دکتر گوین وود (Gavin Wood) متخصص کامپیوتر انگلیسی‌زبان است. او تاکنون دستاوردهای زیادی در عرصه کریپتو داشته است. همکاری با ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و راه‌اندازی شبکه اتریوم، تأسیس پولکادات، راه‌اندازی بنیاد وب ۳، و… جزو اصلی‌ترین فعالیت‌های او در این حوزه بوده است. اکنون نیز به‌عنوان مدیرعامل شبکه پولکادات شناخته می‌شود. اگر درباره مفهوم این شبکه آگاهی ندارید، می‌توانید مقاله پولکادات چیست را مطالعه کنید. در این مقاله قرار است زندگی‌نامه گوین وود را مرور کنیم.

زندگی‌نامه گوین وود

زندگی‌ نامه گوین وود

گوین وود (Gavin Wood) متولد سال ۱۹۸۰ در لنکستر انگلستان است. او در صنعت کریپتو فعالیت‌های ارزشمند زیادی داشته و در پروژه‌های بزرگی مثل اتریوم همکاری کرده است. علاقه او به تکنولوژی و اقتصاد از همان دوران کودکی آغاز شده بود. گوین وود در سال‌های ابتدایی زندگی خود و با پیگیری علاقه شدیدش به تکنولوژی، توانست نوعی بردگیم استراتژیک به‌نام Milton Keynes طراحی کند.

آقای خالق پولکادات، اولین بار در سال ۲۰۱۱ با بیت کوین آشنا شد. البته در آن زمان مفهوم ارزهای دیجیتال و بیت کوین اصلاً برای او جذاب نبود. وود ابتدا فکر می‌کرد پروژه رمزارز بیت کوین با تمرکز روی مسائل مالی و اقتصادی در حال فعالیت است و توجه چندانی به تکنولوژی و فناوری ندارد، اما دو سال بعد نظرش را تغییر داد. او با مطالعه‌های بیشتر درباره این دارایی دیجیتال، از قابلیت‌ها و امکانات آن آگاه شد. نقطه عطف زندگی شغلی او در دنیای ارزهای دیجیتال نیز به‌ سال ۲۰۱۳ و آشنایی او با ویتالیک بوترین برمی‌گردد.

تحصیلات گوین وود

گوین وود تحصیلات عالی خود را در مدرسه گرامر سلطنتی (Lancaster) آغاز کرد. کمی بعد، در دانشگاه یورک (York) انگلیس تحصیلات خود را ادامه داد و درنهایت، در سال ۲۰۰۲ توانست مدرک کارشناسی ارشد خود را در سیستم‌های کامپیوتری و مهندسی نرم‌افزار دریافت کند. دوره تحصیل او در یورک در سال ۲۰۰۵ به‌پایان رسید. وود در آن زمان توانسته بود مدرک دکتری خود را در رشته علوم کامپیوتر دریافت کند.

مسیر شغلی گوین وود

رزومه و مسیر شغلی گوین وود

گوین وود ابتدا به‌عنوان متخصص علوم کامپیوتر و دانشمند تحقیقاتی در مایکروسافت مشغول به کار بود، اما کمی بعد، در سال‌ ۲۰۱۳، با ویتالیک بوترین آشنا شد و مسیر شغلی‌اش به‌سمت راه‌اندازی پروژه عظیمی مثل اتریوم تغییر کرد. او اکنون به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اتریوم شناخته می‌شود.

یکی دیگر از موفقیت‌های شغلی وود، اختراع زبان برنامه نویسی سالیدیتی بود. بعدتر، یلو پیپر را در تعریف ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) و با محتوای سیستم اجرای قرارداد هوشمند در آن شبکه منتشر کرد.

علاوه بر این‌ها، Gavin Wood به‌عنوان مدیر ارشد فناوری بنیاد اتریوم نیز فعالیت می‌کرد. او در این بنیاد با جوتا استینر (Jutta Steiner) آشنا شد و پس از مدتی با همکاری او تکنولوژی Parity را به‌عنوان فناوری برای توسعه اتریوم راه‌اندازی کرد، اما مهم‌ترین فعالیت شغلی گوین وود، ایجاد بنیاد Web3 بود. بنیاد وب۳ سازمانی غیرانتفاعی است که تمرکز اصلی آن روی فناوری غیرمتمرکز اینترنت است. وود در سال ۲۰۱۴ این مفهوم را ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۶ با شروع پروژه پولکادات از تیم اتریوم جدا شد.

داستان گوین وود و ارزهای دیجیتال

ورود Gavin Wood به دنیای ارز دیجیتال

Gavin Wood در پروژه‌های مختلف عرصه کریپتوکارنسی حضوری پررنگ و تأثیرگذار داشته است. داستان او و ارزهای دیجیتال در چند پروژه زیر خلاصه می‌شود:

اتریوم (Ethereum)

پروژه اتریوم با همکاری ویتالیک بوترین، گوین وود، و چند نفر دیگر شکل گرفت. اتریوم در ابتدا پلتفرم غیرمتمرکزی شبیه به بیت کوین بود که به تمرکززدایی اینترنت توجه ویژه‌ای داشت. گوین وود در این پروژه به‌عنوان مسئول کدنویسی فعالیت می‌کرد. پس از انتشار نسخه عملیاتی اتریوم در سال ۲۰۱۴، وود به‌عنوان مدیر ارشد فنی پروژه فعالیت خود را ادامه داد.

پولکادات (Polkadot)

پولکادات پلتفرمی مقیاس‌پذیر است که گوین وود در سال ۲۰۱۷ با همکاری Web3 و Parity آن را تأسیس کرد. توسعه‌دهندگان در این شبکه امکان ایجاد بلاک‌چین خود را دارند و انتقال دارایی و داده بین بلاکچین‌های مختلف نیز امکان‌پذیر خواهد شد. آقای وود زمانی که در حال توسعه اتریوم با فناوری شاردینگ بود، به فکر ایجاد پروژه‌ای افتاد که موانع مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌ها را برطرف کند. نتیجه تفکرات چهارماهه او راه‌اندازی پروتکل پولکادات بود.

کوزاما یا کوساما (Kusama)

کوزاما یا کوساما (KSM) نوعی ارز دیجیتال است که به‌عنوان نسخه اولیه و حسابرسی‌نشده رمزارز پولکادات شناخته می‌شود. کوزاما به‌دست گوین وود و به‌عنوان بستر آزمایشی مطمئنی برای تست ویژگی‌های جدید در شبکه پولکادات راه‌اندازی شد.

پاریتی (Parity)

پروژه پاریتی به‌عنوان شرکتی برای ایجاد زیرساخت‌های منبع‌باز در شبکه اتریوم، توسط وود و با همکاری جوتا اشتاینر، آرون بوکانان، و کن کاپلر تأسیس شد. پروژه پاریتی (Parity Technologies) پلتفرمی رایگان است که برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین و… ابزارهایی را ارائه می‌دهد. این پروژه می‌تواند محیطی آزمایشی برای برنامه‌های غیرمتمرکز جدید (dapps) باشد.

بنیاد وب ۳

تأسیس بنیاد وب ۳ به‌دست گوین وود انجام شد. او این بنیاد را به‌عنوان سازمانی غیرانتفاعی برای تأمین بودجه پروژه‌های کوزاما و پولکادات تأسیس کرد. بنیاد Web3 درجهت تمرکززدایی اینترنت و ایجاد چهارچوب‌هایی برای کمک به پروژه‌های بلاک‌چین متمرکز فعالیت می‌کند.

گوین وود در کدام ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است؟

گوین وود از افراد تأثیرگذار در دنیای کریپتو است، اما سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام نداده است. بخش زیادی از سرمایه او در ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، پولکادات (DOT)، و متیک (MATIC) خلاصه می‌شود.

ارزش دارایی‌های گوین وود چقدر است؟

گوین وود عضو تیم بنیان‌گذاران دو ارز دیجیتال مهم و معروف در دنیای کریپتو است و به‌عنوان یکی از ثروتمندان و تأثیرگذاران بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. ثروت او در سال ۲۰۲۳، حدود پانصد میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

صفحات گوین وود در شبکه‌های اجتماعی

گوین وود ۴۲ ساله در شبکه‌های اجتماعی امروز حضور فعال و پررنگی ندارد. به همین دلیل اطلاعات زیادی از زندگی شخصی او منتشر نمی‌شود، اما می‌توان نظریات، نقد‌ها، و نقل‌قول‌های مهمش را در صفحه‌های توییتر و لینکدین او مشاهده کرد.

  • https://twitter.com/gavofyork
  • https://www.linkedin.com/in/gavin-wood-88843316/
  • https://gavwood.com/

کلام پایانی

دکتر گوین وود، برنامه‌نویس انگلیسی، خالق پولکادات، و عضو تیم بنیان‌گذار شبکه اتریوم است. او تمام زندگی خود را صرف یادگیری تکنولوژی کرده و تاکنون، موفقیت‌های زیادی در این زمینه به‌دست آورده است. وود علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان‌های دیگری مثل فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، و رومانیایی نیز تسلط کافی دارد. او به آینده فناوری بلاک‌چین بسیار امیدوار است و برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز با هدف حل مشکل مقیاس‌پذیری، فعالیت‌های زیادی انجام داده است.