ارزش دارایی‌ها می‌تواند در چشم‌به‌هم‌زدنی در بازار بی‌ثبات و پرنوسان ارزهای دیجیتال افزایش یا کاهش یابد. بازار نزولی سال ۲۰۲۲،‌ حتی برای مقاوم‌ترین سرمایه‌گذاران، آزمون سختی بوده است و کسانی را که توانستند در برابر بازار پرنوسان رمزارزها مقاومت کنند، از کسانی که ثروتشان را از دست دادند، جدا کرد. در میان گروه دوم، می‌توان به سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried)، بنیان‌گذار صرافی FTX، اشاره کرد که ثروتش در بحبوحه رکود بازار از بین رفت. با‌این‌حال، تعداد انگشت‌شماری از ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال، با وجود طبیعت پرنوسان بازار، نه‌تنها توانسته‌اند دوام بیاورند، بلکه ارزش دارایی‌هایشان نیز بیشتر شده است. در این مقاله ده فرد ثروتمند بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ را معرفی می‌کنیم.

ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

نام ارزش رمزارزها ارزهای دیجیتال تحت مالکیت سوابق فعالیت در بازار کریپتوکارنسی
ساتوشی ناکاموتو ۳۶ میلیارد دلار BTC خالق بیت کوین
چانگ پنگ ژائو ۱۰/۲ میلیارد دلار BNB
BTC
TWTCAKE
خالق صرافی بایننس
بِرَد گارلینگ هاوس ۱۰ میلیارد دلار ETH

BTC

XRP

مدیرعامل ریپل
جوزف لوبین ۵ میلیارد دلار ETH

BTC

هم‌بنیان‌گذار اتریوم

و مدیرعامل ConsenSys

بَری سیلبرت ۳.۲ میلیارد دلار ETH
BTC
مدیرعامل دیجیتال کارنسی گروپ
برایان آرمسترانگ ۲/۶ میلیارد دلار BTC

ETH

DEFI Crypto
DJ DAVI NFT Collection

Stand With Crypto NFT Collection

هم‌بنیان‌گذار کوین بیس
کریس لارسن ۲/۶ میلیارد دلار BTC

XRP

ETH

Wall Street Memes NFT Collection

هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی ریپل
جد مک‌کالب ۲/۴ میلیارد دلار BTC

XLM

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل استلار
مایک نووگراتز ۲ میلیارد دلار BTC مدیرعامل گلگسی دیجیتال
دوقلوهای وینکلووس ۱/۶ میلیارد دلار BTC

ETH

DEFI crypto

بنیان‌گذاران صرافی جمینی

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین و سی زی (CZ) مدیرعامل بایننس

ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین و از ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال است که در زمان شروع به کار بیت کوین، اولین ماینر این ارز دیجیتال محسوب می‌شد. این فرد ناشناس در اولین ماه‌های تأسیس بلاک‌چین بیت کوین، بیش از یک میلیون کوین BTC استخراج کرده که تا امروز در کیف پول او باقی مانده است. این بیت کوین‌ها در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیارد دلار ارزش دارند و ناکاموتو را به ثروتمندترین افراد ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند.

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)

چانگ پنگ ژائو، که به او CZ نیز گفته می‌شود، بنیان‌گذار صرافی بایننس است که سابقه فعالیت به‌عنوان سرپرست برنامه‌نویسان سایت Blockchain.info و صرافی OKCoin را نیز دارد.

CZ، که با فعالیت در صرافی OKCoin با سازوکار بازارهای معاملاتی و دنیای بلاک‌چین آشنا شده بود، صرافی بایننس و ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر، ثروت او ۱۰/۲ میلیارد دلار است که طبق گفته خودش، ۹۹ درصد از دارایی‌هایش را ارزهای دیجیتال تشکیل می‌دهند.

بر اساس داده‌های سایت گولدن، بیشترین بخش سبد سرمایه‌گذاری CZ را بایننس کوین (BNB) و بیت کوین (BTC) تشکیل می‌دهند و بخش کمی نیز شامل توکن پنکیک سواپ (CAKE) و توکن تراست ولت (TWT) می‌شود. دارایی ۱۰/۲ میلیارد دلاری CZ او را به یکی از ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال تبدیل کرده است.

بِرَد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse)

بِرَد گارلینگ هاوس مدیرعامل ریپل و جوزف لوبین هم بنیان گذار اتریوم

برد گارلینگ هاوس از ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال و مدیرعامل شرکت ریپل لبز، شرکت مستقر در سانفرانسیسکو است. این شرکت سیستم تسویه ناخالص، ارز دیجیتال ریپل (XRP)، و شبکه حواله معروف به ریپل را بر عهده دارد.

گارلینگ هاوس پیش از پیوستن به ریپل، در یاهو و AOL پست‌های مدیریتی داشت. او در سال ۲۰۱۵ به ریپل پیوست و در سال ۲۰۱۶ مدیرعامل شد. ریپل تحت رهبری گارلینگ هاوس، با مؤسسات مالی بزرگ جهانی و خدمات حواله، با هدف ساده‌سازی تراکنش‌های بین‌مرزی خود، مشارکت کرده است.

طبق مصاحبه کارلینگ هاوس با سایت dailyhodl، سبد سرمایه‌گذاری او از کوین‌های اتریوم (ETH)، بیت کوین (BTC)، و ریپل (XRP) تشکیل شده است. در حال حاضر، ارزش رمزارزهای تحت مالکیت او بالغ بر ده میلیارد دلار برآورد می‌شود.

جوزف لوبین (Joseph Lubin)

جوزف لوبین از بنیان‌گذاران شبکه اتریوم و مؤسس شرکت فناوری نرم‌افزار بلاک‌چین ConsenSys است که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. لوبین از طریق ConsenSys به رشد صدها پروژه بلاک‌چین کمک کرده و آن را به‌ یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری بلاک‌چین در سطح جهان تبدیل کرده است.

علاوه بر اتریوم و ConsenSys، لوبین سرمایه‌گذاری قابل توجهی در استارتاپ‌های مختلف بلاک‌چین انجام داده که به رشد و توسعه اکوسیستم ارزهای دیجیتال کمک کرده است.

با توجه به اطلاعات سایت اینسایت بیت کوین، سبد دارایی‌های لوبین از اتریوم و بیت کوین تشکیل شده است. لوبین بیشتر اتریوم‌های خود را در عرضه اولیه (ICO) جمع‌آوری کرده است که ۵ درصد از کل عرضه را شامل می‌شود؛ تا جایی که فوربس در مقاله‌ای، لوبین را با نام نهنگ اتریوم معرفی کرد. ارزش دارایی‌های کریپتویی لوبین، که یکی از ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال است، در حال حاضر پنج میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

بری سیلبرت (Barry Silbert)

بری سیلبرت مدیر کارنسی گروپ و برایان آرمسترانگ هم بنیان گذار کوین بیس

بری سیلبرت، بنیان‌گذار و مدیر عامل دیجیتال کارنسی گروپ (DCG)، یک شرکت سرمایه‌گذاری متمرکز بر بازار ارزهای دیجیتال است. DCG به‌عنوان هلدینگ مادر شرکت‌های Grayscale ،Investments ،Genesis Trading و CoinDesk شناخته می‌شود.

سیلبرت پیش از تأسیس DCG در سال ۲۰۱۵، SecondMarket را ایجاد کرد که پلتفرمی برای خرید و فروش دارایی‌های غیرنقدی بود. Grayscale Investments، یکی از شرکت‌های تابعه DCG، به‌دلیل بیت‌کوین تراست (GBTC) شناخته شده است که به سرمایه‌گذاران نهادی اجازه می‌دهد بدون داشتن دارایی اصلی، در سود بیت‌ کوین مشارکت کنند. سیلبرت همچنین به‌دلیل سرمایه‌گذاری اولیه خود در بیش از صد شرکت مرتبط با بیت کوین، از طریق شرکت Bitcoin Opportunity Corp شناخته شده است.

بری سیلبرت از حرفه‌ای‌ترین سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال است. بیشتر تمرکز او در سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کریپتویی است، اما جزء هولدرهای بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) نیز هست. ارزش دارایی‌های کریپتویی سیلبرت در حال حاضر ۳/۲ میلیارد دلار است که او را به یکی از ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال تبدیل کرده است.

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

برایان آرمسترانگ، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل Coinbase، از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد. آرمسترانگ قبل از تأسیس Coinbase، به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در Airbnb فعالیت می‌کرد و همچنین وب سایت آموزشی UniversityTutor.com را راه‌اندازی کرد.

آرمسترانگ در پیام توییتری در ۱۹ آگوست ۲۰۲۱، به طرفداران خود اعلام کرد که قصد سرمایه‌گذاری پانصد میلیون دلاری در رمزارزها را دارد. همچنین اضافه کرد که ۱۰ درصد درآمد کوین‌بیس به سرمایه‌گذاری در بیت کوین اختصاص داده خواهد شد.

براساس اطلاعات سایت بیت کوین اینسایت، آرمسترانگ سرمایه‌گذاری در بیت کوین را از سال ۲۰۱۲، زمانی که تنها شش دلار قیمت داشت، آغاز کرده است. علاوه‌ بر بیت کوین، او در اتریوم و رمزارزهای دیفای نیز سرمایه‌گذاری کرده است. آرمسترانگ به NFTها نیز بسیار علاقه نشان داده و در ایجاد دو مجموعه DJ DAVI و Stand With Crypto مشارکت مستقیم داشته است. ثروت کریپتویی آرمسترانگ، یکی از ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال، در حال حاضر ۲/۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

کریس لارسن (Chris Larsen)

کریس لارسن مدیراجرایی ریپل و جد مک‌کالب مدیرعامل استلار

کریس لارسن یکی دیگر از بنیان‌گذاران ریپل است. لارسن در سال ۲۰۱۶ از سمت مدیرعاملی کنار رفت، اما همچنان به‌عنوان رئیس اجرایی این شرکت فعالیت می‌کند و استراتژی‌های تجاری شرکت را شکل می‌دهد.

او از علاقه‌مندان به NFT بوده که در مجموعه وال استریت میم (WallStreetMemes) سرمایه‌گذاری کرده است. سایت insidebitcoins.com مدعی است که سبد ارزهای دیجیتال لارسن از سه رمزارز XRP، اتریوم، و بیت کوین تشکیل می‌شود.

با وجود اینکه لارسن از بنیان‌گذاران ریپل بوده، از طرفداران پرشور بیت کوین است. درست مانند دیگر سرمایه‌گذاران برجسته بیت کوین، بنیان‌گذار ریپل نیز سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را از اولین مرحله آن آغاز کرده بود. در حال حاضر، ثروت کریپتویی لارسن ۲/۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

جد مک‌کالب (Jed McCaleb)

جد مک کالب، از چهره‌های شناخته‌شده در صنعت بلاک‌چین، هم‌بنیانگذار ریپل در سال ۲۰۱۲ بوده است. پس از ترک ریپل، به‌دلیل اختلافات داخلی در سال ۲۰۱۳، مک‌کالب مقدار قابل‌توجهی از XRP، ارز دیجیتال بومی ریپل را حفظ کرد که در طول سال‌ها به‌تدریج آن را فروخت. مک‌کالب در سال ۲۰۱۴ بنیاد توسعه استلار را تأسیس کرد و شبکه استلار و ارز دیجیتال بومی آن Lumens XLM را راه‌اندازی کرد.

بنابر قوانین ریپل، جد مک‌کالب تا سال ۲۰۲۰ مقداری ارز دیجیتال XRP را به‌عنوان حق بنیان‌گذاری دریافت می‌کرد. البته مک‌کالب پس از دریافت این رمزارزها، که به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شد، بلافاصله آن‌ها را به‌فروش می‌رساند و در حال حاضر، آدرس کیف پول اختصاصی او به‌نام tacostand، رمزارز XRP ندارد. بر اساس اطلاعات فوربس، جد مک‌کالب تا سال ۲۰۲۰ از فروش ریپل‌های خود ۵/۷ میلیارد دلار به‌دست آورده است. در حال حاضر، کیف پول مک‌کالب شامل بیت کوین (BTC) و استلار (XLM) می‌شود که ۲/۴ میلیارد دلار ارزش دارد.

مایک نووگراتز (Mike Novogratz)

مایک نووگراتز مدیر گلکسی دیجیتال و دوقلوهای وینکلووس مدیران صرافی جمینی

مایکل ادوارد نووگراتز، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه Galaxy Digital است که به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال، ارزهای دیجیتال، و صنعت بلاک‌چین اختصاص دارد. نووگراتز این صندوق را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد.

قبل از تأسیس گلکسی دیجیتال، نووگراتز یکی از اعضای اصلی و عضو هیئت مدیره گروه سرمایه‌گذاری Fortress بود و همچنین به‌عنوان مدیر ارشد سرمایه‌گذاری صندوق Fortress Macro Fund فعالیت می‌کرد.

ثروت کریپتویی او در حال حاضر دو میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. از رمزارزهای موجود در سبد سرمایه‌گذاری او اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما به‌دلیل علاقه شدید نووگراتز به بیت کوین، می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری روی BTC را داشت.

دوقلوهای وینکلووس (Winklevoss twins)

کامرون و تایلر وینکلووس، که به دوقلوهای وینکلووس نیز معروف‌اند، کارآفرینان آمریکایی هستند که به‌دلیل مشارکت در تأسیس HarvardConnection (که بعداً به ConnectU تغییر نام داد) و نبرد حقوقی آن‌ها با بنیان‌گذار فیسبوک، مارک زاکربرگ، شهرت دارند.

آن‌ها با سرمایه‌گذاری هنگفت در بیت‌ کوین در روزهای اولیه آن، به فضای ارزهای دیجیتال وارد شدند. بر اساس گزارش‌ها، تا سال ۲۰۱۳، آن‌ها تقریباً ۱ درصد از کل بیت کوین‌های موجود را در اختیار داشتند. در سال ۲۰۱۴، دوقلوها صرافی جمینی (Gemini) را تأسیس کردند.

دوقلوهای وینکلووس بیشتر به‌دلیل سرمایه‌گذاری در بیت کوین (BTC) به شهرت رسیده‌اند، اما به‌تازگی به سرمایه‌گذاری در اتریوم (ETH) و رمزارزهای دیفای نیز علاقه‌مند شده‌اند. در حال حاضر، ثروت این دو برادر ۱/۶ میلیارد دلار برآورد شده است که بیشتر آن را مدیون بیت کوین هستند.

کلام پایانی

فهرست ثروتمندان دنیای ارز دیجیتال، که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، تنها تعدادی از میلیاردرهای این بازار را شامل می‌شود و اشخاص مشهوری مانند ایلان ماسک (Elon Musk)، جاستین سان (Justin Sun)، جسی پاول (Jesse Powell)، و ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در فهرست این مقاله نیستند.

میزان سرمایه‌ای که برای این اشخاص در مقاله عنوان شده، تنها شامل ارزش دارایی‌های کریپتویی است و امکان دارد با نوسانات بازار تغییر کند. ضمن اینکه قطعاً افرادی هم هستند که با وجود ثروت زیاد، چندان شناخته‌شده نیستند. در این مقاله سبد سرمایه‌گذاری ثروتمندترین افراد حوزه ارز دیجیتال را معرفی و بررسی کردیم.