بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ با تعداد زیادی رمزارز جدید مواجه شده است که در قالب پروژه‌های مختلف به این بازار معرفی می‌شوند اما واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از این پروژه‌ها چندان برنامه مشخصی ندارند و باید نسبت به آینده آن‌ها تردید داشت. اما از طرفی پروژه‌هایی نیز هستند که در مدت کمی که از عرضه آن‌ها سپری شده است، پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. ارز feg به عنوان یکی از پروژه‌های به شمار می‌رود که در فوریه سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا معرفی ارز دیجیتال فگ بپردازیم.

پروژه feg در دنیای ارزهای دیجیتال به چه منظور ایجاد شده است؟

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی در بازار ارزهای دیجیتال آغاز به کار کرده است، پروژه فگ نام دارد. پروژه feg از جمله پروژه‌های دیفای یا غیرمتمرکز دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که سال‌ها است از آغاز به کار آن‌ها سپری شده است. شعار پروژه فگ با عبارت آینده دیفای باشید در نظر گرفته شده است. در همین راستا برخی از مهم‌ترین اهدافی که توسعه دهندگان این پروژه برای راه‌اندازی آن عنوان کرده‌اند، عبارت‌اند از:

  • ایجاد امنیت بالاتر برای کاربران
  • افزایش کارآمدی پروژه‌های دیفای
  • ایجاد سیستم پاداش‌دهی کارآمد برای اعضای پروژه

ارز feg چیست؟

پروژه فگ بر روی شبکه هوشمند بایننس چین و بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است. همان‌طور که مشاهده کردید، هدف از این پروژه ایجاد شبکه معاملات دیفای یا غیرمتمرکز است. ارز feg به عنوان توکن اختصاصی این پروژه معرفی شده است. نکته قابل توجه در خصوص این ارز دیجیتال آن است که در ابتدای کار هیچ‌گونه عرضه اولیه توکن برای این پروژه در نظر گرفته نشد و همچنین هیچ توکنی تحت مالکیت توسعه‌دهندگان این پروژه قرار نگرفته است.

ارز دیجیتال فگ بر مبنای فناوری بلاک‌چین اتریوم (ERC-20) و شبکه هوشمند بایننس (BEP-20) راه‌اندازی شده است. آنچه این ارز دیجیتال را برای نگهداری جذاب کرده است، پاداشی است که توسط توسعه‌دهندگان برای هولدرها در نظر گرفته شده است. در ادامه بیشتر در این زمینه توضیح می‌دهیم.

ویژگی‌های ارز دیجیتال feg چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، پروژه فگ یکی از پروژه‌های دیفای دنیای ارزهای دیجیتال است. به همین دلیل ارز feg نیز از جمله توکن‌های غیرمتمرکز بازار است که تحت مالکیت هیچ شخص حقیقی یا حقوقی قرار ندارد. مهم‌ترین ویژگی که می‌توان برای ارز دیجیتال feg برشمرد، خاصیت ضد تورمی آن است. در مکانیسم عرضه این توکن دو تدبیر توسط توسعه‌دهندگان اندیشیده شده است؛ در هر تراکنشی که روی ارز دیجیتال فگ صورت می‌گیرد، یک درصد از مبلغ معامله به عنوان مالیات اخذ می‌شود و بین هولدرهای این ارز دیجیتال توزیع می‌گردد. این پاداش به عنوان تشویق و انگیزه‌ای برای نگهداری ارز feg به شمار می‌رود.

ارز دیجیتال feg

همچنین یک درصد دیگر از تراکنش صورت گرفته در فرآیند توکن سوزی از بین می‌رود. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که ارز دیجیتال feg دارای ماهیت ضدتورمی است. از طرفی باید توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی برای تعداد توکن‌هایی که در تراکنش‌ها سوزانده می‌شود، در نظر گرفته نشده است. به این ترتیب در گذر زمان عرضه ارز دیجیتال فگ کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه این مسئله باعث تنظیم سیستم عرضه و تقاضای آن می‌گردد. به این ترتیب تا حدودی جلوی افت قیمت آن در بلند مدت از محل عرضه زیاد گرفته می‌شود.

سرویس‌های اصلی که در قالب پروژه feg عرضه شده است، چه نام دارند؟

در پروژه فگ تاکنون چهار سرویس ارائه شده است که در اینجا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

۱. صرافی fegex

صرافی fegex با هدف برطرف کردن مشکلاتی که در برخی از صرافی‌های مشابه مانند یونی سواپ و پنکیک سواپ وجود دارد، راه‌اندازی شده است. در این صرافی که به طور مداوم در حال به‌روزرسانی و افزایش قابلیت‌ها است، ارز feg به عنوان یک ابزار کلیدی در پرداخت کارمزد تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صرافی غیر متمرکز ویژگی‌های مختلفی دارد که برخی از مهم‌ترین خصوصیات آن عبارت‌اند از:

  • این صرافی در حال حاضر از بلاک‌چین‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند. همچنین در حال برنامه‌ریزی برای پشتیبانی از شبکه‌های پالیگان، فانتوم و آوالانچ نیز است.
  • کارمزد تراکنش‌ها در این صرافی بسیار کم است.
  • در این صرافی می‌توانید در ازای استیک کردن ارز feg به درآمدزایی بپردازید.

برای تشویق افراد به معامله بیشتر در صرافی، گاهی اوقات هزینه گس تراکنش‌ها به حساب آن‌ها بازگردانده می‌شود.

۲. رپد کردن توکن (fWrap)

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در پروژه فگ در اختیار کاربران قرار گرفته است، رپد کردن توکن‌ها است. شاید این سؤال برای شما به وجود بیاید که منظور از Weapped کردن توکن‌ها چیست. همان‌طور که می‌دانید هر ارز دیجیتال روی یک شبکه بلاک‌چین خاص راه‌اندازی شده است. در حالت عادی نمی‌توان توکن یک شبکه را به شبکه دیگر منتقل کرد. منظور از رپد کردن توکن این است که با ایجاد تغییراتی جزئی، امکان اتصال شبکه‌های بلاک‌چین مختلف به یکدیگر فراهم شود و از این طریق بتوان توکن را از یک شبکه به شبکه دیگر منتقل کرد.

۳. نرم‌افزار fegtrack

این نرم‌افزار برای هولدرهای ارز feg راه‌اندازی شده است. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید اطلاعاتی مانند بالانس و ارز ذاتی توکن‌ها، تعداد توکن‌های سوزانده شده، تعداد توکن‌های در گردش، پیش‌بینی پاداش نگهداری توکن و … را به صورت لحظه‌ای مشاهده کرد. همچنین در این نرم‌افزار جدید‌ترین اخبار و برنامه‌هایی که پیرامون این پروژه در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر مطرح می‌شود، قابل مشاهده است.

۴. نرم‌افزار fegfaucet

این نرم‌افزار برای تشویق دیگر فعالان بازار ارزهای دیجیتال برای ورود به پروژه فگ راه‌اندازی شده است و از طریق اهدای جایزه به افراد سعی دارد تا آن‌ها را به فعالیت در این پروژه ترغیب نماید.

مهم‌ترین برنامه‌های گذشته و آینده پروژه فگ

حیات و موفقیت هر پروژه در بازار ارزهای دیجیتال وابسته به برنامه‌هایی است که در قالب نقشه راه معرفی می‌کند. در صورتی که اهداف تعیین شده به خوبی محقق شوند می‌توان نسبت به شرایط و قیمت یک ارز دیجیتال در بازار تا حدود زیادی امیدوار بود. برخی از مهم‌ترین برنامه‌های این پروژه که تا کنون محقق شده است، عبارت‌اند از:

  • لیست شدن در صرافی بونی سواپ، هات بیت و پنکیک سواپ
  • راه‌اندازی fegex، fegfaucet و fegtrack
  • راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و توسعه اکوسیستم
  • عرضه نرم‌افزارها در گوگل پلی
  • طراحی ابزار معاملاتی مانند نمودار برای FEGex
  • راه‌اندازی استخر FEGtoken در Goldfarm

همچنین برخی از برنامه‌هایی که در آینده کاری این پروژه گنجانده شده است را می‌توان به طور زیر خلاصه نمود:

  • را‌ه‌اندازی اولین توکن SmartDefi
  • ارائه نسخه‌های به‌روزرسانی شده از نرم‌افزارها با قابلیت‌های جدید
  • توسعه و گسترش اکوسیستم ارز feg

تاریخچه قیمت ارز فگ

این ارز دیجیتال در فوریه سال ۲۰۲۱ (بهمن ماه ۱۳۹۹) به بازار عرضه شده است و همان طور که اشاره کردیم هیچ گونه عرضه اولیه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است. قیمت ارز feg تا دهم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ آنقدر ناچیز بود که می‌توان تقریبا برابر صفر دلار در نظر گرفت. حدفاصل سپتامبر تا اکتبر سال ۲۰۲۱ شاهد صعودی در این توکن بودیم. به طوری که نیمه دومه اکتبر به قیمت ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱۲۷۷ دلار رسید.

در ادامه همزمان با روند نزولی حاکم بر بازار و ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت کوین و اتریوم، افت قیمت را تجربه کرد. در حال حاضر که روزهای ابتدایی فوریه سال ۲۰۲۲ قرار داریم، توکن فگ با قیمت ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۴ دلار در حال خرید و فروش است. در حال حاضر میم کوین فگ با ارزش بازار بیش از ۴۵۶ میلیون دلار در جایگاه ۳۱۵۴ در بین سایر رمز ارزها قرار دارد.

آینده ارز feg چگونه تحلیل می‌شود؟

پروژه فگ به عنوان یکی از پروژه دیفای بازار ارزهای دیجیتال تا کنون موفق نشده است تا پیشرفت‌های چشمگیری را در بازار تجربه کند و مهم‌ترین مانع بر سر راه آن، ناتوانی در جذب افراد به سمت پروژه خود است. از آن گذشته نباید فراموش کرد که این پروژه از پشتیبانی تکنولوژی چندان قدرتمندی نیز برخوردار نیست و به نوعی این مسئله باعث ایجاد تردید‌های زیادی نسبت به آینده آن شده است. در همین راستا بسیاری از فعالان روی بازدهی قیمت زیاد ارز feg در بلندمدت حساب ویژه‌ای باز نمی‌کنند. پیش‌بینی قیمتی که برای این ارز دیجیتال در سال‌های آینده صورت گرفته است، به شرح زیر است:‌

  • پیش بینی قیمت ارز feg تا پایان سال ۲۰۲۲ : ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۵ دلار
  • پیش بینی قیمت ارز دیجیتال feg تا پایان سال ۲۰۲۶ : ۰٫۰۰۰۰۰۰۱ دلار
  • پیش بینی قیمت ارز فگ تا پایان سال ۲۰۲۸ : ۰٫۰۰۰۰۰۰۲۲ دلار

البته این رشد قیمتی قطعاً در صورتی محقق خواهد شد که توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال بتوانند در یک نظم کاری مشخص، اهدافی که برای پروژه خود در نظر گرفته‌اند را محقق کنند.

سؤالات متداول

۱. نحوه خرید فگ از تراست والت به چه صورت است؟

برای خرید ارز فگ صرافی‌های غیر متمرکز بهترین گزینه پیش روی شما هستند. ابتدا باید در یکی از کیف پول‌های تراست والت یا متامسک ایجاد حساب کاربری نمایید. در ادامه کیف پول خود را به یکی از صرافی‌های غیر متمرکز متصل کنید. با توجه به جفت ارزهای معاملاتی که برای ارز فگ در صرافی‌های غیر متمرکز پیشنهاد می‌شود، باید موجودی خود را در کیف پول شارژ کنید. در ادامه می‌توانید نسبت به خرید توکن feg اقدام کنید.

۲. بهترین کیف پول برای نگهداری توکن فگ چیست؟

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری ارز feg عبارت‌اند از: تراست والت، متامسک و بایننس چین والت

۳. ارز فگ در کدام صرافی ایرانی است؟

در حال حاضر می‌توانید از صرافی‌های ایرانی بیت پین و ارزیف توکن فگ را خریداری کنید.

۴. ارز feg روی کدام بلاک چین در دسترس است؟

توکن فگ در حال حاضر روی شبکه اتریوم و اسمارت بایننس چین با دو منبع جداگانه در دسترس است. در آینده قصد ادغام این دو منبع با یکدیگر را دارند و همچنین سه شبکه پالیگان، آوالانچ و فانتوم نیز تحت پوشش ارز فگ قرار خواهند گرفت.

۵. تعداد توکن‌های ارز feg که قابل عرضه هستند، چقدر است؟

تعداد ۱۰۰ هزار تریلیون ارز feg برای عرضه در نظر گرفته شده است که در همان ابتدای کار ۵۰ درصد آن‌ها سوزانده شد.

۶. بهترین صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال فگ چه نام دارند؟

صرافی پنکیک سواپ و یونی سواپ به عنوان دو مورد از برترین صرافی‌هایی هستند که از معاملات این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. همچنین صرافی fegex نیز به عنوان صرافی اختصاصی پروژه feg به شمار می‌رود که می‌توان در آن نیز به خرید و فروش رمزارز فگ پرداخت.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی ارز feg پرداختیم. واقعیت این است که پروژه فگ را می‌توان به نوعی در ردیف یکی از پیشروترین پروژه‌های دیفای بازار رمزارزها تلقی کرد؛ اما ارز دیجیتال feg در مدت کوتاهی که از عرضه آن سپری شده است، چندان رشد قیمتی را تجربه نکرده است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این پروژه را دارید، بهتر است تا جنبه‌های مختلف آن را بار دیگر با دقت زیاد بررسی کنید و همچنین سرمایه زیادی را در آن قرار ندهید. آینده ارز دیجیتال فگ رشد قیمتی خیلی زیاد را حداقل در چند سال بعد به ذهن متبادر نمی‌کند.