چارلی لی مهندس کامپیوتری است که در سال‌های آغاز به‌ کار بیت کوین به آن علاقه‌مند شد و مسیر شغلی خود را تغییر داد. او به‌دلیل علاقه زیادی که به فناوری بلاک‌چین پیدا کرده بود، تصمیم گرفت ارز دیجیتال جدیدی با ویژگی‌های نسبتاً مشابه با بیت کوین راه‌اندازی کند. اولین تلاش او با شکست مواجه شد، ولی تلاش بعدی او به خلق لایت کوین و تبدیل چارلی لی به خالق لایت کوین منجر شد. در این مطلب، قصد داریم به زندگی چارلی لی تا امروز نگاهی بیندازیم.

تحصیلات چارلی لی

چارلی لی (Charlie Lee) در سال ۱۹۷۷ در ساحل عاج به‌دنیا آمد. پدر و مادر او چینی هستند و او تقریباً سیزده سال ابتدایی زندگی را در همان محل تولد خود گذراند. سپس به همراه خانواده‌اش از ساحل عاج به ایالات متحده مهاجرت کردند تا لی بتواند تحصیلات خود را در کشوری دیگر ادامه دهد.

او تحصیلاتش را در مدرسه Lawrenceville در نیوجرسی دنبال کرد. درنهایت، در سال ۱۹۹۵ از این مدرسه فارغ‌التحصیل شد. لی در طول سال‌های تحصیل خود، فعالیت‌های دانشگاهی بسیار مهمی انجام داد که او را به مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) رساند. چارلی در سال ۱۹۹۹ مدرک لیسانس علوم ریاضیات و در سال ۲۰۰۰ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی در علوم کامپیوتر را از همین مؤسسه گرفت.

از خانواده چارلی لی به‌ویژه مادرش، اطلاعات دقیقی وجود ندارد، ولی به‌طور کلی، او در خانواده تحصیل‌کرده‌ای پرورش یافته است. پدرش فارغ‌التحصیل MIT و برادرش، بابی لی، پیشگام BTC China است. برادر چارلی لی کارمند یکی از صرافی‌های معاملات بیت کوین در چین است.

مسیر شغلی چارلی لی

"مسیر

چارلی لی پس از فارغ‌التحصیلی از MIT، روی برخی از حوزه‌های پیشرفته فناوری تمرکز کرد تا مهارت‌های جدیدی به‌دست آورد. او در سال‌های اخیر مسیر شغلی زیر را طی کرد:

چارلی لی در سال ۲۰۰۰، بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی، کار خود را در کانا کامیونیکیشنز (KANA Communications) آغاز کرد و در سال ۲۰۰۳، به Guidewire Software منتقل شد.

در سال ۲۰۰۷، در جایگاه مهندس نرم‌افزار در گوگل مشغول‌ به‌ کار شد. وظیفه لی در گوگل، توسعه مرورگر کروم، بازی‌های گوگل، نسخه یوتیوب موبایل، و دیگر پلتفرم‌های مربوط به گوگل بود. چارلی لی توانست به‌مدت شش سال، یعنی تا سال ۲۰۱۳، در گوگل بماند و به کار خود ادامه دهد.

دقیقاً همان زمانی که لی در گوگل مشغول به کار بود، بیت کوین به‌عنوان اولین دارایی دیجیتال توسط ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد. در این زمان، لی به بلاک‌چین و فناوری ارزهای دیجیتال علاقه زیادی پیدا کرد. ازاین‌رو، مقداری بیت کوین برای خود خرید. در طول این مسیر، لی با فردی به‌نام مایک هرن (Mike Hearn)، توسعه‌دهنده بیت کوین ملاقات کرد و تصمیم گرفت به استخراج بیت‌کوین بپردازد.

چارلی لی در سال ۲۰۱۱ موفق شد ارز دیجیتالی به‌نام فیربریکس (Fairbrix) را به‌وجود آورد. این ارز دیجیتال تقریباً مشابه پروژه‌ای به‌نام تنبریکس (Tenebrix) است که در همان سال‌های اول با شکست مواجه شد. البته ارز دیجیتال Fairbrix هم با توجه به مشکلات فنی‌ای که داشت، با شکست مواجه شد، ولی چند هفته پس از این سقوط، لی در اکتبر سال ۲۰۱۱، لایت کوین (LTC) را راه‌اندازی کرد و به‌نام بنیان‌گذار لایت کوین شناخته شد.

لایت کوین نوعی ارز دیجیتال شبیه به بیت کوین است که با کمک آن، می‌توان تراکنش‌های سریع‌تر را انجام داد. چارلی لی به‌دلیل راه‌اندازی لایت کوین، در سال ۲۰۱۳ گوگل را ترک کرد و به CoinBase پیوست. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، لی به‌عنوان مدیر مهندسی در کوین بیس مشغول به کار بود تا درنهایت، مدیرعامل بنیاد لایت کوین شد.

چارلی لی و لایت کوین

Charlie Lee در سال 2011 ارز دیجیتال لایت کوین را راه اندازی کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم، چارلی لی پس از شکست در پروژه Fairbrix، موفق شد ارز دیجیتال لایت کوین را راه‌اندازی کند. او در زمان راه‌اندازی این ارز دیجیتال، تمام اشتباهات و مشکلات پروژه قبلی را در نظر گرفت و سعی کرد تا آن مشکلات را رفع کند. درنهایت هم با موفقیت بسیار زیادی رو‌به‌رو شد.

لی در سال ۲۰۱۱، لایت کوین را به‌طور مشابه با بیت کوین راه‌اندازی کرد. در واقع، لایت کوین نیز مانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (POW) استفاده می‌کند. در کل، ماهیت بیت کوین و لایت کوین بسیار مشابه با یکدیگر است و تنها تغییرات کوچکی دارد که باعث می‌شود برای تراکنش‌های کوچک‌تر مناسب باشد.

چارلی لی در برخی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده که برای برنامه‌نویسی لایت کوین زمان زیادی صرف نکرده است. همچنین معتقد است که لایت کوین رقیب بیت کوین نیست و نمی‌خواهد جای او را بگیرد، بلکه لایت کوین حکم نقره دیجیتال را دارد و در کنار بیت کوین، می‌توانند تکمیل‌کننده یکدیگر باشند. در ادامه نیز لی گفته است که برای راه‌اندازی لایت کوین از تابع هش Scrypt استفاده کرده است تا استخراج آن نسبت به بیت کوین ساده‌تر باشد.

چارلی لی و دوج کوین

چارلی لی در یکی از مصاحبه‌های خود (بلومبرگ Bloomberg) اعتراف کرد که دوج کوین از نظر او رمز ارزی بسیار عالی و سرگرم کننده‌ است. همچنین اعلام کرد که دوج کوین به‌عنوان بزر‌گ‌ترین میم کوین بازار، ظرفیت آن را دارد که افراد زیادی را وارد فضای کریپتو کند.

به‌تازگی نیز چارلی لی پیشنهاد داده است که لایت کوین و دوج کوین ادغام (Merge) شوند. او معتقد است که لایت کوین و دوج کوین هر دو در برابر حملات آسیب‌پذیرند و این آسیب‌پذیری می‌تواند جذابیت استخراج و درنتیجه کاربران را کاهش دهد. از طرفی، ادغام لایت کوین و دوج کوین می‌تواند حملات ۵۱ درصد را غیرممکن کند.

در مقابل، جکسون پالمر، خالق Dogecoin، دید مثبتی به این پیشنهاد ندارد. او معتقد است که ادغام این دو ارز راه‌حلی برای امنیت دوج کوین نیست.

نقل‌قول‌های مهم چارلی لی درباره ارزهای دیجیتال

یکی از جنجالی‌ترین اظهارنظرهای لی در سال‌های اخیر مربوط به توکن‌های NFT است. بسیاری معتقدند که این توکن‌ها گام بلندی در مسیر رفع چالش‌های مالکیت خصوصی در وب ۳ هستند، اما او نظر کاملاً متفاوتی دارد. چارلی لی معتقد است:

نقل قولی از چارلی لی

«هرچند در حال حاضر توکن‌های غیرمثلی (NFT) از موضوعات اصلی در بازار ارزهای دیجیتال هستند و ازاین‌رو، کلکسیونرها و هنرمندان زیادی در این فضا، در حال فعالیت هستند، هیاهوی NFTها ناپایدار است و نمی‌تواند در طولانی‌مدت ادامه پیدا کند.»

ارزش دارایی‌های چارلی لی چقدر است؟

ثروت چارلی لی مدیر ارز دیجیتال لایت کوین

با وجود تصور عموم، چارلی لی قبل از پروژه لایت کوین سرمایه چشمگیری نداشت. با وجود کارنامه درخشان کاری، چارلی لی با پروژه لایت کوین به موفقیت مالی رسید و به یکی از برجسته‌ترین و ثروتمندترین کارآفرینان حوزه کریپتو کارنسی تبدیل شد.

شاید برایتان جالب باشد که کنجکاوی‌های چارلی لی درباره بازار کریپتو در سال ۲۰۱۱ و پس از تحقیق و پژوهش در زمینه بیت‌کوین آغاز شد. پس از آن، با ایده کاهش وابستگی مالی به بانک‌های مرکزی، توانست جایگزین مناسبی برای خروج از سیستم فیات پیدا کند. در حال حاضر، دارایی خالص او حدود ۱/۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است که شامل ارزش لایت کوین‌های فروخته‌شده در دسامبر ۲۰۱۷ و درآمد حضورش در شرکت‌های بزرگ فناوری می‌شود.

صفحات چارلی لی در شبکه‌های اجتماعی

چارلی لی تقریباً در بیشتر شبکه‌های اجتماعی فعالیت خاصی ندارد و تنها یک صفحه با نام خود در شبکه اجتماعی توییتر دارد که در آن به انتشار اخبار و حاشیه‌ها می‌پردازد. صفحه توییتر چارلی لی برای دنبال‌کنندگان لایت کوین و اخبار مربوط به آن، منبع معتبری است.

  • https://twitter.com/SatoshiLite

کلام پایانی

چارلی لی از افراد مشهور و باسابقه در دنیای ارز دیجیتال و بلاک‌چین است. او در سال‌های فعالیت خود، تلاش‌های زیادی برای به‌ وجود‌ آوردن ارز دیجیتال لایت کوین کرد. ارز دیجیتال  به بیت کوین وابستگی زیادی دارد و معمولاً فراز و فرودهای آن هم‌پای BTC رخ می‌دهد. او در حال حاضر به‌عنوان یکی از چهره‌های ثروتمند بازار رمزارزها نیز شناخته می‌شود.