رگوله چیست؟ مفهوم رگولیشن و بررسی بروکرهای رگوله شده فارکس

آموزش فارکس
رگوله در فارکس

فعالیت در بازار جهانی در مقیاس فارکس، با ریسک‌های خاص خود همراه است. یکی از این ریسک‌ها، اعتمادکردن به بروکرهای فارکس است. شما با واریز وجه به حساب کاربری در یک بروکر، سرمایه خود را در اختیار آن قرار می‌دهید. بنابراین، بدیهی است که باید از سلامت عملکرد آن اطمینان داشته باشید و در صورت بروز مشکل، مرجعی برای حل اختلاف و احقاق حق شما تصمیم‌گیری کند. رگولاتورها با هدف نظارت بر فعالیت بروکرهای فارکس ایجاد شده‌اند. در این مطلب، ابتدا بررسی می‌کنیم که رگوله چیست و چه وظایفی دارد. سپس اعتبار رگوله بروکرهایی را نقد و بررسی می‌کنیم که با ایران کار می‌کنند.

رگوله چیست؟ (Regulation)

رگوله در فارکس

در بازار فارکس، خبری از مرجع واحد برای صدور مجوز فعالیت بروکرها نیست. به‌طور کلی، بروکر فارکس از نظر قانونی به اخذ مجوز برای فعالیت و ارائه خدمات به مشتریان نیازی ندارد، اما طبیعی است که باید در این شرایط، بروکرها تدبیری برای جلب اعتماد مشتریان خود داشته باشند. در همین زمینه، مسئله بروکر به میان می‌آید.

نهادهای نظارتی مالی در سطح دنیا وجود دارند که به‌عنوان مراجع قابل اعتماد شناخته می‌شوند. بروکرها برای کسب اعتبار در نظر تریدرها، برای اخذ مجوز از این نهادهای مالی معتبر اقدام می‌کنند. به این گروه از بروکرها، بروکر رگوله گفته می‌شود.

رگوله در فارکس به‌معنی نظارت نهادهای قانونی و مالی دولتی یا خصوصی بر کارگزاری‌های فارکس است. این نظارت سبب می‌شود بروکرها به قوانین و مقررات مشخصی پایبند باشند و از حقوق معامله‌گران در بازار فارکس تا حدودی محافظت شود.

مهم‌ترین مزایای رگوله چیست؟

مهم‌ترین مزایای رگوله‌بودن بروکر فارکس برای تریدرها

در ادامه بحث رگوله چیست، باید به این موضوع اشاره کنیم که رگوله‌بودن بروکر فارکس چه مزایایی برای تریدرها و بروکرها دارد. در این زمینه، می‌توان به چهار نکته مهم اشاره کرد که عبارت‌اند از:

۱. جلوگیری از اقدامات مالی خرابکارانه

پول‌شویی و کلاهبرداری از اقدامات خرابکارانه مالی است که امکان دارد در بستر بروکرها به‌وقوع بپیوندد. برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، هیچ راهی به‌جز نظارت پیوسته نهادهای رگولاتور بر بروکرها وجود ندارد.

۲. پاسخ‌گو کردن بروکر در برابر مشتریان

قوانین رگولاتورها به‌گونه‌ای تنظیم شده است که همه بروکرها را موظف می‌کند برای رعایت حقوق کاربران خود حساس و پاسخ‌گو باشند. هرگونه رفتار خارج از حوزه انصاف و قانون با مشتریان از سوی بروکر رگوله، توسط رگولاتورها پیگیری و رسیدگی می‌شود.

۳. حفاظت از دارایی مشتریان

دارایی تریدرها در بروکرهای رگوله‌شده محفوظ باقی می‌ماند و احتمال خسارت آن‌ها به حداقل مقدار ممکن می‌رسد. بروکرهای رگوله‌شده موظف‌اند اطلاعات مالی خود را به‌طور شفاف به نهاد رگولاتور ارائه دهند. در همین زمینه، انواع رگولاتورها دارایی مشتریان را در حساب بروکرها تا میزان مشخصی بیمه می‌کنند. از جمله، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رگوله CySEC: پرداخت خسارت به تریدرها تا سقف ۲۰ هزار یورو؛
  • رگوله FSC: پرداخت خسارت به تریدرها تا سقف ۸۵ هزار یورو.

۴. افزایش ایمنی حساب‌های کاربران

در ادامه بحث رگوله چیست، نوبت به موضوع مهم افزایش ایمنی حساب‌های کاربران می‌رسد. در بروکر رگوله باید حتماً حساب شخصی بروکر از حساب مشتریان جدا شود، اما بروکرهای دیگر موظف به انجام چنین کاری نیستند. این مسئله ضریب امنیت دارایی کاربران را در بروکرهای رگوله افزایش می‌دهد.

رگوله بودن؛ مهم‌ترین عامل در ارزیابی امنیت بروکرها

مهم ترین عامل در انتخاب بهترین بروکر فارکس، رگولیشن است

در ادامه بحث رگوله چیست، لازم است کمی درباره ابعاد و اهمیت مسئله بروکرهای رگوله صحبت کنیم. تصور کنید قرار است سرمایه خود را برای سرمایه‌گذاری نزد نهادی بسپارید. چه عوامل و ویژگی‌هایی را برای اعتماد به آن نهاد در نظر می‌گیرید؟ به‌طور قطع، مهم‌ترین عامل برای سرمایه‌گذاری در یک نهاد آن است که زیر نظر چه کسی یا سازمانی فعالیت می‌کند.

در بروکرها نیز دقیقاً این مسئله صدق می‌کند. اگر بروکری زیرنظر رگولاتوری وابسته به دولت‌ کار کند، قطعاً سرمایه‌گذاری در آن‌، امنیت بیشتر و ریسک کمتری دارد. به‌ همین دلیل، یکی از عوامل کلیدی در انتخاب بهترین بروکر فارکس، بررسی رگولیشن آن است. این مسئله را می‌توان از دو جنبه مهم بررسی کرد:

۱. بیمه کردن سرمایه تریدرها

بروکر رگوله بسته به اینکه زیرنظر چه نوع رگولاتوری فعالیت می‌کند، دارایی تریدرها را تا سقف مشخصی بیمه می‌کند. در چنین شرایطی، تریدر تا حدودی از سپردن سرمایه خود نزد بروکر با رگوله بیشتر اطمینان پیدا می‌کند. حتی اگر به هر دلیلی، بروکر نتواند تعهدات خود را در قبال تریدرها انجام دهد، باز هم رگولاتور، سرمایه آن‌ها را تا مقدار مشخصی بیمه خواهد کرد و این مبلغ به آن‌ها برگردانده می‌شود.

۲. نظارت پیوسته رگولاتورها

در ادامه بحث رگوله چیست، بد نیست به نظارت پیوسته رگولاتورها نیز اشاره‌ای کنیم. هرکدام از رگولاتورها ضوابط و شرایط خاصی برای رگوله‌کردن بروکرها در نظر می‌گیرند. بروکرها موظف‌اند به‌موجب قرارداد، به‌طور منظم در بازه‌های زمانی مختلف، گزارش‌های مالی به رگولاتورها ارائه کنند. درصورتی‌که به هر دلیلی، بروکرهای رگوله از ضوابط تعیین‌شده تخطی کنند، نهادهای رگولاتور این اختیار را دارند که مجوز فعالیت بروکر را ابطال کنند.

معرفی برترین سازمان‌های رگولاتور

همان‌طور که اشاره کردیم، رگولاتورها نهادهایی هستند که مستقیم زیرنظر دولت‌ها راه‌اندازی شده‌اند و فعالیت می‌کنند. برای انتخاب بروکر، باید حتماً بررسی کنید که رگولاتور آن چه نهادی است و زیرنظر کدام کشور فعالیت می‌کند. با ذکر این نکته مهم، در این قسمت تعدادی از معتبرترین رگولاتورهای بروکرها را در بازار فارکس معرفی می‌کنیم:

  • آمریکا: کمیسیون تجارت معاملات آتی کالاهای اساسی (CRTC)، کمیسیون ملی معاملات آتی  (NFA)؛
  • انگلستان: مرجع هدایت مالی (FCA)، مرجع نظارتی مالی (PRA)؛
  • استرالیا: کمیسیون سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار استرالیا (ASIC)؛
  • آلمان: سازمان نظارت بر امور مالی فدرال آلمان (BAFIN)؛
  • سوئیس: کمیسیون بانکداری فدرال سوئیس (FINMA)؛
  • ژاپن: آژانس خدمات مالی ژاپن (JFSA)؛
  • قبرس: کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبرس (CYSEC)؛
  • نیوزلند: نهاد مالی و نظارتی (FSP).

علاوه بر مواردی که اشاره کردیم، رگولاتورهای دیگری در کشورهای مختلف وجود دارند که همین وظیفه را انجام می‌دهند، اما موارد گفته‌شده در ردیف معتبرترین و بهترین رگولاتورهای بروکرها به‌شمار می‌روند.

بهترین بروکرهای رگوله‌شده برای ایرانیان

در ادامه بحث رگوله چیست، تعدادی از بروکرهای رگوله‌شده را نیز معرفی می‌کنیم. در اینجا تمرکز ما روی بروکرهایی است که به تریدرهای ایرانی خدمات ارائه می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم برای فعالیت در بازار فارکس، حتماً کارگزاری مدنظر خود را از بین بروکرهای رگوله‌شده انتخاب کنید. تعداد بسیار زیادی بروکر در بازار فارکس فعالیت می‌کنند که از آن بین، موارد زیر به‌عنوان بهترین و معتبرترین بروکرها شناخته می‌شوند.

نام بروکر رگولاتور
بروکر آلپاری FSA
بروکر لایت فارکس CySec / Marshall Islands / FSA
بروکر فیبوگروپ CySec / FSC
بروکر HYCM FCA, CySEC, CIMA, DFSA
بروکر اوربکس FSC
بروکر دلتا اف ایکس Financial Commission
بروکر کپیتال اکستند FSC Mauritius
بروکر تاپ اف ایکس CySEC
بروکر نورد اف ایکس VFSC, CySEC, FCM
بروکر مونتا مارکتس Financial Sector Conduct Authority
بروکر آی اف سی مارکتس CySEC
بروکر ارانته CySEC
بروکر فارکس چیف Mwali
بروکر اینگات ASIC
بروکر آی تی بی اف ایکس SVG / MWALI
بروکر ویندزور JSC / CySEC

آیا رگوله بروکرهایی که با ایران کار می‌کنند، معتبر است؟

دقت کنید که ممکن است بروکر رگوله‌شده اطلاعات مربوط به شرایط رگولیشن خود را به‌طور کامل مطرح نکند. مثلاً بعضی از بروکرها تحت نظارت رگولاتورهای بسیار معتبری فعالیت می‌کنند، اما این رگولاتورها تنها فعالیت کارگزاری در کشورهای خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

به‌طور کلی، رگولاتورهای معتبر بازار فارکس، تریدرهای ایرانی را تحت پوشش خدمات خود قرار نمی‌دهند. روی‌هم‌رفته، توجه به رگولاتور بروکر برای تریدرهای ایرانی، بیش از آنکه در عمل به‌معنی پوشش ریسک سرمایه‌گذاری باشد، کمک می‌کند تا بروکرهای با سابقه مثبت را شناسایی کنند که در سطح بین‌الملل اعتبار دارند.

چگونه از معتبر بودن یک رگولاتور اطمینان حاصل کنیم؟

5 مورد برای معتبر بودن یک رگولاتور

برای اطمینان از معتبر بودن رگولاتور، به موارد زیر توجه کنید:

۱. سابقه و شهرت رگولاتور

رگولاتورهای معتبر سابقه طولانی در نظارت بر بازارهای مالی دارند و به دلیل عملکرد خود شناخته شده‌اند. می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت، نظرها و تجربیات معامله‌گران دیگر را درباره رگولاتور مدنظر مطالعه کنید.

۲. قوانین و مقررات رگولاتور

رگولاتورهای معتبر قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای محافظت از حقوق معامله‌گران وضع می‌کنند. می‌توانید قوانین و مقررات رگولاتور مدنظر را مطالعه و آن‌ها را با قوانین و مقررات رگولاتورهای معتبر دیگر مقایسه کنید.

۳. عضویت رگولاتور در سازمان‌های بین‌المللی

رگولاتورهای معتبر معمولاً عضو سازمان‌های بین‌المللی مانند IOSCO (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) هستند. می‌توانید با جست‌وجو در وب سایت IOSCO، فهرست رگولاتورهای عضو این سازمان را مشاهده کنید.

۴. شفافیت رگولاتور

رگولاتورهای معتبر اطلاعات مربوط به فعالیت خود را به‌طور شفاف در وب سایت خود منتشر می‌کنند. با مراجعه به وب‌سایت رگولاتور مدنظر، می‌توانید اطلاعات مربوط به بروکرهای رگوله‌شده، قوانین و مقررات، و عملکرد رگولاتور را مشاهده کنید.

۵. نظارت رگولاتور بر بروکرها

رگولاتورهای معتبر به‌طور فعال بر فعالیت بروکرهای رگوله‌شده نظارت و در صورت بروز تخلف، با آن‌ها برخورد می‌کنند. می‌توانید با جست‌وجو در وب‌سایت رگولاتور مدنظر، فهرست بروکرهایی را که مجوز آن‌ها لغو شده است یا جریمه شده‌اند، مشاهده کنید.

چگونه از رگوله بودن یک بروکر مطمئن شویم؟

برای بررسی رگوله بودن یک بروکر، نباید صرفاً به ادعای مطرح‌شده در سایت آن بسنده کنید. چه بسا ممکن است در بازه‌ای زمانی، بروکری تحت نظارت رگولاتوری معروف بوده باشد، ولی در حال حاضر، چنین نباشد. بهترین راه برای بررسی این موضوع، مراجعه به سایت رسمی رگولاتور مدنظر است. همه رگولاتورها در سایت رسمی خود بخشی را در نظر می‌گیرند تا کاربران بتوانند بروکرهای تحت نظارت را جست‌وجو کنند. برای مثال، برای بررسی بروکرهای تحت رگوله CySEC، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که رگوله چیست و چه کاربردی در بازار فارکس دارد. اگر بگوییم مهم‌ترین عامل در انتخاب بروکر برای فعالیت در بازار فارکس، مسئله رگوله‌شده آن است، پر بی‌راه نگفته‌ایم. سعی کنید حتماً اسناد و مدارک رگوله‌شده بروکر مدنظر خود را قبل از واریز سرمایه در آن بررسی کنید. از فعالیت در بروکرهایی که رگوله نشده‌اند نیز اجتناب کنید.

سوالات متداول

1

آیا بروکرهایی که به ایران خدمات ارائه می‌دهند، رگوله اروپا و آمریکا را دارند؟

خیر؛ به دلیل مسائل تحریمی، عمده بروکرهای رگوله که خدمات خود را در اختیار تریدرهای ایرانی قرار می‌دهند، رگوله سازمان‌های معتبر اروپایی و آمریکایی را ندارند. به این دلیل که قوانین این کشورها اجازه این کار را به بروکرها نمی‌دهد. در همین راستا از رگوله کشورهای دیگر بهره می‌برند یا تریدرهای ایرانی را به صورت رگوله آفشور ثبت نام می‌کنند؛ بدون اینکه محدودیتی برای فعالیت آن‌ها ایجاد شود.

امتیاز شما به این محتوا

4.4 / 5. 17

میانگین امتیازات: 4.4/5
تعداد امتیاز: 17
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • S.M

    سلام کدوم بروکر معاملات رو واقعی انجام میده و CFD نیست؟ از لحاظ شرعی خیلی مهمه که قمار نباشه

    ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ پاسخ
  • فرهاد

    بروکر آلپاری با اینکه سالهاست با ایرانی ها کار میکنه متاسفانه هنوز برای برداشت پول یک مقدار اذیت میکنند و چند روز طول میکشه تا به حساب واریز بشه

    ۱۴۰۱/۰۹/۱۱ پاسخ
    • لوگو کامنت کلینیک سرمایه

      سلام فرهاد عزیز
      بروکر آلپاری جزو بروکرهای قدیمی هستش که به ایران خدمات میده و به نظر گزینه ی بهتری نسبت به بروکر های ناشناخته هستش.
      ممنون از اینکه تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

      ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ پاسخ
  • محسن

    از بروکرهایی که رگوله اروپا رو داره به بروکر پی سی ام هم میشه اشاره کرد. من ۷ ساله باهاشون کار میکنم. خدماتشون عالیه

    ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ پاسخ
    • لوگو کامنت کلینیک سرمایه

      سلام محسن عزیز
      ممنون از اینکه تجربه خودت رو با ما و بقیه کاربران به اشتراک گذاشتی.

      ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ پاسخ
  • محمد

    خیلی خوب و کامل بود

    ۱۴۰۱/۰۸/۲۱ پاسخ
  • علی کردستانی

    سلام شما میتونید تحقیق کنید ببینید آیا بروکر bis معتبر است یا خیر و سوالی دیگه که داشتم این بود که یونیک فاینانس که کلاه برداری کرد الان داره سرمایه گذاری های مشتریان خودش رو میده یا خیر ممنون از راهنمایی شما

    ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ پاسخ
    • لوگو کامنت کلینیک سرمایه

      سلام علی عزیز
      همونطور که خدممتون اعلام کردیم ما فقط بروکرهای قدیمی که از طرف مدیریت سایت تایید شدند رو بررسی و اعلام کردیم و این مورد رو ارجاع میدیم تا در صورت تایید در آینده مورد بررسی قرار بگیرد.

      ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ پاسخ
  • علی کردستانی

    سلام وقت بخیر آیا بروکر BIS معتبر است

    ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ پاسخ
    • لوگو کامنت کلینیک سرمایه

      سلام علی عزیز
      هیچ اطلاعات و تجربه ای در مورد این بروکر ندارم که بخوام در اختیارتون بزارم
      پیشنهاد ما استفاده از بروکرهای شناخته شده و قدیمی هست.

      ۱۴۰۱/۰۴/۲۲ پاسخ
  • سعید رمضانی حاجی یار

    سلام
    آیا آپو فارکس بروکر ه خوبی است ؟ آیا رگوله داره ؟ آیا وام میده ؟
    در حال حاضر در ایران کدام بروکر کاربردی تر است ؟
    سوال آخر م این که در بازار فارکس هم آیا می‌توان مثل بازارای مالی رمز ارزها با ۱۰۰ $ یا ۵۰$ دلار سرمایه وارد شد و ترید انجام داد ؟ و آیا بدون لب‌تاپ می‌توان با گوشی همراه معامله انجام داد ؟
    سپاس فراوان سعید رمضانی

    ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ پاسخ
    • لوگو کامنت کلینیک سرمایه

      سلام سعید عزیز
      در مورد بروکر آپو فارکس اطلاعاتی ندارم ولی تمام بروکر ها در سایت خودشون رگوله بودن یا نبودن رو درج میکنن و میتونید داخل سایت این بروکر این مورد رو چک کنید.
      در مورد وام ( اهرم ) تمامی بروکر ها این قابلیت رو دارن ولی بسته به شرایط اون بروکر میتونه رو حساب های مختلف حداکثر لوریج ( اهرم ) متفاوت باشه.
      ما همیشه به دوستان و دانشجویان پیشنهاد می کنیم از بروکر های قدیمی مثل: آلپاری، روبوفارکس، تریدرزوی و … استفاده کنند .
      در مورد حداقل واریزی هم مجدد بستگی به شرایط بروکر داره ولی اکثریت بروکرها حداقل واریزی رو روی همین عدد ۵۰-۱۰۰ دلار قرار میدن
      در مورد ترید با موبایل من اصلا تجربه ی خوبی ندارم و به هیچکس توصیه نمی کنم که با موبایل معامله کنه چون صفحه نمایش خیلی تاثیر گذار هست روی درک شما از نمودار اما اگر روی لپ تاپ یا مانیتور بزرگ تحلیل انجام بدید و روی گوشی معامله کنید مشکلی وجود نداره.

      ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ پاسخ
منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره