ارز دیجیتال ترون چیست؟ نقد و بررسی رمزارز TRX

مقالات ارز دیجیتال
ترون چیست؟ آینده ارز ترون

محتوا پادشاه است؛ این جمله معروفی است که در عصر دیجیتال، اهمیت آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. بلاکچین ترون با هدف پرداخت پاداش به تولیدکنندگان محتوا به‌منظور خلق محتواهای ارزشمندتر و غنی‌تر، فعالیت خود را آغاز کرده است. هرچند بخش عمده صنعت تولید محتوا در حال حاضر تحت اختیار چند شرکت بزرگ چندرسانه‌ای، مانند یوتیوب، فیسبوک و اپل است؛ ترون وارد میدان شده است تا انحصار این غول‌های رسانه‌ای را بشکند. در واقع ترون به دنبال آن است که با ایجاد زیرساخت غیرمتمرکز، انحصار و کنترل شرکت‌های مذکور را بر جریان تولید محتوا در جهان برهم بزند.

ماهیت بلاکچین و ارز دیجیتال ترون چیست؟ آیا این شبکه در انجام مأموریت خود موفق بوده است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن معرفی ترون (Tron)، شرایط فعلی و آینده آن را بررسی کنیم.

شبکه trx چیست؟

تولید محتوا در بستر پلتفرم‌های مختلف شرکت یوتیوب، فیسبوک، اپل و…، درآمد زیادی خلق می‌کند؛ اما همان‌طور که می‌دانید، این شرکت‌ها بخش زیادی از درآمد ایجادشده را برای خود برمی‌دارند. تنها بخش کمی از دارایی‌ها در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرد. به علاوه اینکه روی تمام محتوای تولیدشده نظارت و کنترل وجود دارد؛ به این معنی که اجازه انتشار محتواهای خلاف خط مشی و سیاست‌های خود را به کاربران نمی‌دهند.

این دو محدودیت مهم، بنیان‌گذاران ترون را به فکر ایجاد بستری غیرمتمرکز برای تولیدکنندگان محتوا انداخت. به این ترتیب، تصمیم گرفتند شبکه بلاکچین ترون را راه‌اندازی کنند. در قالب این شبکه بلاکچین، جریان توزیع پاداش به تولیدکنندگان محتوا کاملاً دگرگون شده و اختیار توزیع پاداش بر عهده اعضای جامعه ترون گذاشته شده است؛ به این ترتیب که آن‌ها می‌توانند برای دسترسی به محتواهای منتشرشده در پلتفرم ترون، کارمزد پرداخت کنند.

این کارمزدها در قالب ارز دیجیتال ترون (TRX) پرداخت می‌شود. کارمزدها به صورت تمام و کمال در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرد و عملاً اختیار شبکه ترون به تولیدکنندگان محتوا و اعضای جامعه داده می‌شود. به‌هیچ‌وجه قدرت متمرکزی مانند یوتیوب، مالکیت پلتفرم را در اختیار ندارد؛ بنابراین، در پاسخ به این سؤال که ترون چیست، باید بگوییم نوعی شبکه بلاکچین است که در قالب آن می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کرد و محتوای چندرسانه‌ای را با دیگران به اشتراک گذاشت.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی بلاک چین چیست؟

معرفی بنیان‌گذاران بلاکچین ترون

موسس و بنیانگذار ارز دیجیتال TRX

در سال ۲۰۱۴، فردی به نام جاستین سان (Justin Sun) شبکه ترون را راه‌اندازی کرد. پس از گذشت سه سال از فعالیت این بنیاد، ارز دیجیتال ترون (Tron) به‌عنوان توکن اختصاصی این شبکه در بستر بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. هم‌زمان، بنیاد ترون نیز برای مدیریت شبکه آغاز به کار کرد.

در سال ۲۰۱۸ نیز ارز دیجیتال ترونیکس از بلاکچین اتریوم جدا شد و به شبکه اصلی ترون انتقال پیدا کرد. این رمزارز بین فعالان بازار رمزارزها بیشتر با نام بلاکچین خود، یعنی ترون شناخته می‌شود. همچنین نماد آن در صرافی‌ها نیز TRX است.

در سال ۲۰۱۸، بنیاد ترون، بزرگ‌ترین سایت اشتراک‌گذاری فایل به صورت غیرمتمرکز در بستر اینترنتی، یعنی بیت تورنت (Bit Torrent) را خرید. این اقدام تصمیمی مهم برای ایجاد زیرساخت لازم به‌منظور راه‌اندازی فضای بازی‌های آنلاین در بستر بلاکچین ترون بود. با گذشت چهار سال، در سال ۲۰۲۱ جاستین سان اعلام کرد که بنیاد ترون منحل می‌شود و اداره شبکه Tron به عهده اعضای جامعه آن خواهد بود.

مقایسه ترون و اتریوم

اتریوم بزرگ‌ترین میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود. شبکه ترون نیز این دو قابلیت را دارد؛ بنابراین، بد نیست برای ارزیابی جایگاه ترون، آن را با اتریوم مقایسه کنیم. در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار اتریوم حدود ۱۸ میلیارد دلار است؛ درحالی‌که ترون حدود ۵/۷ میلیارد دلار مارکت کپ دارد.

در جدول زیر بخشی از مهم‌ترین اطلاعاتی را آورده‌ایم که برای مقایسه اتریوم و ترون نیاز دارید.

ترون اتریوم
راه‌اندازی در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی در سال ۲۰۱۵
الگوریتم اجماع اثبات سهام الگوریتم اجماع اثبات کار
امکان پردازش ۱۰ هزار تراکنش در ثانیه امکان پردازش بین ۱۵ تا ۲۰ تراکنش در ثانیه
کارمزد کم کارمزد زیاد
پشتیبانی از استاندارد TRC-10 و TRC-20 پشتیبانی از استاندارد TRC-20

رمزارز ترون چیست؟

ترونیکس نام ارز دیجیتال اختصاصی شبکه ترون است. البته اشاره کردیم عموم فعالان بازار، این رمزارز را با نام ترون می‌شناسند. کاربرد اصلی ارز دیجیتال ترون برای پرداخت کارمزدهای تراکنش‌ها و همچنین پرداخت پاداش به تولیدکنندگان محتوا در شبکه Tron است. هرچند مانند هر ارز دیجیتال ارزشمند دیگری برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد نیز استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ارز ترون

حتماً این سؤال برای شما هم ایجاد شده است که ویژگی‌های ارز ترون چیست؟ رمز ارز ترون دو ویژگی مهم دارد که عبارت‌اند از:

پردازش سریع تراکنش‌ها

توسعه‌دهندگان شبکه ترون مدعی‌اند این بلاکچین می‌تواند ده هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند؛ درحالی‌‌که اتریوم در حالت عادی حدود پانزده تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند. این عدد برای بیت کوین نیز حدود پنج تراکنش در ثانیه است.

کارمزد کم تراکنش‌ها

مقیاس‌پذیری مطلوب شبکه ترون سبب شده است کارمزد تراکنش‌ها در آن در مقایسه با اتریوم، به‌مراتب کاهش پیدا کند. به طور متوسط، مبلغ ناچیزی حدود ۰/۰۰۰۰۰۵ سنت به‌عنوان کارمزد تراکنش‌ها در شبکه Tron دریافت می‌شود.

شبکه Tronix چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین ترون چگونه کار می کند؟

در ادامه بحث ارز دیجیتال ترون چیست، باید نحوه عملکرد شبکه Tron را بررسی کنیم. در این شبکه برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها از الگوریتم اجامع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌شود؛ بنابراین، فرایند استخراج در شبکه ترون عملاً بی‌معنی خواهد بود. از طرفی، برخلاف برخی از شبکه‌های بلاک‌چین مانند ایاس (EOS)، هیچ محدودیتی در تعداد نودهای اعتبارسنج برای فعالیت در بلاکچین ترون وجود ندارد.

بلاکچین ترون در قالب سه لایه تعریف شده است:

  1. لایه اول کدهای برنامه‌نویسی هستند که محاسبات داده‌ها در بستر بلاک‌چین در این لایه انجام می‌شود. زبان برنامه‌نویسی در این بلاک‌چین، سالیدیتی (Solidity) است.
  2. لایه دوم در اختیار توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند در شبکه ترون قرار دارد. توسعه‌دهندگان بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی در این لایه، برنامه‌های مدنظر خود را ایجاد می‌کنند.
  3. لایه سوم برای ذخیره‌سازی داده‌های بلاک‌چین ترون ایجاد شده است که تمام داده‌ها در آن نگهداری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: برنامه غیرمتمرکز یا dApp چیست؟

مقایسه استاندارد TRC-10 و TRC-20

در ادامه بحث ارز دیجیتال ترون چیست، باید به موضوعی جزئی، اما مهم بپردازیم. اشاره کردیم در شبکه Tron برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند، از دو استاندارد TRC-10 و TRC-20 پشتیبانی می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این دو استاندارد مربوط به ماشین مجازی است؛ به این معنی که استاندارد TRC-10 بدون نیاز به ماشین مجازی و استاندارد TRC-20 با استفاده از ماشین مجازی اجرایی می‌شود.

توسعه‌دهندگان با استفاده از این دو استاندارد در شبکه ترون، می‌توانند توکن‌های اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند. برای این منظور، به دانش برنامه‌نویسی نیاز نیست و فقط با پرداخت کارمزد در قالب ارز ترون، می‌توان توکن را ایجاد کرد. البته، نباید فراموش کنید که کار کردن با استاندارد TRC-10 به‌مراتب آسان‌تر است. در مقابل، استاندارد TRC-20 امکان تعریف توکن با قابلیت‌های شخصی‌سازی‌شده را برای شما به ارمغان می‌آورد.

کیف پول ترون لینک چیست؟

کیف پول ترون

ترون لینک (Tron Link) یکی از کیف پول‌هایی است که توسعه‌دهندگان ترون برای ذخیره ارز دیجیتال ترونیکس پیشنهاد می‌کنند. این کیف پول را بنیاد ترون راه‌اندازی کرده است. به کمک این کیف پول به‌راحتی می‌توانید با تمام برنامه‌های غیرمتمرکز و همچنین محتواهای پلتفرم ترون تعامل داشته باشید. این کیف پول در نسخه دسکتاپ موجود است. تمام توکن‌های ساخته‌شده با استاندارد TRC-20 و TRC-10 در ترون پشتیبانی می‌شوند.

ماجرای کلاهبرداری ترون چیست؟

عده‌ای معقتدند ارز دیجیتال ترون کلاهبرداری است. این موضوع به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. زمانی که وایت پیپر ترون منتشر شد. در آن زمان عده‌ای این شبهه را مطرح کردند که وایت پیپر ترونیکس کپی‌برداری از چند ارز دیجیتال دیگر است. این در حالی است که حدود چهار سال از این ادعاها می‌گذرد و بلاکچین ترون با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. به جرئت می‌توان ادعا کرد بین تعداد زیادی شبکه بلاک‌چین که در حال حاضر وجود دارند، ترون جایگاه و اعتبار بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: وایت پیپر (White paper) چیست و چگونه آن را مطالعه کنیم؟

تاریخچه قیمت ترون


در ادامه بحث رمز ارز ترون چیست، بد نیست به تاریخچه قیمت TRX نگاهی بیندازیم. در زمان عرضه اولیه در سال ۲۰۱۷، قیمت ارز دیجیتال ترون حدود ۰/۰۰۱۴ دلار بود. با ورود به سال ۲۰۱۸، در همان ماه ژانویه رشد آسانسوری داشت و به قیمت ۰/۲۲ دلار رسید. پس از آن، دچار افت شد و تا پایان سال به محدوده ۰/۰۲ دلار دست یافت.

در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ روند نوسانی در پیش گرفت و متوسط قیمت رمز ارز ترون در محدوده ۰/۰۲ دلار باقی ماند. با آغاز سال ۲۰۲۱، شاهد شکوفایی تمام ارزهای دیجیتال بودیم. ترون نیز از این قضیه مستثنا نبود و در میانه سال، به محدوده ۰/۱۶ دلار رسید؛ اما پس از آن، روند نزولی به خود گرفت که تا به امروز، در میانه سال ۲۰۲۲، ادامه دارد. در زمان نگارش این مقاله، ترون در محدوده قیمت ۰/۰۶ دلار خرید و فروش می‌شود.

در حال حاضر، بیش از ۹۲ میلیون ارز ترون در بازار عرضه شده است. همچنین این ارز دیجیتال با ارزش بازار در حدود ۵/۷ میلیارد دلار در جایگاه پانزدهم بین رمزارزهای دیگر قرار دارد.

پیش‌بینی آینده ارز ترون

تحلیل‌ها درباره آینده ارز ترون چیست؟ این سؤال بسیار مهمی است که قبل از سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در ترونیکس باید درباره‌اش تحقیق کنید. شبکه ترون از سال ۲۰۱۸ به این طرف، سالانه و به صورت منظم به‌روزرسانی‌هایی را اجرا کرده است. این روند ادامه‌دار خواهد بود و تا سال ۲۰۲۷ نیز نقشه راه ترون برای آپدیت‌ها اطلاع‌رسانی شده است.

به هر ترتیب، ترون با قرارگرفتن بین پانزده ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی، ارزشمند بودن خود را اثبات کرده است. در کنار آن، کاربرد این ارز دیجیتال نیز شفاف است و همه تولیدکنندگان محتوا به‌عنوان مخاطب آن شناخته می‌شوند. با وجود این، بررسی رفتار قیمت این رمز ارز نشان می‌دهد که در طول چهار سال اخیر، به جز یک‌مرتبه، به‌هیچ‌وجه نوسانات شدید قیمتی نداشته است؛ بنابراین، با سرمایه‌گذاری در آن نباید انتظار سودهای هنگفت شت کوین‌ها را داشته باشید.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که ترون چیست و چگونه کار می‌کند. برخی از طرفداران این ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند در آینده دَه و حتی صد دلار قیمت خواهد داشت. البته بازار کریپتوکارنسی بارها نشان داده است اتفاقات غیرمنتظره زیادی در آن رخ می‌دهد؛ اما واقعیت این است که نمی‌توان انتظار داشت ترونیکس در آینده نزدیک قیمت‌های یادشده را تجربه کند. درعین‌حال، با توجه به اعتبار Tron، می‌توانید به‌عنوان پروژه‌ای قابل اعتماد به آن نگاه کنید و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت روی آن حساب کنید.

سوالات متداول

1

رمزارز ترون را از کجا بخریم؟

برای خرید ترون می‌توانید از طریق صرافی‌هایی مانند بایننس، کوکوین، هیوبی گلوبال، کوینکس و… اقدام کنید.

 

2

بهترین کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال ترون چیست؟

به غیر از ترون لینک، می‌توانید از کیف پول‌هایی مانند اتمیک والت، لجر و ترزور نیز برای نگهدای ترون استفاده کنید.

3

کاربرد ارز ترون چیست؟  

در بلاک‌چین ترون امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و به اشتراک‌گذاری محتوای چندرسانه‌ای با اعضای جامعه وجود دارد. کاربران برای بهر‌ه‌مندی از خدمات باید کارمزدهایی در قالب ارز trx پرداخت کنند.

4

آیا ارز ترون قابل استخراج است؟ 

خیر؛ در بلاکچین ترون از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌شود؛ بنابراین، رمزارز ترون قابل استخراج نیست.

5

منظور از ترونیکس چیست؟

ترونیکس (Tronix) نام ارز دیجیتال اختصاصی بلاکچین ترون است که بین عموم فعالان بازار رمزارزها با نام ترون شناخته می‌شود.

6

ارز ترون کوین است یا توکن؟

ارز دیجیتال ترونیکس ابتدا به صورت توکن در بستر بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شد؛ اما پس از رونمایی از بلاکچین ترون، به شبکه اصلی خود انتقال پیدا کرد؛ بنابراین، در حال حاضر به‌عنوان کوین با بلاکچین اختصاصی شناخته می‌شود.

امتیاز شما به این محتوا

4 / 5. 7

میانگین امتیازات: 4/5
تعداد امتیاز: 7
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره