آموزش صرافی پنکیک سواپ؛ از ثبت نام تا خرید و فروش ارزهای دیجیتال

آموزش صرافی
صرافی پنکیک سواپ

تا کنون اسم صرافی‌های غیرمتمرکز به گوش‌تان خورده است؟ برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال واژه غیرمتمرکز کلمه نام آشنایی است. غیرمتمرکز بودن یکی از اصلی‌ترین ویژگی رمزارزها است که از همان ابتدای عرضه بیت کوین بر سر زبان‌ها افتاده است. البته که در طول این سال‌ها افراد زیادی در این زمینه تردید کرده‌اند و معتقدند که مفهوم غیرمتمرکز بودن در بازار رمزارزها خیالی بیش نیست. اما زمان ثابت کرده است که این افراد در اشتباه هستند. چند سالی است که صرافی‌های جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال آغاز به کار کرده‌اند که تحت عنوان صرافی‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شوند. پنکیک سواپ یکی از این صرافی‌ها است. صرافی pancakeswap در بستر شبکه بایننس اسمارت چین ساخته شده است. در این مقاله قصد داریم به آموزش صرافی پنکیک سواپ بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: صرافی غیرمتمرکز 

صرافی‌های غیرمتمرکز چه تفاوت‌هایی با صرافی‌های متمرکز دارند؟

قبل از پرداختن به بحث آموزش صرافی پنکیک سواپ بد نیست که در یک نگاه کلی مقایسه‌ای بین صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز انجام دهیم. بنیان‌گذاران صرافی‌های غیرمتمرکز مدعی هستند که برای برطرف کردن ایرادات صرافی‌های متمرکز دست به راه‌اندازی چنین صرافی‌هایی زده‌اند. اما آیا این ادعا آن‌ها صحبت دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید به مقایسه این دو نوع صرافی بپردازیم که در قالب دو نکته مهم این کار را انجام می‌دهیم.

۱. نحوه کنترل دارایی‌ها؛ مهم‌ترین تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

وقتی قصد دارید از یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز مانند بایننس یا کوینکس استفاده کنید، باید ابتدا ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول صرافی منتقل کنید. در ادامه باید سفارشات خرید و فروش مدنظر خود را درون سامانه ثبت کنید. این سفارش‌ها به هسته مرکزی معاملات صرافی منتقل می‌شود و پس از پردازش، خریدار و فروشنده به یکدیگر متصل شده و معامله انجام می‌شود؛ بنابراین در صرافی متمرکز تمام معاملات درون یک پایگاه داده‌ای متمرکز ثبت و ضبط می‌شوند. در نتیجه کنترل دارایی افراد به صورت امانی در اختیار صرافی‌ها قرار می‌گیرد. در واقع کاربر به صرافی اعتماد می‌کند تا معامله خود را عملیاتی کند.

در مقابل صرافی‌های غیرمتمرکز هستند که ثبت و ضبط معاملات را در شبکه بلاک‌چین انجام می‌دهند. به این ترتیب به هیچ عنوان نیاز نیست که شما ابتدا دارایی خود به کیف پول صرافی منتقل کنید و بعد از آن وارد معامله شوید. بلکه می‌توانید به صورت مستقیم کیف پول خود را به شبکه بلاک‌چین متصل کنید و در حالی که دارایی‌تان در کنترل خودتان است، معامله را انجام دهید.

۲. تفاوت در رابط کاربری صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

این نکته البته ربطی به ماهیت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ندارد. بلکه یک مسئله‌ای است که مرسوم شده است. وقتی وارد یک محیط صرافی متمرکز می‌شوید،‌ به دلیل ابزارهای معاملاتی مختلف و چارت‌های گوناگون عمدتاً با یک محیط شلوغ مواجه می‌شوید. اما در مقابل در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سواپ، یونی سواپ و … رابط کاربری ساده‌ای در اختیار کاربران قرار داده می‌شود تا هیچ‌گونه سردرگمی برای تریدرها به وجود نیاید.

سایت صرافی پنکیک سواپ

 صرافی پنکیک سواپ چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، صرافی pancakeswap یک صرافی غیرمتمرکز است که بر روی شبکه بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده است. آغاز به کار این صرافی به ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. اما نکته قابل توجه در خصوص آن، رشد سریع کاربران و حجم نقدینگی بود که در آن گردش پیدا کرد.

ظرف مدت زمان کوتاهی حجم معاملات در این صرافی از ۷۰۰ میلیون دلار در روز فراتر رفت که این مسئله در نوع خود شگفتی بسیاری را به دنبال داشت. البته وقوع این اتفاق خالی از علت نبود و در ادامه توضیح مختصری در این زمینه می‌دهیم.

آنچه صرافی pancakeswap را از سایر صرافی‌های غیرمتمرکز متمایز می‌کند

اما بد نیست در اینجا نگاهی به دلایل استقبال خوب کاربران از پنکیک سواپ بیندازیم. به طور کلی دو دلیل عمده می‌توان برای این منظور برشمرد که عبارت‌اند از:

۱. کاهش شدید کارمزد معاملات

صرافی مشابهی به نام یونی سواپ بر روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است. در بلاک‌چین اتریوم مشکل مقیاس‌پذیری چند سالی است که دامن‌گیر پلتفرم‌های مختلفی شده است که روی آن فعالیت می‌کنند. همین مسئله باعث شده گاهی اوقات کارمزد معاملات در یونی سواپ به شدت افزایش پیدا کند و این موضوع داد معامله‌گران را درآورده است. در مقابل پنکیک سواپ روی شبکه اسمارت بایننس چین راه‌اندازی شده است و به خوبی از پس مسئله مقیاس‌پذیری برآمده است. در نتیجه کارمزد معاملات در این صرافی کاهش چشمگیری در مقایسه با صرافی‌های غیرمتمرکز مشابه پیدا کرده است.

۲. افزایش قابل توجه سرعت معاملات

در مقابل کاهش هزینه کارمزدها، سرعت معاملات نیز به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و این مسئله برای بسیاری از تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. روی هم رفته این دو فاکتور مهم باعث کوچ تعداد زیادی از تریدرها به صرافی پنکیک سواپ شده است.

دو مفهوم مهم در عملکرد صرافی پنکیک سواپ

جا دارد که در این قسمت به بخشی از سازوکار عملکرد صرافی pancakeswap اشاره گذرایی داشته باشیم. در این صرافی برای مدیریت معاملات از استخرهای نقدینگی و مکانیزم بازارساز خودکار استفاده می‌شود.

منظور از استخر نقدینگی چیست؟

استخر نقدینگی فضایی مجازی است که افراد می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را در آن به اشتراک بگذارند. در نتیجه وقتی سفارشی در صرافی ثبت می‌شود، قراردادهای هوشمند، رابطه‌ای بین کاربران و استخرهای نقدینگی را برقرار می‌کنند و در نتیجه تبادل مورد نظر صورت می‌گیرد. شاید بپرسید چرا یک کاربرد باید دارایی خود را در استخر نقدینگی بگذارد؟

اولا باید اشاره کنیم که در این کار هیچ خطری دارایی کاربر را تهدید نمی‌کند و اصل سرمایه او دست نخورده باقی می‌ماند. در مقابل بخش قابل توجهی از کارمزد معاملات بین کسانی که دارایی خود را در استخرهای نقدینگی به اشتراک گذاشته‌اند، به عنوان پاداش توزیع می‌شود.

مکانیزم بازارساز خودکار چیست؟

بحث از بازارساز خودکار کاملاً تخصصی است و پرداختن به آن موضع مقاله ما نیست. صرفاً یک تعبیر ساده برای درک مفهوم مکانیزم بازارساز در صرافی پنکیک سواپ اشاره می‌کنیم. این مکانیزم در واقع یک الگوریتم ریاضی خودکار است که در بازار کار قیمت‌گذاری دارایی‌های موجود در استخرهای نقدینگی را به صورت لحظه‌ای با توجه به شرایط عرضه و تقاضا انجام می‌دهد.

همچنین بخوانید: بازارساز خودکار چیست

آموزش کار با پنکیک سواپ

حال که با مفهوم صرافی‌های غیرمتمرکز و همچنین ویژگی‌های صرافی pancakeswap آشنا شدیم، باید به آموزش صرافی پنکیک سواپ بپردازیم. با جستجوی نشانی pancakeswap.finance می‌توانید وارد این صرافی شوید. اولین قدم در این صرافی اتصال کیف پول دیجیتال شخصی خود به شبکه صرافی است.

اتصال به کیف پول در پنکیک سواپ

برای این منظور باید از گزینه Connect در صفحه اصلی سایت استفاده کنید. در ادامه لیستی از کیف پول‌هایی که توسط صرافی پشتیبانی می‌شود، برای شما به نمایش در می‌آید. از بین گزینه‌های موجود باید کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کنید. اتصال هر کیف پول به صرافی پنکیک سواپ روش خاص خودش را دارد که می‌توانید از راهنمای سایت صرافی pancakeswap استفاده کنید.

معرفی بخش ترید در صرافی پنکیک سواپ

در این صرافی بخشی به نام ترید (Trade) وجود دارد که از سه قسمت تشکیل شده است. این سه قسمت عبارت‌اند از:

بخش Swap در صرافی پنکیک سواپ

۱. سواپ (Swap)

 از این بخش برای تبادل توکن‌ها استفاده می‌شود. پنجره‌ای با دو گزینه پیش روی شما قرار دارد که در اولی باید ارزی که قصد تبدیل آن را دارید به همراه مقدار مورد نظر خود را وارد کنید. در دومی نیز باید ارزی که می‌خواهید دارایی خود را به آن تبدیل کنید را مشخص کنید. وقتی مقدار یکی از ارزها را مشخص کنید، دیگری به صورت خودکار تعیین می‌شود.

در نهایت با کلیک روی گزینه Swap معامله در صرافی پنکیک سواپ ثبت می‌شود پس از آن باید اطلاعات تراکنش را در کیف پول دیجیتال خود که به صرافی متصل کرده‌اید نیز تأیید کنید. پس از این اقدام تراکنش برای شبکه بایننس اسمارت چین ارسال می‌شود و معمولاً ظرف چند ثانیه تراکنش مورد نظر شما عملیاتی می‌شود.

بخش Liquidity در صرافی پنکیک سواپ

۲. نقدینگی (Liquidity)

به کمک این بخش می‌توانید برای تأمین نقدینگی استخرهای نقدینگی اقدام کنید. گزینه‌ای تحت عنوان Add Liquidity در این قسمت پیش روی شما قرار دارد که باید روی آن کلیک کنید. در ادامه یک منو کشویی باز می‌شود که توکن‌ها شما در آن به نمایش در می‌آید. در بین آن‌ها باید توکن‌ها مدنظر خود برای تأمین نقدینگی را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که تأمین نقدینگی در استخرهای پنکیک سواپ با استفاده از جفت‌ارزها صورت می‌گیرد؛ لذا باید جفت‌ارزی را انتخاب کنید که از هر دوی آن‌ها در حساب کیف پول شما وجود داشته باشد و ارزش دلاری‌شان نیز یکسان باشد.

بعد از این مرحله باید از طریق کیف پول خود دسترسی قراردادهای هوشمند صرافی پنکیک سواپ را به دارایی خود فعال کنید. بعد از این کار جفت‌ارزهای منتخب به قرارداد هوشمند متصل می‌شوند و دارایی شما وارد استخر نقدینگی می‌گردد. در ادامه جفت‌ارزی که وارد استخر نقدینگی کرده‌اید در بخش Liquidity به نمایش در می‌آید.

هر زمان که مایل باشید، می‌توانید بر مشارکت خود بیفزایید یا درخواست برداشت جفت‌ارز خود از استخر نقدینگی را تنها با یک کلیک ثبت کنید.

۳. بریج (Bridge)

در این بخش نیز می‌توانید ارزهای دیجیتال را از بلاک‌چین‌های دیگر به اسمارت بایننس چین منتقل کنید. این فرآیند نیز چندان پیچیده نیست و با مراجعه به این بخش با تنها چند کلیک ساده می‌توانید کار انتقال بین بلاک‌چین‌ها را انجام دهید.

کلام پایانی

در این مقاله به آموزش صرافی پنکیک سواپ پرداختیم. البته نکات دیگری نیز برای کار کردن با صرافی پنکیک سواپ وجود دارد که در حین فعالیت در آن می‌توانید با آن‌ها به سادگی آشنا شوید. همان‌طور که اشاره کردیم صرافی pancakeswap از رابط کاربری ساده‌ای برخوردار است و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. تجربه خرید و فروش ارزهای دیجیتال با صرافی‌های غیرمتمرکز می‌تواند تجربه جدیدی باشد. کسی چه می‌داند؟ شاید یک روز برسد که صرافی‌های غیرمتمرکز کاربران بیشتری را در مقایسه با صرافی‌های متمرکز به خود جلب کنند. فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال، دنیای غیرممکن‌ها است.

سوالات متداول

1

توکن کیک چیست؟

صرافی پنکیک سواپ یک توکن اختصاصی به نام ارز کیک دارد که به کمک آن می‌توانید بسیاری از فرآیندهای مالی در صرافی را به راحتی انجام داد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله آیا سرمایه‌گذاری روی ارز کیک سودآور است؟ مراجعه کنید.

2

ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ به چه صورت انجام می‌شود؟

در صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به ثبت نام نیست و تنها با اتصال کیف پول دیجیتال خود می‌توانید معامله‌گری را آغاز کنید.

3

آیا صرافی pancakeswap در دسترس کاربران ایرانی قرار دارد؟

با توجه به اینکه نیاز به ثبت نام و احراز هویت برای خرید و فروش در این صرافی نیست، به همین دلیل کاملاً برای کاربران ایرانی به منظور دور زدن تحریم‌ها مفید است.

4

امنیت صرافی پنکیک سواپ در چه سطحی است؟

همواره درباره امنیت صرافی‌های غیرمتمرکز بحث‌های مختلف در جریان بوده است. با این وجود صرافی pancakeswap با استفاده از تدابیر امنیتی مناسبی که برای قراردادهای هوشمند خود نظر گرفته است، از امنیت بالایی برخوردار است. با این وجود همواره در گوشه ذهن خود داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال با ریسک همراه است.

5

کارمزد‌ها در صرافی pancakeswap به چه میزان است؟

در این صرافی 0.25 از مبلغ هر معامله به عنوان کارمزد تراکنش ثبت می‌شود. همچنین در صورتی که در جریان تأمین نقدینگی در استخرهای نقدینگی مشارکت کنید و قبل از طی شدن 72 ساعت از استکینگ دارایی خود آن را خارج کنید، 0.1 درصد از کل ارزش دارایی سپرده‌گذاری به عنوان جریمه از حساب شما کسر می‌شود.

6

مهم‌ترین کیف پول‌هایی که صرافی پنکیک سواپ پشتیبانی می‌کند، کدام است؟

کیف پول‌های متامسک، تراست والت، بایننس چین والت، سیف‌پال، مت والت، توکن پاکت و والت کانکت بهترین کیف پول‌هایی است که در این صرافی پشتیبانی می‌شوند.

امتیاز شما به این محتوا

3.2 / 5. 10

میانگین امتیازات: 3.2/5
تعداد امتیاز: 10
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فرشید

    سلام داداش منم همین مشکلو دارم راه حلی پیدا کردین به منم بگین ممنونم

    ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ پاسخ
  • متین

    معنی این ارور در صرافی سوآپ چیست
    The input token cannot be transferred. There may be an issue with the input token.

    ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ پاسخ
  • 285

    خرید ارز دیجیتال

    ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ پاسخ
منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره