کریس لارسن (Chris Larsen)، بنیان‌گذار ریپل را چقدر می‌شناسید؟ او از تأثیرگذارترین و برجسته‌ترین چهره‌های حال حاضر صنعت کریپتو است. کریس لارسن نه‌تنها کارآفرین برجسته کریپتویی، بلکه از تأثیرگذارترین افراد در اکوسیستم فناوری و سیلیکون‌ولی است. برای آشنایی بیشتر با کریس لارسن، مسیر زندگی و کاری، ثروت خالص، و نقل‌قول‌هایش با این مطلب همراه ما باشید.

کریس لارسن (Chris Larsen) کیست؟

کریس لارسن کیست؟

برای آشنایی با کریس لارسن، بد نیست معرفی خود را این‌گونه آغاز کنیم که براساس گزارش وب‌سایت فوربس (Forbes)، کریس لارسن احتمالاً ثروتمندترین کارآفرین و بنیان‌گذار ارزهای دیجیتال در جهان است. جالب است بدانید که ثروت خالص او در سال ۲۰۱۸، حتی از مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، خالق فیسبوک نیز پیشی گرفت.

کریس لارسن به‌عنوان بنیان‌گذار ریپل شناخته می‌شود؛ کسی که نوآوری‌اش با خلق ریپل باعث رشد و بالندگی قابل‌توجهی در اکوسیستم بلاک‌چین جهان شد. بااین‌حال، کمی دور از انصاف است اگر خدمات و فعالیت‌های تأثیرگذار کریس لارسن را به ریپل محدود کنیم.

او بیش از بیست سال از عمر خود را پای فناوری بلاک‌چین گذاشته و روی بسیاری از پروژه‌های سرشناس جهان سرمایه‌گذاری کرده است. مهم‌تر از آن، وی کارآفرینی است که راه‌اندازی و مدیریت چندین استارتاپ فناوری در کارنامه‌اش به‌چشم می‌خورد. علاوه بر راه‌اندازی و مدیریت عامل استارتاپ‌های خودش، شاهد حضور او در هیئت مدیره بسیاری از شرکت‌های فناوری دیگر مثل بتیبل (Betable)، کیفانگ (Qifang)، و مرکز اطلاعات الکترونیکی حریم خصوصی (EPIC) نیز بوده‌ایم.

اما مسیر زندگی، تحصیلی و کاری کریس لارسن چگونه سپری شده که او را به چنین فرد تأثیرگذار، فعال و صد البته ثروتمندی در سطح جهان تبدیل کرده است؟

زندگی‌نامه کریس لارسن

کریس لارسن در سال ۱۹۶۰ در سواحل غربی آمریکا و در سانفرانسیسکو چشم به جهان گشود. منطقه‌ای که به دنیا آمد وست کاست (West Coast) نام داشت. پدر لارسن تکنسین مکانیک شرکت هواپیمایی یونایتد در فرودگاه بین‌المللی سانفرانسیسکو (SFO) بود و مادرش هم به‌صورت فریلنسری کارهای گرافیکی و تصویرسازی انجام می‌داد.

تحصیلات کریس لارسن

لارسن در سال ۱۹۸۰، موفق شد مدرک بازرگانی و حسابداری بین‌المللی خود را از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو (San Francisco State University) دریافت کند. پس از آن، تحصیلات تکمیلی خود را در دانشکده بازرگانی استنفورد (Stanford Graduate School of Business) ادامه داد و در سال ۱۹۹۱، موفق شد با مدرک MBA فارغ‌التحصیل شود.

مسیر شغلی کریس لارسن

مسیر شغلی و همکاری های Chris Larsen

کریس لارسن بلافاصله پس از کالج، وارد بازار شد و کار خود را با شرکت‌های بزرگی همچون شورون (Chevron)، غول نفتی جهان، آغاز کرد. وظیفه لارسن در این مجموعه انجام ممیزی مالی برای فعالیت‌های عملیاتی شرکت در آسیا و آمریکای جنوبی بود. بااین‌حال، در کنار کارهای دیگری که انجام می‌داد، مسیر شغلی او با پروژه‌های زیر شاخص می‌شود:

پروژه وام‌دهی الکترونیکی ای لون (E Loan)

کریس لارسن از زمان تحصیل در دانشگاه، سال ۱۹۹۰، روی یک پروژه وام‌دهی کار می‌کرد؛ پروژه‌ای که روی وام‌دهی مسکن تمرکز داشت و مربوط به کالیفرنیا بود. همین موضوع زمینه‌ای شد برای اینکه در سال ۱۹۹۶ تصمیم بگیرد همه تمرکز و انرژی خود را به راه‌اندازی پروژه وام‌دهی الکترونیک‌اش با عنوان «ای لون (E Loan)» معطوف کند.

ای لون پلتفرم یا وب‌سایتی‌ بود که کریس لارسن با هدف حذف کمیسیون کارگزاری و دیگر هزینه‌ها، فقط با ۴۵۰ هزار دلار سرمایه اولیه راه‌اندازی کرده بود. پروژه ای لون در سال ۱۹۹۷ به‌صورت رسمی و عمومی راه‌اندازی و رونمایی شد. این پلتفرم به افراد متقاضی وام کمک می‌کرد تا به‌صورت آنلاین و مستقیم، بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ به کارگزاران و نمایندگان فروش، وام بگیرند. ای لون موفق شد در مدت‌زمان کوتاهی به یکی از بهترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های وام‌دهی آنلاین در آمریکا تبدیل شود.

در سال ۱۹۹۸، کریس لارسن به‌همراه یکی از دوستان و شرکای خود، پاولوفسکی (Janina Pawlowski)، تصمیم گرفت با تیموتی کوگل (Timothy Koogle)، مدیرعامل یاهو، دست همکاری دهد. آن‌ها با شرکت یاهو قراردادی بستند و ۲۳ درصد از سهام ای لون را به ارزش ۲۵ میلیون دلار خریداری کردند. از این طریق، لارسن و پاولوفسکی زمام شرکت این لون را برعهده گرفتند و کریس لارسن در سِمت مدیرعامل شرکت باقی ماند.

دیری نپایید که با ورود به قرن بیست‌ویکم، ارزش شرکت به بیش از یک میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۰۵، شرکت به بانکو پاپیولار (Banco Popular) فروخته شد و کریس لارسن برای همیشه اولین پروژه موفق خود را ترک گفت. ای لون از موفق‌ترین و برجسته‌ترین تجربه‌های کاری کریس لارسن در طول مسیر شغلی‌اش است.

فروشگاه پروسپر (Prosper)

لارسن در اوایل سال ۲۰۰۵ پروژه دیگری را آغاز کرد؛ یک بازار یا مارکت پلیس حرفه‌ای برای وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان که «پروسپر (Prosper)» نام داشت. این پروژه در سال ۲۰۰۵ توسط کریس لارسن و جان ویچل (John Witchel) راه‌اندازی شد؛ پروژه‌ای که هنوز هم فعال است.

پروسپر نوعی پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات وام‌دهی همتابه‌همتا است و وام‌گیرندگان را مستقیماً به وام‌دهندگان متصل می‌کند. در سال ۲۰۰۸، شرکت توانست فرایند واگذاری ۲۷۱ میلیون دلار وام همتا‌به‌همتا را تسهیل و درمجموع، بالغ بر ۷۴/۵ میلیون دلار وام صندوق‌های سرمایه‌گذاری دریافت کند؛ اعداد و ارقامی که پروسپر را در آن سال در زمره یکی از پنجاه شرکت نوآور سال آمریکا قرار داد.

اما انگار ماجراجویی‌های لارسن تمامی نداشت. در سال ۲۰۱۲، کریس لارسن پروسپر را به قصد کارآفرینی‌ها و نوآوری‌های جدیدش ترک گفت.

کریس لارسن و ارزهای دیجیتال

اگر به مسیر شغلی و پروژه‌های کریس لارسن نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که لارسن بیشتر از هر چیز در کارآفرینی‌ها و نوآوری‌هایش، روی حذف واسطه‌ها و قرار دادن خدمات و تسهیلات به‌صورت مستقیم در اختیار مردم و مصرف‌کننده‌ها، تمرکز داشته است.

شاید همین موضوع باعث شد تا این کارآفرین به فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده علاقه‌مند شود. فناوری بلاک‌چین در عمل دقیقاً برای دور زدن واسطه‌ها و غیرمتمرکز بودن ایجاد شده بود و رسالت اصلی ارزهای دیجیتال نیز این بود که به دور از نظارت و کنترل و واسطه‌گری داد و ستد شوند.

همین مسیر کریس لارسن را به‌سمت راه‌اندازی پروژه ریپل سوق داد که البته، پس از بررسی روندهای طی‌شده تا رسیدن به ریپل، درباره آن نیز به‌تفصیل صحبت خواهیم کرد.

شرکت اوپن کوین (Open Coin)

بعد از بازار وام‌دهی، توجه کریس لارسن به بازار مالی دیگری جلب شد که با مشکل عدیده کارمزدهای معاملاتی بالا دست‌وپنجه نرم می‌کرد. سیستم پرداخت (Payment System) برای مردم عادی و شرکت‌های کوچک و متوسط تقریباً ناکارآمد بود. مردم عادی و شرکت‌های کوچک در ازای تراکنش‌های محدود، ملزم بودند کارمزدهای بسیار بالایی پرداخت کنند.

این شد که در سپتامبر ۲۰۱۲، کریس لارسن پس از ترک سِمت مدیریت در پروسپر، شرکت جدید خدمات مالی خود را با عنوان اوپن کوین (Open Coin) راه‌اندازی کرد. ایده اولیه راه‌اندازی اوپن کوین پیش‌تر در سال ۲۰۱۱، توسط دیوید شوارتز، آرتور بریتو، و جد مک کالب کلید خورده بود. آن‌ها سعی داشتند با توجه به برخی کم‌وکاستی‌ها که در شبکه بیت‌کوین وجود داشت، شبکه جدیدی را راه‌اندازی کنند که پایدارتر از بیت‌کوین باشد و به‌طور خاص، برای پردازش تراکنش‌های مالی نیز استفاده شود.

با ورود کریس لارسن به این پروژه، که توسط رایان فوگر (Ryan Fugger) انجام شده بود، در سال ۲۰۱۲، او نیز در زمره هم‌بنیان‌گذاران اوپن کوین قرار گرفت و توسعه پروتکل ریپل (XRP) آغاز شد. مدتی نگذشته بود که کریس لارسن به‌سَمت مدیرعامل شرکت اوپن کوین درآمد و بلافاصله، شرکت نیو کوین (New Coin) خود را نیز راه‌اندازی کرد. شرکت اوپن کوین نیز پس از مدتی کوتاه تغییر نام داد و ریپل (Ripple) نام گرفت.

در واقع، اوپن کوین شرکتی است که با توسعه پروتکل پرداختی ریپل (Ripple)، امکان انتقال فوری و مستقیم پول به صورت همتا‌به‌همتا را فراهم کرد. در ۱۴ می ۲۰۱۳، شرکت اوپن کوین اعلام کرد که توانسته است از سرمایه‌گذاران بنامی همچون گوگل ونچرز (Google Ventures)، اندرسن هورویتز (Andreessen Horowitz)، و آی‌دی‌جی کپیتال پارتنرز (IDG Capital Partners) تأمین مالی کند.

داستان کریس لارسن و ریپل

داستان راه اندازی ارز ریپل توسط کریس لارسن

یک سال پس از راه‌اندازی اوپن کوین، یعنی در سپتامبر سال ۲۰۱۳، این شرکت به ریپل لبز (Ripple Labs Inc) تغییر نام داد و پس از آن نیز اعلام کرد که قرار است کد منبع پروتکل پرداخت ریپل را راه‌اندازی کند. این دوره یک ساله دوره‌ای حیاتی و سرنوشت‌ساز برای کریس لارسن بود؛ برهه‌ای که او را به دنیای کریپتو ارزهای دیجیتال وارد کرد.

بلاک چین ریپل و ارز دیجیتال بومی آن با نماد XRP وارد بازار شدند.  ارز دیجیتال ریپل در مدت بسیار کوتاهی افزایش قیمت قابل‌توجهی داشت. در سال ۲۰۱۴، ریپل بعد از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار شد. آم‌آی‌تی تکنولوژی ریویو (MIT Technology Review) در سال ۲۰۱۵، شرکت ریپل را یکی از پنجاه شرکت برتر جهان معرفی کرد. در همان سال، شرکت ریپل توانست از میان ده شرکت مالی نوآورانه در جهان، به‌عنوان چهارمین شرکت در فهرست شرکت فست کامپنی (Fast Company) نیز جا خوش کند.

در حال حاضر، ریپل از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال در دنیاست که از نظر مارکت کپ (Market cap)، در رتبه پنجم وب‌سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) قرار دارد. شاید بتوان گفت پررنگ‌ترین و موفق‌ترین دستاورد کریس لارسن طی این سال‌ها ریپل بوده است.

کریس لارسن در کدام ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است؟

در ادامه، فهرست سرمایه‌گذاری کریس لارسن را با هم بررسی خواهیم کرد. جدول زیر شامل سرمایه‌گذاری‌های شخصی کریس لارسن روی شرکت‌هاست که جدای از شرکت‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که وی بنیان‌گذاری کرده است.

تاریخ سرمایه‌گذاری شرکت دوره سرمایه‌گذاری
۲۵ جولای ۲۰۲۱ پوما براوزر (Puma Browser) دور سرمایه‌گذاری اولیه یا سید (Seed Round)
۱۵ می ۲۰۲۰ پراپر (Proper) دور سرمایه‌گذاری اولیه یا سید (Seed Round)
۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ میکس لبز (mixx labs) دور سرمایه‌گذاری اولیه یا سید (Seed Round)

علاوه‌برآن، به‌نظر می‌رسد که لارسن بین ارزهای دیجیتال، بیت کوین و ریپل را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است؛ هرچند تاکنون در این باره اظهار نظر رسمی نکرده است.

نقل‌قول‌های مهم کریس لارسن درباره ارزهای دیجیتال

اما می‌رسیم به برخی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نقل‌قول‌های کریس لارسن درباره ارزهای دیجیتال یا فراتر از آن، درباره صنعت، فناوری و حتی زندگی. این شما و این هم گزیده‌ای از نقل‌قول‌های مهم کریس لارسن:

نقل‌قول‌هایی از کریس لارسن
  • بعید می‌دانم بلا‌ک‌چین بتواند چیزی فراتر از کارهایی که تاکنون به آن نسبت داده شده ارائه کند، اما ما در حال ورود به اینترنت ارزش (Internet of Value) هستیم؛ چیزی که خیلی کم به آن پرداخته شده است.
نقل‌قول‌ کریس لارسن درباره ارزهای دیجیتال
  • بسیاری از فناوری‌های مالی نوین احمقانه‌اند. می‌گویند ما بانک‌ها را می‌کشیم و همه‌چیز را مختل می‌کنیم. آن‌ها برخی از واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرند.
  • بانکداری فعلی مثل سیستم نامه‌های قدیمی است. شما آن را ارسال کرده‌اید، اما نمی‌دانید که رسیده است یا نه، یا طرف آن را دیده است یا نه، اما سیستم ریپل مثل آی مسیج (iMessage)، سیستم پیام‌رسان اپل است. کافی است پیام را ارسال کنید و همه‌چیز را در لحظه ببینید.

ارزش دارایی‌های کریس لارسن چقدر است؟

در فوریه ۲۰۱۸، با انتشار فهرست میلیاردرهای جهان در مجله فوربس (Forbes)، کاشف به عمل آمد که کریس لارسن توانسته است پنجمین جایگاه را از آنِ خود کند.

براساس گزارش نیویورک تایمز (New York Times) در ژانویه ۲۰۱۸، ثروت کریس لارسن حدود ۵۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد که حتی از ثروت مارک زاکربرگ نیز بیشتر بود. این رتبه‌بندی در دورانی بود که توکن ریپل در اوج قیمتی خود، ۳/۸۴ دلار سیر می‌کرد.

اما از آنجا که دنیای کریپتو دنیایی پر از نوسان و اتفاقات غیرمنتظره است، دو سال بعد، در سال ۲۰۲۰، ثروت کریس لارسن رتبه ۳۱۹ام فهرست چهارصد ثروتمند آمریکایی را به خود اختصاص داده بود. این دقیقاً همان زمانی بود که  به‌دلیل شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) از ریپل، ارزش ارز دیجیتال ریپل به‌شدت سقوط کرده بود.

در حال حاضر، در سال ۲۰۲۳، مجله فوربس کریس لارسن را در رتبه ۱۱۸۵ ثروتمندترین فرد جهان قرار داده است. فوربس تخمین می‌زند که ثروت خالص لارسن در حال حاضر، ۲/۹ میلیارد دلار باشد. این رقم بر اساس ۵/۱ میلیارد XRP و ۱۷ درصد از سهام شرکت محاسبه شده است.

در جدول زیر می‌توانید ارزش دارایی‌های کریس لارسن را طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ مشاهده کنید.

سال میلادی ارزش تخمینی دارایی‌های کریس لارسن
۲۰۱۹ ۱/۹ میلیارد دلار
۲۰۲۰ ۲/۶ میلیارد دلار
۲۰۲۱ ۳/۴ میلیارد دلار
۲۰۲۲ ۴/۳ میلیارد دلار
۲۰۲۳ ۲/۹ میلیارد دلار

ضمن اینکه نام او در فهرست‌هایی که فوربس برای سال ۲۰۲۳ منتشر کرده نیز به‌شرح زیر است:

  • فوربس ۴۰۰ (Forbes 400): رتبه ۳۹۵
  • میلیاردرها (Billionaires): رتبه ۱۳۶۸

صفحات کریس لارسن در شبکه‌های اجتماعی

برای دسترسی به صفحات کریس لارسن در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

  • https://twitter.com/chrislarsensf?lang=fa
  • https://www.instagram.com/cheris_larsen/
  • https://www.linkedin.com/in/chrislarsen23

جمع‌بندی

کریس لارسن (Chris Larsen)، بنیان‌گذار ریپل، از تأثیرگذارترین و موفق‌ترین چهره‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است. اگرچه بسیاری او را با شرکت ریپل لبز و ارز دیجیتال XRP می‌شناسند، پروژه‌های موفق دیگری در حوزه‌های غیر کریپتویی نیز داشته است. در این مطلب، مسیر زندگی و کاری کریس لارسن و دستاوردهای او، نحوه راه‌اندازی ریپل، روند موفقیت آن، و همین‌طور ارزش خالص دارایی‌های لارسن در سال ۲۰۲۳ را بررسی کردیم.