب، شرایط آن را بررسی کنید.

کدام بروکرهای فارکس حساب دمو دارند؟

حساب دمو در بیشتر بروکرهای فارکس ارائه می‌شود و امروزه به یکی از امکانات ثابت بروکرها تبدیل شده است. از بروکرهای مشهوری که حساب آزمایشی ارائه می‌کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آموزش افتتاح حساب دمو در فارکس

معمولاً فرایند افتتاح حساب دمو در بروکرهای فارکس بدون پیچیدگی انجام می‌شود تا کاربران تازه‌کار نیز بتوانند به‌راحتی از امکانات آن استفاده کنند. برای مثال، برای افتتاح حساب دمو در بروکر لایت فارکس، می‌توانید به شیوه زیر عمل کنید:

پس از تکمیل مراحل ثبت نام و ورود به پنل کاربری، از گوشه سمت چپ بالای سایت گزینه «حساب واقعی» را بزنید و سپس روی دکمه «فعال‌سازی معامله آزمایشی» کلیک کنید.

برای ساخت حساب دمو می توانید از بروکر لایت فایننس استفاده کنید. بعد از ورود به سایت روی گزینه ی فعال سازی معامله آزمایشی کلیک کنید.

بعد از اینکه حساب شما به حالت آزمایشی تغییر کرد، از منوی سمت راست، گزینه «متاتریدر» را انتخاب کنید.

سپس از منو سمت راست گزینه ی متاتریدر را انتخاب کنید.

در این منو، تمام حساب‌های معاملاتی شما نمایش داده می‌شود. برای باز کردن حساب دمو، روی گزینه «حساب باز کنید» در پایین صفحه کلیک کنید.

رو گزینه ی باز کردن حساب کلیک کنید.

در کادری که نمایش داده می‌شود، نوع حساب دمو، لوریج یا اهرم و ارز آن را انتخاب کنید و دکمه «باز کردن حساب آزمایشی» را بزنید.

سپس نوع حساب، اهرم و ارز پایه را مشخص کنید و حساب دمو خود را بسازید.

حساب آزمایشی شما ایجاد و مشخصات آن به ایمیلتان نیز ارسال می‌شود. همچنین از منوی تنظیمات حساب آزمایشی می‌توانید موجودی آن را افزایش دهید.

در نهایت اطلاعات حساب دمو شما نمایش داده می شود.

با استفاده از اطلاعات حساب کاربری، می‌توانید به پلتفرم انتخابی خود وارد شوید و معاملات آزمایشی انجام دهید.

کلام پایانی

حساب دمو یکی از امکانات مفید بروکرهای فارکس برای کاربران تازه‌کار است. تریدرها می‌توانند با کمک حساب دمو، بدون اینکه سرمایه خود را به‌خطر بیندازند، در بازار فارکس معامله کنند، با امکانات بروکر آشنا شوند، و استراتژی‌های معاملاتی خود را امتحان کنند. از آنجا که حساب دمو با پول مجازی کار می‌کند، احساساتتان کمتر در معاملات دخیل می‌شود و این به شما فرصت می‌دهد تا روی کنترل احساساتتان کار کنید و برای ورود به معاملات واقعی آماده شوید. اگر تازه به بازار فارکس وارد  شده‌اید، توصیه می‌کنیم برای محافظت از سرمایه اصلی خود، حتماً از حساب دمو برای آشنایی با شرایط بازار و امتحان استراتژی‌های معاملاتی استفاده کنید.