آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، بنیان‌گذار سولانا (Solana)، برنامه‌نویس و مهندس کامپیوتری است که به صنعت کریپتو خدمات بسیاری ارائه کرده است. او مغز متفکر سولانا، یکی از سریع‌ترین بلاک‌چین‌های بازار رمزارزهاست که آینده روشنی را برای صنعت کریپتو ترسیم کرده است. قصد داریم موضوع این مطلب از کلینیک سرمایه را به معرفی آناتولی یاکوونکو اختصاص دهیم.

در ادامه، مطالبی را از زندگی‌نامه آناتولی یاکوونکو خواهید خواند؛ تحصیلاتی که داشته و مسیر شغلی‌ای که پیموده و همین‌طور جریانی که باعث شده است آناتولی یاکوونکو به‌سمت راه‌اندای بلاک‌چین خارق‌العاده سولانا کشیده شود. برای آشنایی بیشتر با این چهره برجسته کریپتویی و نگاهی به سرمایه‌گذاری‌ها، نقل‌قول‌ها، و ارزش خالص دارایی‌های او، با ما همراه باشید.

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) کیست؟

آناتولی یاکوونکو کیست؟

اگرچه به‌گمان بسیاری، آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، تنها چهره مشهوری در دنیای کریپتو است که هر هفته عکس پروفایل متفاوتی برای ان‌اف‌تی سولانا (Solana NFT) در اپلیکیشن ایکس (X)، توییتر سابق، به‌نمایش می‌گذارد، واقعیت این است که او فراتر از یک سلبریتی و یک نام در وایت‌پیپر پروژه بلاک‌چین بزرگ سولانا است.

آناتولی یاکوونکو مهندس کامپیوتر اوکراینی بسیار موفقی است که توانسته است به یکی از برجسته‌ترین کارآفرین‌های آمریکا تبدیل شود. او مغز متفکر بلاک‌چین سولانا و همین‌طور مکانیزم گواه اجماع اثبات تاریخ (Proof of History) است؛ مکانیزمی منحصربه‌فرد که در ارتقای مقیاس‌پذیری سولانا تأثیر بسیاری داشته است.

زندگی‌نامه آناتولی یاکوونکو

آناتولی یاکوونکو در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی در اوکراین چشم به جهان گشود. دورانی که اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. او کودکی خود را در اتحاد جماهیر شوروی گذراند. آناتولی یاکوونکو از همان دوران کودکی خود، علاقه بسیار عجیب‌وغریبی به کامپیوتر و برنامه‌نویسی داشت و به همین دلیل نیز این رشته را از همان نوجوانی برگزید و در سال‌های بعد نیز به‌صورت حرفه‌ای‌تر ادامه داد.

تحصیلات آناتولی یاکوونکو

در اوایل دهه ۹۰ میلادی، برای ادامه تحصیلات و زندگی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. در سال ۱۹۹۹، در دانشگاه ایلینوی (University of Illinois) آمریکا در رشته علوم کامپیوتر شروع به تحصیلات آکادمیک کرد. آناتولی یاکوونکو در حالی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد که در طول تحصیل، بسیاری از دوره‌های تخصصی برنامه‌نویسی کامپیوتر را به پایان رسانده بود.

مسیر شغلی آناتولی یاکوونکو

براساس اطلاعات لینکدین (LinkedIn)، اولین تجربه کاری حرفه‌ای آناتولی یاکوونکو، راه‌اندازی یک سرویس صدا روی پروتکل اینترنت (Voice over Internet Protocol) یا به‌اختصار VoIP بود. محصول شرکتی یا استارتاپی کوچک به‌نام اله‌شره (Alescere) که یاکوونکو با همراهی چند تن از دوستانش در همان دوران تحصیل در دانشگاه، آن را راه‌اندازی کرده بود.

اگرچه این نوآوری‌ها به بلاک‌چین ارتباطی نداشت، از عطش او برای فناوری خبر می‌داد. ناگفته نماند که کار روی سرویس صدا روی پروتکل اینترنت یا همان VoIP، در آن زمان به بیت‌کوین و اتریوم و بلاک‌چین ربطی نداشت، اما بعدها در راه‌اندازی سولانا به‌کار یاکوونکو آمد.

این سرویس صدا روی پروتکل اینترنت همان فناوری است که امروزه برای تماس‌های اینترنتی از آن استفاده می‌کنیم. کار کردن روی این فناوری به‌عنوان ارتباطات همتا به همتا (Peer To Peer)، بعدها در راه‌اندازی شبکه سولانا به‌ کمک آناتولی آمد.

یاکوونکو پس از پایان تحصیلات، در سال ۲۰۰۳ به سن‌دیگو نقل مکان کرد؛ با این هدف که در کوالکام (Qualcomm)، شرکت فناوری و مخابراتی آمریکایی، رهبری توسعه سیستم‌های عامل را بر عهده بگیرد. او در این مجموعه مشغول به کار شد. آناتولی توانست در زمانی اندک مسئولیت رهبری توسعه سیستم‌های توزیع‌شده و فشرده‌سازی را به‌ترتیب در مزوسفر (Mesosphere) و دراپ باکس (Dropbox) عهده‌دار شود. او دوازده سال در این شرکت ماند.

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) از جولای ۲۰۱۶ تا آوریل ۲۰۱۷، در شرکت دی تو آی‌کیو (D2iQ) مشغول به کار شد و وظیفه ساخت یک سیستم‌عامل برای این شرکت را بر عهده گرفت.

یاکوونکو پیش از راه‌اندازی شبکه سولانا، برای مدتی نیز در شرکت دراپ‌باکس (Dropbox) کار کرد که عمده‌ترین وظیفه‌اش در این شرکت هم تمرکز روی سیستم‌های توزیع‌شده بود. باز هم این تجارب کاری، اگرچه به‌خودی‌خود هیچ ارتباطی به ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین نداشتند، براساس آن‌چه در بخش تاریخ وب‌سایت سولانا نیز آمده است، در خلق مکانیزم اجماع نوآورانه شبکه سولانا به آناتولی یاکوونکو کمک کرده‌اند.

آناتولی یاکوونکو، ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین

عطش آناتولی یاکوونکو برای فناوری سبب شد تا جزو اولین افرادی باشد که از ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) استقبال می‌کند. در سال ۲۰۱۳ بود که یاکوونکو بررسی قابلیت‌های فناوری بلاک‌چین و کاربردهای آن را  شروع کرد.

چرخش آناتولی یاکوونکو به سمت ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک‌چین، امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi)، و همین‌طور برنامه‌های غیر متمرکز (DAPP)، دلیل بسیار ساده‌ای داشت: «اینکه امور مالی سنتی به کاغذبازی زیادی نیاز دارد.»

برای کسی که عاشق برنامه‌نویسی و کامپیوتر است، رویارویی با سیستمی که کل فرایندها در آن با استفاده از نرم‌افزارها و پروتکل‌ها انجام می‌شوند، شبیه رؤیا بود که به واقعیت پیوسته است. آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) جزو اولین کسانی بود که قابلیت فناوری بلاک‌چین را برای ایجاد تحولی شگرف در نحوه ذخیره و انتقال داده‌ها درک کرد.

اولین فعالیت او در عرصه ارزهای دیجیتال، احتمالاً استخراج بیت کوین است؛ کاری که مدت کوتاهی پس از عرضه این ارز شروع کرد، اما دیری نپایید که به سمت اتریوم و ماشین مجازی آن (EVM) کشیده شد؛ چراکه آن را نوآورانه‌تر از بیت کوین می‌دانست.

در سال ۲۰۱۷، آناتولی یاکوونکو و چند تن از دوستانش تصمیم گرفتند استارتاپ استخراج ارزهای دیجیتال را با استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی (GPUs) و یادگیری عمیق (Deep Learning) راه‌اندازی کنند. ایده بسیار جذابی بود، هرچند چندان توجیه اقتصادی نداشت؛ چون ارزهای دیجیتال در آن زمان ارزش چندانی نداشتند.

به‌مرور زمان، علاقه‌مندی اصلی آناتولی یاکوونکو از یادگیری عمیق (Deep Learning) به سمت ارزهای دیجیتال کشیده شد. یکی از سؤالاتی که او مدام در ذهنش با آن کلنجار می رفت، این بود که «مشکل مقیاس‌پذیری را چگونه حل کنیم» و همین سؤال باعث می‌شد تا بیشتر و بیشتر روی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال متمرکز شود.

داستان آناتولی یاکوونکو و سولانا

شروع پروژه سولانا با آناتولی یاکوونکو

داستان آناتولی یاکوونکو و سولانا از کافه‌ای در سان‌فرانسیسکو شروع شد. هنگام کار در کافه‌ای در سان فرانسیسکو بود که ایده سولانا به فکر آناتولی یاکوونکو خطور کرد. یاکوونکو خودش می‌گوید که «در آن زمان، اکوسیستم کریپتو بسیار با امروز متفاوت بود و خرید ارزهای دیجیتال با استقبال امروز مواجه نبود».

زمانی که یاکوونکو در کوالکام کار می‌کرد، حدود دو سال از عرضه اتریوم می‌گذشت، اما قیمت معامله این ارز دیجیتال فقط هفت دلار بود. اگرچه خودِ ارز دیجیتال اتریوم (ETH) خواهان زیادی نداشت، شبکه آن به‌دلیل بازی پرطرفدار کریپتو کیتیز (Crypto Kitties)، بسیار شلوغ شده بود و مشکلات زیادی در آن وجود داشت.

به همین دلیل نیز آناتولی یاکوونکو سعی داشت راهکاری ارائه دهد که بسیاری از این مشکلات را برای شبکه‌های بلاک‌چین حل کند؛ همان ایده‌ای که به خلق شبکه سولانا و مکانیزم اجماع گواه اثبات تاریخ منجر شد.

آناتولی یاکوونکو و پنج تن دیگر از همکاران و دوستانش شبکه سولانا را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کردند. در آن دوران، یاکوونکو به تازگی کوالکام را ترک کرده بود و اگرچه در چند شرکت دیگر نیز مشغول به کار شده بود، انگار چیزی کم بود.

افرادی که در راه‌اندازی سولانا در کنار آناتولی یاکوونکو بودند، عبارت‌اند از:

  • راج گوکال (Raj Gokal)؛
  • گرگ فیتزجرالد (Greg Fitzgerald)؛
  • استفن آکریج (Stephen Akridge).

آن‌ها از همکاران یاکوونکو در کوالکام و همین طور سه مهندس دیگر از شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، و اپل بودند. این تیم حرفه‌ای سولانا را به‌عنوان شبکه‌ای با عملکرد زیاد و تأخیر کم برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) راه‌اندازی کرده‌اند. به لطف استفاده از مکانیزم اجماع گواه اثبات تاریخ، سولانا می‌تواند ۵۰,۰۰۰ تا ۶۵,۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند؛ قابلیتی که این شبکه را به یکی از سریع‌ترین بلاک‌چین‌های جهان تبدیل می‌کند.

عرضه ارز دیجیتال سولانا

ارز دیجیتال سولانا (SOL) نیز چهار روز پس از سقوط بازار کریپتو، در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. آناتولی یاکوونکو درباره دلیل این زمان‌بندی عجیب‌وغریب، که شاید به‌گمان برخی‌ها چندان عاقلانه نباشد، می‌گوید: «این بهترین زمان برای عرضه سولانا بود؛ چراکه بدترین اتفاق افتاده بود و انتظارها در کف خود بود… امکان نداشت سقوط دیگری اتفاق بیفتد و از سوی دیگر هم بازار دیفای تازه شروع به رشد کرده بود.»

آناتولی یاکوونکو در حال حاضر مدیرعامل بنیاد سولانا (Solana Labs) است. این بنیاد یکی از موفق‌ترین و برجسته‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین جهان را عرضه می‌کند. درعین‌حال، توکن آن SOL نیز در ردیف بهترین ارزهای دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار قرار دارد. توکن سولانا هم‌اکنون رده هفتم رتبه‌بندی سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) را به خودش اختصاص داده و حتی از کاردانو (ADA)‌، دوج‌کوین (DOGE)، و ترون (TRX) نیز بالاتر است.

فراز و نشیب‌های سولانا و آناتولی یاکوونکو

در حال حاضر، سولانا یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال جهان است که ارزش بازار آن به بیش از بیست میلیارد دلار می‌رسد، اما فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. شبکه سولانا تا امروز در کنار علاقه‌مندانش، منتقدان زیادی هم داشته است. بسیاری از منتقدان بر این عقیده‌اند که به دلیل اقتصاد توکنی غیرمنصفانه، سرمایه‌گذاران خرد در بلند مدت با سولانا مشکل خواهند داشت.

از طرفی، در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، چند مشکل در شبکه پدید آمد. حتی کار به قطعی موقت سولانا نیز کشید. این جریانات در کنار شروع زمستان کریپتو، با فروپاشی یک‌باره صرافی تحت مدیریت سم بنکمن فراید (Sam Bankman Fried)، اف‌تی‌ایکس (FTX)، بیش از پیش باعث شدند تا سولانا به‌سختی بیفتد. بنکمن فراید از طرفداران پروپاقرص سولانا و از سرمایه‌گذاران اصلی آن بود. صرافی اف‌تی‌ایکس و بازوی سرمایه‌گذاری آن، آلامدا ریسرچ (Alameda Research)، هنگام فروپاشی مقادیر زیادی توکن سولانا داشتند.

در کنار این موارد، برخی حاشیه‌های شخصی نیز همیشه با این مرد پرسروصدا همراه بوده است. برای مثال، یاکوونکو هیچ‌وقت به‌طور قطع درباره زادگاه خود صحبت نکرده است. در بسیاری از وب‌سایت‌ها، کاربران یا حتی خبرگزاری این سؤال را مطرح کرده‌اند که یاکوونکو بالأخره اهل اوکراین است یا روسیه.

چنین اتفاقاتی در دنیای کریپتو کم نیستند و بسیاری دیگر از چهره‌های کریپتویی حتی بیشتر از آناتولی یاکوونکو در هاله‌ای از ابهام‌اند. شاید مهم‌ترین و مبهم‌ترین آن‌ها ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت‌کوین، باشد که هنوز هم بعد از حدود پانزده سال از معرفی بیت کوین، خودش را نشان نداده است.

آناتولی یاکوونکو در کدام ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است؟

سرمایه گذاری های شخصی آناتولی یاکوونکو خالق سولانا

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) نه‌تنها یکی از کارآفرینان برجسته صنعت کریپتو است، بلکه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای نیز به‌شمار می‌آید. این سرمایه‌گذاری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سرمایه‌گذاری‌های شخصی (Personal Investments)
  • سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی (Partner Investments)

سرمایه‌گذاری‌های شخصی او، به‌نقل از وب‌سایت کرانچ‌بیس (Crunch Base)، حدود هجده مورد گزارش شده است که به تعدادی از جدیدترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تاریخ سرمایه‌گذاری نام شرکت دور سرمایه‌گذاری
۱۶ اکتبر ۲۰۲۳ اسکوادز (Squads) ونچر راند (Venture Round)
۱۸ آگوست ۲۰۲۳ الیپسیس لبز (Ellipsis Labs) سرمایه‌گذاری اولیه یا سید (Seed Round)
۳ می ۲۰۲۳ کردیبلی نئوترال (Credibly Neutral) ونچر راند (Venture Round)
۷ مارس ۲۰۲۳ تنسور (Tensor) سرمایه‌گذاری اولیه یا سید (Seed Round)
۱ فوریه ۲۰۲۳ سِک‌تری (Sec3) سرمایه‌گذاری اولیه یا سید (Seed Round)
۴ نوامبر ۲۰۲۲ الوسیو (Elusiv) سرمایه‌گذاری پری سید (Pre Seed Round)
۱۱ آگوست ۲۰۲۲ جیتو لبز (Jito Labs) سرمایه‌گذاری سری A (Series A)
۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ کیاروس (Kairos) سرمایه‌گذاری پری سید (Pre Seed Round)
۵ آوریل ۲۰۲۲ هایو مپر (Hivemapper) سرمایه‌گذاری سری A (Series A)

تعداد سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی یاکوونکو نیز به‌نقل از وب‌سایت کرانچ‌بیس، هشت مورد گزارش شده است که به جز یک مورد، همگی در سال ۲۰۲۱ انجام شده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌ها عبارت‌اند از:

تاریخ سرمایه‌گذاری نام شرکت نام سرمایه‌گذار
۸ دسامبر ۲۰۲۱ زتا مارکتز (Zeta Markets) سولانا ونچرز (Solana Ventures)
۴ نوامبر ۲۰۲۱ فاراوی (Faraway) سولانا (Solana)
۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱ دش (Dash) زینال گروث (Zinal Growth)
۶ سپتامبر ۲۰۲۱ یورلیا (Aurelia) زینال گروث (Zinal Growth)
۷ ژوئن ۲۰۲۱ زینا (Ziina) زینال گروث (Zinal Growth)
۲۷ می ۲۰۲۱ وی فلایر (Wayflyer) زینال گروث (Zinal Growth)
۱۸ می ۲۰۲۱ تونز (Thunes) چک اوت دات کام (Checkout.com)
۸ سپتامبر ۲۰۲۰ تونز (Thunes) چک اوت دات کام (Checkout.com)

نقل‌قول‌های مهم آناتولی یاکوونکو درباره ارزهای دیجیتال

به‌عنوان کسی که جزو اولین متخصصان در حوزه کریپتو بوده، یکی از بهترین و تأثیرگذارترین شبکه‌های بلاک‌چین را راه‌ انداخته، و تأثیر زیادی در بازار ارزهای دیجیتال داشته است، بدون شک مطالعه نقل‌قول‌هایی از آناتولی یاکوونکو خالی از لطف نخواهد بود.

در ادامه، برخی از این نقل‌قول‌های مهم را گردآوری کرده‌ایم:

نقل‌قول‌های مهم آناتولی یاکوونکو
  • هیچ راهی برای کشتن اتریوم وجود ندارد… اساساً اتریوم، آن چیزی نیست که ما فکر کنیم.
  • من از هر چیزی که کشنده اتریوم باشد متنفرم.
  • من خودم هم توسعه‌دهنده منبع باز هستم… تصور اشتباه مردم این است که فکر می‌کنند می‌توان یک پروژه منبع باز را کشت.
  • تمرکززدایی اصطلاحی بسیار چندوجهی است… اما برای ما چه معنایی دارد؟ شاید بیشتر از هر چیز، انتشار اطلاعات به‌طور هم‌زمان برای همه…
نقل‌قول‌های Anatoly Yakovenko
  • به‌معنای واقعی کلمه، سولانا قصد دارد اخبار را در همان زمانی که اتفاق افتاده‌اند انتقال دهد؛ چیزی شبیه سرعت نور از طریق فیبر.

ارزش دارایی‌های آناتولی یاکوونکو چقدر است؟

بر اساس داده‌های منتشرشده، ثروت خالص آناتولی یاکوونکو در سال ۲۰۲۳، حدود دویست میلیون دلار تخمین زده شده است. البته، برخی نیز ثروت خالص او را بین صد تا دویست میلیون دلار تخمین می‌زنند، در‌حالی‌که برخی از نشریات و خبرگزاری‌ها نیز معتقدند که این عدد صرفاً گمانه‌زنی است. این خبرگزاری‌ها بر این باورند که آناتولی یاکوونکو به احتمال زیاد ثروت خالص میلیارد دلاری دارد، هرچند سندی دال بر این ادعا وجود ندارد.

با توجه به سهم اولیه یا همان سهام بنیان‌گذاری یاکوونکو از سولانا، تخمین زده می‌شود که یاکوونکو در طول فروش توکن سولانا، سهم قابل توجهی از توکن‌های SOL را دریافت کرده است. اگرچه رقم درستی از این سهم در دسترس نیست، می‌توان انتظار داشت که بنیان‌گذاران پروژه سولانا، ۲۵ درصد سهم پانصد میلیون توکن SOL را دریافت کرده باشند.

صفحات آناتولی یاکوونکو در شبکه‌های اجتماعی

برای دسترسی به صفحات آناتولی یاکوونکو در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

  • https://twitter.com/aeyakovenko?lang=fa
  • https://www.instagram.com/aeyakovenko/?hl=fa
  • https://www.linkedin.com/in/anatoly-yakovenko

جمع‌بندی

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، بنیان‌گذار سولانا (Solana)، از تأثیرگذارترین و برجسته‌ترین مهندسان و متخصصان در صنعت کریپتو است. در این مطلب، زندگی‌نامه آناتولی یاکوونکو، تحصیلات او، و همین طور مسیر کاری او را بررسی کردیم. کدام قسمت از ماجراجویی‌های آناتولی در بازار کریپتو برای شما جذاب‌تر است؟