برای فعالیت در بورس، کاربران باید در زمینه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال آموزش‌ ببینند. علاوه‌براین، برای افزایش شانس موفقیت، نیاز است برای تحلیل حجم معاملات، تعداد خریداران و فروشندگان، و ارزش معاملات، دانش لازم را کسب کنند. برای این کار باید به یادگیری یکی از قدیمی‌ترین فنون سرمایه‌گذاری در بورس، یعنی تابلوخوانی پرداخت. در این مقاله تابلوخوانی و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم و این روش پیگیری پول هوشمند را آموزش می‌دهیم.

تابلوخوانی چیست؟

تابلوخوانی از مهم‌ترین ابزارهای رصد بازار بورس است. کاربران به‌کمک تابلوخوانی می‌توانند جریان ورودی و خروجی پول هوشمند را ردیابی کنند و برای سرمایه‌گذاری تصمیمی آگاهانه بگیرند. این روش با بررسی حجم معاملات، ارزش معاملات، تعداد خریداران و فروشندگان، تغییرات قیمت در طول روز، و نسبت خریداران به فروشندگان، ارزش واقعی سهام را تعیین می‌کند. با استفاده از تابلوخوانی، می‌توانید تا حدی رفتار بازیگران سهام در بازار سرمایه را بشناسید.

اهمیت تابلوخوانی در بورس

اهمیت تابلوخوانی در بورس برای شناسایی سهام پرپتانسیل و دارای بازیگر است.

تابلوخوانی روشی است که در زمان کوتاه درک کاملی از عملکرد بازار به کاربر می‌دهد. این روش با بررسی رفتار سایر معامله‌گران، کاربر را در اتخاذ تصمیم درست کمک می‌کند. تابلوخوانی از آن رو اهمیت دارد که سبب آگاهی کامل کاربر از وضعیت سهم مدنظر می‌شود. با آموزش تابلوخوانی، کاربر می‌تواند متوجه ورود و خروج سرمایه به سهم مدنظر شود و برای سرمایه‌گذاری تصمیمی آگاهانه بگیرد.

ناگفته نماند که مهارت در تابلوخوانی نمی‌تواند به‌تنهایی تضمین‌کننده موفقیت در بورس باشد، بلکه این روش باید در کنار تحلیل تکنیکال و فاندامنتال استفاده شود. البته بیشتر متخصصان تابلوخوانی در استفاده هم‌زمان از این سه روش موافق نیستند؛ زیرا تحلیل تکنیکال و فاندامنتال زمان‌بر است و سبب از دست رفتن برخی از سیگنال‌های تابلوخوانی می‌شود. با وجود تفاوت تحلیل تکنیکال با فاندامنتال، این دو روش برای بررسی به زمان زیادی نیاز دارند و از این نظر به هم شبیه‌اند.

تابلوخوانی چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد؟

در صفحه اختصاصی هر نماد، اطلاعات مختصر و مفیدی وجود دارد که کاربر با تجزیه‌وتحلیل آن‌ها می‌تواند برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرد. در ادامه، این اطلاعات را معرفی می‌کنیم.

  • بالاترین قیمت پیشنهادی خریداران: بالاترین قیمت پیشنهادی خریداران برای یک سهم؛
  • پایین‌ترین قیمت پیشنهادی فروشندگان: پایین‌ترین قیمت پیشنهادی فروشندگان برای یک سهم؛
  • قیمت پایانی: آخرین قیمت ثبت‌شده در فهرست سفارش‌ها؛
  • تعداد معاملات: تعداد معاملات در یک روز معاملاتی؛
  • حجم معاملات: حجم معاملاتی در یک روز معاملاتی؛
  • ارزش معاملات: مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده روی سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس؛
  • بیشترین و کمترین قیمت در بازه‌های زمانی مختلف: بالاترین و پایین‌ترین قیمت ثبت‌شده سهم در بازه زمانی روز، هفته، و سال؛
  • حجم مبنا: حجم مبنا برای یک سهم، حداقل تعداد سهام شرکت است که باید در طول یک روز معاملاتی، خرید و فروش شود تا قیمت آن سهم بر اساس سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش پیدا کند؛
  • سهام شناور: بخشی از سهام شرکت سهامی عام است که سهام‌داران آماده عرضه آن هستند؛
  • میانگین حجم معاملات ماهانه: جمع حجم معاملات روزانه در ماه تقسیم بر تعداد روزهای ماه. این شاخص دیدی ماهانه درباره عملکرد سهم ارائه می‌دهد؛
  • میزان خرید و فروش سهام‌داران حقیقی و حقوقی: در صفحه معاملاتی، بخشی به‌تفکیک به میزان خرید و فروش سهام‌داران حقیقی و حقوقی پرداخته است؛
  • سود هر سهم (EPS): سود هر سهم یک شرکت برابر است با میزان سودی که در آن شرکت به‌ازای یک عدد سهم به‌دست می‌آید؛
  • نسبت قیمت به درآمد (P/E): این نسبت حاصل تقسیم قیمت سهم بر مقدار EPS آن است. هرچه نسبت P/E سهمی بیشتر باشد، ارزش بنیادی آن سهم کمتر است.

چگونه با تابلوخوانی پول هوشمند را رهگیری کنیم؟

با استفاده از تابلوخوانی میتوان سهامی که بازیگر در آن فعال است و پول هوشمند وارد آن شده است را شناسایی و خرید کرد.

یکی از نکات مهم در تابلوخوانی، رهگیری پول هوشمند در بازار است. به سرمایه بازیگران بزرگ بورس، پول هوشمند گفته می‌شود. این اشخاص معمولاً بهتر از دیگران می‌توانند روند بازار را پیش‌بینی کنند. البته این بازیگران بزرگ خودشان در شکل‌گیری روند قیمتی نمادها نقش دارند. بنابراین، با رهگیری اقدامات این افراد، می‌توان برای خرید یا فروش یک سهم، بهتر تصمیم گرفت.

نشانه‌های زیادی برای ورود یا خروج پول هوشمند در بازار وجود دارد، ولی مهم‌ترین و ملموس‌ترین آن‌ها افزایش قابل توجه حجم معاملات روزانه نسبت به میانگین حجم معاملات ماهانه است. پس از بررسی و تأیید افزایش چشمگیر حجم معاملات، باید نسبت قدرت خریدار به فروشنده را تحلیل کرد.

برای به‌دست‌آوردن این نسبت، کل مبلغ خرید سهام در یک روز معاملاتی را بر تعداد خریداران آن سهم تقسیم می‌کنند. بدین ترتیب، مشخص می‌شود که هر خریدار به‌‌طور میانگین چه میزان پول وارد بازار کرده‌ است. معامله‌گران همین کار را با فروشنده‌ها و میزان سرمایه فروخته‌شده انجام می‌دهند. با تقسیم این دو عدد به‌دست‌آمده، نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده مشخص می‌شود. معمولاً معامله‌گران بالاتر بودن این نسبت از ۲ را نشانه ورود پول هوشمند به یک نماد خاص می‌دانند.

چگونه با تابلوخوانی رنج کشیدن در بورس را شناسایی کنیم؟

حرکت دادن عمدی قیمت یک سهام به‌سمت بالا یا پایین توسط بازیگران بزرگ بورس را رنج کشیدن در بورس می‌گویند. رنج مثبت به‌معنای افزایش قیمت و رنج منفی به‌معنای کاهش قیمت یک نماد است.

سهام‌داران عمده با انجام معاملات خرید یا فروش با حجم زیاد، به‌صورت عمدی سبب تأثیرپذیری و دستکاری بازار می‌شوند. تحلیلگران متخصص در تابلوخوانی این تحرکات را پیش از تأثیر در قیمت کشف می‌کنند و بر موج این تغییرات قیمتی سوار می‌شوند. تابلوخوانی در شناخت این اتفاق در بورس به شما کمک می‌کند.

منظور از کد به کد کردن در تابلوخوانی چیست؟

گاهی در تابلوی معاملاتی بورس شاهد انتقال حجم نامتعارفی از یک نماد میان چند کد معاملاتی هستیم. این موضوع، که اصطلاحاً به آن کد به کد گفته می‌شود، ممکن است حاکی از شروع روند صعودی یا نزولی در آن نماد باشد و می‌تواند به صورت‌های زیر اتفاق بیفتد:

  • کد به کد از حقیقی به حقیقی؛
  • کد به کد از حقیقی به حقوقی؛
  • کد به کد از حقوقی به حقیقی؛
  • کد به کد از حقوقی به حقوقی؛

چگونه سفارش ترس را در تابلوخوانی تشخیص دهیم؟

از آنجا که بازار بورس و به‌طور کلی، بازار سرمایه نوعی رقابت است، برخی از معامله‌گران سعی می‌کنند با انجام سفارش ترس، سهام دیگران را جمع کنند. برای این کار، بازیگری که قصد دارد سفارش ترس ثبت کند، ابتدا مقداری سهم از فروشندگان عادی جمع می‌کند.

سپس برای جمع‌آوری بیشتر، شروع به ثبت سفارش در بازار می‌کند. سهام‌دار عادی، که از اهداف معامله‌گر آگاه نیست، احساس می‌کند فروشندگان سهم، بیشتر شده‌اند و تصور می‌کند که سهم ممکن است سقوط کند و ارزش آن به‌زودی کاهش یابد. درنتیجه، سهام‌دار می‌ترسد و سهام خود را می‌فروشد. این فروش معمولاً با قیمت‌های کمی صورت می‌گیرد. بنابراین، سهام‌داری که سفارش ترس ایجاد کرده است، با قیمت کم سهمِ سهام‌داران دیگر را می‌خرد.

فیلترنویسی در تابلوخوانی

تحلیلگران بورسی معمولاً برای تحلیل حجم عظیم داده‌ها از کامپیوتر استفاده می‌کنند. با ورود به سایت بورس در صفحه اول، گزینه فیلترنویسی را مشاهده می‌کنید. با انتخاب گزینه فیلتر، می‌توانید اسکریپت‌های دارای عملگرها و فیلدهایی که شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از قبل‌ آماده‌‌ کرده است ببینید و بخشی از نیازهای سفارشی کردن اطلاعات برای تابلوخوانی را برآورده کنید.

با فیلترنویسی می‌توانید موارد مدنظر برای بررسی در روش تابلوخوانی را سفارشی‌سازی و در زمان معاملات، از آن‌ها استفاده کنید. به‌علاوه، امکان استفاده از داده‌های تکنیکال و فاندامنتال و تعیین استراتژی معاملاتی مناسب نیز وجود دارد. البته برای فیلترنویسی حرفه‌ای و بدون نقص به دانش برنامه‌نویسی نیاز دارید.

آیا تنها با تابلوخوانی می‌توان در بورس به سود رسید؟

مطمئناً برای موفقیت در بورس یا بازارهای مالی دیگر، استفاده از تمام ابزارهای در دسترس اهمیت دارد. با استفاده از این ابزارها می‌توان موفقیت در بورس را تا حدی تضمین کرد. علاوه بر تکنیک تابلوخوانی، که یادگیری آن می‌تواند به معامله‌گران کمک زیادی کند، بهره‌مندی از اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نیز بسیار مهم است؛ زیرا دید تریدر را به بازار وسیع‌تر می‌کند و سبب می‌شود تصمیماتی با ضریب خطای کم بگیرد.

آموزش تابلوخوانی در سایت TSETMC

سایت TSETMC یا همان تابلوی بورس، تمام اطلاعات لازم برای تابلوخوانی را برای معامله‌گران مهیا کرده است. در ادامه، اطلاعات موجود در بخش‌های مختلف سایت TSETMC را بررسی می‌کنیم.

بخش قیمت‌

بخش قیمت در سایت tsetmc اخرین قیمت سهم را به ما نمایش می دهد.

در صفحه سایت TSETMC، اولین بخشی که بسیار برای تابلوخوانی مهم قلمداد می‌شود، بخش مربوط به اطلاعات قیمت است. در این بخش، اطلاعاتی درباره قیمت خرید، قیمت فروش، قیمت دیروز، اولین قیمت، و قیمت پایانی معاملات گنجانده شده است. در بخش پایینی، تعداد معاملات، حجم معاملات، ارزش بازار، و ارزش معاملات عنوان شده است.

بخش تاریخچه قیمت

در بخش بعدی میتوانید بازه و قیمت مجاز را مشاهده کنید.

در بخش تاریخچه قیمت، اطلاعات مهمی مانند بازه قیمت روز، قیمت مجاز، بازه هفته، و بازه سال گنجانده شده است. در قسمت پایین این کادر، تعداد سهام، حجم مبنا، سهام شناور، و میانگین حجم ماهانه درج شده است. در قسمت انتهایی نیز شاخص‌های مهم EPS و P/E قرار گرفته است.

اطلاعات خرید و فروش به‌تفکیک حقیقی و حقوقی

در بخش اطلاعات خرید و فروش می توان تعداد و حجم خرید و فروش معامله گران حقیقی و حقوقی را مشاهده کرد.

در این بخش تمام اطلاعات حجم و تعداد سفارش‌های خرید و فروش به‌تفکیک کاربران حقیقی و حقوقی عنوان شده است. این بخش از بخش‌های مهم برای استفاده در تابلوخوانی است.

بخش سفارش‌های خرید و فروش

همچنین در بخش سفارشات می توانید اخرین سفارش های حقیقی و حقوقی را زیر نظر بگیرید.

در این بخش سفارش‌های خرید و فروش کاربران فهرست شده است. در همین بخش می‌توان سفارش ترس یا جریان پول هوشمند را رهگیری کرد. در قسمت سفارش‌ها، تمام اوردرهای کاربران بر اساس خرید و فروش در دو ستون جداگانه قرار گرفته است.

نمودار قیمت

در بخش نمودار یک چارت ساعتی قرار گرفته که نوسان و همچنین کف و سقف قیمت روز را می توانید مشاهده کنید.

نمودار قیمت سهام، اصلی‌ترین بخش پلتفرم TSETMC است. در این بخش عملکرد قیمت و حجم آن نمایش داده می‌شود. براساس این نمودار، می‌توان به‌کمک تحلیل تکنیکال، بررسی‌های تابلوخوانی را کامل کرد.

نمایش گروهی نمادها

در بخش شرکت های همگروهی امکان مشاهده بقیه سهام این صنعت قابل دیدن است.

در این بخش، کاربرانی که قصد دارند سهم مدنظر را تابلوخوانی کنند، می‌توانند نمادهای دیگری را مشاهده کنند که در گروه مشترکی با نماد مورد بررسی قرار دارند. این بخش به تحلیلگران کمک می‌کند تا وضعیت کلی صنعتی را که سهم در آن فعالیت می‌کند، بررسی و عملکرد سهم را با رقبا مقایسه کنند.

کلام پایانی

تابلوخوانی از قدیمی‌ترین روش‌های ارزیابی سهم‌ها در بازار بورس است. این روش به کاربران امکان می‌دهد تا به‌سرعت اطلاعات حیاتی یک سهم را ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند. ناگفته نماند که این روش برای معاملات کوتاه‌مدت بیشتر استفاده می‌شود. البته امکان استفاده هم‌زمان تابلوخوانی با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وجود دارد و مطمئناً نتایج بهتری در بر خواهد داشت، ولی به‌دلیل زمان‌بر بودن تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، معمولاً معامله‌گران فقط به نتایج تابلوخوانی اتکا می‌کنند. در این مقاله، روش تابلوخوانی را به‌صورت کامل بررسی کردیم.