سال ۲۰۲۳ یکی از درخشان‌ترین سال‌ها برای ارز دیجیتال بود. این سال با تمام افت‌وخیزهایی که داشت به‌پایان رسید و تمام نگاه‌ها به آینده قیمت ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۴ و سناریوهای پیش روی آن معطوف شده است. کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه درباره قیمت آینده ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۴ نظرهای مختلفی ارائه کرده‌اند که اغلب آن‌ها امیدوارکننده‌اند. در این مقاله از کلینیک سرمایه، قصد داریم آینده ارز دیجیتال و پیش‌بینی کارشناسان را درباره این موضوع بررسی کنیم و به جمع‌بندی برسیم. با ما همراه باشید.

رویدادهای آینده ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴

برای بررسی آینده ارز دیجیتال، ابتدا رویدادهای پیش رو و تأثیرات هریک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم و پس از آن، به واکاوی چشم‌اندازها، چالش‌ها، و آینده قیمت ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۴ خواهیم پرداخت.

هاوینگ بیت کوین

اجرای هاوینگ بیت کوین در سال 2024

پاداش بلاک در شبکه بیت کوین، در ازای استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک، یک بار در رویدادی به نام هاوینگ (Halving) نصف می‌شود. اخیراً، فرانک کوروا (Frank Corva)، کارشناس شرکت سرمایه‌گذاری فایندر (Finder)، رفتار تاریخی بیت کوین را در دو رویداد هاوینگ قبلی بررسی کرده است.

او با بررسی نمودارهای بیت کوین از سال ۲۰۱۳، پی برد که در بازه هجده‌ماهه پس از رویداد هاوینگ، قیمت این ارز دیجیتال با افزایش قابل توجهی مواجه می‌شود. همچنین، او پی برد که در بازه دو سال و نیمه بعد از این هجده ماه، قیمت بیت کوین افت کرده و در حالت رنج قرار گرفته است.

حال این سؤال پیش می‌آید که اگر تاریخ تکرار شود، قیمت آینده ارز دیجیتال و بیت کوین در سال ۲۰۲۴ چقدر خواهد بود. در پاسخ به این سؤال باید گفت که اگر رویه بیت کوین مانند سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ باشد، با حدود ۴۰ درصد افت، به تقریباً ۲۵۰۰۰ دلار خواهد رسید.

همچنین، درصورتی‌که از الگوی سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ پیروی کند، حدود ۷۲ درصد کاهش قیمت خواهد داشت و شاهد بیت کوین ۱۲۰۰۰ دلاری خواهیم بود؛ اتفاقی که به‌نظر بعید می‌رسد. بسیاری از کارشناسان محدوده ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار را کمترین قیمت برای بیت‌کوین، تا قبل از هاوینگ پیش‌بینی کرده‌اند.

به‌هرحال، اگر تاریخ تکرار شود و قیمت بیت کوین مانند قبل عمل کند، با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ، احتمال رسیدن بیت کوین به قیمت‌های پایین، دور از انتظار نیست.

ناگفته نماند که هاوینگ بیت‌کوین مانند سکوی پرتاب برای این ارز دیجیتال عمل می‌کند؛ به‌طوری که می‌توان انتظار داشت تا پایان سال جاری میلادی، بیت‌کوین بار دیگر سقف تاریخی ۶۹ دلاری خود را تکرار کند. دلیل این اتفاق هم بیشتر مربوط به کاهش قابل توجه بیت‌کوین در پی هاوینگ است.

برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت آینده این ارز دیجیتال، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «پیش بینی قیمت بیت کوین» را مطالعه کنید.

صندوق ETF اسپات بیت کوین

تأیید صندوق ETF اسپات بیت کوین در سال 2024

یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که تأثیر آن در آینده ارز دیجیتال ادامه‌دار خواهد بود، تأیید صندوق ETF اسپات بیت کوین است. درخواست این صندوق‌ها، که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، چندین بار آن را رد کرد، سرانجام در ژانویه ۲۰۲۴ تأیید شد و یازده صندوق اسپات بیت کوین، آغازگر این راه شدند.

طبق اطلاعات سایت دبلاک (The Block)، ارزش معاملات این یازده صندوق در همان چهار روز ابتدایی از مرز یازده میلیارد دلار عبور کرد. در ساعات اولیه تأیید این صندوق‌ها، قیمت بیت‌کون تا ۴۹ هزار دلار بالا رفت، اما خیلی زود بازار با فشار فروش سنگین روبه‌رو شد. در زمان نگارش این مقاله بیت‌کوین زیر ۴۰ هزار دلار معامله می‌شود.

تأیید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین از این نظر اهمیت دارد که مانند سهام خرید و فروش می‌شود و به همین دلیل، طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران را به‌خود جذب می‌کند. از طرفی، سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی نیز بدون مواجهه با چالش‌هایی مانند مدیریت کیف پول یا مشکلات امنیتی، که در ارزهای دیجیتال رایج است، می‌توانند سرمایه خود را وارد این بازار کنند.

به همین دلیل، احتمال می‌رود که استقبال از این بازار افزایش یابد و حجم عظیمی از نقدینگی به‌سمت آن جذب شود. البته نباید فراموش کرد که این صندوق‌ها چندان هم بی‌عیب نیستند و در بخش چالش‌ها به مشکلات آن اشاره خواهیم کرد.

اجرای قوانین میکا در اتحادیه اروپا

اجرای قوانین میکا در اتحادیه اروپا در سال 2024

قوانین میکا (Markets in Crypto Assets) یا مقررات بازارهای دارایی‌های رمزنگاری‌شده، مجموعه قوانینی هستند که قرار است در دسامبر سال ۲۰۲۴، در اروپا اجرا شوند. با این حساب، اتحادیه اروپا اولین نقطه‌ از جهان است که قوانین جامعی برای ارزهای دیجیتال خواهد داشت.

این قوانین با استقبال مقامات اروپایی مواجه شده‌اند، به‌طوری که برونو لومر (Bruno Le Maire)، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه، آن را نقطه عطفی برای پایان دادن به عصر وحشی ارزهای دیجیتال توصیف کرده است. علاوه بر این، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل سابق صرافی بایننس (Binance) نیز از قوانین شفاف درباره صرافی ارز دیجیتال استقبال کرد.

قوانین میکا در سال ۲۰۲۴ و در ۲۷ کشور اروپایی، که حدود یک‌پنجم اقتصاد جهان را شکل می‌دهند، اجرا خواهند شد. در این مجموعه قوانین ۱۵۰ صفحه‌ای که مبتنی بر قوانین معاملات اوراق بهادار اروپا هستند، محدودیت‌های زیادی برای استیبل کوین‌های فاقد پشتوانه یورو اعمال شده است. علاوه بر این، برای عدم رعایت استانداردها، جریمه‌های چند میلیون یورویی لحاظ شده است. درمجموع، این نوع قانون‌گذاری‌ها، صرف‌نظر از معایبی که دارند، می‌توانند به افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و در نتیجه، بهبود آینده ارز دیجیتال کمک زیادی کنند.

چشم‌انداز آینده ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴

در ادامه بررسی آینده ارز دیجیتال، قصد داریم چشم‌اندازهای احتمالی در سال ۲۰۲۴ را بررسی کنیم. در کنار آن، به نظرهای کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه درباره هر چشم‌انداز نیز اشاره خواهیم کرد.

همگرایی هوش مصنوعی و متاورس

هوش مصنوعی (AI) و متاورس (Metaverse) دو موضوع جنجالی و پربحث سال‌های اخیر بوده‌اند و کمتر از کسی از آن‌ها بی‌اطلاع است. این دو تکنولوژی یک وجه مشترک دارند و آن هم کارت گرافیک است. این کارت‌ها با قابلیت پردازش موازی، بستر پیشرفت هوش مصنوعی و متاورس را فراهم کرده‌اند و نقش مهمی در پیشرفت این دو حوزه دارند. افزایش روزافزون ارزش شرکت‌های فعال در این حوزه، مانند انویدیا (Nvidia)، گویای استقبال زیاد از این حوزه‌هاست.

براساس پیش‌بینی یمل جردی (Yemel Jardi)، هم‌بنیان‌گذار بنیاد دیسنترالند (Decentraland Foundation)، در آینده شاهد تکامل بیشتری در قابلیت‌های هوش مصنوعی خواهیم بود. برای مثال، کاربران می‌توانند بدون نیاز به مهارت‌های طراحی سه‌بعدی و تنها با یک توصیف ساده، دنیای مجازی خود را در متاورس ایجاد کنند. این قابلیت می‌تواند طیف عظیمی از افراد، حتی افراد ناآشنا با تکنولوژی بلاکچین را وارد دنیای متاورس کند. درمجموع، آینده ارز دیجیتال از دیدگاه این دو حوزه، روشن و آینده‌دار به‌نظر می‌رسد.

تغییر در رویکرد توکن‌های غیرمثلی

NFTها محرک اصلی وب ۳ (Web3) در سال ۲۰۲۴ خواهند بود

تا قبل از سال ۲۰۲۳، محصولات NFT یا همان توکن‌های غیرمثلی، بیشتر روی تعداد محدودی دارایی با ارزش زیاد متمرکز بودند. این رویکرد سبب می‌شد بازار این نوع توکن‌ها به تعدادی افراد خاص با سرمایه عظیم محدود شود و به‌صورت انحصاری درآید. این انحصار عامل مهمی در رشد نکردن بازار ان‌اف‌تی محسوب می‌شود. تحلیلگران کوین دسک معتقدند که ان‌اف‌تی‌ها محرک اصلی وب ۳ (Web3) در سال ۲۰۲۴ خواهند بود، اما این بار نسبت به سال‌های قبل، رویکردی متفاوت خواهند داشت.

این تحلیلگران معتقدند که موج بعدی محصولات NFT، در تعداد بالا عرضه خواهند شد و با قیمت‌های پایین‌تر نسبت به قبل، بازار گسترده‌تری را هدف قرار خواهند داد. در واقع، این محصولات به‌جای فعالیت‌هایی مانند سفته‌بازی، روی ایجاد ارزش متمرکز خواهند شد. از طرفی، استفاده از این دارایی‌ها چنان ساده خواهد شد که حتی افراد عادی متوجه نخواهند شد که بلاکچین بستر اصلی آن‌هاست. در حال حاضر، کمپانی‌های مطرحی همچون نایک (Nike)، ردیت (Reddit)، و استارباکس (Starbucks) در عرضه محصولات NFT پیشگام شده‌اند و به‌زودی، شاهد ورود شرکت‌های بزرگ دیگر خواهیم بود.

به‌رسمیت‌شناختن استیبل کوین‌ها

سال ۲۰۲۳ سال پرفرازونشیبی برای بازار استیبل کوین بود و با اعلام خبر پشتیبانی نکردن از استیبل کوین BUSD در سال ۲۰۲۴ آغاز شد. با وجود این ناپایداری‌ها، بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مانند ویزا (Visa) و مسترکارت (Mastercard)، استیبل کوین‌ها را به‌رسمیت شناختند و اگر این روند ادامه‌دار باشد، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴، یکپارچه‌سازی استیبل کوین‌ها با سیستم‌های مالی سنتی افزایش یابد.

اقدامات نظارتی و قانون‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر برای استیبل کوین‌ها انجام شده‌اند، یکی از نشانه‌های به‌رسمیت‌شناختن این رمز‌ارزهاست. اگرچه این قوانین در نقاط مختلف جهان با یکدیگر تفاوت دارند، هدف اصلی همگی آن‌ها کاهش خطرهای مربوط به استیبل کوین‌هاست.

از دیدگاه یانیس گیوکاس (Yiannis Giokas)، مدیر ارشد نوآوری در محصول شرکت مودیز آنالیتیکس (Moody’s Analytics)، تکامل استیبل کوین‌ها و به‌دنبال آن، آینده ارز دیجیتال، به چند عامل بستگی دارد.

اولین عامل، انطباق‌پذیری بیشتر با قوانین جدید است. این انطباق‌پذیری عامل مهمی در پذیرش بیشتر استیبل کوین‌ها و گسترش دامنه کاربرد آن‌ها محسوب می‌شود. از طرفی، این رمز‌ارزها برای بقای خود باید به‌سمت مدل‌های شفاف‌تر و غیرمتمرکزتر با مدیریت ریسک منسجم‌تر حرکت کنند تا بتوانند اعتماد سرمایه‌گذاران و مؤسسات مالی را به‌خود جلب کنند. درمجموع، تا سال ۲۰۲۳ استیبل کوین‌ها در مواجهه با چالش‌های جدید، انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری بسیار زیادی از خود نشان داده‌اند و انتظار می‌رود در آینده نیز همین رفتار را تکرار کنند.

بهبود در رابط کاربری و تسهیل در مدیریت کیف پول

بهبود در رابط کاربری و تسهیل در مدیریت کیف پول

یکی از مشکلات بنیادی آینده ارز دیجیتال، که احتمالاً در سال ۲۰۲۴ به آن توجه خواهد شد، تسهیل در استفاده از کیف پول ارز دیجیتال و بهبود رابط کاربری است. وابستگی دارایی‌های درون کیف پول به کلیدی دوازده‌کلمه‌ای، که ازدست‌رفتن آن به‌منزله ازدست‌رفتن کل دارایی‌هاست، برای اغلب سرمایه‌گذاران سنتی پذیرفتنی نیست. درصورتی‌که این مشکل برطرف نشود، استقبال همه‌جانبه از ارزهای دیجیتال به‌ اوج خود نخواهد رسید و آینده ارز دیجیتال روشن نخواهد بود.

از نظر فردریک ارنست (Friederike Ernst)، هم‌بنیان‌گذار شرکت ناسیس (Gnosis)، در سال ۲۰۲۴ مفهوم عبارت بازیابی (Seed Phrase) به تاریخ خواهد پیوست و جای خود را به مفهوم اکانت ابسترکشن (Account Abstraction) خواهد داد. این تکنولوژی به کاربر اجازه می‌دهد از قرارداد هوشمند به‌عنوان حساب خود استفاده کند و قابلیت‌هایی مانند حساب اشتراکی، انجام تراکنش‌های خودکار از کیف پول، و تراکنش‌های دسته‌ای ساده‌تر از قبل خواهد شد.

افزایش محبوبیت بازارهای پیش‌بینی

منظور از بازار پیش‌بینی (Prediction Market) این است که افراد در یک نظرسنجی شرکت کنند و هزینه آن را بپردازند. در بلاکچین، پاسخ سؤالات معمولاً به‌صورت بله/خیر هستند و افراد می‌توانند قراردادهای «بله» یا «خیر» را خریداری کنند. نظرسنجی‌های بلاکچینی موثق‌تر هستند؛ چون افراد با ارائه پاسخ اشتباه پول خود را از دست می‌دهند و همین مسئله انگیزه بزرگی برای ارائه پاسخ‌های صحیح است. مزیت دیگر این روش عدم دخالت‌های نهادهای متمرکز است که از سانسور نظرها جلوگیری می‌کند.

محققان شرکت بیت وایز (Bitwise) در پیش‌بینی سالانه خود عنوان کرده‌اند که در سال ۲۰۲۴، بیش از صد میلیون دلار روی بازارهای پیش‌بینی شرط‌بندی خواهد شد. این حجم از نقدینگی می‌تواند محرکی بزرگ برای بازار باشد و آینده ارز دیجیتال امیدوارکننده‌تر شود. از دیدگاه این محققان، تکنولوژی بلاکچین به‌دلیل بدون مرز بودن و نیاز نداشتن به مجوزهای دست‌وپاگیر، می‌تواند این نوع پیش‌بینی‌ها را گسترش دهد و این بازارها به محل اصلی پیش‌بینی‌های رویدادهای مختلف، مانند رویدادهای ورزشی، تبدیل شوند.

بهبود استانداردهای حسابداری برای افزودن ارز دیجیتال به ترازنامه شرکت‌ها

اضافه شدن بیت کوین به ترازنامه شرکت ها در سال 2024

مدت‌ها بود که شرکت‌ها منتظر انتشار نوعی استاندارد حسابداری جدید از هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) بودند تا بتوانند ارزهای دیجیتال را به ترازنامه خود اضافه کنند. سرانجام این قوانین تحت اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) منتشر شدند. با انتشار این استاندارد، شرکت‌ها می‌توانند دارایی‌های کریپتویی خود را با ارزش بازار عادلانه گزارش کنند و در بازار ارزهای دیجیتال سهیم باشند.

یکی از مشکلات جدی این استاندارد، محدودیت در پشتیبانی از ارزهای دیجیتال است. این استاندارد از رپد توکن (Wrapped Token)، استیبل کوین‌ها، و توکن‌های غیرمثلی (NFT) پشتیبانی نمی‌کند.

با این حال، به عقیده شان استین اسمیت (Sean Stein Smith)، عضو شورای عالی اتحادیه بلاکچین وال استریت (Wall Street Blockchain Alliance)، این محدودیت‌ها مشکل خاصی ایجاد نخواهند کرد و در سال ۲۰۲۴، شاهد توسعه بیشتر این استاندارد خواهیم بود. در صورت تحقق این موضوع، شرکت‌های بیشتری ارزهای دیجیتال را در ترازنامه خود لحاظ خواهند کرد و سال ۲۰۲۴ به سال سرمایه‌گذاران نهادی تبدیل خواهد شد.

چالش‌های آینده ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴

اگرچه درباره آینده ارز دیجیتال، دیدگاه‌های مثبت زیادی وجود دارد، تحقق این اهداف با چالش‌های زیادی همراه است. در این بخش از مطلب قصد داریم این چالش‌ها در سال ۲۰۲۴ و راه حل‌های احتمالی آن‌ها را از دیدگاه کارشناسان بررسی کنیم.

توقف نوآوری در بلاکچین بیت کوین

در بخش‌های قبل به ورود نقدینگی عظیم حاصل از تأیید صندوق‌های ETF اسپات اشاره کردیم. این فرصت بزرگ می‌تواند به چالش عظیمی در بلاکچین بیت کوین و پیشرفت آن تبدیل شود.

مت لونگو (Matt Luongo)، مدیرعامل استودیوی تیسس (Thesis)، معتقد است که با عرضه این صندوق‌ها، ممکن است بیت کوین از هدف مدنظر ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، یعنی راهکار پرداخت همتا به همتا، فاصله بگیرد و درعمل، به «بیت کوین کاغذی» تبدیل شود. بسیاری از افرادی که این صندوق‌ها را می‌خرند، درعمل بیت کوین واقعی را در اختیار ندارند و با بلاکچین در تعامل نیستند.

این رویکرد به بیت کوین، کاربرد آن را به نوعی دارایی مانند سهام تقلیل خواهد داد و بسیاری از افراد آن را ارز دیجیتال مرده‌ای تلقی خواهند کرد. راهکار حل این چالش افزایش ظرفیت و تسهیل فعالیت در بلاکچین بیت کوین است. برای مثال، با اینکه لایه دوم‌های بیت کوین تاحدی کاربردپذیری این بلاکچین را بهبود داده‌اند، اما ظرفیت پذیرش یک میلیارد کاربر بعدی را نخواهد داشت. استفاده از بیت کوین باید به‌حدی ساده باشد که انتقال بیت کوین با اپلیکیشن‌های بومی بلاکچین انجام شود و به اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیازی نباشد.

به عقیده دیوید دونگ (David Duong)، رئیس بخش پژوهش سازمانی صرافی کوین بیس (Coinbase)، افزایش استفاده از داده‌های بلاب (Blob) مانند اردینالز (Ordinals)، افزایش فعالیت در لایه دوم‌ها و محیط‌های قرارداد هوشمند عمومی روی بیت کوین مانند روت استاک (Rootstock)، راهکار حل این مشکل هستند که احتمالاً در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد آن‌ها خواهیم بود.

چالش‌های توکنیزه‌سازی دارایی‌ها

یکی از حوزه‌هایی که به‌تازگی به آن توجه شده است، توکنیزه کردن (Tokenization) دارایی‌هاست. توکنیزه کردن دارایی‌ها مزایای زیادی به‌همراه دارد، اما با چالش‌های متعددی مواجه است که در صورت رفع‌ نشدن، آینده ارز دیجیتال را تحت‌تأثیر قرار خواهند داد.

از دیدگاه کریستیانو ونتریچلی (Cristiano Ventricelli)، تحلیلگر شرکت مودی (Moody)، اولین چالش پیش روی توکنیزه کردن دارایی‌ها، فقدان استاندارد یکپارچه و عدم همکاری کافی میان بلاکچین‌های مختلف با زیرساخت سنتی است. امروزه اغلب مؤسسات مالی برای توکنیزه کردن دارایی‌های خود از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کنند، اما باید یکپارچه‌سازی آن با سیستم‌های مالی سنتی تسهیل شود. برای مشاهده قیمت‌های احتمالی اتریوم، می‌توانید به مطلب «آینده اتریوم» مراجعه کنید.

دیوید شوارتز (David Schwartz)، مدیر ارشد فناوری ریپل (Ripple)، به این مسئله دیدگاه خوش‌بینانه دارد و معتقد است که سال ۲۰۲۴، سال همکاری میان بلاکچین‌ها خواهد بود.

چالش دیگر توکنیزه‌سازی، نبود پول دیجیتال قابل اعتماد است. این مشکل سبب شده است که سرمایه‌گذاران اغلب از روش‌های آف‌چین برای انجام معاملات استفاده کنند.

استیبل کوین‌ها نیز هنوز به بلوغ مورد نیاز نرسیده‌اند و گاهی در شرایط متلاطم بازار، رفتارهای پیش‌بینی‌ناپذیر از خود نشان می‌دهند. از دیدگاه ونتریچلی، راهکار حل این مشکل، توکنیزه‌سازی سپرده‌های بانکی و صدور پول دیجیتال توسط بانک‌های مرکزی است که احتمالاً در سال ۲۰۲۴ گسترش خواهد یافت.

عدم قطعیت در قانون‌گذاری و ریسک‌های ذاتی تکنولوژی نیز چالش‌های دیگر توکنیزه کردن دارایی‌ها هستند که در صورت رفع آن‌ها، اعتماد سرمایه‌گذاران بیشتری به این حوزه جلب خواهد شد.

احتمال انحصاری شدن بیت کوین

به‌عقیده زاخاری مایکلسون (Zachary Michaelson)، مدیر ارشد شرکت پابلیسیز سیپینت (Publicis Sapient)، سال ۲۰۲۴، سال سرمایه‌گذاران نهادی بیت کوین خواهد بود. نهادهای نظارتی مانند SEC، نقش مهمی در شکل دادن به آینده ارز دیجیتال دارند و فعالیت اخیر آن‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نهادی زیادی وارد میدان شده‌اند.

با اینکه این نهادینه‌سازی در آینده ارز دیجیتال تأثیر قابل توجهی خواهد داشت، اما نگرانی بزرگی ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاران سازمانی بیت کوین با استفاده از منابع مالی عظیم و قدرت لابی‌گری خود می‌توانند قوانین بازی را به نفع خود تغییر دهند.

در نتیجه احتمال دارد ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تضعیف شود. از دیدگاه مایکلسون، به‌ احتمال زیاد، اقدامات نظارتی SEC، بازیکنان کوچک و غیرنهادی ارز دیجیتال را از میدان به‌ در خواهد کرد. درنتیجه، احتمال متمرکز‌ شدن بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیز بیشتر خواهد شد.

احتمال وقوع رکود اقتصادی در ایالات متحده

کارشناسان اقتصادی بر این عقیده‌اند که احتمال وقوع رکود اقتصادی در ایالات متحده، در نیمه اول سال ۲۰۲۴، بسیار زیاد است. احتمال رکود ناشی از افت رشد اقتصادی و فروکش کردن تورم در ماه‌های اخیر، تاحدی قابل پیش‌بینی است.

علاوه بر این، کاهش سهام خرده‌فروشان، افت عملکرد در بخش کالا، کاهش شدید اشتغال، افزایش تعداد اعلام ورشکستگی‌ها و برگشت آن به دوران اوایل کرونا، معکوس‌شدن منحنی بازدهی، و استفاده مکرر از عبارت فرود نرم (سافت لندینگ) در رسانه‌ها، همگی خبر از احتمال رکود اقتصادی می‌دهند.

این رکود می‌تواند در قیمت دارایی‌های دیگر از جمله طلا نیز تأثیر بگذارد. برای مشاهده قیمت‌های احتمالی طلا، می‌توانید به مطلب «پیش‌بینی قیمت طلا» مراجعه کنید.

بیت کوین از زمان تولد خود، تنها دو بار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ شاهد رکود بوده است. این رکود احتمالی می‌تواند به یکی از چالش‌های بزرگ بر سر راه آینده ارز دیجیتال تبدیل شود. از آنجا که بیت کوین سکان هدایت این بازار را در دست دارد، در صورت وقوع رکود، شاهد خروج حجم عظیمی از سرمایه خواهیم بود.

این خروج سرمایه نیز به‌نوبه خود، حس بی‌اعتمادی را به سرمایه‌گذاران القا خواهد کرد. مقابله با این چالش به عملکرد سیاست‌گذاران مالی بستگی دارد و باید دید که در سال ۲۰۲۴ چه تصمیماتی خواهند گرفت.

پیش‌بینی آینده قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴
پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال در سال 2024در انتهای این مطلب قصد داریم به قیمت‌های آینده ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۴ بپردازیم. قبلاً نیز در مطالبی جداگانه، «آینده کاردانو» و «آینده پولکادات» را بررسی و قیمت آن‌ها را در آینده پیش‌بینی کردیم. در این جدول، قیمت‌های خوش‌بینانه، بدبینانه، و میانگین احتمالی بیست ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قابل مشاهده است. این آمار برگرفته از پیش‌بینی‌های سایت کوین پدیا (CoinPedia) درباره قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ است.

نام ارز دیجیتال نماد اختصاری قیمت بدبینانه (دلار) میانگین قیمت (دلار) قیمت خوش‌بینانه (دلار)
بیت کوین BTC ۳۵۰۰۰ ۷۷۵۰۰ ۱۲۰۰۰۰
اتریوم ETH ۲۱۶۰ ۲۸۷۱ ۳۸۲۵
بایننس کوین BNB ۲۸۰ ۴۱۰ ۵۴۱
سولانا SOL ۹۰ ۱۴۵ ۲۰۰
ریپل XRP ۱/۶ ۱/۹۱۵ ۲/۲۳
کاردانو ADA ۱/۳۷ ۱/۶۹۵ ۲/۰۲
آوالانچ AVAX ۲۲ ۵۱ ۸۰
دوج کوین DOGE ۰/۰۵۷ ۰/۱۹۸ ۰/۳۳۹
ترون TRX ۰/۰۸ ۰/۱۶۵ ۰/۲۵
چین لینک LINK ۲۰ ۴۰ ۶۰
پولکادات DOT ۶ ۱۶/۸۷ ۲۷/۷۵
تون کوین TON ۳/۷ ۴/۱ ۴/۵
پالیگان MATIC ۲/۶۲ ۳/۸۴ ۵/۰۶
شیبا SHIB ۰/۰۰۰۰۰۷۵ ۰/۰۰۰۰۱۸۷۵ ۰/۰۰۰۰۲۰۲۶
لایت کوین LTC ۱۱۳/۶۱ ۱۵۰/۴۴ ۱۸۷/۲۷
اینترنت کامپیوتر ICP ۱۲/۶۸ ۱۶/۱۳ ۱۹/۵۸
بیت کوین کش BCH ۲۵۰ ۳۴۲ ۴۳۵/۵۱
یونی سواپ UNI ۷/۶۳ ۱۰/۳۰ ۱۲/۸۵
کازماس ATOM ۱۲/۳۰ ۱۸/۴۳ ۲۵/۰۶
اونوس سد لئو LEO ۷/۶۱ ۱۱/۳۳ ۱۵/۰۳

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم آینده ارز دیجیتال را با نگاه به تأثیر رویدادهای پیش رو، چشم‌اندازهای احتمالی، و چالش‌هایی که احتمالاً با آن‌ها مواجه خواهد بود، بررسی کنیم. علاوه بر این، قیمت آینده ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۴ را به‌صورت جدول در اختیار شما قرار دادیم تا به قیمت آن‌ها در سال ۲۰۲۴، دیدی کلی داشته باشید. شایان ذکر است پیش‌بینی آینده قیمت ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۴، لزوماً به‌معنای تحقق آن‌ها نیست و به شرایط بازار بستگی دارد. نظر شما درباره ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرها، با ما و دیگر کاربران کلینیک سرمایه به‌اشتراک بگذارید.