بعد از اتریوم به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم میزبان برای برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند، چندین پلتفرم دیگر مبتنی بر فناوری بلاک‌چین راه‌اندازی شده است که کاربری مشابهی دارند. هر یک از این پروژه‌ها با ادعای ارتقای برخی از ویژگی‌های اتریوم پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند. تراکنش‌های کند و گران قیمت اتریوم در ماه‌های اخیر نیز فضا را برای حضور رقبای بیشتر باز کرده است. در این بین پلتفرم Avalanche به عنوان جدی‌ترین رقیب اتریوم خود را معرفی کرده است. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی این پلتفرم و توکن اختصاصی آن یعنی ارز دیجیتال avax بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

پلتفرم Avalanche چیست؟

مقایسه ارزدیجیتال آواکس و اتریوم

Avalanche یک پلتفرم با کاربری مشابه اتریوم برای میزبانی از برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند است. البته توسعه‌دهندگان اتریوم تلاش کرده‌اند که مقیاس‌پذیری شبکه را در مقایسه با اتریوم به مراتب افزایش دهند و سرعت تأیید تراکنش‌ها را بالا ببرند. به طوری که در حال حاضر بیش از ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه در شبکه Avalanche پردازش می‌شود. در حالی که این عدد برای اتریوم به زحمت ۱۵ تراکنش در ثانیه است.

پروژه Avalanche از سپتامبر سال ۲۰۲۰ آغاز به کار کرده است و خیلی زود در مدت کمتر از دو سال رشد زیادی را تجربه کرده است. به گونه‌ای که ارز دیجیتال avax به عنوان دهمین رمز ارز برتر از نظر حجم بازار به شمار می‌رود. مجموع ارزش توکن‌های قفل شده در پلتفرم Avalanche چیزی در حدود ۱۱ میلیارد دلار است. به همین دلیل پس از پلتفرم‌هایی مانند ترا و بایننس اسمارت چین به عنوان بزرگ‌ترین پشتیبانی‌کننده از پروژه‌های دیفای شناخته می‌شود.

اکوسیستم Avalanche حاوی برخی از پروتکل‌های اتریوم مانند پروتکل وام Aave و پروتکل صرافی غیر متمرکز SushiSwap است. البته صرافی غیر متمرکز Trader Joe با ۱.۴۷ میلیارد دلار دارایی در استخرهای نقدینگی خود به عنوان اصلی‌ترین صرافی غیر متمرکز فعال در بستر Avalanche شناخته می‌شود. همچنین Benqi پلتفرم وام‌دهی در Avalanche است که حدود ۱.۲۶ میلیارد دلار ارزش دارایی‌های مرتبط با قراردادهای هوشمند آن است.

البته نباید فراموش کرد که Avalanche صرفا برای میزبانی از پروژه‌های دیفای تعریف نشده است. بلکه Ava Labs به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این پلتفرم از سرمایه‌گذاری‌های مالی در زمینه متاورس پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب امکان راه‌اندازی بازی‌های بلاک‌چین و سایر برنامه‌های مبتنی بر متاورس در بستر Avalanche به شمار می‌رود.

پلتفرم Avalanche چگونه کار می‌کند؟

پروتکل اجماع در بستر Avalanche نخستین بار در سال ۲۰۱۸ توسط گروهی با نام مستعار Team Rocket معرفی شد.

مقایسه پروتکل کلاسیک، ناکاماتو و آوالانچ

در قالب پروتکل اجماع تلاش شده است که مزایای دو نسل قبلی پروتکل‌های اجماع معروف به کلاسیک و ناکاموتو در یکدیگر جمع شوند. پروتکل‌های کلاسیک سریع، کم‌هزینه و سبز (بدون نیاز به مصرف انرژی زیاد برای استخراج توکن‌ها) هستند؛ اما در عین حال ایراد آن‌ها در مقیاس‌پذیری خودنمایی می‌کند. در مقابل پروتکل‌های معروف به ناکاموتو قرار دارند که برای نخستین بار در شبکه بیت کوین مورد استفاده قرار گرفتند. این شبکه‌ها از مقیاس‌پذیری مناسبی برخوردار هستند؛ اما در عین حال هزینه انجام تراکنش‌ها در در بستر آن‌ها بالاست.

در پلتفرم ارز دیجیتال avax ویژگی‌های مثبت پروتکل‌های فوق در یکجا جمع شده است. به این ترتیب با پلتفرمی مقیاس‌پذیر مواجه هستیم که سرعت پردازش تراکنش‌ها در آن بالاست و هزینه کارمزد اجرای آن‌ها نیز پایین است.

ارز دیجیتال avax چیست؟

ارز دیجیتال avax به عنوان توکن اختصاصی پلتفرم Avalanche شناخته می‌شود. این توکن در بین کاربران با لقب سکه قرمز (Red Coin) معروف است. حداکثر عرضه این توکن به ۷۲۰ میلیون محدود شده است. دو کاربرد اساسی برای این توکن در شبکه Avalanche می‌توان برشمرد که عبارت‌اند از:

۱. پرداخت هزینه تراکنش‌ها

کاربران پلتفرم Avalanche برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها در این شبکه باید از ارز avax استفاده کنند. دقیقا مشابه بلاک‌چین اتریوم که باید هزینه‌های تراکنش‌ها در آن با استفاده از ارز اتر پرداخت شود. بخشی از ارز دیجیتال avax دریافتی از کاربران سوزانده می‌شود. مابقی بین ماینرها توزیع می‌گردد. بنابر گزارش سایت BurnedAvax تاکنون بیش از ۱ میلیون توکن avax سوزانده شده است.

۲. استیکینگ

تأمین امنیت شبکه Avalanche و مشارکت در فرآیند تأیید اعتبار تراکنش‌ها از سوی کاربران این شبکه انجام می‌شود. کاربران برای مشارکت در این فرآیند باید ارز avax را خریداری و در شبکه استیک کنند. کاربرانی که حداقل ۲۰۰۰ توکن avax را در شبک قفل کنند، می‌توانند گره‌های اعتبارسنجی خود را اجرا کنند. در ازای این مشارکت نیز پاداش به آن‌ها اختصاص می‌یباد.

لازم به ذکر است که شبکه Avalanche مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام کار می‌کند؛ بنابراین چیزی به عنوان استخراج یا ماینینگ در این شبکه معنی ندارد.

البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ارز دیجیتال avax نیز مانند سایر رمز ارزها به عنوان یک دارایی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود در بازار به شمار می‌رود.

تاریخچه قیمت رمز ارز avax


در ادامه بد نیست که نگاهی به تاریخچه قیمت ارز دیجیتال avax بیندازیم. این ارز دیجیتال در اوایل اکتبر سال ۲۰۲۰ در سایت معتبر کوین مارکت کپ با قیمت ۴.۱ دلار فهرست شده است. بعد از مدتی روند با ثبات قیمت به یکباره مسیر صعودی در پیش گرفت و به قیمت ۵۵.۳ دلار در فوریه سال ۲۰۲۱ رسید. اما بعد از آن روند نزولی در پیش گرفت و تا جولای به قیمت ۱۰.۸ دلار کاهش پیدا کرد.

بار دیگر روند صعودی در این توکن به وقوع پیوست و این بار تا پایان سپتامبر به ۷۶.۴ دلار رسید. بعد از مدتی روند نوسانی بار دیگر رالی صعوی دیگری در ارز avax آغاز شد و تا پایان نوامبر به قیمت ۱۳۴ دلار رسید. از آن زمان به این طرف روند نزولی نسبی در توکن avax حاکم است. در زمان نگارش این مقاله (آپریل۲۰۲۲) با قیمت ۹۰ دلار خرید و فروش می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۲۶۷ میلیون ارز دیجیتال avax در بازار توزیع شده است. همچنین این توکن با ارزش بازار حدود ۳۴ میلیون دلار در جایگاه ۱۰ در بین سایر ارزهای دیجیتال از این حیث قرار دارد.

سؤالات متداول

۱. ارز دیجیتال avax از کجا بخریم؟

خرید ارز دیجیتال avax در صرافی‌هایی مانند بایننس، کوین بیس، Gate.io، کوکوین، هیوبی گلوبال، کراکن، بیت فینکس، اوکی اکسچنج، پنکیک سواپ و کوینکس امکان پذیر است.

۲. بهترین کیف پول برای نگهداری ارز avax چیست؟

علاوه بر کیف پول اختصاصی avalanche، می‌توان از کیف پول‌های مث والت، تراست والت، لجر و ترزور برای نگهداری ارز avax استفاده کنید.

۳. بنیان‌گذار پروژه Avalanche کیست؟

بنیان گذاران ارزدیجیتال Avalanche

دفتر مرکزی بنیاد Avalanche در سنگاپور قرار دارد؛ اما این مجموعه دفاتری نیز در شهرهای نیویورک و میامی آمریکا مستقر کرده است. کارشناسان اکوسیستم Avalanche مجموعه‌ای از فعالان شرکت‌های معتبر بین‌المللی مانند گوگل، مایکروسافت، ناسا و … هستند. در سپتامبر سال ۲۰۲۱ برنامه فروش توکن برای تأمین مالی از سوی این تیم اجرا شد که چیزی در حدود ۲۳۰ میلیون دلار تأمین مالی صورت گرفت. شرکت‌های Polychain و Three Arrows Capital در جریان این فروش نقش اصلی را در تأمین مالی ایفا کردند.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی ارز avax پرداختیم. ارز دیجیتال avax در حال حاضر با قرار گرفتن در جایگاه دهمین رمز ارز از نظر ارزش بازار رشد بی‌نظیری را در مدت زمان کمتر از ۲ سال تجربه کرده است. به طوری که سود سرشاری را برای سرمایه‌گذاران در این توکن به ارمغان آورده است. با این وجود باید منتظر ماند و دید که آیا روند فعلی در شبکه Avalanche تداوم خواهد داشت یا خیر. بسیاری از کارشناسان آینده ارز avax را با توجه به قابلیت‌های این اکوسیستم روشن ارزیابی می‌کنند.