تا امروز، بازی‌های بلاک‌چینی با ایده‌های مختلفی رونمایی شده‌اند. در این بازی‌ها افراد باید با انجام مأموریت‌های خاص یا شرکت در رقابت با دیگران درون محیط بازی، جایزه بگیرند، اما بازی جدیدی به نام استپن (StepN) رونمایی شده است که ایده کاملاً متفاوتی دارد. توسعه‌دهندگان این بازی در پی این هستند که مردم را به تحرک بیشتر تشویق کنند. باورتان می‌شود که در قالب بازی استپن، می‌توانید از راه رفتن روزانه خود درآمد کسب کنید؟ اگر کنجکاو شدید که اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

استپن چیست؟

در بین بازی‌های بلاک‌چین بی‌شماری که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شدند، استپن جایگاه متفاوتی پیدا کرده است. هرچند که در حال حاضر، نسخه آزمایشی این بازی در دسترس عموم قرار دارد، اما استقبال بسیار خوبی از آن شده است. این بازی در ردیف بازی‌های موبایلی قرار دارد. دو نسخه اندروید و iOS نیز برای دانلود و نصب در اختیار علاقه‌مندان است. استپن در بستر بلاک‌چین سولانا (Solana) راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون، از نظر ارزش بازار در جایگاه چهارمین پروژه برتر شبکه سولانا قرار دارد.

کتانی های مختلف بازی استپن

داستان این بازی پیچیدگی چندانی ندارد. کاربران به محض ورود به بازی باید کفش کتانی مجازی اختصاصی خود را بخرند. در بازار این اپلیکیشن، کفش‌های مختلفی با قابلیت‌ها و قیمت‌های مختلف وجود دارد که افراد می‌توانند گزینة مناسب خود را از بین آن‌ها انتخاب کنند. مالکیت کفش‌های کتانی با استفاده توکن‌های NFT به افراد تعلق می‌گیرد. در ادامه، افراد با پیاده‌روی یا دویدن در فضای باز، می‌توانند توکن اختصاصی بازی را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

پروژه StepN به دنبال آن است که میلیون‌ها نفر را از سراسر دنیا به سمت سبک زندگی سالم هدایت کند. از طرفی، نباید غافل شد که استپن دروازه‌ای برای ورود به وب ۳.۰ نیز به شمار می‌رود. استپن اولین بازی بلاک‌چین است که با دعوت افراد به تحرک بیشتر، به آن‌ها وعده دریافت پاداش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کسب ارز دیجیتال رایگان با بازی‌های کریپتویی

آموزش بازی استپن (StepN)

در ادامه معرفی بازی بلاک‌چینی استپن، آموزش آن را با هم مرور می‌کنیم. برای شروع این بازی باید چند گام ساده را پشت سر بگذارید:

۱. دانلود و نصب بازی استپن

اشاره کردیم که این بازی در دو نسخه اندروید و iOS در دسترس است. برای دانلود بازی از سایت رسمی پلتفرم استپن استفاده کنید. بعد از دانلود و نصب بازی، باید در آن ثبت کنید. برای ثبت‌نام، فقط به یک آدرس ایمیل نیاز دارید. با وارد کردن نشانی ایمیل خود، پیامی حاوی کد تأیید به ایمیل شما ارسال می‌شود. با ورود کد تأیید، فرایند ثبت‌نام شما به پایان می‌رسد.

۲. ایجاد کیف پول اختصاصی در بازی StepN

ساخت کیف پول در بازی stepn

بعد از ثبت‌نام در بازی استپن، باید کیف پول اختصاصی خود را در آن ایجاد کنید. برای این منظور در صفحه اصلی اپلیکیشن، در گوشه بالا سمت راست، روی نماد کیف پول (Wallet) کلیک کنید. با این کار کیف پول اختصاصی شما در نرم‌افزار ایجاد می‌شود و کدی دوازده‌کاراکتری در اختیارتان قرار می‌گیرد.

ساخت کیف پول در بازی استپن

این کد برای بازیابی کیف پول استفاده می‌شود. اگر به هر دلیل، رمز عبور کیف پولتان را فراموش کنید، تنها راه برای دسترسی به کیف پول، وارد کردن کد دوازده‌کاراکتری است؛ بنابراین باید حتماً آن را در جای مطمئنی ذخیره کنید.

۳. شارژ کردن کیف پول با رمز ارز SOL

اشاره کردیم که برای شروع بازی باید در بازار استپن، از بین کفش‌های کتانی موجود گزینه مدنظر خود را بخرید. برای این منظور، باید کیف پول خود را با رمز ارز سولانا (SOL) شارژ کنید. علاوه بر آن، توصیه می‌کنیم که همیشه مقداری توکن SOL برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های خود در بازی در کیف پولتان نگه دارید.

۴. خرید کفش ورزشی

خرید کفش در بازی استپن

درون بازی فروشگاهی وجود دارد که فهرست کفش‌های ورزشی به همراه مشخصاتشان درج شده است. در این بازار جست‌وجو و کفش مدنظر خود را انتخاب کنید. هریک از کفش‌های موجود در فروشگاه مشخصات خاصی دارد. باید به دقت این مشخصات را مطالعه کنید تا بتوانید کفش مناسب خود را بخرید. دقت کنید معادل قیمت کفش، توکن SOL در کیف پولتان موجود باشد.

۵. کسب درآمد از بازی

در ادامه، می‌توانید کفش‌های مجازی خود را بپوشید و پیاده‌روی کنید یا بدوید! نرم‌افزار به‌صورت خودکار تعداد گام‌های شما را می‌شمرد و بر این اساس، جایزه به شما تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر، استپن با استفاده از فناوری GPS، گام‌ها و مسیر حرکت افراد را ردیابی می‌کند.

بعد از دریافت توکن اختصاصی استپن در بازی، می‌توانید آن‌ها را برای ارتقای قابلیت‌های کفش خود هزینه کنید. همچنین می‌توانید هر زمان که تمایل داشتید کفش‌های خود را نیز برای فروش در فروشگاه اختصاصی بازی قرار دهید. علاوه بر آن، امکان تعویض توکن‌های بازی با استیبل‌کوین USDC در بازی وجود دارد. بر این اساس، می‌توانید دارایی خود را به وجه نقد تبدیل کنید و از آن لذت ببرید.

روش محاسبه پاداش در بازی استپن

بازی استپن در مدل‌های مختلفی قابل اجراست. اصلی‌ترین مدل بازی با نام Solo Mode شناخته می‌شود که معمولاً بسیاری از گیمرها از آن استفاده می‌کنند. بعد از خرید کفش در بازی، باید انرژی لازم برای کسب درآمد را به دست بیاورید. به ازای هر پنج دقیقه پیاده‌روی یک واحد انرژی در حسابتان شارژ می‌شود. اپلیکیشن به‌نوعی طراحی شده است که می‌تواند حرکت با پای پیاده را از راه رفتن مصنوعی یا حرکت با خودرو تشخیص دهد.

بر اساس نوع کفشی که خریداری کرده‌اید، با صرف واحدهای انرژی، می‌توانید پاداش دریافت کنید. چهار نوع کفش در بازی استپن وجود دارد که در جدول زیر، اطلاعات مربوط به پاداش حاصل از آن‌ها آمده است.

 

نوع کفش سرعت بهینه (کیلومتر بر ساعت) نرخ پاداش دریافتی
Wolker ۱ تا ۶ ۴ توکن GST به ازای هر واحد انرژی
Jogger ۴ تا ۱۰ ۵ توکن GST به ازای هر واحد انرژی
Runner ۸ تا ۲۰ ۶ توکن GST به ازای هر واحد انرژی
Trainer ۱ تا ۲۰ ۴ تا ۲۵/۶ توکن GST به ازای هر واحد انرژی

معرفی توکن‌های اختصاصی بازی استپن

توکن gmt و gst در بازی استپن

بازی استپن دو توکن اختصاصی دارد که در اینجا آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱. توکن بازی با نام GST

Green Satoshi Token با نام اختصاری GST نام توکن بازی استپن است. این توکن در ردیف Utility Tokens قرار می‌گیرد. توکن‌های کاربردی به‌نوعی ابزار اداره پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین هستند. هیچ سقفی برای تعداد عرضه توکن GST در نظر گرفته نشده است. کاربرانی که بازی استپن را در مودهای Solo یا Background دنبال می‌کنند، پاداش‌های خود را در قالب توکن GST می‌گیرند.

از این توکن می‌توان برای کاربردهایی مانند خرید کفش‌های جدید، ارتقای سطح کفش‌های فعلی، تعمیر آن‌ها و همچنین دسترسی به سطوح بالاتر بازی استپن بهره برد؛ بنابراین، توکن GST فقط درون بازی استپن اعتبار دارد. کاربران با استفاده از پاداش‌های خود، می‌توانند سطحشان را در بازی ارتقا دهند. بعد از مدتی به جایگاهی دسترسی پیدا می‌کنند که پاداش‌ها در قالب توکن GMT پرداخت می‌شود. این توکن در بیرون از بازی نیز قابل خریدوفروش است.

۲. توکن حاکمیتی با نام GMT

Green Metaverse Token با نام اختصاری GMT به‌عنوان توکن حاکمیتی بازی استپن شناخته می‌شود. البته، راه‌هایی برای به دست آوردن این توکن در بازی StepN نیز وجود دارد. کفش‌های مجازی درون بازی، سطوح مختلفی از ۰ تا ۳۰ دارند. تا زمانی که سطح کفش بین ۰ تا ۲۹ قرار داشته باشد، پاداش‌ها در قالب توکن GST پرداخت می‌شود؛ اما به محض اینکه کاربری موفق شود کفش‌های مجازی خود را به سطح ۳۰ برساند، پاداش‌های او با توکن GMT پرداخت می‌شود.

علاوه بر آن، اشاره کردیم که GMT توکن حاکمیتی بازی استپن است؛ بنابراین، کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن‌های GMT خود، در فرایند‌های تصمیم‌گیری درباره بازی حق رأی داشته باشند. بر این اساس، هرچه مدت زمان استیک کردن سرمایه بیشتر باشد، وزن رأی افراد نیز بیشتر می‌شود. در جدول زیر اطلاعات مربوط به این موضوع مشاهده می‌شود.

دوره زمانی استیک کردن توکن GMT وزن رأی
۱ ماه ۱
۳ ماه ۴
۶ ماه ۸
۱ سال ۱۶
۲ سال ۳۲
۳ سال ۶۴

 

توکن GMT سقف عرضه شش میلیاردی دارد. برنامه‌ریزی توسعه‌دهندگان پروژه استپن به‌گونه‌ای است که ماهانه ۰/۳ درصد از کل توکن‌های GMT، یعنی ۱۸ میلیون توکن وارد بازار شود. این روند تا زمانی که تمام توکن‌ها به گردش دربیایند، ادامه خواهد داشت.

گروه توسعه‌دهنده بازی استپن، توزیع توکن GMT را به صورت زیر در نظر گرفته است:

  • فروش خصوصی: ۱۶/۳ درصد
  • فروش از طریق لانچ‌پد بایننس: ۷ درصد
  • گروه توسعه‌دهنده: ۱۴/۲ درصد
  • مشاوران پروژه: ۲/۵ درصد
  • توسعه اکوسیستم: ۳۰ درصد
  • پرداخت پاداش‌ها: ۳۰ درصد

سؤالات متداول

۱. تاریخچه بازی استپن به چه زمانی برمی‌گردد؟

استودیو تخصصی فین‌تک با نام Find Satoshi Lab، پلتفرم استپن را در آگوست سال ۲۰۲۱ رونمایی کرد. هسته اولیه گروه سازنده بازی StepN در سپتامبر سال ۲۰۲۱ شکل گرفت.

۲. بنیان‌گذاران بازی استپن چه کسانی‌اند؟

چهار چهره اصلی بنیان‌گذار بازی استپن عبارت‌اند از:‌ جسیکا دوان (Jessica Duan)، رایان ترنر (Rayan Turner)، جری هاونگ (Jerry Huang) و یاون رونک (Yawn Rong).

۳. آیا کسب درآمد در بازی استپن نامحدود است؟

خیر؛ در طول هر شبانه‌روز سقف معینی برای پاداش دریافتی هر کاربر در بازی استپن در نظر گرفته شده است. شما تا سقف صد دقیقه پیاده‌روی یا دویدن در شبانه‌روز، می‌توانید در این بازی پاداش دریافت کنید. همچنین باید از محدوده سرعت‌سنجی که در بازی در نظر گرفته می‌شود نیز پیروی کنید تا پاداش به شما تعلق بگیرد.

کلام پایانی

در این مقاله بازی استپن و ویژگی‌هایی آن را بررسی کردیم. StepN را می‌توان به‌نوعی برنامه‌ای برای آشنا شدن با سبک زندگی جدید مبتنی بر وب ۳.۰ دانست. این برنامه با استفاده از ویژگی‌های گیم‌فای (GameFi) ایده جدیدی برای بازی کردن و کسب درآمد مطرح کرده است. هرچند که ایده استپن بسیار نوآورانه است؛ اما محدودیت‌هایی که برای کسب پاداش در آن در نظر گرفته شده است، احتمال دارد در بلندمدت روی انگیزه گیمرها تأثیر منفی بگذارد؛ به همین دلیل توسعه‌دهندگان باید به فکر راه‌حلی برای این چالش باشند.