احتمالاً شما هم درباره سودهای نجومی و کسب درآمد از راه ترید ارز دیجیتال شنیده‌اید. این روزها همه درباره درآمدهای بسیار خوب این بازار صحبت می‌کنند. این موضوع کاملاً حقیقت دارد. با روزانه چند ساعت زمان برای انجام ترید، می‌توانید به درآمد تریدری ماهانه تقریباً ۱۳۵ میلیون تومان برسید که حتی این رقم هم حداقلی است. اگر وقت بیشتری برای این کار بگذارید، به همان اندازه درآمدتان بیشتر می‌شود.

حالا سؤال اینجا است که ترید ارز دیجیتال و کسب درآمد از این راه را باید از کجا شروع کنیم. شاید شروع این مسیر کمی زمان‌بر باشد، ولی نتیجه آن بسیار مهم است و می‌تواند شما را به درآمد بسیار زیادی برساند.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

ترید ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی همان معاملات انجام‌شده در بازار ارزهای دیجیتال است که به هدف کسب سود یا بهره‌گیری از نوسانات موجود در بازار انجام می‌شود. برای حضور در بازار معاملات ارز دیجیتال، باید با استراتژی‌های معاملاتی، سبک‌های ترید، و روش‌های تحلیل بازار آشنا باشید.، در این مسیر درباره تحلیل بازار آموزش ببینید، و به‌خوبی روی آن تسلط داشته باشید. در غیر این صورت، نمی‌توانید درآمد خوبی به‌دست آورید.

ترید ارز دیجیتال در نظر بسیاری از افراد، شغلی پردرآمد است. این باور اشتباه نیست. بسیاری از افراد از راه ترید ارز دیجیتال به درآمدهای چشمگیری رسیده‌اند، ولی این موضوع نشانه یک‌شبه ثروتمند شدن نیست. این افراد در این بازار سال‌ها تلاش و درباره آن مطالعه می‌کنند و ریسک‌های بسیار زیادی کرده‌اند تا به این نتیجه برسند. فرد باتجربه اکنون می‌داند راه‌های سخت و آسان، پرخطر، یا کم ریسک ترید ارز دیجیتال چیست.

تریدر کیست؟

تریدر همان فرد معامله‌گر است که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند و پس از تحلیل و بررسی ارزهای دیجیتال، معاملات مختلفی را انجام می‌دهد. انجام این معاملات برای کسب درآمد به کمک نوسانات موجود در بازار ارزهای دیجیتال است.

در این بازار، دو گروه اصلی مشغول فعالیت و انجام معامله‌اند که یکی از آن‌ها تریدر (Trader) و دیگری هولدر (Holder) است. هولدرهای ارز دیجیتال سرمایه‌گذاران این بازارند که از نگهداری ارزهای دیجیتال سود به‌دست می‌آورند. بسیاری از هولدرها تا سال‌ها یک دارایی را در کیف پول خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به سود مدنظر خود برسند. به‌طور کلی، هولدرها معاملات زیادی انجام نمی‌دهند و دارایی‌هایی را که خریده‌اند، طولانی‌مدت نگهداری می‌کنند. در مقابل، تریدرها در فاصله چند ساعت تا چند روز، تعداد زیادی معامله انجام می‌دهند.

عوامل مؤثر در درآمد تریدر ارز دیجیتال

عوامل تاثیر گذار بر روی درآمد تریدر

در بازار ارز دیجیتال عوامل زیادی وجود دارد که به کسب درآمد یک تریدر کمک می‌کند. شما به‌عنوان تریدر، باید به‌خوبی از این عوامل استفاده کنید و آن‌ها را برای کسب سود به‌کار ببرید؛ چراکه با یک اشتباه کوچک، همین عوامل می‌توانند باعث ضرر شما شوند.

میزان سرمایه اولیه

میزان سرمایه اولیه از مهم‌ترین عوامل مؤثر در درآمد تریدر ارز دیجیتال است. هرچه میزان سرمایه اولیه بیشتر باشد، شانس سود شما نیز از هر معامله بیشتر می‌شود و درنتیجه، درآمد زیادتری کسب می‌کنید. اگر در شروع ترید سرمایه زیادی دارید، حتماً باید با قوانین مدیریت سرمایه و ریسک آشنا باشید تا تمام سرمایه خود را از دست ندهید.

ناگفته نماند که بسیاری مواقع، تریدرها نیز کار خود را با سرمایه‌های کم شروع می‌کنند و به‌مرور زمان، سرمایه اولیه را افزایش می‌دهند.

میزان ریسک‌پذیری

همان‌طور که اشاره کردیم، مدیریت ریسک و سرمایه از قوانین اصلی در ترید ارز دیجیتال است. میزان ریسک پذیری شما در معامله، با کسب سود و ضررتان ارتباط مستقیم دارد. در برخی از شرایط، اگر بیش از حد ریسک‌پذیر باشید، ممکن است تمام سرمایه خود را دست دهید. پس بهتر است که میزان ریسک‌پذیری خود را مدیریت کنید و در شرایط درست و تحلیل‌شده معامله خود را باز کنید.

ریسک‌پذیری در بازار نقش مهمی دارد؛ چراکه بازار ارزهای دیجیتال دائماً در حال نوسان است و باید بتوانید به‌خوبی از این نوسانات سود دریافت کنید. پس اگر ریسک‌پذیر نیستند، نباید وارد این بازار شوید. در مقابل، اگر به‌شدت ریسک‌پذیرید، باید بتوانید آن را مدیریت کنید.

استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی شامل مجموعه‌ای از قوانین و مفاهیم می‌شود که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از آن‌ها به‌کار می‌آید. تریدرهای حرفه‌ای برای کسب درآمد خوب از این راه، از بهترین استراتژی‌های معاملاتی استفاده می‌کنند و قبل از باز کردن یک معامله، تمام جوانب آن را به‌خوبی می‌سنجند. در انواع استراتژی‌های معاملاتی مختلف، قوانین و مفاهیم تغییر می‌کند. برخی از این استراتژی‌های معاملاتی عبارت‌اند از:

  • اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپ تریدینگ شیوه‌ای برای تریدرهای حرفه‌ای است که به‌کمک آن، می‌توانند در ثانیه یا دقیقه معاملاتی انجام دهند. هدف از این استراتژی کسب سودهای خوب و چشمگیر از نوسانات اندک قیمت یک ارز دیجیتال است. در این شیوه، پس از خرید ارز، پوزیشن خود را به‌مدت طولانی حفظ نمی‌کنید، بلکه در عرض چند دقیقه تصمیمات معاملاتی جدیدی می‌گیرید.

  • معاملات روزانه (Day Trading)

تریدرهایی که از این استراتژی معاملاتی استفاده می‌کنند، پس از انجام تحلیل تکنیکال، معاملاتی انجام می‌دهند که  در طول یک روز با آن‌ها به سود خوبی می‌رسند. معامله در این استراتژی طی چند ساعت انجام می‌شود. تریدر یک پوزیشن معاملاتی باز می‌کند و دقیقاً چند ساعت بعد، پس از کسب سود، آن پوزیشن را می‌بندد.

  • سوئینگ تریدینگ (Swing Trading):

در این استراتژی، تریدر هدف خود را در معامله کوتاه‌مدت مشخص می‌کند و از نوسانات قیمت آن ارز دیجیتال، درآمد به‌دست می‌آورد.

  • پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

پوزیشن تریدینگ یکی دیگر از استراتژی‌های محبوب در بازارهای مالی، به‌ویژه بازار ارز دیجیتال است. در این استراتژی، تریدر به نوسانات روزانه یا کوتاه‌مدت دقتی ندارد، بلکه تمرکز اصلی او روی معاملات بلندمدت است. برای استفاده از استراتژی پوزیشن تریدینگ، باید یک موقعیت را برای مدت طولانی، چند ماه تا یک سال، حفظ کنید.

  • آربیتراژ (Arbitrage)

در استراتژی آربیتراژ، تریدر تلاش می‌کند تا از محل تفاوت قیمت یک ارز دیجیتال در دو یا چند صرافی سود به‌دست بیاورد. به این ترتیب که رمزارز را در صرافی با قیمت پایین‌تر می‌خرد و در پلتفرم دیگر با قیمت بیشتر به فروش می‌رساند.

حداقل و حداکثر درآمد تریدر ارز دیجیتال چقدر است؟

کمترین و بیشترین درآمد تریدر ها در بازار ارز دیجیتال چقدر است؟

به‌طور کلی، نمی‌توان محدوده مشخصی برای درآمد تریدر ارز دیجیتال در ایران و هر کشور دیگری ذکر کرد؛ چراکه این موضوع، به میزان علم، تجربه، و زمان فرد تریدر بستگی دارد. برای مثال، اگر در روز به‌مدت سه تا چهار ساعت برای ترید وقت بگذارید، قطعاً درآمدتان از تریدری که روزانه پنج تا شش ساعت کار می‌کند، کمتر خواهد بود. همچنین، اگر سرمایه اولیه‌تان زیاد باشد، می‌توانید از هر معامله سود بیشتری به‌دست آورید و در نتیجه، درآمد تریدر ارز دیجیتال به این شکل افزایش می‌یابد.

اما حداقل درآمد ترید ارز دیجیتال، بیشتر برای تریدرهای مبتدی است. طبق آمارهای موجود، اگر تریدر تقریباً چهار هزار دلار سرمایه اولیه داشته باشد، با روزانه دو تا سه ساعت معامله می‌تواند به درآمد روزانه چهل تا هشتاد دلار برسد. این تقریباً حداقل درآمد تریدر مبتدی ارز دیجیتال است که با ریسک‌های کمتر و سرمایه اولیه کم، کار خود را آغاز می‌کند.

اگر قصد دارید به حداکثر درآمد تریدر ارز دیجیتال برسید، باید تریدر حرفه‌ای باشید و حداقل چندین استراتژی معاملاتی را به‌خوبی یاد بگیرید. در این شرایط، تریدر حرفه‌ای با حداقل سرمایه اولیه تقریباً ده هزار دلار، می‌تواند به‌صورت میانگین در ماه هزار تا پنج هزار دلار درآمد داشته باشد.

حداقل سرمایه لازم برای شروع ارز دیجیتال چقدر است؟

برای شروع در ترید ارز دیجیتال هیچ محدودیت هزینه‌ای وجود ندارد. البته این موضوع به شیوه معاملاتی شما و صرافی مدنظرتان برای معامله نیز بستگی دارد. برای مثال، صرافی‌های ایرانی، که منابع بسیار خوب معامله ارز دیجیتال برای ایرانیان هستند، هیچ محدودیتی ندارند. شما با صد هزار تومان نیز می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید.

با توجه به این شرایط، می‌توانید سرمایه اولیه مورد نیاز خود را مشخص کنید. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که هرچه سرمایه اولیه شما بیشتر باشد، سود بیشتری هم از معاملات به‌دست می‌آورید و به همین اندازه، ضررهای شما نیز بزرگ‌تر می‌شود. معمولاً به تریدرهای مبتدی پیشنهاد می‌شود که با سرمایه کم کار خود را آغاز کنند تا ضررهای بزرگی به‌بار نیاورند.

این شما هستید که در شروع این مسیر میزان سرمایه اولیه‌تان را تعیین می‌کنید. با توجه به تمام هزینه‌های موجود برای انجام یک معامله، باز هم می‌توانید با سرمایه کمتر  از یک میلیون تومان کار خود را به‌عنوان تریدر ارز دیجیتال آغاز کنید. شاید در ابتدای مسیر سود کسب‌شده از هر معامله برای شما کم باشد، ولی به‌مرور زمان و با افزایش سرمایه اولیه، سودهای شما نیز بیشتر می‌شود.

نسبت تریدرهای موفق به ناکام در بازار رمزارزها

براساس آمار بیشتر از 95% تریدرها در بلندمدت ضرر می کنند و تنها 5% به سود مستمر دست پیدا می کنند.

طبق گزارش وب‌سایت Phemex، حدود ۹۵ درصد از تریدرها در معاملات خود با شکست روبه‌رو می‌شوند و از این بازار خداحافظی می‌کنند. این آمار بر اساس معیاری به‌نام نرخ شکست تریدر روزانه (Day Trader Failure Rate) اندازه‌گیری شده است و میزان ناکامی تریدرها را در این بازار مشخص می‌کند. این موضوع به‌معنای شکست‌خوردن شما در این بازار نیست. از هر صد نفر، تقریباً پنج نفر به تریدر حرفه‌ای با درآمد زیاد تبدیل می‌شوند و بقیه آن‌ها برای همیشه با این بازار خداحافظی می‌کنند. به نظر شما، دلیل ناکامی ۹۵ درصد از تریدرها در این بازار چیست؟ برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

لوریج بالا در معاملات

در معاملات فیوچرز ارز دیجیتال می‌توانید از لوریج یا اهرم استفاده کنید و با دارایی بیشتری معامله را انجام دهید. در این شرایط، هرچه اهرم بالاتری ایجاد کنید، احتمال لیکویید شدن شما و ازدست‌رفتن پوزیشن با نوسانات کوچک بیشتر می‌شود. این بزرگ‌ترین اشتباهی است که تریدرهای مبتدی انجام می‌دهند و برای همیشه از این بازار ناکام می‌مانند.

مدیریت ریسک و سرمایه

تریدر باید بلد باشد به‌خوبی مدیریت ریسک و سرمایه انجام دهد، برای معامله خود استراتژی داشته باشد، و از قبل برای انجام معامله برنامه‌ریزی کند. همچنین تریدرهای حرفه‌ای هرگز تمام سرمایه خود را روی یک ارز دیجیتال ریسک نمی‌کنند، بلکه آن را به‌خوبی مدیریت و روی چندین ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند تا اگر یکی از آن‌ها با ضرر روبه‌رو شد، بقیه سرمایه از بین نرود.

فاد و فومو (Fomo & Fud)

یکی دیگر از اشتباهات پرتکرار میان تریدرهای مبتدی درگیر شدن با فومو و فاد است. این دو از اصلاحات بسیار مهم در این بازارند که به حالت‌های احساسی تریدرها مربوط می‌شود. اصطلاح فومو مربوط به زمانی است که تریدر با دیدن رشد شدید قیمت یک ارز دیجیتال، به‌صورت احساسی تصمیم‌گیری می‌کند و در همان لحظه خرید می‌کند. این تصمیم‌گیری‌های احساسی در بیشتر مواقع، سبب ضرر می‌شوند و فاد را به‌وجود می‌آورند.

فاد نیز اصطلاح دیگری است که به زمان فروش وحشت‌زده مربوط می‌شود، یعنی زمانی که تریدر پس از خرید، با رشد نزولی روبه‌رو می‌شود، از ترس ازدست‌رفتن تمام دارایی خود، شروع به فروش با ضرر می‌کند.

درآمد تریدرهای ارز دیجیتال در شرکت‌های ایرانی چقدر است؟

همان‌طورکه اشاره کردیم، زمانی که تریدر در شرکت‌های مالی شروع به کار می‌کند، حقوق ثابت یا درصدی می‌گیرد. معمولاً این حقوق در برابر درآمد تریدری که به‌صورت شخصی معامله می‌کند، کمتر است و بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای این درآمد را نمی‌پذیرند.

برخی از شرکت‌های ایرانی، حقوق تریدر را به‌صورت درصدی محاسبه می‌کنند؛ یعنی به‌ازای هر معامله سودآوری که انجام می‌شود، چند درصد آن به تریدر تعلق می‌گیرد. میزان درصد تعلق گرفته به تریدر، به آن شرکت بستگی دارد و درصد مشخصی نیست. در مقابل، برخی از شرکت‌های ایرانی دیگر، که آگهی‌های کاری آن‌ها را در سایت‌های مختلف مشاهده می‌کنید، حقوقی ثابت برای تریدر خود در نظر می‌گیرند. معمولاً حقوق تریدر ارز دیجیتال در شرکت‌های ایرانی، بین بیست تا سی میلیون است. البته این موضوع به اعتبار و بزرگی شرکت‌ها نیز بستگی دارد.

مقایسه درآمد تریدر ارز دیجیتال با فارکس

مقایسه درآمد تریدرهای بازار ارز دیجیتال و فارکس

بازار فارکس نوعی بازار مالی برای خرید و فروش جفت ارزهای معاملاتی کشورهای مختلف، فلزات باارزش مانند طلا و نقره و فولاد، شاخص‌های اقتصادی، و سهام شرکت‌های بزرگ است. بازار ارز دیجیتال نیز نوعی بازار مالی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

هر دو این بازارهای مالی می‌توانند درآمدهای بی‌نهایت داشته باشند و هیچ سقفی برای آن‌ها مشخص نشده است. ازاین‌رو، نمی‌توانیم درآمد تریدر ارز دیجیتال را با فارکس مقایسه کنیم. اگر به‌خوبی آموزش دیده باشید و در زمینه فعالیت خود حرفه‌ای باشید، می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی به درآمد زیادی برسید. برای کسب درآمد از این بازارها، هیچ محدودیتی وجود ندارد و میزان درآمدتان به سرمایه اولیه، علم، و تجربه شما بستگی دارد.

فراموش نکنید که بازار فارکس در مقایسه با بازار ارز دیجیتال باثبات‌تر است. از طرف دیگر، بازار ارز دیجیتال به‌دلیل نوسانات زیادی که دارد، می‌تواند حاشیه سود بسیار زیادی برای تریدرها ایجاد کند. پس اگر تریدر حرفه‌ای باشید، می‌توانید نسبت به فارکس، از بازار ارز دیجیتال درآمد بیشتری  کسب کنید.

مراحل کسب درآمد تریدر ارز دیجیتال

تریدر ارز دیجیتال برای کسب درآمد و شروع کار خود باید مراحل زیر را به‌طور دقیق انجام دهد. اگر قصد دارید از ترید ارز دیجیتال کسب درآمد کنید، مراحل زیر را انجام دهید.

۱. ساخت حساب کاربری و احراز هویت در صرافی

بسیاری از صرافی‌های خارجی، بدون احراز هویت، از کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کنند، ولی برخی دیگر مانند صرافی بایننس، از کاربران ایرانی پشتیبانی نمی‌کنند و حساب آن‌ها را مسدود می‌کنند. در مقابل، صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی در داخل ایران فعالیت می‌کنند و مستقیماً پشتیبان ارز دیجیتال هستند.

۲. واریز سرمایه مدنظر به صرافی

در صرافی‌های ایرانی این کار به‌سادگی انجام می‌شود. کافی است احراز هویت انجام دهید و شماره کارتی به‌نام خودتان در آن صرافی ثبت کنید. در این صورت، می‌توانید از آن شماره کارت هر مقداری که می‌خواهید برای صرافی واریز کنید.

۳. شروع تحلیل و خرید و فروش

پس از یادگیری دقیق یک استراتژی، باید چارت‌های ارزهای دیجیتال را با دقت بررسی و آن‌ها را تحلیل کنید. حالا می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام ارز دیجیتال برای خرید مناسب است. پس از انتخاب، آن ارز را می‌خرید و منتظر واکنش‌های بازار می‌مانید تا به سود برسید.

۴. انتقال دارایی به کیف پول ارز دیجیتال

اگر قصد دارید بخشی از دارایی خود را به‌صورت طولانی‌مدت نگهداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم که آن را به کیف پول ارز دیجیتال منتقل کنید؛ چراکه نگهداری دارایی بدون استفاده در صرافی، درست و منطقی‌ نیست.

۵. مدیریت سرمایه و سود

مدیریت سود و سرمایه را باید هنگام معامله در نظر بگیرید. نباید هرگز تمام سرمایه خود را برای خرید یک نوع ارز دیجیتال استفاده کنید. همچنین، هرگز نباید با تمام سود خود، بلافاصله معامله انجام دهید.

کلام آخر

این روزها بسیاری از تبلیغات را می‌بینید که رؤیای تریدر شدن را در سر افراد می‌پرورانند و به آن‌ها وعده می‌دهند که یک‌شبه ثروتمند شوند. همه این‌ها کلاهبرداری و خیال خام است. درآمد تریدر ارز دیجیتال طوری است که می‌تواند روزی ثروتمند شود، ولی این اتفاق هرگز یک‌شبه رخ نمی‌دهد. تریدر باید سال‌ها مطالعه و تمرین داشته باشد تا به مهارت و تجربه زیادی برسد. به همین سادگی و تنها با خرید مقداری ارز دیجیتال و گوش دادن به حرف آشنایان، نمی‌توان از این راه به درآمدهای زیادی رسید.