از رایج‌ترین سؤالاتی که ممکن است در ذهن هر تریدری شکل بگیرد این است که خالق ارزهای دیجیتال ارزشمندی مثل اتریوم، بیت کوین، و… چه کسانی هستند. یکی از مغزهای متفکر و خلاق دنیای کریپتوکارنسی فردی به‌نام ویتالیک بوترین است که به‌عنوان خالق اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار رمزارزها، شناخته می‌شود. ویتالیک جوان با چهره‌ای استخوانی، چشمانی روشن، و اندامی لاغر، موفق شد در نوزده سالگی ارز دیجیتال اتریوم را روانه بازار کند. حال سؤال این است که چگونه جوانی کم‌‌سن‌وسال توانست شبکه بلاک‌چین قدرتمندی مثل اتریوم را راه‌اندازی کند. با ما همراه باشید تا زندگی‌نامه جذاب و پرفرازونشیب آقای بوترین معروف را مرور کنیم.

زندگی‌نامه ویتالیک بوترین

بررسی بیوگرافی ویتالیک بوترین مدیرعامل ارز دیجیتال اتریوم

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) از سرشناس‌ترین افراد حوزه کریپتوکارنسی و خالق اتریوم است. او در تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۴ متولد شد و تا شش‌سالگی ساکن شهر کولومنا مسکو (روسیه) بود. کمی بعد، والدین ویتالیک تصمیم گرفتند برای پیشرفت اقتصادی و تضمین آینده شغلی خود، به کانادا مهاجرت کنند. این مهاجرت زودهنگام فرصت مناسبی برای ظهور استعدادهای نهفته ویتالیک بود.

ویتالیک بوترین پس از اقامت در کانادا، برای تحصیل وارد مدارس این کشور شد. سال سوم ابتدایی، معلمان او اولین نشانه‌های نبوغش را کشف کردند. آن‌ها از مهارت زیاد ویتالیک در یادگیری ریاضیات و اقتصاد شگفت‌زده شده بودند. به همین دلیل، در اولین فرصت نام او را میان فهرست بورسیه‌شوندگان تحصیلی قرار دادند. بنابراین، او توانست در نُه سالگی از مدرسه خود بورسیه تحصیلی بگیرد و در راه پیشرفت قدم بگذارد.

ویتالیک بوترین علاقه زیادی به یادگیری داشت. او در مقابل یادگیری بیشتر علم کدنویسی و اقتصاد هیچ مقاومتی از خود نشان نمی‌داد.

یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی او، علاقه شدید به تنهایی بود. ویتالیک به‌هیچ‌وجه از شرکت در دورهمی‌ها و گردهمایی‌های اجتماعی لذت نمی‌برد و دائم از خود می‌پرسید که چرا نمی‌توانم مانند انسان عادی در جمع حاضر شوم.

طبق گفته خود ویتالیک، بهترین سال‌های عمر او مربوط به نوجوانی می‌شود که در دبیرستان خصوصی و نمونه آبلارد (Aberald) در تورنتو مشغول به تحصیل بود. او در آن چهار سال به‌عنوان یکی از شاگردهای نمونه دبیرستان دائماً مشغول یادگیری موضوعات جدید بود. علاقه ویتالیک به تجارت هم در همان سال‌ها شکل گرفت و یادگیری مسائل مربوط به آن را در اولویت‌های خود قرار داد.

بوترین و علاقه شدید او به بازی World of Warcraft

علاقه ویتالیک بوترین به بازی World of Warcraft

از نقاط جذاب زندگی‌نامه ویتالیک بوترین، علاقه شدید او به بازی World of Warcraft است. او یک‌بار به‌طور تصادفی این بازی را تجربه و پس از آن، علاقه زیادی به آن پیدا کرد، طوری که در بازه زمانی خاصی به این بازی اعتیاد پیدا کرده بود.

درگیری ویتالیک با این بازی کامپیوتری به‌حدی بود که علاقه و اشتیاق او به تحصیل نسبت به قبل کم‌تر شده بود. او با شخصیت‌های بازی زندگی می‌کرد و پس از گذشت زمانی مشخص، به یکی از بهترین گیمرهای آن تبدیل شده بود.

سرانجام، اوایل سال ۲۰۱۰، برخی از شخصیت‌های بازی World of Warcraft طی یک به‌روزرسانی دچار تغییرات شدیدی شدند. شخصیت مورد علاقه ویتالیک بوترین طی این تغییرات از بین رفت و این موضوع به‌شدت در روحیه او تأثیر گذاشت، طوری که یک روز کامل برای این اتفاق غیرمنتظره گریست و پس از آن، دیگر هرگز وارد آن بازی نشد.

علاقه ویتالیک بوترین به بازی کامپیوتری World of Warcraft و ازبین‌رفتن شخصیت مورد علاقه او پس از چند سال، تأثیرات زیادی در طرز فکر او داشت. ویتالیک پس از این اتفاق متوجه شد که بازی‌ها و سیستم‌های متمرکز می‌توانند زندگی انسان را کنترل کنند. به همین دلیل، به سیستم‌های غیرمتمرکز علاقه‌مند شد و در این زمینه شروع به مطالعه کرد.

تحصیلات ویتالیک بوترین

ورود خالق اتریوم به دنیای کریپتوکارنسی با دوران دانشجویی او گره خورده است. او پس از اتمام درس خود در دبیرستان آبلارد تورنتو، وارد دانشگاه واترلو و مشغول به تحصیل در رشته علوم کامپیوتر شد. درست در همان زمان بود که نام بیت کوین برای ویتالیک به مفهومی جذاب تبدیل شد. ویتالیک بوترین اولین بار در سال ۲۰۱۱ و از زبان پدرش درباره رمزارز بیت کوین شنید و به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد. پدر ویتالیک از سال‌های پیش فرد فعالی در بازار کریپتو بود و در سال ۲۰۱۳ برای راه‌اندازی استارتاپ نرم‌افزاری با محتوای ارزهای دیجیتال اقدام کرده بود.

خالق جوان و خلاق اتریوم علاوه بر کلاس‌های دانشگاهی خود، در گردهمایی‌های مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین نیز شرکت می‌کرد. او زمان زیادی را صرف پژوهش و تحقیق درباره این رمزارز کرد (جالب است بدانید که بعد از یک سال حضور در دانشگاه، ترک تحصیل کرد). سرانجام پس از مطالعه و تحقیق درباره بیت کوین، دریافت که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دارایی دیجیتال باید شروع به جمع‌آوری و استخراج بیت کوین کند، اما برای خرید دستگاه ماینر توانایی مالی نداشت. بدین ترتیب، تصمیم گرفت ابتدا روی فعالیت در حوزه ارز دیجیتال و کسب درآمد از این راه تمرکز کند.

مسیر شغلی ویتالیک بوترین

مسیر شغلی Vitalik Buterin

در دوره دانشجویی، ویتالیک با آگهی استخدام جذابی مواجه شد. در این آگهی، یک سایت کریپتویی برای قسمت بلاگ خود به‌دنبال نویسنده‌ای مسلط به حوزه ارزهای دیجیتال بود. بوترین در ازای هر مقاله‌ای که برای این سایت می‌نوشت، پنج بیت کوین به‌عنوان دستمزد دریافت می‌کرد و این مبلغ حکم فرصت طلایی را برای او داشت.

تمام مقاله‌هایی که بوترین در آن روزها می‌نوشت، درباره بیت کوین بود. به همین واسطه، توانست اطلاعات و آگاهی خود را درباره ماهیت ارزهای دیجیتال و شبکه‌های ارائه‌دهنده آن‌ها افزایش دهد. افراد علاقه‌مند به حوزه کریپتو مثل میهای آلیسی (Mihai Alisie)، مقاله‌های بوترین را دنبال می‌کردند. البته وب‌سایت مذکور پس از چند سال شهرت خود را از دست داد، اما ویتالیک بوترین به‌همراه میهای آلیسی، توانستند با مجله بیت کوین مگزین (Bitcoin Magazine) همکاری کنند. در این مدت، بوترین در سمت سردبیر مجله مشغول به کار بود و هم‌زمان با ایان گلدبرگ به کدنویسی نیز می‌پرداخت.

زمانی که بوترین به سال‌های آخر دانشگاه رسید، تحصیل را رها کرد. او تصمیم گرفته بود با بیت‌کوین‌هایی که جمع‌آوری کرده بود، به قصد آشنایی با پروژه‌های مرتبط با بیت کوین به سراسر دنیا سفر کند. او در طول سفر خود پروژه‌های مستر کوین (MasterCoin) و کاورت کوینز (CovertCoins) را بررسی کرد.

دو پروژه مذکور پروژه‌های نوینی بودند که قصد داشتند روی بلاک‌چین بیت کوین فعالیت کنند. هدف آن‌ها این بود که رمزارزهایی شبیه به بیت کوین با قابلیت‌های تراکنشی جدید ایجاد کنند. جرقه ایده خلق اتریوم در همین‌جا در ذهن ویتالیک بوترین زده شد. او تصمیم داشت پروژه‌ای با زیرساختی شبیه بیت کوین ایجاد کند که قابلیت‌های پیشرفته‌تری را به کاربران خود ارائه دهد.

داستان ویتالیک بوترین و اتریوم

بوترین وایت پیپر اتریوم را در نوزده سالگی و در سال ۲۰۱۳ نوشت. او مدت‌های طولانی پیش از این اقدام، مشغول مطالعه و تحقیق درباره سیستم‌های غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال بود. بوترین برای اینکه به ایده خود جامه عمل بپوشاند، نسخه تحقیقات خود را برای افراد متخصص و سرشناس حوزه کریپتو ارسال کرد. در این میان، افراد زیادی منتقد آن پروژه بودند و حاضر نشدند با او همکاری کنند، اما برخی افراد به پیاده‌سازی ایده‌های بوترین امیدوار بودند که تعداد آن‌ها حدوداً به سی نفر می‌رسید.

ویتالیک بوترین در این جمع متخصص سی‌نفره تمام ایده‌ها و مطالعات خود را درباره پروژه اتریوم بیان کرد. پس از مشاهده استقبال زیاد حاضران جمع، اعتمادبه‌نفس او بیشتر شد. درنهایت، در سال ۲۰۱۴ توانست پروژه اتریوم را به‌طور عمومی معرفی کند. او در گردهمایی بیت کوین شهر میامی شرکت کرد و وایت پیپر اتریوم را به‌طور کامل شرح داد.

فعالیت بوترین در توسعه پروژه اتریوم با همکاری این افراد آغاز شد:

چندی بعد، درست پس از معرفی کامل پروژه اتریوم به کاربران حوزه کریپتو، ویتالیک بوترین تصمیم گرفت تا اتریوم را برای فروش در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. جالب است بدانید که در ابتدا، فروش اتریوم تنها از طریق بیت کوین انجام می‌شد.

ماجرای عرضه و فروش اتریوم

ویتالیک بوترین و اتریوم

طی اولین دوره فروش اتریوم، تقریباً حدود ۳۱ هزار واحد بیت کوین برای تیم اتریوم جمع شد، اما این تازه آغاز ماجرا بود و چالش‌های تیم توسعه‌دهنده اتریوم قرار بود در آینده‌ای نزدیک به اوج برسد؛ زیرا طی بدشانسی بزرگی قیمت بیت کوین در همان سال از ۶۵۰ دلار تا ۱۵۰ دلار افت پیدا کرد. البته این موضوع باعث سرافکندگی و ناامیدی بوترین نشد. او وام‌های کلانی گرفت تا بتواند برنامه‌های فروش بعدی اتریوم را اجرا کند. عملکرد او موفقیت‌آمیز بود، طوری که در دور سوم فروش توانست رکورد فروش رمز ارزها را از آن خود کند.

ویتالیک بوترین طی دو سال توانست پلتفرم‌ها و نسخه‌های متعددی از سیستم اتریوم را عرضه کند. ابتدا پلتفرم‌هایی مثل المپیک (Olympic) و بتا با باگ‌های فراوان رونمایی شد. چندی بعد، در سال ۲۰۱۵، نسخه عمومی با عنوان فرانتیر (Frontier) منتشر شد و سپس به سیستم هومستد (Homestead) ارتقا یافت.

نسخه نهایی و کامل اتریوم یک سال بعد (سال ۲۰۱۶) منتشر شد. نسخه منتشرشده جدید اتریوم به‌قدری پیشرفته و نوین بود که تحلیلگران از آن به‌عنوان نسل بعدی بیت کوین یاد می‌کردند. پس از آن، اتریوم توجهات زیادی را به خود جلب کرد و نودهای اتریوم به ۵۱۰۰ عدد رسید.

نسخه بعدی اتریوم با عنوان Metropolis، به‌منظور بهبود سرعت و امنیت شبکه و همچنین ایجاد پلتفرمی کاربرپسند، منتشر شد. سرانجام با به‌روزرسانی بعدی اتریوم، ویتالیک بوترین اتریوم ۲ را معرفی کرد. این نسخه با عنوان Serenity و با هدف افزایش سرعت تراکنش و امنیت کاربران، در سه فاز منتشر شد. نکته مهم درباره انتشار اتریوم ۲ این است که با نگرانی خریداران و سرمایه‌گذاران همراه بود. آن‌ها نگران هارد فورک اتریوم شدند، در حالی که عملکرد اتریوم به‌سرعت این نگرانی را برطرف کرد.

ویتالیک بوترین در کدام ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است؟

امکان ندارد که نام ویتالیک بوترین را بشنوید و پشت آن عبارت خالق اتریوم به ذهنتان خطور نکند. پس کاملاً طبیعی است که بخش عمده‌ای از ثروت بوترین در قالب ارز دیجیتال اتریوم باشد، اما سؤال این است که این جوان خلاق، باهوش، و ثروتمند در چه رمزارزهای دیگری سرمایه‌گذاری کرده است.

همان‌طور که در بخش‌های پیشین مطالعه کردید، شروع فعالیت‌های کریپتویی بوترین با خرید بیت کوین بود. بنابراین، بیت کوین یکی از گزینه‌های محبوب او برای سرمایه‌گذاری است.

علاوه بر این، ویتالیک بوترین در بیانیه‌های متعددی اعلام کرده است که بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌های خود را به قصد اهدا به خیریه‌های مختلف انجام می‌دهد. بسیاری از توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز، بخشی از توکن‌های اختصاصی خود را به ولت بوترین واریز می‌کنند.

برای مثال، او در ماه‌های اول سال ۲۰۲۱، حدود پنجاه تریلیون توکن شیبا اینو (SHIB) هدیه گرفت، اما چندی بعد، در ماه مه همان سال، بخش زیادی از آن دارایی را به Crypto Relief اهدا کرد. مورد دیگری که از سرمایه‌گذاری‌های بوترین می‌توان نام برد، اهدای مقداری استیبل کوین USDC به دانشگاه مریلند است. این دارایی معادل حدود ۹/۴ میلیون دلار بود که به قصد تکمیل تحقیقات دانشگاه درباره اشعه ماورا بنفش میکروب‌کش به دانشکده بهداشت عمومی اهدا شد.

ویتالیک بوترین علاوه بر موارد فوق، در سال ۲۰۱۶ برای خرید مقداری دوج کوین معادل ۲۵ هزار دلار اقدام کرد. او در مصاحبه‌ای در پادکست لکس فریدمن (Lex Fridman) اعلام کرد که سرمایه او پس از گذشت سه سال، حدوداً ۱۷۰ برابر شد که آن را هم به یک خیریه اهدا کرده است.

نقل‌قول‌های مهم ویتالیک بوترین درباره ارزهای دیجیتال

در ادامه، به چند نقل‌قول مهم خالق اتریوم درباره عرصه ارزهای دیجیتال اشاره خواهیم کرد:

نقل‌قول‌های مهم ویتالیک بوترین درباره ارزهای دیجیتال
  • یکی از مواردی که در این سال‌ها توانست من را امیدوار نگه دارد، علاقه مردم امروز به فناوری‌های حوزه بلاک چین بوده است. خوشبختانه، این علاقه به خرید اتریوم محدود نیست. آن‌ها به ساخت برنامه‌های خاص بر بستر اتریوم علاقه‌مند شدند.
  • به نظر من، ساخت یک شهر کریپتویی با ایده‌های رمزنگاری مثل توکن‌ غیرمثلی (NFT)، سازمان‌های غیرمتمرکز خودمختار (DAO)، و… می‌تواند ایده جالبی باشد. من معتقدم به‌جای آن که مشغول ساخت یک جهان دیجیتال واقعی یا متاورس شویم، بهتر است از فناوری‌های غیرمتمرکز در شهرهای واقعی استفاده کنیم،
  • بیت کوین در هر ثانیه کم‌تر از هفت تراکنش و اتریوم حدوداً ۲۵ تراکنش را پردازش می‌کند. حال اوبر (Uber) در هر ثانیه می‌تواند دوازده سفر را مدیریت کند. خودتان قضاوت کنید. به نظرتان در آینده فناوری بلاک‌چین جایگزین Visa نخواهد شد؟
  • یکی از کارهای جالب برای من این است که از استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم بپرسم که چرا استفاده از بلاک‌چین اتریوم را به اکسل ترجیح می‌دهند. اگر پاسخ خوبی دریافت کنم، متوجه می‌شوم که پروژه‌ای جالب و آینده‌دار در راه است.
نقل‌قول‌های مهم ویتالیک بوترین درباره اتریوم
  • در آینده برنامه‌هایی برای گره‌‌ها یا نودهای کاملاً تأییدشده اتریوم خواهیم داشت که شما بتوانید آن را به‌راحتی در تلفن خود داشته باشید.

ارزش دارایی‌های ویتالیک بوترین چقدر است؟

در سال ۲۰۲۱، زمانی که اتریوم از سه هزار دلار عبور کرد، ویتالیک بوترین به‌عنوان جوان‌ترین میلیاردر جهان شناخته شد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه کریپتو به‌دلیل بازار خرسی سال ۲۰۲۲، معتقدند که بوترین دیگر ثروت چندانی ندارد، اما ارزش دارایی‌های خالص او از ارز دیجیتال اتریوم در سال ۲۰۲۳، حدود چهارصد تا ششصد میلیون دلار تخمین زده شد.

صفحات ویتالیک بوترین در شبکه‌های اجتماعی

نظرها، توییت‌ها، و کامنت‌های افراد متفکر و مهمی مثل ویتالیک بوترین در دنیای مجازی، می‌تواند در ارز دارایی‌های دیجیتال و تمایل کاربران به خرید و فروش آن‌ها تأثیر ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل دنبال کردن این افراد در شبکه‌های اجتماعی مختلف، از ملزومات فعالیت سودمند در بازار رمز ارزهاست. نشانی صفحه‌های بوترین در فضای مجازی را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • https://twitter.com/vitalikbuterin
  • https://www.youtube.com/channel/UC6rYoXJ_3BbPyWx_GQDDRRQ
  • https://vitalik.ca/

کلام پایانی

حالا با شنیدن نام ویتالیک بوترین علاوه بر عبارت خالق اتریوم، اطلاعات مفید زیادی در ذهنتان فهرست خواهد شد. آنچه مسلم است این است که بوترین جوان هیچ‌وقت دست از تلاش برنداشته است. او اکنون در سنگاپور زندگی می‌کند و همچنان برای توسعه و پیشرفت شبکه اتریوم می‌کوشد. اهداف او هنوز به‌طور کامل محقق نشده‌اند و راه‌های نرفته زیادی دارد. باید منتظر ماجراجویی‌های آینده بوترین ۲۹ ساله بود.