مبادله همتا به همتا (Peer-To-Peer) نوعی روش مبادله ارزهای دیجیتال است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث متمرکز برای تسهیل تراکنش‌ها، با یکدیگر به صورت مستقیم معامله کنند.

برخلاف صرافی‌های سنتی بیت‌کوین (BTC) که معمولاً مقررات سخت‌گیرانه‌ای دارند و کاربران را ملزم می‌کنند تا قبل از دسترسی به پلتفرم و استفاده از آن، فرایند تأیید تراکنش را طی کنند، پلتفرم‌های معاملاتی P2P از نظر الزامات بسیار ساده‌تر عمل می‌کنند. همچنین این نوع معاملات برخلاف روش‌های سنتی معامله، به نمودارها و استفاده از کاغذ و غیره نیازی ندارند.

بررسی کلی مبادله همتا به همتا و ویژگی‌های آن

شبکه همتا به همتا یا P2P چیست

در معاملات P2P، می‌توانید آگهی فروش مدنظر خود را انتخاب کنید و به جای استفاده از سیستم خودکار برای انجام معاملات، مستقیماً با طرف مقابل وارد معامله شوید. به این معنا که برای انتخاب بهترین نرخ و روش پرداخت برای نیازهای خود، آزادی بیشتری دارید و از هزینه‌های خود به میزان زیادی می‌کاهید. همچنین می‌توانید از حریم خصوصی خود بهتر محافظت کنید؛ زیرا مستقیماً با طرف مقابل معامله می‌کنید. این عوامل سبب می‌شود معاملات P2P برای کاربرانی که به دنبال روش ساده‌تری برای مبادلات ارزهای دیجیتال‌اند، جذاب باشد. در کنار این‌ها، چون کارگزاری یا صرافی‌ای به‌عنوان واسطه وجود ندارد، ممکن است این روش معاملات خطراتی را هم به همراه داشته باشد. با کلینیک سرمایه همراه باشید.

تأثیر متقابل بلاک چین و مبادله همتا به همتا چیست؟

در روزهای ابتدایی پیدایش بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو این دارایی دیجیتال را به‌عنوان سیستم مالی همتا به همتا معرفی کرد. همچنین وایت پیپر بیت‌کوین را منتشر کرد تا کاربران با عملکرد این کوین آشنا شوند. هدف او از ابداع این مدل از پول، کوتاه کردن دست بانک‌ها و واسطه‌های دیگر از سیستم‌های مالی بود. به نظر شما ارتباط بلاک چین بیت‌کوین با معامله‌ای همتا به همتا چیست؟ بیت‌کوین را می‌توان از طریق شبکه‌ای همتا به همتا منتقل کرد که دفتر کل توزیع شده (یا بلاک چین) آن را مدیریت می‌کند.

صرافی P2P ارزهای دیجیتال چیست؟

صرافی ارزدیجیتال p2p

برای اینکه بدانید مبادله همتا به همتا چیست، ابتدا باید با صرافی P2P آشنا شوید. همچنین باید بدانید صرافی ارز دیجیتال چیست و با کارکرد آن آشنا باشید. صرافی‌های رمزنگاری همتا به همتا (P2P) پلتفرم‌هایی هستند که به شرکت‌کنندگان در بازار ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهند مستقیماً با یکدیگر معامله کنند. این بدان معناست که معاملات منحصراً بین خریدار و فروشنده و بدون دخالت هیچ‌گونه واسطه‌ای انجام می‌شود.

صرافی P2P چگونه کار می‌کند؟

صرافی‌های P2P می‌توانند با پیاده‌سازی سیستم بازخورد یا رتبه‌بندی، لایه‌ای از حفاظت را برای همه افراد دخیل در تراکنش فراهم کنند. برای فهم بهتر مطلب، تصور کنید با شخصی در توییتر آشنا می‌شوید که به خرید بیت‌کوین علاقه‌مند است و اتفاقاً، شما نیز مقداری بیت‌کوین برای فروش دارید. توییتر پلتفرمی همتا به همتا نیست؛ بنابراین، به وجود آمدن اعتماد دشوار است. وقتی خریدار بیت‌کوین را دریافت می‌کند، اما پرداخت را انجام نمی‌دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ زمانی که خریدار مبلغ پرداختی کمتر از حد انتظار را ارسال می‌کند، چه رخ می‌دهد؟ با توجه به نبود صرافی در این بین، بزرگ‌ترین خطر انجام مبادله همتا به همتا چیست؟ بله، تقلب!

راه‌های افزایش امنیت مبادله همتا به همتا چیست؟

صرافی‌های مبادلات همتا به همتا برای افزایش امنیتشان از دو روش استفاده می‌کنند:

صرافی‌های بر پایه Escrow

صرافی‌های بر پایه Escrow

این نوع صرافی مبادله همتا به همتا، مانند سپرده کار می‌کند. خریدار مبلغ مدنظر را به فضای نگهداری‌کننده منتقل می‌کند و پس از اینکه فروشنده تراکنش را تأیید کرد، معامله انجام می‌شود.

یکی از پلتفرم‌هایی که از این نوع مبادله استفاده می‌کند، بایننس P2P است. بایننس P2P علاوه بر ویژگی Escrow، از سیستم رتبه‌بندی عمومی نیز استفاده می‌کند. برای مثال، اگر بیت‌کوین را به ازای پول فیات می‌فروشید، بایننس بیت‌کوین شما را به امانت می‌گذارد. پس از ارسال بیت کوین و تأیید تراکنش، بایننس متعاقباً به شما و خریدار اعتبار می‌دهد و از تراکنش ایمن اطمینان حاصل می‌کند. اگر هریک از طرفین، از تراکنش ناراضی باشد، می‌تواند برای حل مشکل درخواست تجدیدنظر کند یا از بخش پشتیبانی مشتریان بایننس بخواهد وارد عمل شود.

صرافی‌های بر پایه تبادل خودکار همتا به همتا (Automated)

این نوع تبادل بر بستری غیرمتمرکز است که در آن دو نفر می‌توانند بدون واسطه شخص ثالث با یکدیگر تعامل کنند. این مبادلات با نرم‌افزارهای ازپیش‌برنامه‌ریزی‌شده‌ای اداره می‌شوند که به دخالت انسان نیازی ندارند. این نرم‌افزارهای ویژه، خریدار و فروشنده را به‌طور خودکار به هم متصل می‌کنند.

بر اساس شرایطی که خود معامله‌گران تعیین می‌کنند، نرم‌افزار معامله را بلافاصله پردازش نمی‌کند؛ بلکه ابتدا خریدار و فروشنده را به هم‌ پیوند می‌دهد و بعد تأییدیه آن‌ را صادر می‎کند. در صورت وجود اختلافات، اشخاص ثالث می‌توانند برای حل‌‌وفصل آن با هم ارتباط برقرار کنند. در غیر این صورت، به‌طور پیش‌فرض، به هیچ‌گونه دخالت انسانی نیاز نیست.

مزایا مبادله P2P چیست؟

مزیت های معامله peer-to-peer

استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی P2P مزایای زیادی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. روش‌های پرداخت چندگانه

پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال P2P به‌سادگی خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کنند؛ به همین دلیل می‌توانند طیف گسترده‌ای از روش‌های پرداخت مختلف را ارائه دهند. این می‌تواند شامل روش‌های پرداخت سنتی، مانند کارت‌های اعتباری و پرداخت اینترنتی و همچنین ارزهای دیجیتال، مانند بیت‌کوین، اتریوم (ETH) یا لایت‌کوین (LTC) باشد.

۲. تراکنش‌های امن

پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا برای محافظت از حریم خصوصی طرف‌های دخیل در معامله، اغلب از ویژگی‌های امنیتی، مانند رمزگذاری و احراز هویت دومرحله‌ای استفاده می‌کنند؛ در نتیجه، کاربران می‌توانند هنگام معامله در این شبکه‌ها، مطمئن باشند که وجوه آن‌ها امن است.

۳. تأثیرناپذیری از قوانین کشورها

پلتفرم‌های معاملاتی P2P قدرت مرکزی ندارند؛ به همین دلیل دولت‌هایی که برای ارزهای دیجیتال قوانین سخت‌گیرانه دارند، نمی‌توانند آن‌ها را منحل کنند. این موضوع شامل مقررات کشورهای خاصی است که ممکن است میزان خرید یا فروش ارز دیجیتال را محدود کند.

۴. انجمن و پشتیبانی مشتری

بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی P2P جامعه بزرگی از کاربران را دارند که درباره ارزهای دیجیتال، اخبار و روندهای این صنعت بحث می‌کنند. این موضوع به شما امکان می‌دهد بینش ارزشمندی درباره نحوه عملکرد کوین‌های مختلف به دست آورید که می‌تواند بر تصمیمات سرمایه‌گذاریتان تأثیر مثبت بگذارد.

۵. نداشتن کمیسیون

از آنجا که پلتفرم‌های معاملاتی P2P فروشندگان را مستقیماً با خریداران مرتبط می‌کنند، هیچ کارمزد یا کمیسیونی برای تراکنش‌ها دریافت نمی‌کنند. این موضوع در خریدوفروش ارز به شما آزادی می‌دهد؛ بدون اینکه نگران هزینه‌های اضافی‌ای باشید که بر سود نهایی شما تأثیر می‌گذارد.

۶. سرعت زیاد تراکنش

سرعت تراکنش پلتفرم‌های معاملاتی P2P به روش پرداخت مورد استفاده بستگی دارد. برای مثال، تراکنش‌های انجام‌شده با کارت‌های اعتباری معمولاً بلافاصله پردازش می‌شوند. در مقابل، آن‌هایی که از طریق حواله بانکی انجام می‌شوند، ممکن است چند روز طول بکشد. به‌طور کلی، سرعت تراکنش بسیار سریع‌تر از صرافی‌های متمرکز است.

معایب مبادله همتا به همتا چیست؟

معایت مبادله همتا به همتا

پس از اینکه دانستیم مزایای استفاده از یک شبکه مبادله همتا به همتا چیست، برای داشتن درک بهتری از داستان، به سراغ معایب آن می‌رویم. مانند تمام شبکه‌های دیگر، در استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی P2P خطرات بالقوه‌ای نیز وجود دارد. این معایب عبارت‌اند از:

۱. نقدینگی کم

پلتفرم‌های معاملاتی P2P معمولاً در مقایسه با صرافی‌های متمرکز نقدینگی کمتری دارند؛ این یعنی ممکن است همیشه شخصی برای مطابقت با سفارش معاملاتی شما در دسترس نباشد؛ در نتیجه، شاید مجبور شوید برای یافتن خریدار یا فروشنده بیشتر منتظر بمانید که این موضوع به‌نوبه خود می‌تواند بر قیمت ارزی که می‌خواهید بخرید یا بفروشید تأثیر بگذارد.

۲. خطر کلاهبرداری

پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا قدرت مرکزی ندارند؛ به همین دلیل خطر کلاهبرداری برای آن‌ها بیشتر است. برای مثال، کاربران ممکن است پروفایل‌های جعلی ایجاد کنند یا اطلاعات نادرست را بفرستند تا از معامله‌گران دیگر سوءاستفاده کنند. مهم است که از این خطرات آگاه باشید و برای محافظت از خود اقدامات لازم را انجام دهید. فقط با کاربران قابل اعتماد معامله کنید و قبل از انجام هر معامله، طرف دیگر معامله را بررسی کنید.

۳. سرعت آهسته معاملات

مانند هر پلتفرم معاملاتی، استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا با خطرات خاصی همراه است. یکی از معایب اصلی این است که سرعت معاملات می‌تواند بسیار کند باشد، زیرا ممکن است یکی از طرفین، در میانه راه تراکنش را به تعویق بیندازد. این موضوع می‌تواند به تأخیر و ناامیدی هنگام خرید یا فروش ارز دیجیتال منجر شود و اگر قیمت ارز در این مدت تغییر کند، ممکن است روی سود شما تأثیر بگذارد.

نکات مهم برای پرهیز از اشتباهات رایج در مبادلات همتا به همتا

کلاهبرداری از طریق چت برای معاملات همتا به همتا

۱. قبل از معامله ریسک‌های احتمالی را درک کنید.

فروشندگان متقلب اغلب سعی می‌کنند با ارسال فهرست ارزهای دیجیتال و تبلیغات با قیمت‌های بسیار کم، معامله‌گران بی‌تجربه را فریب دهند. همیشه قبل از معامله، بازخوردهای مربوط به طرف دیگر معامله و همچنین تعداد تراکنش‌هایی را که انجام داده‌اند، بررسی کنید.

۲. هرگز تا زمانی که پرداخت تأیید نشده است، به Escrow اجازه آزاد شدن ندهید.

اگر دارایی‌های دیجیتال خود را می‌فروشید، قبل از اجازه دادن به Escrow، تکمیل تراکنش را بررسی کنید. خریداران مخرب ممکن است سعی کنند شما را برای تأیید پرداخت تحت فشار قرار دهند، اسکرین‌شات‌های تقلبی «تأیید پرداخت» برایتان ارسال کنند یا تراکنش خود را به‌عنوان «پرداخت‌شده» علامت‌گذاری کنند. همیشه موجودی کیف پول یا حساب بانکی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که وجوه به حسابتان واریز شده است.

۳. از پیشنهادها برای برقراری ارتباط یا تأیید تراکنش‌ها از طریق پلتفرم‌هایی به‌جز پلتفرم مورد استفاده، اجتناب کنید.

کلاهبرداران اغلب سعی می‌کنند مکالمات را از پلتفرم P2P مورد استفاده خارج کنند. آن‌ها ممکن است ادعا کنند که بررسی پیام‌ها از طریق ایمیل، متن یا برنامه‌های چت شخص ثالث راحت‌تر است یا حتی برای ارسال پرداخت خارج از پلتفرمی که برای برقراری ارتباط از آن استفاده می‌کنید، تخفیف ارائه ‌دهند.

نگهداشتن تاریخچه مکالمات بسیار مهم است تا پلتفرم‌های P2P بتوانند در صورت بروز مشکل در تراکنش وارد عمل شوند. اگر تصمیم به ارسال یا دریافت پرداخت‌های شخص ثالث داشته باشید، تراکنش شما محافظت نخواهد شد. همیشه پول و دارایی‌های رمزنگاری‌شده را مستقیماً در پلتفرم همتا به همتای انتخابی خود انتقال دهید.

همچنین، برخی از خریداران متقلب سعی می‌کنند با حساب شخص ثالث به شما پول پرداخت کنند. اگر اطلاعات بانکی طرف مقابل با اطلاعات ارائه‌شده در پلتفرم مطابقت نداشت، باید فوراً درخواست تجدیدنظر را ارسال و پول را به همان حساب بازپرداخت کنید.

۴. وقتی در بازار فعالیت نمی‌کنید، فهرست سفارش‌های خود را آفلاین کنید.

کاربرانی که آگهی‌های فعال دارند، وقتی برای معاملات در دسترس نیستند، باید آن‌ها را آفلاین کنند. در غیر این صورت، خریداران ممکن است در صورت تسویه نکردن به‌موقع وجوه، برای معامله تجدیدنظر کنند. اگر قصد دارید به‌زودی معاملات خود را از سر بگیرید، می‌توانید تمام آگهی‌ها را برای مدت محدودی آفلاین کنید.

کلام پایانی

مبادلات همتا به همتا با حذف واسطه‌ها، دامنه وسیعی از معاملات را به دنیای دیجیتال معرفی کردند. این نوع از مبادله‌ها با به وجود آوردن سرعت بیشتر و نرخ‌های بهتری برای معاملات، روزبه‌روز بر محبوبیت خود می‌افزایند و در حال گسترش بین کاربران اکوسیستم ارزهای دیجیتال هستند. در این مقاله، مبادله P2P و چگونگی کار آن را بررسی کردیم. همچنین به کاربرد معاملات همتا به همتا، انواع شبکه‌های همتا به همتا و راه‌های بهره‌وری بهتر و بیشتر از این سیستم معاملاتی پرداختیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم.

تجربه شما از استفاده از مبادله همتا به همتا چیست؟ آن را با ما در میان بگذارید.