از چند ماه پیش، استیبل کوین USDD به بازار آمده است. بااین‌حال، در این مدت کم، کاربران دنیای ارزهای دیجیتال به رمزارز ترون توجه زیادی کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم استیبل کوین USDD را بررسی کنیم. ارز دیجیتال USDD چه کاربردی دارد و مکانیزم‌های کنترل قیمت آن چگونه است؟ برای پاسخ به این سؤالات، در ادامه این مقاله همراه ما باشید، تا اطلاعات کاملی درباره این استیبل کوین غیرمتمرکز به دست آورید.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین USDD چیست؟

استیبل کوین‌ها یکی از ابزارهای اصلی جلوگیری از ضرر در نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به حساب می‌آیند. تاکنون، در دنیای رمزارزها استیبل کوین‌های مختلفی روی بلاکچین‌های متفاوت راه‌اندازی شده‌اند که هرکدام مکانیزم متفاوتی دارند.

توکن USDD، پس از سقوط استیبل کوین الگوریتمی terraUSD (UST) در چند ماه گذشته، وضعیت نسبتاً حساسی دارد؛ زیرا USDD و استیبل کوین شبکه ترا یا UST، هر دو عملکرد مشابهی دارند و در دسته استیبل کوین‌های الگوریتمی قرار می‌گیرند.

اگرچه مکانیزم عملکرد این دو استیبل کوین مشابه یکدیگر است، اما شبکه ترون در پی اثبات این است که از آسیب‌پذیری‌هایی که درنهایت به مرگ terraUSD منجر شد، مصون مانده است. دلیل اینکه استیبل کوین USDD مشابه UST در نظر گرفته می‌شود، الگوریتمی بودن این کوین‌هاست.

مکانیسم عملکرد USDD و UST بر اساس الگوریتم‌های خاص و قراردادهای هوشمند است. این الگوریتم‌ها با مدیریت تعداد توکن‌های در گردش، ثبات قیمت این کوین‌ها را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

استیبل کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که تلاش می‌کنند ارزش بازار رمزارزها را به دارایی دیگری مانند ارز فیات متصل کنند؛ برای مثال، استیبل کوین‌های ثابت دلار مانند USDT یا USDC، همیشه قیمت ثابت یک دلار دارند. رمزارز USDD نیز در تلاش است همیشه قیمت ثابت یک دلار را حفظ کند.

در ماه آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱)، توکن USDD روی بلاکچین ترون عرضه شد. اگرچه از معرفی این استیبل کوین تا زمان نگارش این مقاله، فقط چهار ماه می‌گذرد، اما بلاکچین ترون یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های غیرمتمرکز است. این پلتفرم می‌خواهد تمرکززدایی اینترنت را از طریق فناوری بلاکچین و شاخه‌های آن سریع‌تر کند.

توکن USDD استیبل کوین شبکه ترون است و تاکنون، بر بستر شبکه‌های ترون، اتریوم، اسمارت چین و بایننس عرضه شده است. بنیان‌گذار استیبل کوین USDD با وعده سود استیکینگ ۳۰ درصدی، سعی می‌کند سرمایه‌گذاران را به خرید USDD ترغیب کند.

مزیت ارز دیجیتال USDD در مقایسه با استیبل کوین‌های دیگر چیست؟

از سال ۲۰۲۱، نوع جدیدی از استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال ظاهر شد. این نوع جدید از دارایی که استیبل کوین‌های الگوریتمی نامیده می‌شود، از رویکرد کاملاً جدیدی برای حفظ پیوندشان استفاده می‌کند. برخی از نمونه‌های استیبل کوین‌های الگوریتمی عبارت‌اند از:

  • USD Digital (USDD)
  • TerraUSD (UST)
  • Frax (FRAX)
  • NeutrinoUSD (USDN)
  • Magic Internet Money (MIM)

این استیبل کوین‌ها از الگوریتمی استفاده می‌کنند که هنگام افزایش قیمت، توکن‌های بیشتری تولید کنند و در صورت کاهش قیمت، تعداد توکن‌های موجود در بازار را کاهش دهند؛ به این دلیل الگوریتمی نامیده می‌شوند؛ در واقع، با تنظیم نسبت عرضه به تقاضا، سعی بر این است که قیمت این ارز دیجیتال کنترل ‌شود.

می‌توان استدلال کرد استیبل کوین الگوریتمی نشان‌دهنده واقعی دارایی‌های غیرمتمرکز است؛ زیرا برای حفظ ارزش خود به هیچ نهاد متمرکزی وابسته نیست. خود الگوریتم این رمزارزها تمام مراحل، ازجمله تنظیم عرضه، تقاضا و قیمت هدف را بر عهده دارد.

مکانیزم کنترل قیمت استیبل کوین USDD چگونه است؟

بنیاد ترون با استفاده از ترکیبی از دارایی‌های پایدار و کم‌نوسان، از توکن USDD حمایت می‌کند. جاستین سان تضمین داده است وثیقه‌های توکن USDD، ترکیبی از دارایی‌های پایدار، با کیفیت بالا و کم‌نوسان خواهند بود. همچنین جاستین سان اطمینان داده است این پشتوانه‌ها شامل مواردی مانند BTC، USDT و USDC خواهد بود.

بنیاد ترون قول داده است حداقل نسبت وثیقه تضمین‌شده ۱۳۰ درصد بیشتر از ارزش توکن‌های USDD باشد و در هر زمانی این نسبت ثابت حفظ شود؛ به این معنا که همواره ارزش وثیقه‌های این استیبل‌کوین، از ارزش خود آن بیشتر خواهد بود. بیایید با مثالی این مفهوم را ساده‌تر ببینیم:

اگر استیبل کوینی با پشتوانه‌ رمزارز با نسبت ۱:۱ با وثیقه مرتبط (یا Pegged) شود، به همان اندازه که قیمت پشتوانه آن نوسان داشته باشد، قیمت این استیبل کوین نیز نوسان خواهد داشت. برای جلوگیری از این اتفاق، این ارتباط به نسبت بیشتری مثل ۲:۱ یا ۳:۱ صورت می‌گیرد، تا اگر پشتوانه رمزارزی دچار نوسان قیمت شدید شد، قیمت استیبل کوین همچنان ثابت بماند.

به این نوع استیبل کوین، «Over Collateralized» هم گفته می‌شود. هرچه نوسانات رمزارز پشتوانه یا وثیقه بیشتر باشد، باید از نسبت بزرگ‌تری برای ارتباط آن با استیبل استفاده شود تا ارزش استیبل کوین حفظ شود. توکن USDD نیز جزو این دسته از استیبل کوین‌هاست.

سیستم ارز دیجیتال USDD به علت غیر‌متمرکز بودن، شفافیت لازم را برای بررسی و رصد تراکنش‌ها دارد. شبکه TRON، ترون دائو (TRON DAO Reserve) را با هدف محافظت از بازار کریپتو و جلوگیری از ایجاد معاملات پرخطر راه‌اندازی کرده است.

ترون دائو مدیریت رمزارز USDD را بر عهده دارد و با مدیریت پشتوانه‌ها، قیمت USDD را ثابت نگه می‌دارد. ترون دائو بیش از ۳۶ میلیارد دلار از استیبل کوین‌های مختلف را مدیریت می‌کند.

با وجود تمامی این تمهیدات، در زمان نگارش این مقاله (۸ مرداد ۱۴۰۱)، قیمت این استیبل کوین ۰/۹۹۹۳ دلار است؛ این یعنی ارز دیجیتال USDD نتوانسته است نسبت خود را با دلار حفظ کند و همچنان دستخوش نوسانات قیمتی می‌شود. این موضوع می‌تواند بیانگر ضعف ساختاری در مکانیسم عملکرد استیبل کوین‌های الگوریتمی باشد.

استیبل کوین USDD چگونه کار می‌کند؟

استیبل کوین یو اس دی دی چگونه کار می کند؟

جاستین سان، بنیان‌گذار رمزارز USDD قول می‌دهد برابری این کوین را با دلار آمریکا حفظ کند؛ به این معنا که قیمت آن همیشه یک دلار باقی بماند. برای این ثبات قیمت نیز چندین مکانیزم تعریف شده است:

اگر قیمت USDD بیشتر از یک دلار باشد

حالتی را تصور کنید که تقاضا برای رمزارز USDD بیشتر از مقدار عرضه آن باشد. این شرایط سبب افزایش قیمت این استیبل کوین و بیشتر از یک دلار شدن آن می‌شود. برای بازگرداندن قیمت به یک دلار، پروتکل USDD به‌طور موقت به کاربران اجازه می‌دهد TRX به ارزش یک دلار را با یک USDD عوض کنند. این مبادله یک دلار TRX را می‌سوزاند و یک USDD می‌دهد.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و چرا انجام می شود؟

هرچقدر کاربران بیشتری این مبادلات را انجام دهند، افزایش عرضه USDD به‌تدریج سبب کاهش قیمت آن و رسیدن به یک دلار می‌شود. مبادلات TRX به USDD فرصت آربیتراژی برای کاربران ایجاد می‌کند که می‌توانند از آن برای کسب سود استفاده کنند. این یکی از راهکارهای کنترل قیمت استیبل کوین USDD است. به مثال زیر توجه کنید:

  • فرض کنید قیمت هر USDD به ۱/۱ دلار رسیده باشد.
  • می‌توانید توکن TRX را از بازار بخرید و به قسمت سواپ پلتفرم USDD مراجعه کنید تا از سواپ کردن TRX معادل یک واحد توکن USDD دریافت کنید.
  • سپس توکن USDD را با قیمت ۱/۱ دلار در بازار می‌فروشید.

در این معامله روی هر واحد USDD معادل ۰/۱ دلار سود کرده‌اید و همین‌طور تعداد توکن‌های ضرب‌شده USDD افزایش می‌یابد. با این افزایش عرضه، قیمت توکن USDD در بازار کاهش می‌یابد و به یک دلار باز می‌گردد.

اگر قیمت USDD کمتر از یک دلار باشد

اگر قیمت USDD به زیر یک دلار کاهش یابد (مثلاً ۰/۹ دلار باشد)، می‌توانید با ۰/۹ دلار در بازار خارجی یک USDD بخرید. سپس می‌توانید آن را با TRX رمزارز به ارزش یک دلار در قسمت سواپ پلتفرم ترون سواپ کنید. هر سواپ منجر به سوزاندن یک USDD در سیستم می‌شود و سپس به‌تدریج، تعداد استیبل کوین در گردش کاهش می‌یابد. به این ترتیب، با پرداخت ۰/۹ دلار، معادل یک دلار توکن TRX دریافت کرده‌اید.

  • در این آربیتراژ روی هر استیبل کوین ۰/۱ دلار سود کرده‌اید.
  • یک واحد USDD سوزانده و به همان میزان توکن TRX ضرب می‌شود.
  • عرضه USDD در بازار کاهش می‌یابد و قیمت آن بیشتر می‌شود تا برابر با یک دلار ‌شود.

پشتوانه ارز دیجیتال USDD چیست؟

بنا به اظهارات بنیاد ترون، حداقل نسبت وثیقه تضمین‌شده ۱۳۰ درصد بیشتر از ارزش توکن‌های USDD است. در حال حاضر، وثیقه‌هایی که به‌عنوان پشتوانه استیبل کوین USDD وجود دارند، شامل چهار مورد می‌شوند:

  • بیت‌کوین
  • استیبل کوین USDT
  • استیبل کوین USDC
  • توکن TRX

‌چنان‌که پیش‌تر نیز گفتیم، به علت غیرمتمرکز بودن این استیبل کوین، می‌توانید با مراجعه به سایت Tron Dao Reserve، تعداد هرکدام از رمزارزهای پشتوانه این استیبل کوین را ببینید که در زمان نگارش این مقاله به شکل زیر است:

  • ۱۴۰,۰۱۳,۸۸۶ واحد توکن تتر یا USDT
  • ۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰ واحد USDC
  • ۱۰,۹۰۳,۵۷۶,۱۰۵ واحد توکن TRX
  • ۱۴,۰۴۰.۶ واحد بیت‌کوین

توکنومیک ارز دیجیتال USDD چگونه است؟

توکنومیکس استیبل کوین USDD بسیار شبیه به UST یا استیبل کوین ترا است. این استیبل کوین روی بلاکچین ترون ساخته شده است، به همین دلیل، کاربران می‌توانند برای ایجاد توکن‌های USDD، ارز دیجیتال TRX را سواپ یا معامله کنند. تعداد توکن‌های USDD همیشه در طول زمان در حال نوسان است، زیرا تعداد این استیبل کوین‌ها را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و با تغییر میزان تقاضای بازار، عرضه آن عوض می‌شود. همچنین قیمت لحظه‌ای دلار نیز در قیمت این رمزارز تأثیر دارد و سبب نوسان قیمتی آن می‌شود.

زمانی که ارزش USDD از یک دلار بیشتر شود، توکن‌های USDD ایجاد و به بازار عرضه می‌شوند تا قیمت کاهش یابد و به یک دلار بازگردد؛ اما در حالتی که قیمت USDD از یک دلار کمتر شود، عرضه آن در بازار کاهش می‌یابد تا قیمت به یک دلار بازگردد.

ازاین‌رو، رمزارز USDD سقف نهایی عرضه ندارد و تعداد توکن‌های در گردش آن به نسبت عرضه و تقاضا تغییر می‌کند. این نکته را به یاد داشته باشید که بر اساس گفته ترون دائو، همواره ارزش وثیقه‌های USDD باید ۳۰ درصد بیش‌تر از توکن‌های در گردش باشد؛ به همین دلیل، می‌توان عرضه کل توکن USDD را ۳۰ درصد کمتر از پشتوانه‌های آن در نظر گرفت؛ یعنی تعداد توکن‌های این استیبل کوین برابر با ۷۰ درصد ارزش وثیقه‌های آن است.

شباهت و تفاوت USDD با UST در چیست؟

ارز دیجیتال USDD و UST هر دو جزو استیبل کوین‌های الگوریتمی هستند و به همین دلیل، شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. نقشه راه توکن USDD تقریباً مشابه نقشه راه UST است؛ ازاین‌رو، بعد از سقوط شبکه ترا، جاستین سان در پستی نوشت که ترون تمام اقدامات ممکن را انجام می‌دهد تا USDD را از آسیب‌پذیری‌هایی که به سقوط UST منجر شده است، مصون نگه دارد.

با وجود شباهت‌های این دو استیبل کوین، چندین تفاوت نیز بینشان وجود دارد که باید قبل از انتخاب یک استیبل کوین برای سرمایه‌گذاری، از آن‌ها آگاه باشید. برای مثال، یکی از اشکالات اصلی اکوسیستم ترا، در توکن‌های پشتوانه آن بود. بیشتر وثیقه UST از رمزارز LUNA تشکیل می‌شد و بیت‌کوین فقط ۱۵ درصد از وثیقه آن را تشکیل می‌داد. از آنجا که رمزارز LUNA بسیار پُرنوسان و ناپایدار بود، پایداری UST نیز در مقابل دلار بر پایه‌های متزلزلی استوار بود و چندان ثباتی نداشت.

شباهت بین USDD و UST

  • هر دو به دلار وابسته‌اند.
  • USDD استیبل کوین الگوریتمی شبکه TRON است، UST نیز استیبل کوین الگوریتمی بلاکچین Terra است. ترون با استفاده از قراردادها و الگوریتم‌های هوشمند، ثبات قیمتی این توکن را حفظ می‌کند و شبکه ترا نیز عملکرد مشابهی داشت.
  • شبکه Terra برای استفاده از UST، سود سالانه ۱۹/۵ درصد را برای این توکن در نظر گرفت. شبکه ترون نیز برای ایجاد اکوسیستم گسترده برای USDD سود استیکینگ سالانه ۳۰ درصد را در نظر گرفته است.

تفاوت‌ بین USDD و UST

  • شبکه ترون پشتوانه‎‌هایی با کیفیت بالا و کم‌نوسان برای توکن‌های USDD فراهم کرده است. بیشتر وثیقه‌هایی که برای استیبل کوین غیرمتمرکز USDD در نظر گرفته شده‌اند، سبدی متشکل از استیبل کوین‌های پایدارند.
  • تنها ۱۵ درصد از وثیقه‌ UST را بیت‌کوین تشکیل می‌داد، اما بیش از ۸۰ درصد وثیقه‌های توکن USDD را توکن‌هایی غیر از رمز ارز ترون یا TRX تشکیل می‌دهد.

استیبل کوین USDD چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

در حال حاضر، می‌توانید رمزارز USDD را در استخرهای مختلف در شبکه‌های اتریوم، ترون و بایننس اسمارت چین استیک کنید و تا ۳۰ درصد سود سالانه به دست آورید. پلتفرم‌هایی که می‌توانید با استیک کردن توکن USDD در آن‌ها درآمد کسب کنید، شامل پلتفرم‌های زیر است:

  1. شبکه ترون
  2. پلتفرم‌های SunSwap و JustLend
  3. شبکه بایننس اسمارت چین
  4. پلتفرم Ellipsis
  5. شبکه اتریوم
  6. پلتفرم Curve

نقشه راه توکن USDD چیست؟

نقشه راه استیبل کوین USDD

TRON DAO چهار مرحله مختلف را به‌منظور گسترش و توسعه رمزارز USDD در نظر گرفته است که شامل مراحل زیر می‌شود:

  • مراحل فضایی (Space)
  • ایستگاه فضایی بین‌المللی (International Space Station)
  • ماه (Moon)
  • مریخ (Mars)

نقشه راه USDD حول محور استراتژی‌ها و تکنیک‌های مدیریتی می‌چرخد و سبب حفظ برابری قیمت استیبل کوین USDD با دلار آمریکا می‌شود. در ادامه، نقشه راه ارز دیجیتال USDD را بررسی می‌کنیم.

مرحله  Space

در مرحله Space یا USDD 1.0، مدیریت ارز دیجیتال USDD به مؤسسات بزرگ بلاکچینی و TRON DAO داده می‌شود. ترون دائو در این مرحله وظیفه نگهداری از ده میلیارد دلار از دارایی‌های مختلف را بر عهده دارد. در ابتدای راه‌اندازی رمز ارز USDD، سود استیکینگ سالانه آن ۳۰ درصد اعلام شد. ترون دائو به‌منظور تشویق کاربران به استفاده و پذیرش توکن USDD، این سود را به کار می‌برد.

مرحله International Space Station یا  ISS

مرحله ISS یا USDD 2.0 تا تاریخ دهم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۸ مهر ۱۴۰۱) در شبکه آزمایشی غیرمتمرکز USDD اجرایی می‌شود. این مرحله خود شامل مراحل زیر می‌شود:

  • نسخه ‌۵ شبکه ترون که از استیبل کوین USDD پشتیبانی می‌کند، راه‌اندازی می‌شود.
  • Testnet ترون ورژن ۵ راه‌اندازی خواهد شد.
  • اوراکل TRON Testnet SR به‌منظور انتقال داده‌های مختلف شروع به کار خواهد کرد.
  • اوراکل Super Representativesبه‌طور کامل راه‌اندازی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اوراکل (oracle) چیست؟

مرحله  Moon

مرحله ماه یا USDD 3.0 تا تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر ۱۴۰۱) اجرایی می‌شود. در مرحله ماه، شبکه غیرمتمرکز USDD به‌طور رسمی منتشر می‌شود و شامل مراحل زیر است:

  • شبکه ترون نسخه ۵ با پشتیبانی از ارز دیحیتال USDD منتشر می‌شود.
  • همه‌ مکانیسم‌های مربوط به توکن USDD مانند ایجاد، سواپ و سوزاندن آن غیرمتمرکز و به کاربران شبکه داده خواهد شد و این استیبل کوین به استیبل کوین غیر متمرکز تبدیل می‌شود.

مرحله  Mars

مرحله مریخ یا USDD 4.0 تا ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ (۹ دی ۱۴۰۱) اجرایی می‌شود. در این مرحله شبکه اصلیUSDD راه‌اندازی شده است که مراحل زیر را دربرمی‌گیرد:

  • ارتقای نودهای اوراکل Super Representatives به نسخه ۵ شبکه ترون. نودهای اوراکل SR کار خود را با ورژن جدید آغاز می‌کنند.
  • ارائه نودهای اوراکل SR به پروپوزال‌های خود
  • فعال‌سازی رسمی شبکه اصلی USDD و واگذاری مکانیسم ضرب و سوزاندن توکن‌های USDD از ترون دائو به کاربران شبکه ترون

گروه توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذاران استیبل کوین USDD چه کسانی هستند؟

اعضای گروه سازنده توکن USDD اعضای شبکه ترون هستند. جاستین سان، مؤسس شبکه ترون، با توسعه استیبل کوین USDD قصد داشت به موفقیت استیبل کوین شبکه ترا دست پیدا کند و بتواند به یکی از بزرگ‌ترین استیبل کوین‌ها از نظر ارزش بازار تبدیل شود.

تا این لحظه شرکت‌های بزرگی در استیبل کوین USDD سرمایه‌گذاری کرده‌اند که شامل سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و صرافی‌ها می‌شوند. فهرست این سرمایه‌گذاران به شکل زیر است:

  • Mirana
  • Multichain
  • Falconx
  • Alameda Research
  • Amber
  • Poloniex
  • Ankr
  • TPS Capital

سؤالات متداول

۱. استیبل کوین USDD را از کدام صرافی‌ها بخریم؟

برای خرید رمز ارز USDD، می‌توانید از صرافی‌های متمرکز کوکوین، پولونیکس، بای بیت، MEXC، Gate.io، هیوبی و Bitrue استفاده کنید. این استیبل کوین در صرافی‌های غیرمتمرکز پنکیک سواپ، یونی سواپ و Sunswap نیز فهرست شده و هم‌اکنون قابل خریداری است.

۲. بهترین کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال USDD کدام است؟

این توکن را می‌توان در کیف پول‌های نرم‌افزاری متامسک، تراست ولت، بایننس چین ولت و ترون لینک نیز نگهداری کرد. همچنین ارز دیجیتال USDD قابلیت ذخیره شدن در ولت‌های سخت‌افزاری مانند کیف پول لجر را نیز دارد.

۳. رمز ارز USDD روی کدام بلاکچین راه‌اندازی شده است؟

توکن USDD ابتدا روی بلاکچین ترون و توسط اعضای تیم ترون راه‌اندازی شد. بعدتر، این استیبل کوین روی بلاکچین‌های اتریوم، بایننس و اسمارت چین نیز قرار گرفت.

سخن پایانی

بنیاد ترون و جاستین سان در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ استیبل کوین USDD را ارائه کردند. هدف این استیبل کوین تمرکززدایی از دنیای اینترنت و کمک به غیرمتمرکز شدن آن است. در همین زمینه نیز نقشه راه این استیبل کوین در هر مرحله، اهدافی را دنبال می‌کند که در این مقاله به آن اشاره کردیم.

رمزارز USDD یکی از استیبل‌ کوین‌های الگوریتمی است که عملکردی مشابه با شبکه ترا دارد؛ اما پشتوانه‌های این توکن متنوع‌تر و بهتر است که به آن‌ها اشاره شد. مؤسس این توکن قصد دارد قیمت USDD همواره برابر با یک دلار باشد و برای این هدف مکانیزم‌هایی نیز طراحی کرده است که به آن‌ها پرداختیم.