همه ما درباره استیکینگ ارزهای دیجیتال این موضوع را می‌دانیم که به موجب آن می‌توانیم از سرمایه‌گذاری خود بازده بیشتری کسب کنیم. امروزه، می‌توانید با قفل کردن توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود در پلتفرم‌های دیفای (DeFi) درآمد کسب کنید. استیکینگ توکن NFT می‌تواند در مقایسه با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، بازده بسیار بیشتری به ارمغان بیاورد. با ظهور فناوری استیک NFT، این توکن‌ها نسبت به گذشته‌ خود جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند. برای رسیدن به پاسخ این سؤال که استیکینگ NFT چیست، با کلینیک سرمایه همراه باشید.

کسب درآمد از استیکینگ NFT به صورت غیرفعال

اگر به اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال علاقه‌ داشته باشید، می‌دانید که توکن NFT چیست. امروزه، افراد بیشتری به دنبال راه‌های جدیدی برای کسب درآمد بدون نیاز به کار برای آن هستند. در اصطلاح، به این نوع درآمدزایی، درآمدزایی غیرفعال می‌گویند. پیش از این، درآمد غیرفعال چیزی بود که فقط افراد ثروتمند می‌توانستند از طریق سپردن دارایی‌هایشان به بانک دریافت کنند؛ زیرا نرخ‌های سود حساب‌های پس‌انداز بسیار زیاد بود. امروزه، به سختی می‌شود از پول در بانک سود دریافت کرد. با توجه به پاداش‌های نسبتاً ارزشمند برای استیکینگ NFT و ارزهای دیجیتال، جایگزینی برای درآمد غیرفعال سنتی در عصر جدید پیدا شده است.

بیشتر بخوانید: استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ NFT چیست؟

استیکینگ ان اف تی چیست

مشابه کشت سود (Yield Farming) در حوزه دیفای، پلتفرم‌های استیک NFT برای پاداش دادن به شرکت‌کنندگان از مکانیسم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند. می‌توانید با قفل کردن NFTهای خود، بر اساس درصد بازده سالانه (APY) و تعداد NFTهای استیک‌شده، پاداش دریافت کنید.

در سطح فردی، استیکینگ NFT می‌تواند به نفع سرمایه‌گذاران باشد؛ زیرا عرضه کلی این توکن‌ها را کاهش می‌دهد؛ اما در سطوح گسترده‌تر، استیکینگ NFT کاربردهای جدیدی را برای توکن‌های غیرقابل تعویض به ارمغان می‌آورد که فراتر از ایده جمع‌آوری آثار هنری دیجیتال و کلکسیون‌داری است.

سطح جوایز استیکینگ NFT با عوامل مختلفی ازجمله محبوبیت و ظرفیت NFT برای توسعه جریان درآمدی (مانند حق امتیاز) تعیین می‌شود.

چنان‌که از نام آن پیداست، استیکینگ NFT به قفل کردن توکن‌های غیرمثلی روی یک پلتفرم یا پروتکل برای دریافت پاداش و امتیازات دیگر آن اشاره دارد. این به دارندگان توکن‌های غیرقابل تعویض اجازه می‌دهد تا درآمد غیرفعال کسب کنند و درعین‌حال، مالکیت توکن غیرمثلی خود را نیز حفظ کنند.

استیک NFT در مقایسه با مفاهیم دیگر کشت سود دیفای، هنوز در مراحل اولیه‌ خود است. با قفل کردن NFTها در یک پلتفرم، می‌توانید بسته به درصد بازده سالانه (APY)، مدت زمان استیکینگ و تعداد NFTهای استیک‌شده، پاداش‌های خود را دریافت کنید.

به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد NFTها، سرمایه‌گذاران و مجموعه‌داران عموماً ترجیح می‌دهند آن‌ها را هودل (HODL) کنند. کسب درآمد از استیکینگ NFT فرصت جدیدی را برای کاربران به وجود می‌آورد که به‌طور بالقوه می‌تواند افراد بیشتری را برای مشارکت در این حوزه جذب کند و تقاضای بازار برای NFTهای قابل اعتماد را افزایش دهد.

استیکینگ NFT درست مانند استیکینگ بیت‌کوین (BTC) یا اتر (ETH) است. تنها چیزی که برای آن نیاز دارید، یک کیف پول ارز دیجیتال است که از NFT نیز پشتیبانی کند. در این زمینه، شبکه هوشمند بایننس با پلتفرم و ارز دیجیتال NFTB مسیر را برای کاربران بسیار هموار کرده است؛ درنهایت، بهتر است قبل از تصمیم گرفتن درباره استیکینگ NFTهای خود، پروژه‌های مدنظر را بادقت بررسی کنید.

نحوه کارکرد استیکینگ NFT چیست؟

استیکینگ NFT درست مانند استیکینگ ارزهای دیجیتال عمل می‌کند؛ زیرا NFTها دارایی‌های توکن‌ شده‌اند و با توکن‌های دیگر ماهیت یکسانی دارند. همان‌طور که هر توکنی را نمی‌توان استیک کرد، هر توکن غیرقابل تعویضی را هم نمی‌توان به اشتراک گذاشت. می‌توانید توکن‌های غیر قابل تعویض خود را در پلتفرم‌های استیکینگ NFT مستقر کنید تا بتوانید آن‌ها را ایمن نگه دارید. این اتفاق از طریق قرارداد هوشمند در یک بلاک‌چین مناسب امکان‌پذیر است.

استیک nft در کیف پول

اگرچه استفاده از NFTها مفهوم نسبتاً جدیدی است، بسیاری از دارندگان NFT از این پیشرفت بسیار هیجان‌زده‌اند؛ به این دلیل که توکن غیرقابل تعویض، منحصربه‌فرد است و دارندگان تمایلی به فروش آن ندارند. تفاوت بزرگ این نوع توکن‌ها با ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر همین است. می‌توانید به‌راحتی ارزهای دیجیتال را بخرید و بفروشید، اما NFTها چون توزیع بسیار محدودتری دارند، این اتفاق به‌سادگی نمی‌افتد. برای استیک NFTها، به کیف پول رمزنگاری نیاز دارید که از NFTها پشتیبانی کند.

ابتدا بررسی کنید که آیا کیف پول مدنظر شما با بلاکچینی که NFT در آن است، سازگاری دارد یا نه. سپس کیف پول را به پلتفرم استیکینگ متصل کنید تا بتوانید NFTهای خود را به پلتفرم ارسال کنید.

پاداش استیکینگ NFT چیست؟

اینکه نوع پاداش‌های استیکینگ NFT چیست، به پلتفرم و نوع NFT مدنظر بستگی دارد. بیشتر پلتفرم‌های استیکنگ NFT پاداش‌های دوره‌ای ارائه می‌کنند که بیشتر، به صورت روزانه یا هفتگی پرداخت می‌شوند. اغلب، این پاداش‌ها در قالب توکن ابزار پلتفرم پرداخت می‌شود، اما استثناهایی هم وجود دارد.

می‌توانید توکن‌های پاداش خود را معامله کنید و احتمالاً آن‌ها را به ارزهای دیجیتال دیگر یا پول فیات تبدیل کنید.

علاوه بر این، پلتفرم‌هایی نیز هستند که سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز دائو (DAO) دارند. در این بخش، دارندگان NFT می‌توانند دارایی‌های خود را در یک استخر DAO که به‌عنوان استخر سهام NFT نیز شناخته می‌شود، قفل کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد درباره مسائل حاکمیتی پلتفرم حق اظهارنظر داشته باشند. این مسئله معمولاً شامل حق رأی هنگام ارائه پیشنهادها می‌شود. همچنین ممکن است خودتان پیشنهادهایی ارائه دهید؛ اما این موضوع در هر DAO متفاوت است.

مبنای کسب درآمد از استیکینگ NFT چیست؟

استیک nft

میزان پاداشی که می‌توانید از استیک NFTها دریافت کنید، به عوامل مختلفی مانند بازده درصدی سالانه (APY)، مدت زمان استیکینگ و تعداد NFTهای استیک‌شده بستگی دارد. همچنین پلتفرمی که از آن برای استیکینگ توکن NFT خود استفاده می‌کنید و نوع توکن غیر قابل تعویض استیک‌شده نیز در میزان درآمد شما دخیل است.

هنگامی که استیک یک NFT را شروع می‌کنید، پلتفرم مورد استفاده ارزش توکن را بر اساس کمیاب بودن آن ارزیابی می‌کند و APY متناسب با آن را ارائه می‌دهد. هرچه NFT نادرتر باشد، APY نیز بالاتر خواهد بود. یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین ارزش NFT، ظرفیت ایجاد درآمد پایدار از طریق داشتن حق امتیاز توکن است.

برای آشنایی با روند استیک کردن، آموزش تصویری نحوه استیک کردن در صرافی کوکوین را مدنظر قرار دهید.

بهترین پلتفرم‌ها برای کسب درآمد از استیکینگ NFT

Binance NFT PowerStation

بایننس nft

نوعی پلتفرم استیکینگ است که دارندگان توکن‌های غیر قابل تعویض می‌توانند با حمایت از تیم‌های ورزشی مورد علاقه خود، درآمد کسب کنند. همچنین کاربران می‌توانند با قفل کردن NFTهای خود، توکن‌های طرفداری بایننس (Binance Fan) بیشتری کسب کنند. بایننس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال است که در سراسر جهان ده‌ها میلیون کاربر دارد.

توکن‌های طرفداری بایننس توکن‌هایی هستند که با یک تیم ورزشی خاص مرتبطند؛ هرچند هنرمندان یا افراد مشهور دیگری که طرفداران زیادی دارند نیز می‌توانند از این توکن‌ها استفاده کنند.

پلتفرم MOBOX و توکن MBOX

MOBOX نوعی متاورس بازی برای کسب درآمد است که کشت بازده (Yield Farming) دیفای را با NFTها ترکیب می‌کند. این ابزار که روی شبکه هوشمند بایننس ساخته شده است، به بازیکنان امکان می‌دهد تا با استیک NFT‌های خود، به صورت ارز دیجیتال اصلی این پلتفرم یعنی MBOX، پاداش دریافت کنند.

پلتفرم موباکس mobox

متاورس پروژهMOBOX ، مومو ورس (MOMOverse) و NFTهای آن مومو (MOMO) نامیده می‌شوند. می‌توانید توکن‌های مومو را از بازارهای NFT بخرید، آن‌ها را مینت یا ضرب کنید و از آن‌ها کسب درآمد کنید. هر مومو کیفیت منحصربه‌فرد خود و قدرت هش تصادفی دارد. با قرار دادن این توکن‎های منحصربه‌فرد، می‌توانید به‌راحتی توکن حاکمیتی این پلتفرم را به دست آورید. هرچه موموهای بیشتری داشته باشید، می‌توانید هر روز جوایز بیشتری را به صورت MBOX به دست آورید.

این توکن‌های غیر قابل تعویض را می‌توان در پلتفرم‌های دیگر مرتبط با موباکس نیز استفاده کرد. همچنین به طریق مشابه، NFTهای پروژه‌های مرتبط را می‌توان در اکوسیستم موباکس استفاده کرد. برای مثال، می‌توانید از NFT‌های PancakeSwap Profile Staked در متاورس این پروژه استفاده کنید؛ بدون اینکه لازم باشد آن‌ها را از پنکیک سواپ خارج کنید. این مسئله به شما امکان می‌دهد وارد نبردهای گروهی شوید و در پنکیک سواپ پاداش‌های استیکینگ خود را دریافت کنید؛ درعین‌حال، در بازی‌های موباکس از آن‌ها برای کسب جوایز به صورت MBOX استفاده کنید.

ZooKeeper (ZOO)

زوکیپر

زوکیپر نوعی اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) ییلد فارمینگ است. این بازی NFTها را در استخرهای نقدینگی فراهم می‌کند. این استخرها ویژگی‌های مختلفی دارند. همه استخرهای نقدینگی در زوکیپر امکان فارمینگ دوگانه را فراهم می‌کنند؛ به این معنی که می‌توانید هم توکن اختصاصی پلتفرم یعنی ZOO و هم توکن وسپ (WASP) را به‌عنوان پاداش کسب کنید.

برای افزایش پاداش‌های سالانه خود، می‌توانید توکن‌های خود را برای دوره مشخصی، حداکثر تا ۱۸۰ روز، قفل کنید. همچنین می‌توانید NFTهایی به نام زو بوسترز (ZooBoosters) را به اشتراک بگذارید تا پاداش خود را به حداکثر برسانید. با این کار می‌توانید دوره قفل شدن WASPهای خود را نیز کاهش دهید. زوبوسترز توکن‌های NFT هستند که می‌توان آن‌ها را از صندوق‌های طلایی خریداری‌شده در DApp یا با استیک کردن توکن‌های ZOO به دست آورد.

کلام پایانی

حوزه دیفای روزبه‌روز به گسترش خود ادامه می‌دهد. توکن‌های غیر قابل تعویض به جزو جدایی‌ناپذیر دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. پلتفرم‌های متنوعی این کار را انجام می‌دهند که بسته به کمیاب بودن NFT مدنظر و شرایط پلتفرم، پاداش‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. استیکینگ NFT به دارندگان این توکن اجازه می‌دهد با استفاده از دارایی‌های خود درآمد غیرفعال کسب کنند. پس از آن غافل نشوید! می‌توانید روی تختتان دراز بکشید و درآمد کسب کنید. چه چیزی از این بهتر؟ به نظر شما، مزایای دیگر استیکینگ NFT چیست؟