ارز دیجیتال پولکادات به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های رمزارزی شناخته می‌شود. پولکادات نسل جدیدی از بلاک‌چین است که امکان اتصال بلاکچین‌های مختلف به یکدیگر و انتقال داده بین آن‌ها را فراهم می‌کند. تمرکز اصلی این پروتکل بر انتقال ارزهای دیجیتال، حفظ ارتباطات، و امنیت بلاکچین‌ها است. در ادامه، به بررسی آینده پولکادات و نظر کارشناسان درباره پیش بینی قیمت پولکادات می‌پردازیم.

جایگاه فعلی پولکادات در بازار کریپتوکارنسی

جایگاه فعلی ارز دیجیتال DOT

ارز دیجیتال پولکادات در حال حاضر رتبه دوازدهم بازار ارز دیجیتال را از نظر ارزش بازار در اختیار دارد. مارکت کپ این رمزارز ۸/۹ میلیارد دلار و حجم معاملات روزانه آن حدود ۲۹۰ میلیون دلار است. این پروژه به‌صورت کلی در دسته بلاکچین‌های لایه یک قرار می‌گیرد. در این دسته، Polkadot رقبایی مانند اتریوم، سولانا، بی‌ان‌بی چین، آوالانچ، و کاردانو را پیش رو دارد.

پولکادات از نظر فنی بلاک‌چین پویایی به‌حساب می‌آید و روزانه حدود ۵۷/۸۵ هزار تراکنش بر بستر این بلاک‌چین انجام می‌شود. تعداد آدرس‌های فعال روزانه شبکه پولکادات ۷/۸۷ هزار آدرس است که حدوداً شامل ۲/۳۴ هزار آدرس جدید روزانه می‌شود.

پیش‌بینی قیمت پولکادات در سال ۲۰۲۴

پیش بینی قیمت پولکادات تا سال 2024

طبق اطلاعات مندرج در سایت تحلیلی چنجلی (Changelly)، کارشناسان برای رمزارز Polkadot در سال ۲۰۲۴ شرایط خوبی را پیش‌بینی کرده‌اند. پس از تجزیه‌وتحلیل قیمت Polkadot در سال‌های گذشته، فرض بر این است که در سال ۲۰۲۴، حداقل قیمت پولکادات حدود ۳/۱۶ دلار خواهد بود. حداکثر قیمت DOT ممکن است حدود ۷/۶۴ دلار باشد. البته متوسط قیمت معاملات ممکن است در حدود ۵/۴۰ دلار در سال ۲۰۲۴ باشد.

پیش‌بینی آینده پولکادات تا سال ۲۰۳۰

پیش بینی قیمت دات تا سال 2030

در ادامه، آینده پولکادات را از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰، در دو حالت خوش‌بینانه و بدبینانه در قالب جدول ارائه می‌کنیم.

سال بدبینانه خوش‌بینانه
۲۰۲۵ ۱۴/۹۱ ۱۸/۳۲
۲۰۲۶ ۲۱/۵۳ ۲۵/۷۹
۲۰۲۷ ۳۱/۵۰ ۳۷/۱۴
۲۰۲۸ ۴۶/۳۷ ۴۷/۹۹
۲۰۲۹ ۶۸/۴۸ ۸۲/۳۶
۲۰۳۰ ۱۰۰/۴۷ ۱۲۰/۲۰

موانع بر سر راه افزایش قیمت پولکادات

برخی از موانع تأثیرگذار در آینده پولکادات جنبه کلی دارند، یعنی ممکن است در تمام بازار ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند. یکی از این عوامل، تصمیم‌گیری‌های قانون‌گذاران درباره ارزهای دیجیتال است. اثر این قانون‌گذاری‌ها در کل بازار ارزهای دیجیتال است و بی‌تردید در آینده پولکادات نیز تأثیرگذار خواهد بود.

انتقاداتی که به شبکه Polkadot وارد است، می‌تواند در آینده آن تأثیرگذار باشد. یکی از این موارد سابقه دو بار هک شدن این بلاکچین است که باعث از دست رفتن میلیون‌ها دلار سرمایه کاربران شده بود. بنابراین، این پروژه برای تضمین آینده باید مشکلات فنی و امنیتی خود را حل کند و به شبکه‌ای قابل اطمینان تبدیل شود. توجه به این نکته نیز مهم است که Polkadot با وجود قابلیت‌هایی مانند امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و اتصال بلاکچین‌ها به یکدیگر، رقبایی جدی مانند اتریوم، کاردانو، و سولانا را پیش رو دارد.

نقشه راه پولکادات

Polkadot براساس قابلیت‌هایی مانند اثبات اقتدار (PoA) و اثبات سهام کاندیدشده (NPoS) فعالیت می‌کند. به‌کمک اثبات اعتبار، شبکه با مجموعه‌ای از اعتبارسنجی‌های غیرمتمرکز اجرا می‌شد. در طول این مرحله، Web3 Foundation برای افزایش تعداد اعتباردهنده‌ها در مجموعه، از Sudo استفاده کرد. البته در آغاز، این شبکه با اثبات اقتدار راه‌اندازی شد که طی آن کاربران توانستند کوین‌ها را از قراردادهای اتریوم خود مطالبه و توکن‌ها را استیکینگ کنند و شانس تأیید اقتدار یا انتخاب به‌عنوان کاندید را بیشتر کنند.

در به‌روزرسانی‌های Polkadot، نقش حاکمیتی کوین DOT تثبیت شد و از آن به بعد، بیشتر تصمیمات شبکه با کمک حق رأی کاربران گرفته شده است. بعد از تثبیت شدن قدرت کوین DOT، پاراچین‌ها در شبکه‌های آزمایشی پاراچین و کوساما آزمایش و بهینه‌سازی شدند. هنگامی که کد به‌طور کامل آزمایش، ممیزی، و محک زده شد و کارکرد پاراچین‌ها در شبکه کوساما تضمین شد، حاکمیت پولکادات پاراچین‌ها را فعال کرد و حراج‌های اجاره اسلات پاراچین را آغاز کرد.

در حال حاضر، چندین ارتقا در دست توسعه است که شامل انتشار پیام‌رسان بین‌زنجیره‌ای XCM، استاندارد ارتباط متقابل Polkadot، ارتقای XCM به XCMP، بهبودهای حاکمیتی، و راه‌اندازی parathreads می‌شود.

نگاهی به وضعیت رقبای اصلی پولکادات

از آنجا که Polkadot بلاکچین لایه یک است و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، رقبایی مانند اتریوم، سولانا، کاردانو، و آوالانچ دارد. در ادامه، سه رقیب جدی، یعنی سولانا، کاردانو، و آوالانچ را از نظر ارزش بازار و حجم معاملات روزانه در قالب جدول با Polkadot مقایسه می‌کنیم.

نام بلاکچین و رمزارز مارکت کپ (آذر ماه ۱۴۰۲) حجم معاملات روزانه
سولانا (SOL) ۳۱/۹۸ میلیارد دلار ۲/۱۴ میلیارد دلار
کاردانو (ADA) ۲۱/۲۰ میلیارد دلار ۷۳۲/۸۵ هزار دلار
آوالانچ (AVAX) ۱۴/۹۵ میلیارد دلار ۱/۴۰ میلیارد دلار
پولکادات (DOT) ۸/۷۹ میلیارد دلار ۲۸۱/۵۶ هزار دلار

مهاجرت به پولکادات ۲.۰

آپدیت پولکادات 1 به پولکادات 2

گوین وود، از بنیان‌گذاران بلاکچین پولکادات، در جریان سخنرانی خود در کنفرانس Polkadot Decoded 2023، از Polkadot 2.0 پرده‌برداری کرد. طبق این طرح، مدل اجاره اصلی فعلی به نفع سیستم فروش زمان اصلی (core time) حذف خواهد شد. این راه‌حل با اجازه دادن به دو نوع فروش عمده و آنی، انعطاف‌پذیری بیشتری را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

فروش زمان اصلی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که فضای بلوک را در صورت نیاز مقیاس‌پذیرتر کنند، درحالی‌که گزینه پرداخت در صورت نیاز (pay as needed)، دسترسی بر اساس تقاضا به منابع را فراهم می‌کند. علاوه‌ بر این، مدل جدید ممکن است نقدینگی کوین‌های DOT را با کوتاه کردن دوره‌های قفل افزایش دهد.

اگرچه جزئیات هنوز نهایی نشده است، معرفی پولکادات ۲.۰ گام بزرگ رو به جلویی است؛ زیرا فضای بلوک اکنون به‌عنوان کالای واقعی فروخته می‌شود و بدون تلاش برای مدیریت یک شبکه بزرگ، در صورت نیاز، استفاده می‌شود.

طبق توضیحات وود، با ارائه این طرح و مهاجرت Polkadot به ورژن ۲.۰، احتمالاً نقدینگی شبکه افزایش پیدا می‌کند و Polkadot به شبکه‌ای پویاتر تبدیل می‌شود. از طرفی، دست توسعه‌دهندگان برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز بازتر خواهد بود که احتمالاً تأثیر مثبتی در آینده پولکادات خواهد داشت.

سخن پایانی

ارز دیجیتال پولکادات از نوآورانه‌ترین رمزارزهای دنیای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود. بلاکچین Polkadot امکان اتصال سایر بلاکچین‌ها به یکدیگر را فراهم کرده است و انتقال اطلاعات و تراکنش‌ها را بین آن‌ها میسر می‌کند. می‌توان آینده Polkadot را پس از مهاجرت به ورژن ۲.۰ درخشان دانست؛ زیرا با کاهش نقدینگی و ابتکار عمل بیشتری از طرف توسعه‌دهندگان روبه‌رو خواهیم بود. در این مقاله، به پیش بینی قیمت DOT و مقایسه این رمزارز محبوب با رقبایش پرداختیم.