کسانی که تجربة فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را دارند، به‌خوبی می‌دانند که تصمیم‌گیری برای انتخاب زمان مناسب خرید و فروش رمزارزها اصلاً کار ساده‌ای نیست. جالب است بدانید اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید، تعداد ارزهای دیجیتال از مرز ۲۳ هزار کوین و توکن عبور کرده است. این تعداد ارز دیجیتال همان‌قدر که فرصت برای معامله برای شما ایجاد می‌کنند، تهدید هم به‌حساب می‌آید. چالش‌های زیاد بر سر راه معامله‌گران باعث شده است بازار سیگنال ارز دیجیتال داغ باشد.

کافی است کلیدواژه سیگنال ارز دیجیتال یا سیگنال کریپتو را در گوگل یا فضای مجازی جست‌وجو کنید. فهرستی طولانی از سایت‌ها و کانال‌های واقعی، ساختگی، و کلاهبرداری در زمینه سیگنال خرید و فروش ارزهای دیجیتال ظاهر می‌شوند. سؤال اساسی این است که چگونه سیگنال‌های دقیق را شناسایی کنیم. در ادامه این مطلب، مفصل درباره ماهیت سیگنال‌های رمزارزها صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از آن‌ها، تا پایان این مطلب را مطالعه کنید.

سیگنال ارز دیجیتال چیست؟

سیگنال ارز دیجیتال اطلاعاتی را درباره خرید و فروش کوین‌ها و توکن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، یک سیگنال هم می‌تواند توصیه‌ای برای خرید ارز دیجیتال در قیمت مشخص باشد و هم امکان دارد زمان مناسب فروش یک رمزارز را به‌ اطلاع شما برساند.

یک سیگنال استاندارد خرید و فروش ارز دیجیتال از مسیر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به‌دست می‌آید، یعنی داده‌های مالی مرتبط با یک ارز دیجیتال باید از منابع معتبر استخراج شوند. سپس تجزیه‌وتحلیل شوند تا ارزش بنیادی یک رمزارز مشخص شود. در کنار آن، باید ابزارهای تحلیل تکنیکال نظیر اندیکاتورها، الگوهای قیمت، و … نیز به‌خدمت گرفته شوند. به‌کمک این ابزارها، نمودار قیمت آنالیز می‌شود و ضمن پیش‌بینی روند آن در آینده، زمان مناسب برای خرید یا فروش تعیین می‌شود.

سیگنال ارز دیجیتال چگونه تولید می‌شود؟

سیگنال ها براساس حرکت قیمت، اخبار، اندیکاتورها و یا حتی ربات های معامله گر تولید شوند.

مسیری را که برای تولید یک سیگنال ارز دیجیتال واقعی و استاندارد طی می‌شود، بررسی کردیم. گاهی اوقات سیگنال‌های خرید و فروش را تحلیلگران تکنیکال تولید می‌کنند. به ‌این معنی که یک یا چند نفر متخصص در زمینه بازار کریپتو، وضعیت تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال را بررسی و در پی آن، سیگنال خرید یا فروش را صادر می‌کنند.

امروزه، ربات‌های هوش مصنوعی بسیار زیادی هم وجود دارند که به‌جای انسان‌ها کار تحلیل تکنیکال و بنیادی رمزارزها را انجام می‌دهند. مزیت ربات‌ها در مقایسه با انسان‌ها این است که به‌دلیل توان پردازشی بالاتر، می‌توانند حجم انبوهی از اطلاعات را در مدت کوتاهی آنالیز کنند. به ‌همین دلیل، سیگنال‌های بیشتر و همچنین سریع‌تری تولید می‌کنند.

در مقابل، می‌توان مزیت مهمی را برای تحلیل‌گران تکنیکال باتجربه برشمرد. درک پیچیدگی‌های اثرگذار بر بازارهای مالی برای ربا‌ت‌ها آسان نیست، درحالی‌که تحلیل‌گر باتجربه می‌تواند به‌خوبی احساسات حاکم بر بازار و سایر عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار در قیمت رمزارزها را بررسی کند. به‌ همین دلیل، در بزنگاه‌ها نسبت به ربات‌های هوش مصنوعی، سیگنال‌های دقیق‌تری را تولید می‌کند.

انواع سیگنال ارز دیجیتال

انواع سیگنال ارز دیجیتال را می توان به دو نوع سیگنال های تحلیل تکنیکال و سیگنال های فاندامنتال دسته بندی کرد.

انواع سیگنال ارز دیجیتال را می‌توان به ‌دو دسته تقسیم کرد. ناگفته نماند که گاهی اوقات برخی از سیگنال‌ها محصول ترکیب دو دسته‌ای هستند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

۱. سیگنال ارز دیجیتال تکنیکال

سیگنال‌های تکنیکال با تمرکز روی ابزارهای تحلیل تکنیکال تولید می‌شوند. انواع و اقسام اندیکاتور‌ها مانند میانگین متحرک، RSI، استوکاستیک، و … در کنار الگوهای قیمت ادامه‌دهنده و برگشتی، سطوح فیبوناچی، خطوط حمایت و مقاومت و … برای تولید سیگنال‌های تکنیکال استفاده می‌شوند.

طبیعی است که ترکیب تمام این ابزارها نه منطقی و نه امکان‌پذیر است. در چنین شرایطی، ابتدا باید استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال مشخص شود. با تعیین استراتژی معاملاتی، عملاً ابزارهایی که با آن سازگاری ندارند، حذف می‌شوند. در ادامه، باید از بین ابزارهای باقی‌مانده به‌سراغ چند مورد سازگار با یکدیگر رفت. به‌ این ترتیب، می‌توان یک ستاپ معاملاتی کارآمد را تشکیل داد. این ستاپ معاملاتی تعیین می‌کند که چه زمانی سیگنال‌های خرید و فروش صادر می‌شوند.

۲. سیگنال ارز دیجیتال فاندامنتال

برخلاف بازار سهام، در کریپتوکارنسی از صورت‌های مالی خبری نیست. بنابراین، توجه کنید که وقتی از تحلیل فاندامنتال در بازار کریپتو صحبت می‌شود، مقوله جداگانه‌ای پیش روی شما قرار دارد. هدف اصلی در تحلیل بنیادی، کشف ارزش ذاتی یک دارایی در زمان فعلی و پیش‌بینی آن در آینده است.

داده‌های درون‌زنجیره‌ای در بازار کریپتو، در شناخت ارزش بنیادی ارزهای دیجیتال نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. به‌کمک این داده‌ها، می‌توانید حجم معاملات، رفتار معامله‌گران، و اطلاعات ارزشمند دیگری را درباره ارزهای دیجیتال به‌دست بیاورید. در همین زمینه، پیشنهاد می‌کنیم مقاله داده‌های درون زنجیره را در سایت کلینیک سرمایه مطالعه کنید.

علاوه بر آن، بررسی اخبار ارزهای دیجیتال در تحلیل بنیادی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. بخشی از اخبار مربوط به عوامل بیرونی هستند که در بازار تأثیر می‌گذارند، اما بخش دیگری از خبرها مربوط به برنامه‌های توسعه یک پروژه بلاک‌چین هستند که جایگاه آن را در بازار ارتقا می‌دهند. بررسی نقشة راه پروژه‌ها در این زمینه بسیار کمک‌کننده است.

بین سیگنال ارز دیجیتال فاندامنتال و تکنیکال تفاوت مهمی وجود دارد. سیگنال‌های تکنیکال معمولاً برای تایم فریم کوتاه‌مدت تا میان‌مدت صادر می‌شوند. درحالی‌که سیگنال‌های بنیادی اهداف بلندمدت را در نظر می‌گیرند.

مزایا و معایب سیگنال ارز دیجیتال

استفاده از سیگنال ارز دیجیتال کار را برای معامله‌گران تازه‌کار ساده می‌کند؛ چراکه افراد دیگر به رصد تعداد زیادی ارز دیجیتال به‌منظور انتخاب گزینه‌های مناسب برای ترید و سرمایه‌گذاری نیازی نخواهند داشت. ضمن اینکه معامله‌گران برای شناسایی نقاط ورود و خروج به پوزیشن‌های معاملاتی، از قید و بند ابزارهای متعدد تحلیل تکنیکال نیز آزاد می‌شوند.

البته استفاده از سیگنال‌ها معمولاً باعث می‌شود تا افراد هیچ‌گاه به‌سراغ تقویت مهارت تحلیل تکنیکال و بنیادی خود نروند. بسیاری از معامله‌گران باتجربه در بازارهای مالی بر این باورند که اساساً بدون کسب مهارت و تجربه در تحلیل تکنیکال و فاندامنتال امکان کسب موفقیت‌ در بلندمدت وجود ندارد. از نظر این افراد، معامله کردن با استفاده از سیگنال نمی‌تواند راه پایداری برای سودآوری باشد.

از سوی دیگر، بازار سیگنال فروشی‌های بی‌حساب‌وکتاب نیز در بازار رمزارزها داغ است. بسیاری از کسانی که در ازای دریافت حق اشتراک، سیگنال خرید و فروش رمزارزها را در اختیار شما قرار می‌دهند، قابل اعتماد نیستند. حتی پشت صحنه برخی از این نرم‌افزارها، کلاهبردارانی هستند که پروژه‌های پامپ و دامپ را مدیریت می‌کنند. این افراد تلاش می‌کنند تا با ارائه سیگنال‌های ساختگی، قیمت شت کوین‌های بی‌ارزش را درکوتاه‌مدت افزایش دهند و به این ترتیب، سودهای کلانی به جیب بزنند. در ادامه، بیشتر در این زمینه بحث می‌کنیم.

ویژگی‌های سیگنال ارز دیجیتال استاندارد چیست؟

سیگنال ارز دیجیتال معتبر به سیگنالی گفته می شود که شامل نقطه ورود و خروج، حدضرر، لوریج به همراه ارز معتبر باشد.

فرض کنید یک سیگنال ارز دیجیتال در اختیار شما قرار می‌گیرد. آیا باید چشم‌بسته به آن اعتماد کرد یا راهی برای ارزیابی دقت سیگنال وجود دارد؟ در اینجا چند نکته مهم را ذکر می‌کنیم که برای ارزیابی دقت و صحت سیگنال ارز دیجیتال باید مدنظر قرار دهید:

۱. تعیین نقاط ورود و خروج

اولین ویژگی سیگنال ارز دیجیتال استاندارد، تعیین قیمت ورود و خروج است. باید بدانید که سفارش را روی چه قیمتی ثبت کنید. در کنار آن، باید تارگت ارز دیجیتال نیز مشخص شود تا بدانید در چه محدوده قیمتی باید پوزیشن معاملاتی را ببندید.

۲. تعیین حد ضرر

اگر نقطه خروج از پوزیشن معاملاتی را معادل حد سود بگیریم، یک سیگنال ایدئال باید حد ضرر هم داشته باشد. به‌ عبارت دیگر، باید بدانید اگر قیمت درجهت پیش‌بینی‌شده حرکت نکرد، در چه محدودیتی از معامله خارج شوید. با در اختیار داشتن حد سود و ضرر، می‌توانید نسبت ریسک به ریوارد یک معامله را نیز تشخیص دهید و سپس بر اساس ریسک‌پذیری خود برای ورود به معامله تصمیم بگیرید.

۳. لوریج

استفاده از لوریج در معاملات ارزهای دیجیتال در تعیین میزان سود و زیان شما تأثیرگذار است. ضمن اینکه هر چه لوریج بیشتری را انتخاب کنید، ریسک معامله هم افزایش می‌یابد. سیگنال ارز دیجیتال باید لوریج مناسب را با توجه به تحلیل صورت‌گرفته به‌اطلاع شما برساند.

۴. ارز دیجیتال معتبر

به سیگنال‌های ارز دیجیتالی اعتماد کنید که مربوط به کوین‌ها و توکن‌های معتبر هستند. ارزهای دیجیتالی که در بلندمدت میانگین حجم معاملات آن‌ها زیاد است، نقدشوندگی خوبی دارند. درنتیجه، نیازی نیست چندان دغدغه خروج از پوزیشن معاملاتی را داشته باشید. مدنظر قرار دادن مارکت کپ ارزهای دیجیتال نیز به شما کمک می‌کند تا دارایی‌های معتبر را راحت‌تر شناسایی کنید.

۵. پامپ و دامپ ارز دیجیتال

برخی از سیگنال‌های ارز دیجیتال چیزی جز پامپ و دامپ نیستند. این سیگنال‌ها معمولاً روی ارزهای دیجیتال با مارکت کپ و حجم معاملات کم صادر می‌شوند. ضمن اینکه صادرکننده این سیگنال‌ها تأکید می‌کنند که معاملات خود را در یک صرافی به‌خصوص انجام دهید.

سیگنال‌های پامپ و دامپ معمولاً در زمان مشخصی از شبانه‌روز صادر می‌شوند. ضمن اینکه نه قیمت ورود برای آ‌ن‌ها تعیین می‌شود و نه قیمت خروج. هدف از این سیگنال‌ها آن است که با ایجاد معاملات مصنوعی روی یک ارز دیجیتال، قیمت آن را بالا ببرند و به‌یکباره، سود کلانی را برای عده معدودی فراهم کند. افزایش و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال درپی این سیگنال‌ها در حد چند دقیقه به‌طول می‌انجامد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، دعوت می‌کنیم مقاله پامپ و دامپ ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

کلام پایانی

در این مقاله هرچه لازم است درباره سیگنال ارز دیجیتال بدانید، بررسی کردیم. قبل از اعتماد به سایت‌ها و ربات‌های سیگنال ارز دیجیتال، حتماً سوابق عملکرد و تعداد کاربران آن‌ها را بررسی کنید. به‌هیچ‌وجه به سایت‌هایی که وعده سود تضمینی به شما می‌دهند، اعتماد نکنید. حتی اگر تمام اصول و قواعد در تولید یک سیگنال ارز دیجیتال رعایت شوند، نمی‌توان از نتیجه‌بخش بودن آن مطمئن بود. در آخر، لازم است تأکید کنیم که حتی اگر از سیگنال‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنید، مسئول اول و آخر معاملات‌ شخص شما خواهید بود و نمی‌توانید دیگران را مقصر بدانید. اگر تاکنون از سیگنال‌ها برای معامله رمزارزها استفاده کرده‌اید، نظرها و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.