اهرم یا لوریج چیست؟ تفاوت اهرم در فارکس و کریپتو

آموزش فارکس
آشنایی با مفهوم لوریج در فارکس و ارز دیجیتال

بعضی از ابزارهای معاملاتی در بازارهای مالی به‌صورت مستقیم در میزان ریسک تریدرها تأثیرگذارند. به‌ همین دلیل، لازم است با نحوه استفاده از آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. یکی از مهم‌ترین ابزارها، اهرم یا لوریج (Leverage) است که در بازار ارز دیجیتال و فارکس با آن سروکار دارید. در ادامه، ضمن بررسی معنی Leverage، درباره نحوه انتخاب بهترین لوریج در فارکس نیز بحث خواهیم کرد. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

لوریج چیست؟ (Leverage)

اهرم یا لوریج یکی از ابزارهای مالی است که به معامله گر کمک می کند بیشتر از دارایی خود معامله کند.

لوریج (Leverage) از نظر لغوی به‌معنای «اهرم» است و در بازارهای مالی به تکنیکی می‌گویند که فرد می‌تواند با قرض گرفتن پول، معاملات را با حجم بیشتری از سرمایه اصلی خود انجام دهد. به عبارت دیگر، لوریج به‌معنای استفاده از پول قرضی برای سرمایه‌گذاری، با هدف چند برابر کردن سود است. لوریج یا اهرم قابلیت سودآوری معاملات را چند برابر می‌کند، اما به همین نسبت ریسک معاملات را نیز افزایش می‌دهد.

لوریج در فارکس چیست؟

لوریج در فارکس جزء ابزارهای پرطرفدار است. تعداد زیادی از معامله‌گران فارکس برای خرید و فروش جفت ارزهای معاملاتی از اهرم استفاده می‌کنند، اما معنی leverage در فارکس چیست؟ تصور کنید صد دلار سرمایه در اختیار دارید، اما قصد دارید پوزیشن معاملاتی را با حجم بیشتری باز کنید. در چنین شرایطی، باید به سراغ لوریج بروید.

بسته به اینکه از کدام بروکر فارکس استفاده می‌کنید، نسبت‌های مختلف اهرم از ۱:۱۰ تا ۱:۲۰۰۰ در اختیارتان قرار می‌گیرد. فرض کنید اهرم ۱:۱۰۰ را انتخاب می‌کنید. با در نظر گرفتن سرمایه اولیه صد دلاری، می‌توانید پوزیشن معاملاتی خود را به ارزش ده هزار دلار باز کنید. البته، مبلغ صد دلار سرمایه شما به‌عنوان وجه تضمین، حاشیه یا مارجین (Margin)، نزد کارگزاری باقی می‌ماند. اگر به هر دلیل، میزان ضرر شما در پوزیشن معاملاتی به اندازه مارجین شود، به صورت خودکار پوزیشن بسته می‌شود. به این اتفاق در بازار فارکس، لیکویید شدن (Liquidation) می‌گویند.

حتماً می‌پرسید اگر در پوزیشن معاملاتی سود کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این شرایط، وقتی برای بستن پوزیشن اقدام می‌کنید، وجه تضمین به همراه سود حاصل از پوزیشن معاملاتی در اختیارتان قرار می‌گیرد. کارگزاری نیز مبلغی را که به شما قرض داده است، به همراه اسپرد یا کمیسیون خود از معاملات شما دریافت می‌کند.

لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

با استفاده از لوریج در بازار ارز دیجیتال می توانید تا 200 برابر سرمایه خود معامله کنید.

با مفهوم لوریج در فارکس آشنا شدیم. در این قسمت کاربرد اهرم در ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم. لوریج فقط در معاملات فیوچرز یا مارجین ارز دیجیتال قابل استفاده است. در معاملات فیوچرز ارز دیجیتال، باید یکی از دو پوزیشن معاملاتی لانگ و شورت را باز کنید.

در این حالت نیز با انتخاب لوریج، از صرافی ارز دیجیتال، قرض می‌گیرید. نسبت لوریج‌هایی که در صرافی ارز دیجیتال ارائه می‌شوند، معمولاً کمتر از فارکس هستند. معمولاً صرافی‌های مختلف لوریج تا نسبت ۱:۲۰۰ را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

تصور کنید قصد دارید پوزیشن لانگ بیت کوین را به مارجین هزار دلار با لوریج ۱۰ باز کنید. در این حالت، صرافی ده هزار دلار در اختیار شما قرار می‌دهد و در مقابل، هزار دلار را به‌عنوان وثیقه نزد خود نگه می‌دارد. حال، اگر قیمت بیت کوین ۱۰ درصد رشد کند، به جای سود صددلاری، مبلغ هزار دلار به دست خواهید آورد. البته، باید کارمزد معامله از این مقدار کم شود. درعین‌حال، اگر قیمت بیت کوین ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، هزار دلار ضرر خواهید کرد. سپس پوزیشن معاملاتی شما لیکویید می‌شود.

تفاوت لوریج در فارکس و کریپتو

تفاوت لوریج در ارز دیجیتال و فارکس چیست؟ لوریج در ارز دیجیتال برای افزایش شانس سود در معاملات فیوچرز و مارجین استفاده می‌شود. البته به همان نسبت، سبب افزایش ریسک معاملات نیز می‌شود. این در حالی است که لوریج در فارکس برای دستیابی به سرمایه مورد نیاز به‌منظور باز کردن پوزیشن معاملاتی استفاده می‌شود.

اهرم در فارکس تأثیری در میزان سود و زیان معاملات ندارد. همین موضوع سبب شده است کارگزاری‌های فارکس در مقایسه با صرافی‌های ارز دیجیتال، لوریج‌های به‌مراتب بیشتر در اختیار کاربران خود قرار دهند.

مزایای لوریج در فارکس و ارز دیجیتال

بازار فارکس و ارز دیجیتال دو بازار پُرنوسان هستند و استفاده از لوریج در آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مزایای لوریج می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش سود احتمالی

مهم‌ترین مزیت لوریج یا اهرم این است که سود بالقوه معاملات را چند برابر می‌کند. به عبارتی، با استفاده از لوریج می‌توان با سرمایه کم، سود بیشتری به‌دست آورد. در واقع، وقتی سرمایه‌گذار از لوریج استفاده می‌کند، یعنی با چند برابر سرمایه اصلی خود وارد معامله می‌شود، بنابراین، اگر معامله سودآور باشد، در نهایت سودی که نصیب او می‌شود نیز چند برابر خواهد بود.

تنوع دادن به سبد سرمایه‌گذاری

وقتی سرمایه اصلی کم باشد، نمی‌توان روی تعداد زیادی از جفت ارزها یا ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد. قرار دادن کل سرمایه روی یک ارز خاص نیز موجب افزایش ریسک و احتمال متضرر شدن تریدر یا سرمایه‌گذار شود. لوریج به افراد اجازه می‌دهد تا با همان سرمایه کم، روی ارزهای مختلفی سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق ریسک معامله روی یک ارز خاص را کاهش دهند.

انعطاف‌پذیری بیشتر در معاملات

استفاده از لوریج به تریدرها اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های معاملاتی خود را با انعطاف بیشتری پیاده‌سازی کنند. وقتی سرمایه کم باشد، تعداد استراتژی‌های معاملاتی مناسب نیز محدودتر می‌شود. تریدرها با کمک لوریج می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی متنوع‌تری را پیاده‌سازی کنند و از هر دو دسته موقعیت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سود به‌دست بیاورند. این انعطاف‌پذیری به تریدرها کمک می‌کند تا راحت‌تر خود را با شرایط متغیر و پر از نوسان بازار وفق دهند و عملکرد خود را بهبود ببخشند.

معایب لوریج در فارکس و ارز دیجیتال

در کنار این مزایا، استفاده از لوریج ریسک‌های خاص خود را نیز دارد. از معایب لوریج در بازار فارکس و ارز دیجیتال می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش ریسک معاملات

لوریج همان‌طور که سود بالقوه معاملات را چند برابر می‌کند، ریسک و ضرر احتمالی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. وقتی تریدرها از لوریج استفاده می‌کنند، در واقع با پول قرضی معامله می‌کنند. بنابراین، اگر معاملات ضررده شوند، نه‌تنها سودی نصیب آن‌ها نمی‌شود، بلکه ممکن است اصل سرمایه خود را نیز از دست بدهند.

مارجین کال

یکی از ریسک‌هایی که هنگام استفاده از لوریج وجود دارد، ریسک مارجین کال (Margin Call) است. وقتی تریدرها از لوریج استفاده می‌کنند، باید دارایی لحظه‌ای موجود در حساب آن‌ها در یک سطح مشخص حفظ شود. اگر ارزش معاملات تریدر از این سطح کمتر شود، صرافی یا بروکر می‌تواند تریدر را مارجین کال کند و او را ملزم سازد که برای جبران ضررها موجودی حساب خود را افزایش دهد. اگر تریدر نتواند مارجین کال را جبران کند، معاملات او «لیکویید» می‌شود و سرمایه خود را از دست خواهد داد.

فشار روانی زیاد

استفاده از لوریج ممکن است فشار روانی زیادی برای تریدر به‌همراه داشته باشد. وقتی امکان کسب سود از معاملات چند برابر می‌شود، حرص و طمع تریدرها نیز افزایش می‌یابد. درنتیجه، تریدرها بیش از حد مجاز روی معاملات خود ریسک می‌کنند و تصمیمات هیجانی می‌گیرند. این موضوع درنهایت به ضررهای قابل‌توجهی برای تریدر یا سرمایه‌گذار منجر می‌شود.

تفاوت دو مفهوم مارجین و لوریج چیست؟

تفاوت مارجین و لوریج

گاهی افراد در بازارهای مالی اصطلاح مارجین (Margin) و لوریج را به‌جای هم استفاده می‌کنند، اما معنای این دو با هم متفاوت است. مارجین مقدار پولی است که تریدرها یا سرمایه‌گذاران باید به‌عنوان وثیقه قرار دهند تا بتوانند از بروکر یا صرافی پول قرض کنند، اما لوریج سرمایه‌ای است که تریدر از صرافی یا بروکر قرض می‌گیرد تا بتواند سود معاملات خود را چند برابر کند.

به عبارتی، مارجین نوع خاصی از لوریج است که قدرت خرید تریدرها و سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد. برای مثال، اگر قرار باشد برای خرید ده هزار دلار ارز دیجیتال مبلغ هزار دلار وثیقه قرار دهید، مارجین حساب شما یک به ده (۱:۱۰) و لوریج شما ۱۰x خواهد بود.

بهترین لوریج در بازار فارکس و ارز دیجیتال

میزان لوریج در بروکرها و صرافی‌های مختلف با هم متفاوت است. جدول زیر حداکثر لوریج بروکرهای مشهور فارکس را نشان می‌دهد:

نام بروکر حداکثر لوریج
آلپاری ۱۰۰۰x
لایت فایننس ۵۰۰x
فیبوگروپ ۱۰۰۰x
ویندزور ۵۰۰x
آمارکتس ۳۰۰۰x

در جدول زیر نیز می‌توانید حداکثر لوریج برترین صرافی‌های ارز دیجیتال را مشاهده کنید:

نام صرافی حداکثر لوریج
بینگ ایکس ۱۵۰x
مکسی ۲۰۰x
بایننس ۱۲۵x
کوین بیس ۱۰x
کوینکس ۱۰۰x

معاملات لوریج‌دار برای چه افرادی مناسب است؟

لوریج یا اهرم برای چه افرادی مناسب است؟

لوریج یا اهرم در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال، شمشیری دولبه به‌حساب می‌آید. لوریج با چند برابر کردن سود احتمالی معاملات، موجب افزایش طمع افراد می‌شود. بنابراین، پیش از استفاده از لوریج باید با اصول مدیریت سرمایه آشنا شوید و میزان تحمل ریسک خودتان را مشخص کنید.

اگر به‌تازگی وارد دنیای ترید و سرمایه‌گذاری شده‌اید، از لوریج‌های سنگین دوری کنید و معاملات خودتان را یا بدون لوریج یا با لوریج‌های پایین انجام دهید. تریدرهای باتجربه و افرادی که ریسک‌پذیری بیشتری دارند، می‌توانند بر اساس استراتژی خود از لوریج‌های بالاتر نیز برای افزایش سود خود استفاده کنند.

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از لوریج ممکن است ریسک از دست رفتن کل سرمایه شما را به‌همراه داشته باشد. برای کاهش این ریسک، باید لوریج را بر اساس استراتژی معاملاتی، میزان سرمایه، و ریسک‌پذیری خود انتخاب کنید تا خطر از دست رفتن سرمایه‌تان را به‌حداقل برسانید.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که لوریج در ارز دیجیتال و فارکس چه کاربردی دارد. بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کنند مفهوم اهرم در فارکس و ارز دیجیتال یکسان است؛ اما بین آن‌ها تفاوت اساسی وجود دارد. انتخاب لوریج مناسب در فارکس و کریپتو، یکی از اصول اساسی مدیریت سرمایه است. بدیهی است با انتخاب Leverage زیاد، شانس کسب سود شما افزایش پیدا می‌کند، اما به همان نسبت، احتمال از دست دادن سرمایه‌تان نیز بیشتر می‌شود. به نظر شما، بهترین لوریج برای صد دلار در فارکس چقدر است؟ شما معمولاً در معاملات خود از چه اهرم‌هایی استفاده می‌کنید؟ نظرات و سؤالات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

1

معنی leverage در فارکس چیست؟

لوریج در فارکس به معنی وامی است که برای افزایش سرمایه به‌منظور ورود به معاملات جفت ارزها از بروکر دریافت می‌شود.

2

بهترین لوریج در فارکس چقدر است؟

اگر تازه‌کار هستید، توصیه می‌کنیم حتماً از لوریج‌های پایین استفاده کنید. لوریج‌های بالا هرچند وسوسه‌کننده هستند، با انتخاب آن‌ها، در اثر کوچک‌ترین اشتباه تمام سرمایه خود را از دست خواهید داد.

امتیاز شما به این محتوا

4.5 / 5. 13

میانگین امتیازات: 4.5/5
تعداد امتیاز: 13
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره