در ایران، بسیاری از فعالان بازار رمزارزها از کیف پول تراست ولت برای نگهداری رمزارزهای خود استفاده می‌کنند. بارها شنیده‌ایم که موبایل کاربران به سرقت رفته و دسترسی‌شان به کیف پول از دست رفته است، یا موبایل آن‌ها خراب شده است و امکان استفاده از آن را ندارند. در چنین مواقعی، باید با عبارت Recovery به بازیابی کیف پول پرداخت. در این مقاله، به آموزش بازیابی تراست ولت به‌عنوان محبوب‌ترین ولت نرم‌افزاری می‌پردازیم و روش‌های مختلف انجام آن را توضیح می‌دهیم.

نحوه دسترسی به عبارت بازیابی در تراست ولت

اگر عبارت Recovery را فراموش کرده‌اید یا آن را جایی یادداشت، ولی گم کرده‌اید، در آغاز به روش زیر عبارت بازیابی تراست ولت را مشاهده و دوباره یادداشت کنید. برای دسترسی مجدد به عبارت Recovery، طبق مراحل زیر اقدام کنید.

برای دسترسی به بخش بازیابی کیف پول تراست ولت بعد از باز کردن کیف پول روی گزینه ی تنظیمات کلیک کنید.

برای دسترسی به عبارت کلیدی کیف پول تراست ولت، در صفحه اصلی ولت روی آیکون چرخ‌دنده در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید.

در صفحه جدید گزینه ی Wallets را انتخاب کنید.

در صفحه بازشده روی گزینه Wallets بزنید.

در این بخش کیف پولی که قصد بازیابی آن را دارید انتخاب کنید و سپس آیکون سه نقطه را انتخاب کنید.

در ادامه، کیف پولی را که قصد دارید عبارت کلیدی آن را ببینید، انتخاب کنید. برای این کار روی آیکون سه نقطه بزنید.

حال کافیست گزینه ی Manual را انتخاب کنید و قوانین امنیتی را تایید کنید تا کد ریکاوری برای شما نمایش داده شود.

در انتها، روی گزینه Manual کلیک و در صفحه بعد، دستورالعمل‌های امنیتی را تأیید کنید. بعد از گذراندن این مراحل، عبارت کلیدی والت به‌نمایش درمی‌آید. این عبارت را جای امنی یادداشت کنید و به‌هیچ‌وجه با کسی به اشتراک نگذارید.

راهنمای پشتیبان‌گیری از عبارت بازیابی در تراست ولت

در کیف پول تراست ولت، این امکان را دارید که به دو روش از کیف پول‌تان نسخه پشتیبان بگیرید. یکی از راه‌ها، نوشتن کلمات کلیدی به‌صورت دستی است که پیش‌تر آموزش دادیم. روش دیگر، استفاده از گوگل درایو برای گرفتن نسخه پشتیبان از عبارت کلیدی است. این امکان در به‌روزرسانی جدید تراست ولت به این کیف پول اضافه شده است که نحوه انجام آن را در ادامه آموزش می‌دهیم.

پشتیبان‌گیری از عبارت بازیابی در تراست والت

ابتدا به همان روشی که برای دسترسی به عبارت کلیدی آموزش داده شد، اقدام کنید. بعد از انتخاب ولت برای پشتیبان‌گیری، گزینه Google drive را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب گزینه ی Google drive ایمیل خود را انتخاب کنید تا حساب ایمیل با اتصال به تراست والت به عنوان پشتیبان در نظر گرفته شود.

در ادامه، صفحه‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد با یکی از اکانت‌های گوگل به تراست ولت وصل شوید. اکانت مدنظر خود را انتخاب کنید و منتظر اتصال اکانت گوگل به کیف پول شوید.

در صفحه جدید، گزینه Confirm را انتخاب کنید تا گوگل درایو به تراست ولت متصل شود. در انتها، فایل عبارت کلیدی در گوگل درایو ذخیره می‌شود و برای بازیابی می‌توانید از آن استفاده کنید. البته برای این فایل باید رمز انتخاب کنید تا برای دیگران به‌راحتی در دسترس نباشد.

نحوه بازیابی تراست ولت با کلمات بازیابی

برای بازیابی تراست ولت، در صفحه اصلی والت، به بخش Setting وارد شوید. در ادامه، تمام مراحل Recovery را به دو روش دستی و گوگل درایو آموزش می‌دهیم.

برای بازیابی کیف پول تراست والت وارد بخش تنظیمات شوید و گزینه wallets را انتخاب کنید.

برای بازیابی تراست ولت در صفحه تنظیمات، روی گزینه Wallets کلیک کنید.

روی علامت + کلیک کنید.

در صفحه جدید روی آیکون + کلیک کنید.

برای ریکاوری گزینه ی Add existing wallet را انتخاب کنید.

در ادامه، دو امکان برای بازیابی تراست ولت وجود دارد. ساخت کیف پول جدید و اضافه کردن کیف پولی که وجود دارد. برای Recovery کیف پول گزینه Add existing wallet را انتخاب کنید.

اگر کیف پول شما دارای ارزهای متفاوتی هست گزینه ی multi-coin wallet را انتخاب کنید و در غیراینصورت ارز مورد را از لیست انتخاب نمایید.

با توجه به کیف پولی که قصد دارید آن را Recovery کنید، یکی از موارد را انتخاب کنید. اگر کیف پولتان مخصوص بیت کوین بوده است، گزینه Bitcoin را انتخاب کنید. ولتی که ما قصد داریم ریکاوری کنیم، Multi-coin Wallet است. بنابراین، همین گزینه را انتخاب می‌کنیم.

سپس گزینه ی Secret Phrase را انتخاب کنید.

در ادامه، دو راه برای بازیابی تراست ولت در پیش رو دارید؛ یا به‌کمک عبارت بازیابی، ولت را Recovery می‌کنید یا به‌کمک نسخه پشتیبان گوگل درایو این کار را انجام می‌دهید. ما گزینه Secret Phrase را انتخاب می‌کنیم.

در صفحه بازشده از شما درخواست می‌شود دوازده کلمه بازیابی را وارد و در انتها، روی گزینه Restore Wallet کلیک کنید. پس از آن، در صورت صحیح بودن عبارت کلیدی، کیف پولتان در دسترس است و می‌توانید به ذخیره رمزارزها یا تبدیل ارز در تراست ولت بپردازید.

همچنین می توانید با استفاده از ایمیل خود تراست والت را بازیابی کنید.

در ادامه، روش دوم برای بازیابی تراست ولت را آموزش می‌دهیم. روی گزینه Google Drive Backup کلیک کنید و اکانتی را که با آن پشتیبان‌گیری کرده‌اید، انتخاب کنید. در انتها، با کلیک روی گزینه Confirm، به تراست ولت اجازه دهید به گوگل درایو دسترسی داشته باشد. پس از آن، گوگل درایو به‌صورت خودکار عبارت کلیدی را به تراست ولت ارائه می‌کند و والت شما ریکاوری می‌شود.

آیا امکان تغییر دوازده کلمه بازیابی تراست ولت وجود دارد؟

تقریباً هیچ راهی برای تغییر دوازده کلمه تراست ولت شما وجود ندارد. اگر به هر دلیلی، دوازده کلمه بازیابی کیف پول شما به دست شخص دیگری افتاد، تنها راه موجود خالی کردن کیف پول و ساخت کیف پول جدید است. در واقع، دوازده کلمه بازیابی، کلید خصوصی شما برای ورود به کیف پول‌تان است و هرگز امکان تغییر آن وجود ندارد. بنابراین، بسیار مراقب عبارت بازیابی خود باشید و به خوبی از آن مراقبت کنید.

سخن پایانی

عبارت ریکاوری شما کلید دسترسی‌تان به کیف پول است. بنابراین، به‌خوبی از آن مراقبت کنید. در این مقاله، به دو روش بازیابی تراست ولت به‌کمک عبارت کلیدی و نسخه پشتیبان گوگل درایو پرداختیم. اگر دوازده کلمه تراست ولت خود را فراموش یا گم کرده‌اید، سریعاً به روش‌هایی که آموزش دادیم، از آن‌ها پشتیبان بگیرید تا در زمان سرقت یا خرابی تلفن همراه، امکان بازیابی کیف پول تراست ولت را داشته باشید.