استیبل کوین‌ها در بازار رمزارزها جایگاه ویژه‌ای دارند. ارز دیجیتال تتر نیز به‌عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین شناخته می‌شود. این رمزارز با مارکت کپ ۸۴/۵ میلیارد دلاری در جایگاه سوم رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال قرار دارد و به‌عنوان یکی از ارزهای محبوب برای معاملات توسط معامله‌گران استفاده می‌شود. 

به‌دلیل محبوبیت زیاد تتر و کاربرد زیاد این رمزارز در دنیای کریپتوکارنسی، انتخاب کیف پول تتر اهمیت زیادی دارد. بسیاری از کاربران، به‌ویژه در ایران، برای پس‌انداز و حفظ ارزش پول خود، تتر نگه می‌دارند. بنابراین، لازم است حتماً با بهترین کیف پول های تتر آشنا شوید تا بتوانید امنیت سرمایه خود را به‌خوبی تضمین کنید. در این مقاله والت‌های تتر را معرفی و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کیف پول تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر را می‌توان به دلار دیجیتال تشبیه کرد. بنابراین، برای نگهداری از آن به‌جای استفاده از کیف پول فیزیکی، باید از Wallet دیجیتال استفاده شود. کاربر هنگام ساخت کیف پول تتر، کلید خصوصی‌ای دریافت می‌کند که نقشی مانند رمز کارت عابربانک دارد. 

کلیدهای خصوصی برای افزایش امنیت والت طراحی شده‌اند و کاربر باید به بهترین نحو از آن نگهداری کند. کاربران برای انتخاب کیف پول تتر دستشان باز است و گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. در ادامه، انواع کیف پول تتر را بررسی می‌کنیم.

انواع کیف پول تتر چیست؟

مانند سایر ارزهای دیجیتال، برای نگهداری Tether نیز کیف پول‌ ارز دیجیتال زیادی در انواع مختلف  وجود دارد، ولی به‌صورت کلی، این کیف پول‌ها در دو نوع حضانتی (Custodial) و غیرحضانتی (Non-Custodial) وجود دارند. 

انواع کیف پول به دو دسته ی حضانتی (Custodial) و غیرحضانتی (Non-Custodial) تقسیم بندی می شوند.

حضانتی (Custodial)

در والت‌های حضانتی، کلیدهای خصوصی توسط شخص سومی مانند صرافی نگهداری می‌شود. بنابراین، کاربر کنترلی روی کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال خود ندارد. ولت غیرحضانتی درست برعکس کیف پول حضانتی است؛ زیرا کاربر در حین ساخت والت، کلید خصوصی والت را دریافت می‌کند و  بر دارایی‌های خود کنترل کامل دارد.

به‌دلیل اینکه کیف پول‌های حضانتی برخلاف اصل غیرمتمرکز بودن رمزارزها عمل می‌کنند و کاربر بر دارایی‌های خود کنترل ندارد، پیشنهاد ما برای نگهداری بلندمدت تتر، استفاده از انواع غیرحضانتی است. 

غیرحضانتی (Non-Custodial)

والت‌های غیرحضانتی شامل کیف پول‌های نرم‌افزاری و والت سخت‌افزاری می‌شوند. Wallet نرم‌افزاری در نسخه‌های تحت وب و اپلیکیشن موبایل موجودند و کاربر با نصب نرم‌افزار روی دستگاه خود و راه‌اندازی آن، می‌تواند از دارایی‌های خود نگهداری کند. از آنجا که والت نرم‌افزاری به اتصال دائمی اینترنت نیاز دارد، ممکن است دارایی‌های کاربر با حملات مخرب هکرها مواجه شود. 

در نقطه مقابل، والت‌های سخت‌افزاری هستند که دستگاهی فیزیکی دارند و به کاربر امکان می‌دهند از دارایی‌های خود به‌صورت آفلاین نگهداری کند. این نوع والت به‌دلیل نیاز نداشتن به اتصال دائمی به اینترنت، در مقابل حمله هکرها مقاوم است، امنیت بیشتری را فراهم می‌کند، و برای نگهداری طولانی‌مدت رمزارزها مناسب‌تر است.

چگونه بهترین کیف پول تتر را انتخاب کنیم؟

حال که با انواع کیف پول تتر آشنا شدیم، مواردی را بررسی می‌کنیم که باید برای انتخاب بهترین کیف پول‌های تتر در نظر داشته باشیم.

پشتیبانی از شبکه‌های انتقال مختلف تتر

به‌دلیل محبوبیت زیاد Tether در دنیای رمزارزها، توسعه‌‌دهندگان این ارز دیجیتال برای دسترسی بیشتر کاربران، این رمزارز را روی شبکه‌های پرکاربرد راه‌اندازی کرده‌اند. در حال حاضر، تتر روی بلاکچین‌های اتریوم، ترون، بی‌ان‌بی چین، سولانا، پالیگان، آربیتروم، آپتیمیسم، آلگورند، ایاس، و آوالانچ وجود دارد. 

کاربران بسته به نیازشان می‌توانند از تمامی این شبکه‌ها برای انتقال Tether استفاده کنند. تترهای شبکه‌های مختلف برای انتقال، کارمزدهای مختلفی از کاربران دریافت می‌کنند. برای مثال، مقدار تقریبی کارمزد انتقال تتر شبکه اتریوم ۱/۵۵ دلار، تتر شبکه بایننس ۰/۰۳ دلار، تتر شبکه پالیگان ۰/۰۰۳ دلار، و تتر شبکه ترون ۱/۵ دلار است. بهترین کیف پول تتر آن است که از تعداد بیشتری از شبکه‌های انتقال پشتیبانی کند تا دست کاربران برای انتخاب بلاک‌چین مدنظر هنگام ارسال و دریافت این استیبل کوین باز باشد. 

سوابق امنیتی کیف پول تتر

کاربر پیش از انتخاب Wallet مناسب برای نگهداری از Tether، باید سوابق امنیتی کیف پول مدنظر را بررسی کند. این مهم است که از نحوه مواجه تیم پشتیبانی کیف پول با حملات هکرها مطلع شوید. علاوه‌ بر این، باید بررسی کنید که آیا تیم توسعه‌دهنده والت دارایی‌های کاربران را بیمه کرده‌اند و هنگام حملات سایبری به بازپرداخت رمزارزهای کاربران متعهد هستند یا نه. 

برای مثال، در ژوئن ۲۰۲۳، هکرها به اتمیک ولت حمله کردند و صد میلیون دلار از دارایی کاربران به‌ سرقت رفت. طی این هک، ۵۵۰۰ کیف پول سرقت شد. صاحبان این کیف پول‌ها نیز برای بازپس‌گیری سرمایه خود مجبور شدند از توسعه‌دهندگان اتمیک ولت شکایت کنند. 

نسخه‌های مختلف کیف پول تتر

کیف پول‌های تتر در انواع مختلفی موجود و قابل استفاده هستند. والت‌های نرم‌افزاری دارای نسخه اپلیکیشن موبایل (اندروید و IOS)، نسخه دسکتاپ، و افزونه مرورگر هستند. بهترین کیف پول تتر باید نسخه‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار دهد تا دست آن‌ها برای انتخاب پلتفرم مدنظرشان باز باشد. 

قابلیت‌های امنیتی کیف پول تتر

والت‌های Tether برای ارتقای سطح امنیتی باید قابلیت‌های خاصی داشته باشند. قابلیت‌هایی مانند امکان بک‌‌آپ‌گیری از Wallet، احراز هویت دوعاملی، و قابلیت چندامضایی از مواردی هستند که یک کیف پول تتر باید آن‌ها را داشته باشد. 

البته باید بدانید که بخشی از امنیت کیف پول به کاربر بستگی دارد. کاربر باید از کلیک روی لینک‌های مشکوک خودداری کند، کلیدهای خصوصی را ایمن نگه دارد، به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مشکوک متصل نشود، از ارتباط اینترنت امن استفاده کند، و برای تراکنش‌های روزانه از والت جداگانه بهره ببرد. تمام این موارد در حفظ امنیت دارایی‌های کاربران تأثیرگذار خواهند بود.

امکان اتصال به سایر برنامه‌های غیر متمرکز

کیف پول تتر باید امکان اتصال به dAppهای مختلف را داشته باشد. در حال حاضر، اکثر والت‌های نرم‌افزاری مانند تراست ولت و متامسک، امکان اتصال کاربران به این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم کرده‌اند. با این قابلیت، کاربران به‌راحتی از داخل Wallet، به صرافی‌های غیرمتمرکز متصل می‌شوند و به انجام معاملات می‌پردازند یا در بازی‌های کریپتویی و پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند. 

پشتیبانی از استیکینگ دیفای تتر

بسیاری از صرافی ها امکان استیک تتر و کسب درآمد از آن را برای معامله گران فراهم کرده اند.

از آنجا که تتر بلاک‌چین اختصاصی ندارد و استیکینگ مختص به بلاکچین‌های اثبات سهام است، امکان استیکینگ مستقیم توکن USDT وجود ندارد، ولی از طرف دیگر، بعد از اتریوم، تتر از محبوب‌ترین رمزارزها برای استیکینگ دیفای است. 

حال چطور روی رمزارزی که ذاتاً امکان استیک آن وجود ندارد، سهام‌گذاری می‌شود؟ در واقع، تنها امکان سهام‌گذاری تترهایی وجود دارد که در فضای دیفای استفاده می‌شوند. از آنجا که از USDT برای تأمین نقدینگی اکثر استخرهای استیکینگ استفاده می‌شود، کاربران می‌توانند با وارد کردن تترهای خود به این استخرها، از این رمزارز سود کسب کنند. 

علاوه بر آن، بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال امکان پرداخت وام در قالب تتر و کسب سود را فراهم می‌کنند. بنابراین، اگر کاربران قصد استیکینگ تتر در کیف پول را داشته باشند، باید دارا بودن قابلیت سهام‌گذاری در والت را بررسی کنند. 

پشتیبانی کیف پول تتر

در حین استفاده از والت‌های کریپتویی، امکان بروز خطا یا مشکلات مختلفی وجود دارد. بنابراین، وجود تیم پشتیبانی متعهد و پاسخ‌گو بسیار مهم است. بهتر است پیش از تصمیم درباره انتخاب Wallet، به پشتیبانی والت مدنظر پیام دهید تا از پاسخ‌گویی آن‌ها مطمئن شوید. علاوه‌ بر این، می‌توانید در بخش نظرهای اپ استور یا گوگل پلی، پیام‌های کاربران را درباره عملکرد پشتیبانی والت بخوانید.

سرعت واریز و برداشت تتر

سرعت واریز و برداشت موضوعی است که کاربر باید شخصاً تجربه کند. برخی از والت‌ها نسبت به باقی والت‌ها، در واریز و برداشت سرعت کمتری دارند. بنابراین، بهتر است برای انتخاب کیف پول تتر مناسب، از والت‌های شناخته‌شده استفاده کنید. این موضوع را می‌توان در بخش نظرهای اپ استور و گوگل پلی نیز بررسی کرد.

به‌روزرسانی کیف پول تتر

کیف پول‌های کریپتویی به‌دلیل ماهیت تکنولوژیکی‌ای که دارند و حساسیت امنیتی دنیای ارزهای دیجیتال، دائماً به به‌روزرسانی نیاز دارند. بنابراین، در حین انتخاب کیف پول تتر، از والت‌هایی که زمان زیادی از آخرین به‌روزرسانی‌شان می‌گذرد پرهیز کنید. تاریخ آخرین به‌روزرسانی والت‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند اپ استور و گوگل پلی مشاهده کنید.

برای نگهداری تتر (usdt) در کیف پول های نرم افزاری می توانید از تراست ولت یا متامسک به عنوان بهترین کیف پول های نرم افزاری استفاده کنید.

بهترین کیف پول های تتر در سال ۲۰۲۴

در ادامه، بهترین Walletهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری توکن USDT را معرفی و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بهترین کیف پول‌های نرم افزاری تتر

از بین والت‌های مختلف نرم‌افزاری تتر می‌توان به Wallet تراست ولت و متامسک اشاره کرد که از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های تتر هستند.

کیف پول تراست ولت

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) یک والت چندارزی به بایننس وابسته است که نسخه موبایل (اندروید و IOS) و افزونه مرورگر دارد. این Wallet از محبوب‌ترین کیف پول‌های غیرحضانتی ارزهای دیجیتال است که امکان دسترسی به اپ‌های غیرمتمرکز از درون والت را فراهم می‌کند.

از قابلیت‌های دیگر این والت، امکان سواپ رمزارزها است که به کاربران امکان تبدیل دارایی‌های‌شان را می‌دهد. از مزایای این Wallet می‌توان به پشتیبانی قوی، امنیت زیاد نسبت به رقبای دیگر، و به‌روزرسانی‌های مستمر اشاره کرد. شایان ذکر است در این والت امکان استیکینگ تتر وجود ندارد. بنابراین، کاربران برای سهام‌گذاری این رمزارز باید از والت‌های دیگر استفاده کنند. علاوه‌ بر این، تراست ولت از شبکه‌های مختلف تتر، که شامل ترون، اتریوم، بی‌ان‌بی چین، پالیگان، آربیتروم، اپتیمیسم، و آوالانچ می‌شود، پشتیبانی می‌کند.

کیف پول متامسک

کیف پول متامسک (MetaMask) از بهترین کیف پول‌های تتر است که امکان ذخیره‌سازی تتر در شبکه‌هایی مانند اتریوم، ترون، پالیگان، بی‌ان‌بی چین، آلگورند، و آوالانچ را فراهم می‌کند. این والت در نسخه اپلیکیشن موبایل و افزونه مرورگر قابل استفاده است. متامسک تنها امکان استیکینگ اتریوم و پولی‌گان را از طریق استخرهای Lido و RocketPool فراهم می‌کند. بنابراین، امکان استیکینگ تتر در این والت وجود ندارد.  

از طریق مرورگر داخل والت، امکان اتصال به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم شده است. علاوه‌ بر این، کاربران با قابلیت Swap می‌توانند تتر و سایر دارایی‌های خود را تبدیل کنند. این والت امنیت مناسبی را فراهم می‌کند و برای رسیدگی به مشکلات، پشتیبانی قوی و پاسخ‌گویی دارد.

ویژگی تراست ولت متامسک
امنیت مناسب مناسب
پشتیبانی از شبکه‌های تتر شبکه‌های ترون، اتریوم، بی‌ان‌بی چین، پلی‌گان، آربیتروم، اپتیمیسم، و آوالانچ شبکه‌های اتریوم، آربیتروم، بی‌ان‌بی چین، اپتیمیسم، پلی‌گان، و آوالانچ
امکان استیکینگ تتر ندارد ندارد
کارمزد اختصاصی ندارد ندارد
نسخه‌های مختلف اپ موبایل، افزونه مرورگر، نرم افزار کامپیوتر اپ موبایل، افزونه مرورگر
همچنین کیف پول های سخت افزاری گزینه ی امن تری برای نگهداری تتر هستند.

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری تتر

برای حفظ امنیت بیشتر و نگهداری طولانی‌مدت از تتر، کاربران معمولاً از والت‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنند. از بهترین والت‌های سخت‌افزاری تتر می‌توان به کیف پول لجر، ترزور، الیپال، و کول ولت اشاره کرد. در ادامه، این والت‌ها را بررسی می‌کنیم.

کیف پول لجر

یکی از بهترین و جدیدترین مدل‌های Wallet لجر، مدل لجر استکس (Ledger Stax) است که امکان نگهداری آفلاین ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. این والت امکان ذخیره‌سازی ۵۰۰۰ ارز دیجیتال ازجمله شبکه‌های مختلف تتر را دارد و از شبکه‌های بی‌ان‌بی چین، اتریوم، پالیگان، اپتیمیسم، آربیتروم، و ترون پشتیبانی می‌کند. 

این ولت صفحه لمسی ۳/۷ اینچی دارد. علاوه‌ بر این، امکان مدیریت کیف پول از طریق نرم‌افزار موبایل و کامپیوتر لجر لایو (Ledger Live) امکان‌پذیر است. از مزایای این Wallet می‌توان به پشتیبانی قوی، امنیت زیاد، امکان اتصال به dAppها از طریق لجر لایو، پشتیبانی از تتر شبکه‌های ترون و بی‌ان‌بی چین و اتریوم، و قابلیت استفاده آفلاین اشاره کرد.

کیف پول ترزور

ترزور نیز در کنار لجر، امن‌ترین والت‌های سخت‌افزاری کریپتو را تولید می‌کند. ترزور سیف ۳ (Trezor Safe 3) سومین نسل از کیف پول‌‌های سخت‌افزاری است که شرکتی به‌نام ساتوشی‌ لبز (Satoshi Labs)، مستقر در جمهوری چک، آن را تولید کرده است. 

این Wallet قابلیت نگهداری ۱۴۰۰ رمزارز ازجمله تتر شبکه‌های ترون، اتریوم، بی‌ان‌بی چین، آربیتروم، پولیگان، اپتیمیسم، و آوالانچ را دارد. این کیف پول در کنار امنیت زیاد، پشتیبانی قوی و پاسخ‌گویی مناسب نیز دارد. یکی دیگر از مزیت‌های این Wallet به‌روزرسانی‌های مستمر سیستم‌عامل ترزور است که به‌منظور افزایش امنیت این والت ارائه می‌شود.

کیف پول الیپال

با اینکه بخش زیادی از بازار والت‌های سخت‌افزاری در اختیار دو برند لجر و ترزور قرار دارد، طی چند سال اخیر، برندهای جدید والت‌های سخت‌افزاری عرضه کرده‌اند که یکی از امن‌ترین این والت‌ها، الیپال تیتان (Ellipal Titan) است. شرکت الیپال در سال ۲۰۱۸ در کشور هنگ‌کنگ تأسیس و از همان ابتدا به ساخت والت‌های بسیار با کیفیت مشهور شد.

بخش بزرگی از امنیت Wallet الیپال تایتان به‌علت قابلیت ایر گپد (Air-Gapped) آن است. به این معنا که این والت سخت‌افزاری هیچ‌گاه به اینترنت، دستگاه‌های موبایل یا بلوتوث متصل نمی‌شود و تنها با استفاده از QR کد، به شما اجازه دسترسی به رمزارزها را می‌دهد. درحالی‌که بسیاری از والت‌های موجود، با استفاده از کابل یو اس بی یا بلوتوث به موبایل یا کامپیوتر متصل می‌شوند. از این والت تنها می‌توان برای نگهداری و سواپ کردن تتر استفاده کرد و قابلیت استیکینگ تتر را ندارد. علاوه‌ بر این، الیپال تایتان از تتر شبکه‌های ترون، اتریوم، بی‌ان‌بی چین، آوالانچ، و پولی‌گان پشتیبانی می‌کند.

کیف پول کول ولت

کیف پول کول والت پرو (CoolWallet Pro) یکی از والت‌های سخت‌افزاری است که با تمرکز بر امنیت و قابلیت حمل طراحی شده است. طراحی این Wallet شباهت زیادی به کارت اعتباری دارد و از طریق بلوتوث، با اپلیکیشن موبایل  کنترل می‌‎شود. این والت فقط شش گرم وزن دارد و ضخامت آن ۰/۸ میلی‌متر است. 

رابط کاربری نرم‌افزار اختصاصی کیف پول کول والت پرو بسیار ساده است و از رمزارزهای زیادی ازجمله تتر شبکه‌های اتریوم، آربیتروم، پولی‌گان، ترون، و بی‌ان‌بی چین پشتیبانی می‎‌کند. ضمن اینکه از طریق آن می‌توانید به پلتفرم‌های صرافی نیز وصل شوید و درون Wallet به معامله و سواپ بپردازید. 

این والت نوعی کیف پول چندارزی است و از سی بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند. این کیف پول نیز مانند رقبای خود تیم پشتیبانی قوی‌ای دارد. کول ولت پرو برای امنیت بیشتر، از تأیید هویت دوعاملی به‌علاوه یک لایه محافظتی بیومتریک (اسکن اثر انگشت یا Face ID) استفاده می‌کند.

ویژگی لجر استکس ترزور سیف ۳ الیپال تیتان کول ولت پرو
تعداد توکن‌های پیشتبانی‌شده +۵۰۰۰ +۱۴۰۰ ۱۰,۰۰۰ +۱۲,۰۰۰
پشتیبانی از شبکه‌های تتر

شبکه‌های بی‌ان‌بی چین

اتریوم، پولی‌گان

اپتیمیسم

آربیتروم

ترون

شبکه‌های ترون

اتریوم

بی‌ان‌بی چین

آربیتروم

پولیگان

اپتیمیسم

آوالانچ

شبکه‌های ترون

اتریوم

بی‌ان‌بی چین

آوالانچ

پولی‌گان

شبکه‌های اتریوم

آربیتروم

پولی‌گان

ترون

بی‌ان‌بی چین

نحوه اتصال USB تایپ C و بلوتوث USB تایپ C Air-Gapped بلوتوث
امنیت زیاد زیاد زیاد زیاد
نرم افزار موبایل دارد ندارد دارد دارد
قیمت ۲۷۹ دلار ۷۹ دلار ۱۱۹ دلار ۱۴۹ دلار

کلام پایانی

انتخاب بهترین گزینه برای نگهداری تتر، کاملاً به سلیقه و نیاز کاربر بستگی دارد. برای کاربرانی که دائماً به معامله نیاز دارند، مطمئناً Wallet نرم‌افزاری مناسب‌تر خواهد بود و کاربرانی که به‌صورت بلندمدت از این رمزارز نگهداری می‌کنند، باید برای افزایش امنیت دارایی‌ خود، گزینه سخت‌افزاری را انتخاب کنند. در این مقاله، بهترین کیف پول‌های تتر را معرفی و بررسی کردیم. آیا شما تجربه کار کردن با کدام کیف پول تتر را دارید؟ نظرها و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.