چین لینک چیست؟ از تاریخچه و کاربرد تا کیف پول ارز LINK

مقالات ارز دیجیتال
چین لینک چیست

امروزه بازار ارزهای دیجیتال مملو از صدها پروژه جذاب و نوآورانه است. برخی از این پروژه‌ها بسیار پر سر و صدا هستند و برخی دیگر هم کار خود را بی سر و صدا جلو می‌برند. ارز چین لینک یکی از ارزهای موفق و کم سر و صدایی است که بر حل مشکلات اتصال بلاکچین با دنیای بیرون متمرکز شده است. شاید شما هم جذب ارز چین لینک و موفقیت‌های آن شده‌اید اما مطمئن نیستید که چین لینک چیست و چه کاربردی دارد. ما در این مقاله شما را با ارز چین لینک و کاربردهای آن آشنا می‌کنیم. به سراغ تیم سازنده و تغییرات قیمت چین لینک می‌رویم و در نهایت، کیف پول های مناسب برای نگهداری ارز چین لینک را معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

چین لینک یک ارز رمز نگاری شده است که هدفش تأمین و ارائه اطلاعات قابل اطمینان از دنیای واقعی برای قراردادهای هوشمند بلاکچین است. منظور از قراردادهای هوشمند، توافق‌نامه‌هایی است که برنامه‌ریزی شده‌اند تا بعد از به‌وجود‌آمدن یک سری شرایط خاص، اجرایی شوند. امروزه از قراردادهای هوشمند، تقریباً در همه‌جا استفاده می‌شود؛ از انتقال پول و دارایی یا سهام گرفته تا ایجاد محصولات مالی نوین در حوزه کریپتو.

قرارداد های هوشمند

البته اجرا و برنامه‌ریزی قراردادهای هوشمند کار چندان ساده‌ای نیست. بیشتر قراردادهای هوشمند برای اجرای صحیح شرایط، به نوعی منبعِ داده که خارج از بلاکچین قرار دارد، متکی هستند. مثلاً برخی از قراردادهای هوشمند به قیمت‌های بازار دنیای واقعی نیاز دارند. یعنی باید ارتباطی میان قراردادهای هوشمند که روی بلاکچین اجرا می‌شوند و داده‌های دنیای واقعی (که خارج از بلاکچین هستند) برقرار باشد. این ارتباط باید کاملا ایمن باشد تا هیچ‌کس نتواند اطلاعات را دست‌کاری و یا جعل کند. اینجاست که چین لینک وارد بازی می‌شود.

چین لینک چیست؟

چین لینک فهمید که چطور باید اطلاعات را از بلاکچین به دنیای بیرون و همچنین از دنیای بیرون به بلاکچین انتقال بدهد. به‌طوری که همچنان ایمن، قابل اعتماد و غیر متمرکز باقی بماند. پس چین لینک، در واقع یک شبکه غیر متمرکز اوراکل است. اوراکل‌ها، سیستم‌هایی هستند که بلاکچین را به دنیای واقعی متصل می‌کنند. یعنی اوراکل‌ها به قراردادهای هوشمند چین لینک امکان می‌دهند تا اطلاعات دقیق را به‌صورت ایمن، از منابع خارج از بلاکچین دریافت کنند.

فارغ از فراهم کردن اطلاعات ضروری مانند فیدهای قیمت یا نتایج رویدادها، اوراکل‌ها می‌توانند ارتباطی میان بلاکچین و سیستم‌های پرداخت سنتی هم فراهم کند. در شبکه چین لینک، هر اوارکل موظف است اطلاعات دقیق و درستی را تأمین کند. این اطلاعات که از دنیای خارج از بلاکچین تأمین می‌شود، در نهایت در قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای هر کدام از اطلاعات فراهم شده، اعتبار سنجی می‌شوند و امتیاز اعتبار سنجی به آن‌ها داده می‌شود.

شبکه غیر متمرکز اوراکل

در صورتی که اوراکل‌ها از قوانین پیروی کنند و اطلاعات مفید و دقیقی را فراهم کنند، توکن محلی شبکه چین لینک، یعنی لینک (LINK) را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. پس چین لینک را می‌توانیم شبکه اوراکل غیر متمرکزی بدانیم که از خریداران و ارائه‌دهندگان اطلاعات (اوراکل‌ها) تشکیل شده است.

خریداران افرادی هستند که درخواست اطلاعات می‌کنند و اوراکل‌ها این اطلاعات را به‌صورت ایمن در اختیار خریداران قرار می‌دهند. اوراکل‌ها موظف هستند اطلاعات دقیق و درستی برای خریداران فراهم کنند و در صورت اجرایی شدن این شرط، می‌توانند پاداش دریافت کنند.

چین لینک چگونه کار می‌ کند؟

چین لینک برای تسهیل ارتباط میان کاربران و منابع داده خارج از بلاکچین، فرایند اجرای خود را به سه مرحله مجزا تقسیم می‌کند:

طرز کار چین لینک

  1. انتخاب اوراکل: در ابتدا، کاربران چین لینک یک موافقت‌نامه سطح خدمات (SLA) تهیه می‌کنند. در این موافقت‌نامه، مجموعه‌ای از مقتضیات و ضروریات اطلاعاتی که می‌خواهد را ذکر می‌کند. سپس نرم‌افزار از این موافقت‌نامه و ضروریات استفاده می‌کند تا بهترین اوراکلی که می‌تواند اطلاعات را فراهم کند، انتخاب کند. در نهایت، کاربر موافقت‌نامه سطح خدمات خود را برای اوراکل می‌فرستند و ودیعه را در قالب توکن‌ های لینک (LINK) به اوراکل پرداخت می‌کند.
  2. گزارش داده‌ها: در این مرحله، اوراکل با منابع خارج از بلاکچین ارتباط برقرار می‌کند و اطلاعات خواسته‌شده در موافقت‌نامه را به‌دست می‌آورند. این اطلاعات اول توسط اوراکل پردازش می‌شود و سپس، به قراردادهایی که در بلاکچین چین لینک در حال اجرا هستند، فرستاده می‌شود.
  3. تجمیع نتایج: در نهایت، اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط اوراکل‌ها تجمیع می‌شوند و آن‌ها را به یک قرارداد تجمیع واگذار می‌کنند. این قرارداد تجمیع اطلاعات را بررسی می‌کند و اعتبار هر کدام را می‌سنجد و به آن نمره می‌دهد. سپس اطلاعات و این نمره را برای کاربر (قرارداد هوشمند) می‌فرستد.

چیزی که این فرایند را بسیار قدرتمند‌تر می‌کند، توانایی چین لینک در ارزیابی و اعتبار سنجی اطلاعات از چندین منبع مختلف است. چین لینک با کمک سیستم اعتبار سنجی، با دقت بالایی می‌تواند قابل‌اعتماد و دقیق بودن اطلاعات را تعیین کند و از قراردادهای هوشمند در برابر انواع حملات مخرب محافظت کند.

کاربردهای چین لینک چیست؟

کاربرد اصلی پروژه چین لینک، ارائه اطلاعات قابل‌اعتماد از منابع داخل و خارج بلاکچین به‌منظور رشد هرچه سریع‌تر برنامه‌های حوزه دیفای است. اما چین لینک کاربردهای دیگری هم دارد و در حال حاضر، با برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی و همچنین مالی همکاری می‌کند. برای مثال گوگل در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که از نودهای چین لینک در برنامه‌های ابری/بلاکچین خود استفاده می‌کند.

یا مثلاً چین لینک با شرکت مالی سوئیفت (SWIFT) در پروژه‌ای بزرگ همکاری می‌کند. این دو شرکت می‌خواهند زیرساختی مناسب و ایمن برای ارتباط سیستم‌های بانکی فعلی و قراردادهای هوشمند ایجاد کنند.

کاربردهای چین لینک

از جمله موارد دیگری که خدمات غیر متمرکز اوراکل می‌تواند برای آن‌ها ارزش‌آفرین باشد عبارت‌اند از:

  • قراردادهای هوشمند که مبتنی بر اوراق قرضه و مشتقات نرخ بهره هستند، نیازمند اطلاعاتی مانند آخرین قیمت باز، نرخ بهره و سایر داده‌های دیگر هستند. در این شرایط، چین لینک با ایجاد یک واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API) این اطلاعات را برای قراردادها تأمین می‌کند.
  • در صورتی که چندین شرکت، که هر کدام درگیر زنجیره تأمین یک محصول هستند، قراردادی هوشمند با هم عقد کنند، می‌توان از شبکه چین لینک و اوراکل‌ها برای پیگیری تعهدات استفاده کرد. یعنی قراردادهای هوشمند زنجیره تأمین، نیاز به داده‌هایی از اداره گمرک و همچنین سیستم زنجیره تأمین دارند. قراردادهای هوشمند شبکه چین لینک می‌توانند این داده‌ها را دریافت و مطمئن شوند که همه تعهدات انجام شده است.
  • شرکت‌های بیمه هم که مستلزم اثبات رویدادها هستند، با ایجاد قرارداد هوشمند، می‌توانند به اطلاعات دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا (IoT) دست پیدا کنند. هدف از انجام این کار، دسترسی به اطلاعات رویدادهایی است که با بیمه در ارتباط هستند. برای مثال، وقتی یک آتش‌سوزی در منزل اتفاق می‌افتد، بیمه می‌تواند آخرین اطلاعات را از سیستم‌های تشخیص آتش بازیابی کنند و در صورت نیاز، حق بیمه را به افراد پرداخت کنند.

تاریخچه و تیم سازنده ارز Chainlink

ارز چین لینک محصول یک استارت آپ به نام اسمارت کانترکت (SmartContract) است که بر تکنولوژی بلاکچین متمرکز است. این شرکت که در سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد، می‌خواهد از تکنولوژی بلاکچین برای انعقاد قرارداد استفاده کنند. به‌طوری که همه افراد فعال در صنعت بلاکچین بتوانند از این قراردادها استفاده کنند؛ فارغ از سطح مهارت و تخصص آن‌ها. شرکت اسمارت کانترکت که توسط گروه سرمایه‌گذاری مستقر در سانفرانسیسکو پشتیبانی می‌شود، می‌خواهد این چشم‌انداز خود را با تیمی از مبتکران پیشرو در صنعت به واقعیت تبدیل کند.

تیم سازنده ارز چین لینک

سرگئی نازاروف مدیرعامل و هم بنیان‌گذار شرکت است. نازاروف قبل از اسمارت کارنترکت و چین لینک، یک صرافی ارزهای دیجیتال به نام «Secure Asset Exchange» را هم راه‌اندازی کرده بود. او همچنین یک سرویس ایمیل کاملاً غیر متمرکز به نام کریپتومیل را هم تأسیس کرده بود. استیو آلیس هم مدیر ارشد تکنولوژی و هم بنیان‌گذار دیگر شرکت است. آلیس قبل از اینکه وارد این شرکت شود، قبلاً هم در پروژه صرافی با نازاروف همکاری کرده بود. آلیس همچنین یک مهندس نرم‌افزار با‌ تجربه و مجرب است که قبلاً در پیویتال لبز (Pivotal Labs) هم کار کرده است.

یکی دیگر از بنیان‌گذاران مهم، آری جولز است که به همراه آلیس و نازاروف وایت پیپر (whitepaper) ارز چین لینک را نوشته است. جولز که یک پروفسور علوم کامپیوتر در پردیس دانشگاه کرنل و مدیر مرکز شکایت از جرائم رایانه‌ای است، به‌عنوان مشاور در تیم چین لینک هم فعالیت می‌کند.

تغییرات و قیمت لحظه ای چین لینک


ارز چین لینک عرضه اولیه کوین خود را در سپتامبر ۲۰۱۷ با عرضه ۱ میلیاد کوین برگزار کرد. فروش توکن‌ها بسیار موفقیت‌آمیز بود و در عرض ۲ ساعت به سقف خود یعنی ۳۲ میلیون دلار رسید. پس از عرضه اولیه کوین، ۳۵ درصد از توکن های لینک در پیش‌فروش عمومی فروخته شد. ۳۵ درصد هم برای اپراتورهای گره (Node Operators) فرستاده شد تا فعالیت این شبکه غیر متمرکز اوراکل را شروع کنند. ۳۰ درصد از توکن‌ها هم برای تأمین هزینه‌های توسعه ارز چین لینک در تیم باقی ماند.

قیمت چین لینک در زمان عرضه ۰.۱ دلار آمریکا بود و تا آخر سال ۲۰۱۸ با روند رشد قابل قبولی همراه بود. اما در بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، قیمت چین لینک، رشد بسیار خوبی را تجربه کرد. در اواسط سال ۲۰۱۹، قیمت چین لینک از ۱ دلار به ۲ دلار رسید و تا آخر سال ۲۰۱۹ این بازه قیمتی را حفظ کرد. با شروع سال ۲۰۲۰، قیمت چین لینک باز دو برابر شد و ارزش هر توکن لینک به ۴ دلار رسید. در آگوست ۲۰۲۰، ارزش هر توکن به ۱۹ دلار رسید و اولین رشد چند صد درصدی خود را تجربه کرد.

تا آخر سال ۲۰۲۰، چین لینک در قیمت حدودی ۱۱ دلار تثبیت شد. در اواسط ۲۰۲۱، قیمت چین لینک دوباره سر به فلک کشید و به اوج قیمت دلاری خود یعنی ۵۲ دلار رسید. با ریزش قیمت ارزهای دیجیتال در تابستان ۲۰۲۱، قیمت چین لینک هم افت کرد و در حال حاضر (۲۷مرداد۱۴۰۰) توانسته قیمت خود را روی ۲۵ دلار نگه دارد. چین لینک از زمان عرضه تا به امروز، نزدیک به ۱۴ هزار درصد رشد داشته که ۱۷۰ درصد آن در یک سال گذشته بوده است. حجم بازار این رمز ارز برابر ۱۱ میلیادر دلار تا به امروز است.

بهترین کیف پول های چین لینک کدامند؟

چون ارز چین لینک یک توکن ERC-20 است، می‌توانیم آن را در هر کیف پولی که از اتریوم پشتیبانی می‌کند، ذخیره کنیم. نوع کیف پول چین لینک‌ که انتخاب می‌کنید، به نوع استفاده شما و مقدار ارزی است که ذخیره می‌کنید، ارتباط دارد. برای ذخیره سازی توکن لینک، می‌توانید از کیف پول های سخت‌ افزاری یا نرم‌ افزاری استفاده کنید.

بهترین کیف پول های چین لینک

۱- کیف پول سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری، امن‌ترین گزینه برای ذخیره‌سازی به‌صورت آفلاین هستند. کیف پول لجر (Ledger) تنها کیف پول سخت افزاری توصیه شده برای ارز دیجیتال چین لینک (LINK) است. کیف پول ترزور هم قابلیت ذخیره‌سازی لینک را فراهم کرده است. البته این قابلیت در نسخه بتای کیف پول ترزور فراهم شده است. با اینکه کیف پول های سخت افزاری گران‌تر هستند، اما گزینه خوبی برای ذخیره‌سازی حجم بالایی از توکن های لینک است.

۲- کیف پول نرم افزاری

کیف پول های نرم افزاری که رایگان هستند، گزینه دیگری برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال چین لینک به صورت آنلاین هستند. کیف پول های نرم افزاری را می‌توانیم بر روی کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند نصب کنیم و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. برای ذخیره‌سازی آنلاین توکن لینک، می‌توانید از کیف پول های اختصاصی اتریوم مانند مای اتر والت (MyEtherWallet) یا متامسک (Metamask) استفاده کنید. همچنین از کیف تراست والت (Trust Wallet) هم برای ذخیره‌سازی چین لینک استفاده کنید. این کیف پول ها امنیت کمتری نسبت به کیف پول های سخت افزاری دارند و مناسب ذخیره‌سازی مقدار کمی از توکن های لینک هستند.

مقاله مرتبط: ارز دیجیتال فانتوم چیست

جمع بندی و آینده ارز دیجیتال چین لینک

اکثر قراردادهای هوشمند، به اطلاعاتی از دنیای خارج از بلاکچین نیاز دارند و معمولاً این اطلاعات را از اوراکل‌ها می‌گرفتند. مشکل هم دقیقاً همین جا بود. مشکل اوراکل‌ها در رابطه با قراردادهای هوشمند این بود که قراردادهای هوشمند کاملاً از دنیای واقعی جدا هستند. اگر اطلاعات نادرست یا مخربی به هر کدام از این قراردادهای هوشمند ارائه می‌شد، قرارداد اجرایی می‌شد. و این عواقب پیش‌بینی‌نشده و اشتباه را در پی داشت.

آینده ارز دیجیتال چین لینک

در واقع با اینکه این قراردادها هوشمند هستند، اما بقدری هوشمند نیستند که درستی یا نادرستی اطلاعاتی که به آن‌ها داده می‌شود را تشخیص دهند. چون ماهیت آن‌ها در نهایت، فقط یک کد است. اگر اطلاعات نادرستی به کد ارائه شود، کد اجرا می‌شود. اما چین لینک به خوبی توانسته این مشکل را حل کند. اعضای تیم چین لینک به خوبی فهمیدند که این انتقال و اشتراک‌گذاری اطلاعات باید به چه صورت انجام شود تا انتقال ایمن بماند و امکان دست‌کاری نداشته باشد.

آن‌ها این کار را با ایجاد یک شبکه غیر متمرکز به‌عنوان پلی میان اوراکل‌ها و قراردادهای هوشمند انجام دادند. تکنولوژی چین لینک، خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های اکوسیستم دیفای ثابت کرده است. با این که ارز چین لینک بر بستر اتریوم شروع به کار کرد، اما خدمات اوراکل آن‌ها در بلاکچین های بیت کوین و هایپر لجر هم در دسترس هستند. ارز چین لینک همچنین دارای تیم بسیار قدرتمندی است که در حال توسعه آن هستند. با این اوصاف، آینده بسیار درخشانی در انتظار این پروژه و ارز دیجیتال چین لینک است.

سوالات متداول

1

هدف و کاربرد اصلی رمز ارز چین لینک چیست؟

هدف رمز ارز چین لینک برقراری اتصالی ایمن میان اکوسیستم بلاکچین و منابع خارج از بلاکچین است به‌طوری که اطلاعات درست و قابل‌اعتماد و اطمینان برای قراردادهای هوشمند تأمین شود.

2

قیمت چین لینک تحت تاثیر چه مواردی است؟

قیمت چین لینک به طور مستقیم متأثر از افرادی است که از شبکه آن استفاده می‌کنند. احساسات بازار، ورود و خروج ارز، تغییرات فنی، چرخه اخبار و تغییرات محیط اقتصادی هم از جمله عوامل دیگری هستند که بر قیمت چین لینک تأثیر می‌گذارند.

3

از کجا می توانیم ارز چین لینک را خرید و فروش کنیم؟

با استفاده از صرافی‌های آنلاین و می‌توانید اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال چین لینک کنید. برای خرید یا فروش چین لینک، می‌توانید هم از پول نقد استفاده کنید و هم ارزهای دیجیتال دیگر را به چین لینک تبدیل کنید.

4

«ارز چین لینک یک توکن ERC-20 است» یعنی چه؟

چین لینک یک شبکه غیر متمرکز اورکل است که بر بستر اتریوم فعالیت می‌کند. به همین خاطر، LINK یک توکن ERC-20 محسوب می‌شود.

5

آیا ارز دیجیتال لینک را می توانیم استخراج کنیم؟

خیر، ارز دیجیتال لینک قابل استخراج نیست. البته از لحاظ فنی، امکان استخراج ارز لینک وجود دارد اما چون تعداد ماینرهای بسیار بالا رفته است، مقدار بسیار ناچیزی توکن لینک دریافت می‌کنید. پس استخراج چین لینک فقط باعث اتلاف زمان و انرژی شما می‌شود.

امتیاز شما به این محتوا

5 / 5. 1

میانگین امتیازات: 5/5
تعداد امتیاز: 1
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره