اگر سابقه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، حتما عبارت شت کوین به گوش شما آشنا است. ارزهای دیجیتالی چندان هویت مشخصی ندارند و به دنبال ارائه راه‌حل برای مشکلات نیز نیستند. اما واقعیت این است که تقاضا برای خرید این گونه رمزارزها در بازار به هیچ عنوان کم نیست. دلیل اصلی این تقاضای زیادی نیز رشد قیمت‌های سرسام‌آور برخی از شت کوین‌ها است. تبلیغات و کارهای رسانه‌ای سنگین روی شت کوین‌ها نیز در این مسئله بی‌تأثیر نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن ارائه استراتژی مناسب برای خرید شت کوین‌ها، چند صرافی مطمئن برای خرید این ارزهای دیجیتال را نیز معرفی کنیم.

مقدمه‌ای درباره مفهوم شت کوین‌ها

بسیاری از ارزهای دیجیتالی که در بازار خرید و فروش می‌شوند، به عنوان توکن اختصاصی یک پروژه به شمار می‌روند. بنابراین برای آن‌ها کاربرد خاصی تعریف شده است. به عبارت دیگر پروژه‌های معتبر در بستر بلاک‌چین هر یک به دنبال ارائه راه‌حلی خاص برای حل چالش‌ها و معضلاتی هستند که در سطح جامعه وجود دارد. اگر با این دید به بازار رمزارزها نگاه کنید، یک نکته بسیار مهم توجه شما را جلب خواهد کرد. در عمل ارزهای دیجیتال محدودی هستند که به دنبال ارائه راه‌حل واقعی برای مشکلات اساسی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و … هستند.

بسیاری از پروژه‌ها عملا هیچ برنامه مدون و کارایی به خصوصی ندارند. این پروژه در واقع به دنبال ارائه راه‌حل برای مشکل خاصی نیز نیستند. البته در برخی از مواقع نیز تیم توسعه دهنده پروژه تلاش می‌کند تا با کارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی این طور نشان دهد که در حال باز کردن یک گره کور هستند. اما اهل فن و متخصصین بازار به خوبی متوجه می‌شوند که این حرف‌ها صرفا جنبه شعاری داشته و هیچ کاربرد دیگری ندارند. اینجاست که مفهومی به نام شت کوین موضوعیت پیدا می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله شت کوین چیست را مطالعه کنید.

ویژگی شت کوین ها

نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های شت کوین‌ها

بد نیست که در این قسمت چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های شت کوین‌ها را با هم مرور کنیم:

  • شت کوین‌ها معمولا فاقد وایت پیپر هستند.
  • توسعه‌دهندگان پروژه معمولا اطلاعات کامل و شفافی در اختیار کاربران بازار قرار نمی‌دهند.
  • به دنبال ارائه راه‌حل واقعی برای مشکلات نیستند.
  • اهداف عملی این ارزهای دیجیتال مشخص نیست.
  • تبلیغات رسانه‌ای سنگین در شبکه‌های اجتماعی و بستر وب روی آن‌ها صورت می‌گیرد.
  • پامپ و دامپ‌های مداوم و شدید در این ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد.
  • حجم نقدینگی و ارزش بازار این رمزارزها معمولا خیلی کم است.
  • قیمت آن‌ها در زمان عرضه بسیار کم است.

مجموعه موارد فوق را که نگاه می‌اندازیم، مشخص می‌شود با گروهی از ارزهای دیجیتال بی‌هویت رو به رو هستیم. هر چند که ممکن است عده‌ای از اعضای جامعه این ارزهای دیجیتال با این موضوع مخالف باشند. اما واقعیت این است که ایرادات بنیادی به شت کوین‌ها وارد می‌شود که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد.

چرا تقاضا برای خرید برخی از شت کوین‌ها بالا است؟

با یک نگاه گذرا به آنچه تا اینجا در خصوص شت کوین‌ها اشاره کردیم، به نظر می‌رسد که نباید تقاضای چندانی برای خرید آن‌ها وجود داشته باشد. اما در عمل بعضا شاهد هستیم که برخی از شت کوین‌ها نه تنها از بین نمی‌روند؛ بلکه رشد زیادی را در بازار تجربه می‌کنند. ارز شیبا به عنوان یکی از معروف‌ترین شت کوین‌ها به شمار می‌رود که در حال حاضر جایگاه یازدهم را در بین تمام رمزارزهای موجود در بازار به خود اختصاص داده است. از این دست مثال‌ها فراوان وجود دارد.

دلایل تقاضا برای شت کوین ها

سؤال اساسی این است که با وجود این حجم از ویژگی‌های منفی که برای شت کوین‌ها برشمردیم، چرا باز هم تقاضا برای خرید آن‌ها در بازار وجود دارد؟ پاسخ به این سؤال را می‌توان از سه جنبه مهم بررسی کرد که عبارت‌اند از:

۱. افزایش قیمت‌های بسیار زیاد

در یک جمع وقتی از یک ارز دیجیتال با عنوان شت کوین نام می‌برید، ممکن است با این پاسخ مواجه شوید که افرادی از محل سرمایه‌گذاری در آن‌ها سودهای کلانی به جیب زده‌اند. قطعا این گزاره درستی است. اما آیا این موضوع استدلال صحیحی برای ارزشمند جلوه دادن یک ارز دیجیتال است؟ بسیاری از شت کوین‌ها در بازه‌های زمانی مختلفی، کام دارندگان خود را با سودهای چند صد درصدی شیرین کرده‌اند. نمونه‌های این ماجرا را با یک جستجوی ساده در رسانه‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

اجرای استراتژی پامپ و دامپ (Pump and Dump) از سوی برخی توسعه دهندگان شت کوین‌ها باعث می‌شود که رشد‌های قیمتی سرسام‌آور در آن‌ها رخ دهد. با توجه به اینکه ارزش بازار شت کوین‌ها در ابتدای راه چندان زیاد نیست، به کمک نقدینگ محدودی می‌توان این استراتژی را عملیاتی کرد. اما به خاطر داشته باشید که رشد چند صد درصدی قیمت شت کوین‌ها تنها یک روی سکه است. تریدرهای تازه‌کار زیادی نیز هستند که به طمع کسب سودهای کلان، بخش قابل توجهی از سرمایه خود را در شت کوین‌ها از دست می‌دهند.

۲. تبلیغات رسانه‌ای سنگین

بازاریابی و تبلیغات سنگین و پرفشار از جمله ویژگی‌های تقریبا مشترک شت کوین‌ها به شمار می‌رود. در این مسیر ممکن است از اینفلوئنسرها و برخی از اشخاص تأثیرگذار و جریان ساز در بازار ارزهای دیجیتال نیز کمک گرفته شود. این مسئله باعث می‌شود که به یکباره افراد زیادی تحت تأثیر فعالیت‌های رسانه‌ای قرار بگیرند و وارد بازی بزرگان شوند. توصیه اکید ما آن است که به هیچ عنوان تبلیغات رسانه‌ای هیچ فرد یا گروهی در فضای مجازی را به عنوان مبنای تصمیمات خود در بازار رمزارزها قرار ندهید. شما به عنوان یک تریدر باید مبتنی بر تحلیل تکنیکال نسبت به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال اقدام کنید.

۳. قیمت اولیه ناچیز شت کوین‌ها

یک عامل دیگر برای خرید شت کوین ها که شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرد، مسئله قیمت اولیه ناچیز آن‌ها است. شما در حال حاضر برای خرید یک بیت کوین باید ۵۰ هزار دلار سرمایه وارد بازار کنید. اما برای خرید شت کوین‌ها به کمک ۱۰ دلار می‌توانید هزاران کوین را خریداری کنید. این مسئله باعث می‌شود که افراد با گارد بسته نسبت به شت کوین‌ها مواجه نشوند. با وجود اینکه احتمال می‌دهند ارز دیجیتال خریداری شده خیلی زود از بین برود؛ اما به دلیل سرمایه اندکی که وارد آن می‌کنند، چندان نگران نیستند. شاید این مسئله چندان مطرح نشود؛ اما واقعیت این است که یک عامل محرک بسیار قوی برای خرید شت کوین‌ها به شمار می‌رود.

بهترین استراتژی برای خرید شت کوین‌ها چیست؟

اگر قصد خرید شت کوین‌ها را دارید، توصیه می‌کنیم که حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. تنها در صورتی که دانش و تسلط بالایی روی تحلیل تکنیکال دارید، به سراغ خرید شت کوین‌ها بروید.
  2. اخبار پیرامون شت کوین‌ها را به صورت روزانه رصد کنید تا از مهم‌ترین اتفاقات و رویدادها اطلاع کسب کنید.
  3. استراتژی خرید و فروش شت کوین‌ها را کوتاه مدت در نظر بگیرید. سعی کنید از سرمایه‌گذاری بلند مدت روی این ارزهای دیجیتال اجتناب کنید. حتما بعد از خرید یک سقف معین برای کسب سود تعیین کنید و بلافاصله بعد از محقق شدن آن سود اقدام به فروش دارایی خود کنید.
  4. سرمایه‌گذاری کلان در یک شت کوین نکنید. سعی کنید دارایی خود را بین چند مورد از معروف‌ترین شت کوین‌های بازار تقسیم کنید تا ریسک سرمایه‌گذاری‌تان کاهش پیدا کند.

معرفی چند صرافی برای خرید شت کوین‌ها

به دلیل مشکلاتی که برای شت کوین‌ها برشمردیم، بسیاری از صرافی‌های معتبر بازار حاضر نیستند آن‌ها را در لیست معاملات خود قرار دهند. با این وجود صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سواپ، یونی سواپ و وان اینچ به عنوان سه مورد از بهترین صرافی‌هایی به شمار می‌روند که می‌توانید برای خرید شت کوین مورد استفاده قرار دهید.

برای این منظور نیز کار چندان دشواری پیش رو ندارید. ابتدا کیف پول تراست والت را نصب کنید و یک حساب کاربری شخصی در آن ایجاد نمایید. سپس نوبت خرید تعداد توکن بایننس کوین (BNB) می‌رسد. بعد از آن بایننس کوین‌ها را برای خرید شت کوین مورد نظر به صرافی‌های غیرمتمرکز منتقل کنید. به این ترتیب بعد از خرید شت کوین می‌توانید آن‌ها را به کیف پول تراست والت خود منتقل کنید.

سؤالات متداول

۱. بهترین شت کوین‌ها برای خرید چه نام دارند؟

هر چند که پاسخ به این سؤال چندان کار درستی نباشد؛ اما رمزارزهای مانند دوج کوین، بیبی دوج کوین، شیبا اینو، سیف مون و وابی به عنوان معروف‌ترین شت کوین‌ها با بازدهی بالا در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند.

۲. بهترین کیف پول برای نگهداری شت کوین‌ها چیست؟

کیف پول تراست والت معمولا از تعداد بسیار زیادی از شت کوین‌ها پشتیبانی می‌کند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بحث و بررسی در خصوص خرید شت کوین‌ها بپردازیم. سعی کنید حتما با مطالعه بیشتر آگاهی خود را قبل از سرمایه‌گذاری در شت کوین‌ها ارتقا دهید. در خرید و فروش شت کوین‌ها اسیر تبلیغات رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی نشوید. همچنین حتما میزان سرمایه محدودی را برای خرید شت کوین‌ها اختصاص دهید. در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که هیچ کس به غیر از شخص شما مسئول معاملات‌تان نیست. بنابراین سعی کنید به کمک ابزارهیا تحلیلی مختلف در خصوص خرید ارزهای دیجیتال تصمیم‌گیری کند تا در آینده با مشکل رو به رو نشوید.