در بازارهای مالی روش‌های مختلفی برای معامله و کسب درآمد وجود دارد. هر تریدر بسته به شرایط و ویژگی‌های خود، یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کند و به معامله می‌پردازد، اما ممکن است بعضی افراد تمایل داشته باشند در معاملات خود، از نظرهای دیگران نیز کمک بگیرند. سوشال تریدینگ (Social Trading) این امکان را به افراد می‌دهد تا از نظرها و استراتژی‌های دیگران برای انجام معاملات استفاده کنند. در این مقاله از کلینیک سرمایه، قصد داریم بیشتر با مفهوم سوشال تریدینگ و مزایا و معایب آن آشنا شویم. اگر دوست دارید بدانید سوشال ترید چیست و چگونه کار می‌کند، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سوشال تریدینگ چیست؟ (Social Trading)

سوشال تریدینگ یا معامله اجتماعی به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجربیات، نظرات و معاملات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

سوشال تریدینگ (Social Trading) از روندهای نسبتاً جدید بازارهای مالی آنلاین محسوب می‌شود که به تریدرها اجازه می‌دهد با هم ارتباط بگیرند و اطلاعات، استراتژی‌ها، و نظرهای خود را درباره سرمایه‌گذاری و ترید با هم به‌اشتراک بگذارند. سوشال تریدینگ به تریدرها کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشند و معاملات سودآورتری داشته باشند.

سوشال تریدینگ مختص ترید ارز دیجیتال نیست و در بازارهایی مثل فارکس، سهام، و غیره نیز کاربرد دارد. پلتفرم‌های سوشال تریدینگ به تریدرها اجازه می‌دهند تا معاملات تریدرهای باتجربه را ببینند یا حتی به‌صورت خودکار، آن‌ها را کپی کنند.

پلتفرم‌های سوشال ترید چگونه کار می‌کنند؟

کارکرد سوشال تریدینگ بصورت ایجاد پروفایل، پیدا کردن معامله گران، کپی تریدینگ و اشتراک گذاری اطلاعات می باشد.

سوشال تریدینگ به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. تریدرها بسته به اهداف و ویژگی‌های شخصیتی خود، یکی از روش‌های سوشال تریدینگ را انتخاب می‌کنند. از رایج‌ترین استراتژی‌های سوشال ترید می‌توان به این موارد اشاره کرد:

کپی تریدینگ (Copy Trading)

کپی تریدینگ از استراتژی‌های مشهور در سوشال تریدینگ است. این استراتژی هم برای تریدرهای تازه‌کار و هم برای تریدرهای باتجربه، سودآور است. افراد تازه‌کار می‌توانند با کپی کردن معاملات تریدرهای باتجربه، سود بیشتری از بازار دریافت کنند. از طرفی، تریدرهای باتجربه می‌توانند با ارائه استراتژی‌های معاملاتی خود به دیگران، جریان درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کنند. در این استراتژی، تریدرها معاملات تریدر موفق را به‌صورت مستقیم کپی می‌کنند و سود و ضرر آن‌ها به عملکرد او بستگی دارد.

ترید آینه‌ای (Mirror Trading)

استراتژی ترید آینه‌ای یا میرور تریدینگ معمولاً با کپی تریدینگ اشتباه گرفته می‌شود، اما این دو استراتژی با هم متفاوت هستند. در ترید آینه‌ای، سرمایه‌گذاران به‌جای کپی کردن مستقیم معاملات یک تریدر خاص، از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که بر اساس الگوهای معاملاتی چندین تریدر موفق توسعه داده شده‌اند. گاهی نیز این الگوریتم‌ها بر اساس معاملات خودکار ربات‌های تریدر توسعه می‌یابند و از آنجا که حجم این معاملات خودکار بسیار زیاد است، تریدرها می‌توانند با دنبال کردن این الگوریتم‌ها، معاملات خود را هم‌سو با جریان سرمایه در بازار انجام دهند.

میرورینگ پرتفوی (Portfolio Mirroring)

در استراتژی پرتفوی آینه‌ای، تریدرها به‌جای اینکه تک‌تک معاملات یک تریدر خاص را کپی کنند، کل پرتفوی او را کپی و شبیه‌سازی می‌کنند. این روش بیشتر برای سرمایه‌گذاران و تریدرهای بلندمدتی مناسب است که قصد دارند روی چندین ارز دیجیتال یا سهام خاص سرمایه‌گذاری کنند، اما نمی‌دانند چگونه مدیریت سرمایه کنند و کدام دارایی‌ها را با چه نسبتی بخرند. بنابراین، با شبیه‌سازی پرتفوی تریدرهای باتجربه، عملکرد آن‌ها را برای خودشان تقلید می‌کنند تا احتمال ضرردهی را به‌حداقل برسانند.

سوشال فالویینگ (Social Following)

در استراتژی سوشال فالویینگ، تریدرها در شبکه‌های اجتماعی مختلف تریدرهای باتجربه را دنبال می‌کنند و نظرهای آن‌ها را می‌خوانند، اما لزوماً معاملات آن‌ها را کپی نمی‌کنند. تریدرها از این اطلاعات برای بهبود معاملات و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند. پلتفرم‌هایی مثل تریدینگ ویو، که قابلیت‌های یک شبکه اجتماعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، از محیط‌های مناسب برای سوشال فالویینگ به حساب می‌آیند.

کراد تریدینگ (Crowd Trading)

در روش کراد تریدینگ، تریدرها به‌جای اینکه معاملات و نظرهای یک تریدر خاص را دنبال کنند، دیدگاه‌های کلی گروهی از تریدرها را بررسی می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. این استراتژی به تریدرها کمک می‌کند تا نگاه کلی‌تری به بازار داشته باشند و از طرفی، ریسک معاملات آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

رویکرد هیبریدی (Hybrid approach)

ممکن است بعضی تریدرها به‌جای اینکه یکی از روش‌های سوشال تریدینگ را در پیش بگیرند، چند استراتژی را با هم ترکیب کنند. آن‌ها با این کار می‌توانند ریسک معاملات خود را کاهش دهند و با چندین تأییدیه مختلف وارد معامله شوند. برای مثال، تریدرها می‌توانند فقط معاملاتی را کپی کنند که با نظرهای تریدرهای دیگر در شبکه‌های اجتماعی هم‌سو است و از این طریق، احتمال سوددهی معاملات را بیشتر کنند.

مزایا و معایب سوشال تریدینگ چیست؟

از مزیت ها و معایب سوشال ترید میتوانیم به یادگیری از تجربیات دیگران، کاهش ریسک، عدم وجود تضمین سود و کسب سود از کپی ترید نام ببریم.

سوشال تریدینگ به‌عنوان نوعی شیوه معامله، نقاط مثبت و منفی خود را دارد. در اینجا هریک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای سوشال تریدینگ

  • دسترسی به اطلاعات و دیدگاه‌های ارزشمند؛
  • فرصت یادگیری از تریدرهای باتجربه؛
  • کاهش ریسک معاملات؛
  • تنوع بخشیدن به پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری؛
  • احساس مشارکت و حضور در جامعه تریدرها؛
  • صرفه‌جویی در زمان.

معایب سوشال تریدینگ

  • پرورش نیافتن مهارت‌های ترید؛
  • نداشتن کنترل کامل روی معاملات؛
  • پرداخت بخشی از سود به‌عنوان کارمزد (در برخی از روش‌های سوشال ترید)؛

سوشال ترید برای چه کسانی مناسب است؟

سوشال تریدینگ معمولاً برای افرادی مناسب است که خودشان تجربه کافی برای ترید ندارند و هنوز آماده انجام معاملات به‌صورت مستقل نیستند. همچنین افرادی که فرصت کافی برای دنبال کردن بازار، بررسی چارت، و تحلیل تکنیکال ندارند، می‌توانند با استفاده از سوشال ترید معاملات خود را در زمان کوتاه‌تری انجام دهند. تریدرهای تازه‌کار می‌توانند از سوشال ترید برای کسب تجربه و یادگیری از تریدرهای باسابقه استفاده کنند و نحوه استفاده از استراتژی‌های مختلف را در عمل ببینند.

مقایسه سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ

سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ دو روش معامله در بازارهای مالی هستند که از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شوند.

گاهی سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ با هم یکی پنداشته می‌شوند، اما این دو با هم تفاوت دارند. سوشال تریدینگ مفهومی کلی است که به ترید کردن بر اساس معاملات دیگران اشاره می‌کند، اما کپی تریدینگ نوعی استراتژی معاملاتی برای کپی کردن مستقیم معاملات یک تریدر خاص است.

در واقع، کپی تریدینگ تنها یکی از روش‌های سوشال تریدینگ است که مزایا و معایب خاص خود را دارد. سوشال تریدینگ فرصت‌های معاملاتی گسترده‌تری را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد و تریدرها حق انتخاب بیشتری دارند، اما کپی تریدینگ محدودتر است و امکان کپی کردن معاملات یک تریدر را روی پلتفرمی خاص مثل متاتریدر فراهم می‌کند.

بهترین پلتفرم‌های سوشال ترید در بازار ارز دیجیتال

از پلتفرم‌هایی که امکان سوشال تریدینگ در بازار ارز دیجیتال را دارند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

صرافی مکسی (MEXC)

mexc logo
صرافی مکسی
۴
کارمزد صفر برای معاملات اسپات
کپی ترید
نیاز به احراز هویت
ثبت‌نام به همراه تخفیف کارمزد

صرافی مکسی (MEXC) از صرافی‌های مشهوری است که کاربران ایرانی هم می‌توانند به‌راحتی از خدمات آن استفاده کنند. این صرافی امکان سوشال تریدینگ را از طریق سرویس کپی تریدینگ فراهم کرده است. در سیستم کپی تریدینگ مکسی، کاربران می‌توانند معاملات تریدرهای باتجربه را کپی کنند و تریدرهایی که استراتژی‌های سودده و موفق دارند، می‌توانند آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارند و از این طریق درآمد کسب کنند.

اگر دنبال‌کنندگان یک تریدر معاملات سوددهی داشته باشند، تا ۱۰ درصد از سود آن‌ها به‌عنوان پاداش به تریدر پرداخت می‌شود. دنبال‌کنندگان یک تریدر نیز می‌توانند معاملات او را به‌صورت خودکار کپی کنند و با کمک استراتژی او به سود برسند. این افراد برای استفاده از کپی ترید مکسی باید حداقل پنج دلار موجودی داشته باشند، اما توصیه می‌شود برای شروع حداقل پنجاه دلار حساب خود را شارژ کنند تا نتایج بهتری بگیرند.

صرافی بینگ ایکس (BingX)

bingx logo
صرافی بینگ ایکس
۴.۸
دسترسی به بازار کریپتو و فارکس
اتصال به تریدینگ ویو و متاتریدر ۵
پشتیبانی فارسی
ثبت‌نام به همراه تخفیف کارمزد

بینگ ایکس از صرافی‌های مشهور ارز دیجیتال است که به کاربران ایرانی نیز سرویس‌دهی دارد. سرویس کپی تریدینگ بینگ ایکس به کاربران اجازه می‌دهد تا معاملات اسپات و فیوچرز تریدرهای باتجربه را کپی کنند و از این طریق به سود برسند.

تریدرهایی که مهارت کافی دارند، می‌توانند استراتژی‌ها و معاملات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و تا ۸ درصد از سود آن‌ها را به‌عنوان کمیسیون دریافت کنند. بینگ ایکس فهرست تریدرهای برتر فیوچرز و اسپات خود را در اختیار کاربران دیگر قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر، دعوت می‌کنیم مقاله کپی ترید در صرافی bingx را مطالعه کنید.

بهترین پلتفرم‌های سوشال ترید در بازار فارکس

از پلتفرم‌هایی که امکان سوشال تریدینگ در بازار فارکس را دارند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

بروکر آلپاری (Alpari)

لوگو بروکر آلپاری
بروکر آلپاری
۴.۴
دسترسی به بازار کریپتو و فارکس
پشتیبانی فارسی
واریز و برداشت ریالی
ثبت‌نام به همراه تخفیف کارمزد

آلپاری از بروکرهای مشهور فارکس است که با ارائه سرویس کپی تریدینگ، امکان کسب سود را هم برای تریدرها و هم کپی‌کنندگان فراهم می‌کند. افرادی که قصد دارند به‌عنوان سرمایه‌گذار یا کپی‌کننده از این قابلیت آلپاری استفاده کنند، باید حداقل صد دلار موجودی داشته باشند و تریدرها یا همان افرادی که استراتژی‌های خود را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارند، باید حداقل هزار دلار به حساب ECN MT4 خود واریز کنند.

آلپاری فهرست تریدرهای برتر خود را ارائه می‌کند و کاربران می‌توانند بهترین تریدرها را از نظر سوددهی و میزان ریسک ببینند و از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنند. حداکثر سهم سودی که کپی‌کنندگان به تریدرها می‌پردازند، ۳۰ درصد است و آلپاری هزینه اضافی در قبال ارائه سرویس خود دریافت نمی‌کند.

بروکر لایت فارکس (Liteforex)

لوگو بروکر لایت فایننس
بروکر لایت فایننس
۴.۵
دسترسی به بازار کریپتو و فارکس
پشتیبانی فارسی
واریز و برداشت ریالی
ثبت‌نام به همراه تخفیف کارمزد

لایت فارکس نیز مثل بروکر آلپاری امکان استفاده از سرویس کپی تریدینگ را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. تریدرهای تازه‌کار لایت فارکس می‌توانند معاملات کاربران موفق را کپی کنند و تریدرهای باتجربه نیز می‌توانند با ارائه استراتژی‌های خود به دیگران، کمیسیون دریافت کنند.

درصد کمیسیون را تریدرها تعیین می‌کنند و کپی‌کنندگان باید همان میزان از سود معاملات خود را به تریدر بپردازند. لایت فارکس امکان کپی تریدینگ را به شیوه‌های مختلفی مثل کپی با مقدار ثابت، کپی به‌صورت درصدی، و غیره ارائه می‌کند که می‌توانید جزئیات آن‌ها را در این لینک مطالعه کنید.

آموزش سوشال تریدینگ در Tradingview

تریدینگ ویو از پلتفرم‌های شناخته‌شده در حوزه بازارهای مالی است که علاوه بر چارت و ابزارهای تحلیلی مختلف، قابلیت‌های یک شبکه اجتماعی را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. تریدینگ ویو قابلیت‌های اجتماعی خود را معرفی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • به اشتراک‌گذاری تحلیل‌ها و ایده‌های سرمایه‌گذاری؛
  • دسترسی به صدها هزار اسکریپت رایگان؛
  • قابلیت چت و بحث و گفت‌وگو؛
  • امکان برگزاری وبینار، پادکست، و پخش زنده؛
  • امکان دنبال کردن و مطالعه نظرهای تریدرهای مختلف.
تریدینگ ویو یکی از محبوب ترین پلتفرم های سوشال ترید در جامعه ی معامله گران است.

با ورود به این صفحه، می‌توانید به امکانات اجتماعی مختلف تریدینگ ویو دسترسی داشته باشید. در بخش «Trade Ideas» می‌توانید نظرها و تحلیل‌های تریدرهای برتر را درباره بازارهای مختلف مثل فارکس، ارز دیجیتال، و غیره ببینید. بخش «Editor’s picks» نیز تحلیل‌ها و نظرهای منتخب سردبیران تریدینگ ویو را به شما نمایش می‌دهد.

در بخش Trade Ideas می توانید تحلیل ها و نظرات معامله گران با تجربه را مشاهده کنید.

در بخش «Educational Ideas»، می‌توانید نکات آموزشی درباره معاملات، استراتژی‌ها، اندیکاتورها، و غیره را مطالعه کنید. کاربران باتجربه می‌توانند محتواهای آموزشی خود را در زمینه‌های مختلف، در این قسمت ارائه کنند.

در بخش Educational Ideas می توانید آموزش های تحلیل تکنیکال، استراتژی و معامله گری را مشاهده کنید.

علاوه بر این‌ها، تریدینگ ویو به کاربران اجازه می‌دهد تا تحلیل‌های خود را در قالب ویدئو منتشر کنند. در قسمت «Video Ideas»، می‌توانید بهترین تحلیل‌هایی را که به‌صورت ویدئویی ارائه شده‌اند، مشاهده کنید.

همچنین در بخش Video Ideas میتوانید تحلیل های دیگران را بصورت ویدیویی مشاهده کنید.

قابلیت دیگر تریدینگ ویو امکان به اشتراک‌گذاری اسکریپت‌ها و اندیکاتورهای مختلف است. در بخش «Pine scripts»، می‌توانید به اندیکاتورها و استراتژی‌هایی که کاربران دیگر ساخته‌اند دسترسی داشته باشید و توضیحات مربوط به آن‌ها را بخوانید.

در صورتی که اندیکاتور و یا اسکریپتی دارید می توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و یا آنها را در بخش Pine scripts مشاهده کنید.

پخش زنده یا استریم نیز یکی از قابلیت‌های خوب تریدینگ ویو است که به کاربران باتجربه اجازه می‌دهد تا معاملات، تحلیل‌ها، یا محتواهای آموزشی خود را به‌صورت زنده در اختیار کاربران دیگر قرار دهند.

حتی استریم زنده در سایت تریدینگ ویو امکان تبادل اطلاعات بصورت زنده را فراهم کرده است.

کلام پایانی

سوشال تریدینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از بازارهای مالی محسوب می‌شود که مختص یک بازار خاص نیست. این استراتژی در بازارهای مختلفی مثل بازار فارکس، ارز دیجیتال، سهام، و غیره کاربرد دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا از نظرها و تجربیات دیگران برای کسب درآمد کمک بگیرند. سوشال تریدینگ می‌تواند ریسک معاملات تریدرهای تازه‌کار را کاهش دهد و فرصت کسب تجربه و یادگیری از تریدرهای باسابقه‌تر را برای آن‌ها فراهم کند. سوشال ترید نیز مثل هر استراتژی معاملاتی دیگری، مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد و اگر به‌درستی از آن استفاده شود، می‌تواند سود خوبی را برای تریدرها به‌همراه داشته باشد.