از زمان عرضه اتریوم به بازار ارزهای دیجیتال، پروژه‌های مختلفی از دل آن بیرون آمده‌اند که اتریوم کلاسیک (ETC) یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. اتریوم کلاسیک، که در واقع نسخه اصلی بلاکچین اتریوم است، در سال ۲۰۱۶ توسط توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم راه‌اندازی شد. اتریوم کلاسیک با ارز بومی ETC امکان میزبانی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و اجرای قراردادهای هوشمند را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. در این مقاله از کلینیک سرمایه، قصد داریم بیشتر با اتریوم کلاسیک آشنا شویم و اتریوم را با اتریوم کلاسیک مقایسه کنیم. اگر دوست دارید بیشتر با اتریوم کلاسیک و هارد فورک اتریوم آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اتریوم کلاسیک چیست؟ (Ethereum Classic)

در دنیای ارزهای دیجیتال، پروژه‌های زیادی هستند که از نام پروژه‌های بزرگ برای کسب شهرت استفاده می‌کنند و ممکن است اتریوم کلاسیک نیز در نگاه اول یکی از همین پروژه‌ها به نظر برسد، اما این‌طور نیست. برخلاف تصور رایج، اتریوم کلاسیک کپی اتریوم نیست، بلکه یک فورک از بلاکچین اصلی اتریوم است که بنیاد اتریوم در سال ۲۰۱۵ آن را راه‌اندازی کرد.

اتریوم کلاسیک ادامه بلاکچین اصلی اتریوم است و یکی از قدیمی‌ترین و پایدارترین پلتفرم‌های اجرای قرارداد هوشمند به حساب می‌آید. اتریوم کلاسیک هم مثل بیت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و به‌نوعی فلسفه بیت کوین را روی اتریوم پیاده‌سازی کرده است.

اتریوم کلاسیک در یک نگاه

نام ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک
نماد معاملاتی ETC
تاریخ راه‌اندازی ۲۰۱۵
سایت اختصاصی ethereumclassic.org
مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW)
قابلیت استخراج دارد
سقف عرضه ارز دیجیتال ۲۱۰٫۷۰۰٫۰۰۰ واحد
مارکت کپ ۳٫۸+ میلیارد دلار

دلیل هارد فورک اتریوم چه بود؟

اتریوم کلاسیک در واقع نسخه‌ای از شبکه اتریوم است که در سال ۲۰۱۶ به دلیل هک DAO به دو بخش تقسیم شد.

سازمان The DAO از سازمان‌های غیرمتمرکز خودمختاری بود که روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد و توانست سرمایه زیادی را در قالب ارز اتریوم (ETH) جذب کند. بعد از مدتی، هکرها توانستند با کشف نوعی آسیب‌پذیری در کدهای قرارداد هوشمند The DAO، مقدار زیادی اتریوم را از این شبکه به‌سرقت ببرند.

پس از این اتفاق، مشارکت‌کنندگان شبکه اتریوم درباره ادامه کار این بلاکچین دچار دو دستگی شدند و برخی معتقد بودند لازم نیست اقدام خاصی انجام شود. درنهایت، پس از رأی‌گیری بین اعضای جامعه اتریوم، قرار شد یک هارد فورک (Hard Fork) از اتریوم انجام شود تا هولدرهای خسارت‌دیده بتوانند توکن‌های خود را پس بگیرند. آن دسته از اعضای جامعه که با تغییر فوق مخالف بودند، در بستر اتریوم کلاسیک، یعنی همان شبکه بلاک‌چین اصلی، به فعالیت خود ادامه دادند.

کاربرد بلاک‌چین اتریوم کلاسیک چیست؟

از کاربردهای اتریوم کلاسیک میتوانیم به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و بازی‌های بلاک چینی اشاره کنیم.

پس از راه‌اندازی بلاکچین اتریوم کلاسیک، اکوسیستم کاملی شامل کیف پول‌ها، صرافی‌ها، و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر بستر آن شکل گرفت. افزایش این سرویس‌ها و رشد آن‌ها در طول زمان، موجب ارزشمندتر شدن ارز اتریوم کلاسیک می‌شود.

اتریوم کلاسیک بستری را برای میزبانی و توسعه اپلیکیشن‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز فراهم ساخته است. پروژه‌هایی که روی بلاکچین اتریوم کلاسیک راه‌اندازی شده‌اند، در زمینه‌های مختلفی مثل بازی، تبادلات مالی، خرید و فروش NFT، و غیره فعالیت دارند.

بازارهایی مثل MonoNFT یا ghostNFT امکان خرید و فروش NFTهای این شبکه را فراهم می‌کنند. پروژه NerveNetwork نیز یکی از پروژه‌های بلاکچین اتریوم کلاسیک است که قصد دارد با اتصال تمام بلاکچین‌های جدا از هم، نوعی شبکه کراس چین را برای تبادل دارایی‌های دیجیتال فراهم کند. از دیگر پروژه‌های مهم اتریوم کلاسیک می‌توان به توکن SafeClassic، پروژه HebeSwap Oracle، اپلیکیشن کراس چین Nabox، و غیره اشاره کرد.

مقایسه اتریوم با اتریوم کلاسیک

با اینکه اتریوم کلاسیک ادامه بلاکچین اصلی اتریوم است و هر دو شبکه یک پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند فراهم ساخته‌اند، از چندین جنبه با هم تفاوت دارند:

توکن یا ارز بومی

اتریوم کلاسیک و اتریوم دو بلاکچین مجزا از هم هستند. بنابراین، هریک از آن‌ها ارز بومی خاص خود را دارند. ارز بومی اتریوم کلاسیک ETC و ارز بومی اتریوم نیز ETH نام دارد. اتریوم (ETH) به‌عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، بیش از ۲۹۰ میلیارد دلار مارکت کپ دارد، اما مارکت کپ اتریوم کلاسیک (ETC) حدود ۳/۸ میلیارد دلار است.

عرضه کل توکن‌ها

اتریوم عرضه ثابتی ندارد و کوین‌های در گردش آن در حال حاضر، بیش از ۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ واحد است. اتریوم کلاسیک رویکرد متفاوتی دارد؛ چراکه عرضه کل خود را به ۲۱۰٫۷۰۰٫۰۰۰ واحد محدود کرده و در حال حاضر، بیش از ۱۴۵ میلیون واحد آن در گردش است.

مکانیزم اجماع

اتریوم کلاسیک با دنبال کردن فلسفه بیت کوین، تمرکز اصلی خود را روی مقاومت در برابر سانسور قرار داده است و از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که برای تأیید تراکنش‌های بلاکچین به ماینرها متکی است. اتریوم در سال ۲۰۲۲، مکانیزم اجماع خود را به اثبات سهام (PoS) تغییر داد که به مشارکت‌کنندگان شبکه یا همان ولیدیتورها اجازه می‌دهد توکن‌های خود را روی بلاکچین اتریوم استیک کنند و در ازای آن پاداش بگیرند.

فلسفه طراحی

هارد فورک اتریوم سبب ایجاد اختلاف بین اعضای جامعه آن شد. جامعه اتریوم کلاسیک معتقد است بلاکچین باید تغییرناپذیر (Immutable) باقی بماند و هیچ‌گاه تغییری نکند، اما هارد فورک این موضوع را نقض می‌کند و به همین دلیل است که آن‌ها همان بلاکچین اصلی اتریوم را ادامه داده‌اند.

نحوه استخراج ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

استخراج اتریوم کلاسیک فرآیندی است که در آن از قدرت محاسباتی برای تأیید تراکنش‌ها و اضافه کردن آنها به بلاک چین استفاده می‌شود.

اتریوم کلاسیک نیز مثل اتریوم، امکان ماینینگ یا استخراج دارد و از الگوریتم ماینینگ ETCHash استفاده می‌کند. برای استخراج اتریوم کلاسیک می‌توان از کارت گرافیک یا همان GPU و همچنین ماینرهای ASIC استفاده کرد.

کارت گرافیک‌هایی که برای استخراج اتریوم کلاسیک استفاده می‌شوند، باید حداقل ۴ گیگابایت حافظه داشته باشند. ماینرهای ASIC نیز چیپ‌هایی هستند که به‌صورت اختصاصی برای حل الگوریتمی خاص طراحی شده‌اند و امکان ماینینگ را به‌شکلی بهینه فراهم می‌سازند.

برای استخراج اتریوم کلاسیک نرم‌افزارهای مختلفی عرضه شده است. فهرست کامل نرم‌افزارهای ماینینگ اتریوم کلاسیک در این لینک قابل مشاهده است که بسته به سیستم‌عامل و کارت گرافیک خود، باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. نرم‌افزارهایی مثل GMiner ،lolMiner، و NBMiner از هر دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس و همچنین کارت‌های گرافیک AMD و Nvidia پشتیبانی می‌کنند.

آیا اتریوم کلاسیک به‌روزرسانی‌های اتریوم را دریافت می‌کند؟

بعد از هارد فورک، اتریوم کلاسیک و اتریوم به دو بلاکچین مجزا از هم تبدیل شدند و تیم‌های توسعه متفاوتی از آن‌ها نگهداری می‌کنند. برای مثال، توسعه‌دهندگان اتریوم به‌روزرسانی‌های خود را با عنوان اتریوم ۲ عرضه می‌کردند و در سال ۲۰۲۱، تصمیم گرفتند به جای این شماره‌گذاری، از دو اصطلاح لایه اجرا و لایه اجماع استفاده کنند. به همین دلیل، اتریوم کلاسیک به‌روزرسانی‌های مربوط به بلاکچین اتریوم را دریافت نمی‌کند و با آن‌ها سازگاری ندارد. البته اتریوم کلاسیک به‌صورت مستقل در حال توسعه است و به‌روزرسانی‌های مختلفی روی آن انجام می‌شود، اما این به‌روزرسانی‌ها ارتباطی با بلاکچین اتریوم ندارد.

تاریخچه قیمت اتریوم کلاسیک


قیمت اتریوم کلاسیک نیز مثل تمام ارزهای دیجیتال، از زمان عرضه تاکنون نوسان‌های زیادی داشته است. قیمت اتریوم کلاسیک در سه ماهه سوم ۲۰۱۶، تقریباً ۱/۲۶ دلار بود و تا پایان سال ۲۰۱۷، توانست به ۲۸ دلار برسد. قیمت اتریوم کلاسیک در ماه می ۲۰۲۱ به سقف تاریخی خود رسید و رقم ۱۷۶/۱۶ دلار را ثبت کرد. کمترین قیمتی که اتریوم کلاسیک داشته است، ۰/۴۵۲۴ دلار بود که در جولای ۲۰۱۶ به آن رسید و در حال حاضر، بیش از ۵۶۰۰ درصد با آن فاصله دارد.

نقشه راه اتریوم کلاسیک

سال ۲۰۲۳ یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی اتریوم کلاسیک به نام Istora، مقاله‌ای با عنوان «نقشه راه و مسیرهای پیش روی اتریوم کلاسیک» منتشر کرد و توضیح داد که به‌دلیل حفظ ماهیت غیرمتمرکز اتریوم کلاسیک، لازم نیست نقشه راه مشخص و کاملی برای آن وجود داشته باشد.

به‌اعتقاد او، نقشه راه کامل و قطعی برای پروژه‌های متمرکز قدیمی کاربرد داشت، اما برای پروژه‌های غیرمتمرکزی مثل اتریوم کلاسیک مناسب نیست؛ چراکه برای پیاده‌سازی دقیق نقشه راه باید کمیته متمرکزی تشکیل شود و بر فرایند آن نظارت داشته باشد.

بااین‌حال، Donald McIntyre در مقاله‌ای در وبلاگ اتریوم کلاسیک، پیشنهادهایی را برای نقشه راه اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۲۴ ارائه کرده است:

  1. لغو پروتکل MESS از اتریوم کلاسیک (که در حال حاضر انجام شده است)؛
  2. انتقال لایبرری Core Geth به مخزن اتریوم کلاسیک؛
  3. حل مشکل backward compatibility سیستم نسخه‌بندی ماشین مجازی اتریوم؛
  4. تغییر اندازه هر بلاک به هشت میلیون گس.

پیش‌بینی قیمت اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۲۴

آینده اتریوم کلاسیک به عوامل متعددی از جمله رشد و پذیرش DeFi، NFTها و بازی‌های بلاک چینی بستگی دارد.

قیمت اتریوم کلاسیک نیز مثل بسیاری از ارزهای دیجیتال در نوسان است و بسته به شرایط بازار تغییر می‌کند. علاوه بر روند کلی بازار، رشد پروژه‌ها و اکوسیستم اتریوم کلاسیک نیز می‌تواند در قیمت ETC تأثیر داشته باشد.

قیمت اتریوم کلاسیک در حال حاضر (فوریه ۲۰۲۴) حدود ۲۶/۳ دلار است و از نظر مارکت کپ، در رتبه ۲۲ بازار قرار دارد. با اینکه نمی‌توان آینده قیمت را به‌صورت قطعی پیش‌بینی کرد، بیشتر دیدگاه‌ها برای اتریوم کلاسیک روند صعودی را پیش‌بینی می‌کنند و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نیز تخمین می‌زنند که روند قیمت اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۲۴ رو به رشد خواهد بود و تا سال ۲۰۲۵ به‌حدود ۳۳ دلار خواهد رسید.

البته این پیش‌بینی‌ها نباید ملاک خرید و فروش قرار گیرند و بهتر است پیش از هر اقدامی، شرایط بازار را بررسی کنید و بر اساس استراتژی معاملاتی خود تصمیم بگیرید.

اتریوم کلاسیک را از کجا بخریم؟

در حال حاضر، صرافی‌های زیادی امکان خرید اتریوم کلاسیک (ETC) را فراهم کرده‌اند. کاربران ایرانی می‌توانند از صرافی‌هایی مثل بینگ ایکس (BingX) و مکسی (MEXC) برای خرید اتریوم کلاسیک استفاده کنند؛ چراکه این دو صرافی خدمات خود را بدون محدودیت در اختیار ایرانیان قرار می‌دهند.

صرافی بینگ ایکس علاوه بر خرید و فروش ارز دیجیتال، امکانات مختلفی ازجمله کپی تریدینگ را نیز ارائه می‌کند. این صرافی، که از سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده است، امکان معامله بیش از هفت‌صد ارز دیجیتال، ازجمله اتریوم کلاسیک را دارد و در حال حاضر، بیش از ده میلیون نفر از خدمات آن استفاده می‌کنند.

صرافی مکسی (MEXC) نیز یکی از بیست صرافی برتر بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۸، امکان معامله بیش از ۱۸۰۰ ارز مختلف ازجمله اتریوم کلاسیک را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. این صرافی به کاربران ایرانی خود اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به احراز هویت، تا بیست بیت کوین در شبانه‌روز برداشت داشته باشند. البته امکان احراز هویت و افزایش این سقف نیز وجود دارد.

بهترین کیف پول‌های اتریوم کلاسیک

بهترین کیف پول‌های اتریوم کلاسیک

کیف پول‌های زیادی برای نگهداری و استفاده از اتریوم کلاسیک وجود دارند که باید متناسب با نیاز خود و بر اساس مزایا و معایبی که دارند، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. جدول زیر بهترین کیف پول‌های اتریوم کلاسیک را در دسته‌بندی‌های مختلف نشان می‌دهد:

نوع کیف پول نام کیف پول
کیف پول تحت وب (Web Wallet) کوین والت (Coin Wallet)

مای کریپتو (MyCrypto)

مای اتر والت (MyEtherWallet)

پورتیس (Portis)

افزونه مرورگر (Browser Integrated Wallet) بریو (Brave)

مت والت (MathWallet)

متامسک (MetaMask)

نیفتی والت (Nifty Wallet)

اپرا (Opera)

سیمپل هولد والت (SimpleHold Wallet)

توکن پاکت (TokenPocket)

کیف پول نرم‌افزاری (Software Wallet) کان والت (Con Wallet)

امرالد والت (Emerald Wallet)

اگزودوس (Exodus)

تراست والت (Trust Wallet)

کوینومی (Coinomi)

اتمیک والت (Atomic Wallet)

بی‌تی‌سی پاپ (BTCPOP)

کوبو (Cobo)

کیف پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet) بیتسکی (Bitski)

کول‌بیت‌اکس (CoolBitX)

الیپال (Ellipal)

اچ‌تی‌سی اگزودوس (HTC Exodus)

کی‌پل (KeyPal)

لجر (Ledger)

پریتی ساینر (Parity Signer)

سیف‌پل (SafePal)

سایناتوری کلاینت (Signatory Client)

ترزور (Trezor)

کلام پایانی

در این مقاله با ویژگی‌های اتریوم کلاسیک آشنا شدیم و آن را با اتریوم مقایسه کردیم. اتریوم کلاسیک (ETC) از ارزهای مهم بازار کریپتو به‌حساب می‌آید که توانسته است با جدا کردن مسیر خود از اتریوم، اکوسیستم مجزایی از اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها، و پروتکل‌های مختلف تشکیل دهد. اتریوم کلاسیک سعی دارد به فلسفه بیت کوین پایبند بماند و به همین منظور، از مکانیزم اجماع PoW استفاده می‌کند. بلاکچین اتریوم کلاسیک بستری برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و اجرای قراردادهای هوشمند فراهم کرده و تاکنون پروژه‌های مختلفی روی آن اجرا شده است.