آنچه درباره ایلان ماسک (Elon Musk) به شما نمی‌گویند

افراد مشهور
ایلان ماسک کیست؟ بیوگرافی elon musk

«این دنیا متعلق به ایلان است و ما فقط در آن زندگی می‌کنیم.» این جمله‌ را همسر سابق ایلان ماسک (Elon Musk) در وصف او بیان کرده است. مردی که خود را منجی آینده بشر معرفی می‌کند و در مقابل، منتقدانش او را از بزرگ‌ترین عوامل تهدید نوع بشر می‌دانند. وقتی در اینترنت درباره او جست‌وجو می‌کنید، با انبوهی از اطلاعات مواجه می‌شوید که از خواندن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. ایلان ماسک امروز ۵۲ سال دارد، اما هنوز از برنامه‌های جنون‌آمیز خود دست نکشیده است.

نام این میلیاردر اهل آفریقای جنوبی برای تمام کسانی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند آشناست. توییت‌های جنجالی و اظهارنظرهای خاص او درباره ارزهای دیجیتال، بارها و بارها به‌ همه ثابت کرده است که ماسک توان برهم زدن معادلات این بازار را دارد. به‌ همین دلیل، تصمیم گرفتیم در این مقاله زندگی نامه ایلان ماسک، فعالیت‌های اقتصادی، و نقش او در بازار کریپتوکارنسی را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

بیوگرافی ایلان ماسک

ایلان ماسک در روز ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ میلادی در پرتوریا آفریقای جنوبی متولد شد و در هجده سالگی به کانادا مهاجرت کرد. سپس در دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به‌ تحصیل در رشته‌های اقتصاد و فیزیک شد. پس از دریافت مدرک این دو رشته از دانشگاه پنسیلوانیا، در سال ۱۹۹۵ به آمریکا مهاجرت کرد.

او ابتدا در دانشگاه استنفورد ثبت‌ نام کرد، اما در عین ناباوری و درحالی‌که تنها دو روز از ثبت نام او سپری شده بود، از دانشگاه انصراف داد. ترک تحصیل زودهنگام او از دانشگاه، مقدمه‌ای برای تبدیل شدن او به ثروتمند‌ترین فرد جهان بود. نگاهی به سال‌های ابتدایی زندگی ایلان ماسک، نشان می‌دهد که او در ظاهر جزء سرمایه‌دارانی است که میراث خانوادگی، او را در جایگاه امروزی قرار نداده است.

نگاهی به مجموعه فعالیت‌های اقتصادی ایلان ماسک

شرکت های ایلان ماسک

ورود ایلان ماسک به‌ عرصه کارآفرینی، به‌ سال ۱۹۹۵ میلادی برمی‌گردد. در این سال، او تنها ۲۴ سال داشت، اما بلندپروازی‌هایش در کنار ایده‌های خلاقانه، باعث شد تا به‌سرعت در عرصه کارآفرینی و فناوری از پله‌های ترقی بالا برود. در ادامه، به‌ مسیری که ایلان ماسک تا امروز پشت سر گذاشته است، نگاهی گذرا می‌اندازیم.

زیپ ۲ (Zip2)

ایلان ماسک پس از ترک تحصیل از دانشگاه پنسیلوانیا، به‌همراه برادرش کیمبال (Kimbal) و گرگ کوری (Greg Kouri)، اولین استارتاپ خود را با نام زیپ ۲ (Zip2) تأسیس کرد. بودجه آن‌ها برای راه‌اندازی این شرکت ۲۸ هزار دلار بود که ارول ماسک آن را تأمین کرد.

زیپ ۲ نوعی نرم‌افزار راهنمای شهری آنلاین نبود که برای مسیریابی استفاده می‌شد. در آمریکا به‌سرعت از این نرم‌افزار استقبال شد، به‌طوری که بعد از چهار سال، ماسک و دو همراهش این شرکت را به‌ارزش ۳۰۷ میلیون دلار به‌فروش رساندند. سهم ماسک از سود حاصل از فروش شرکت ۲۲ میلیون دلار بود.

پی‌پال (PayPal)

در سال ۱۹۹۹، ایلان ماسک دوازده میلیون دلار از سود حاصل از فروش شرکت زیپ ۲ را برای راه‌اندازی نوعی شرکت خدمات پرداخت آنلاین با عنوان X.com صرف کرد. این شرکت خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت و در همان ماه‌های اولیه، بیش از دویست هزار کاربر در آن ثبت نام کردند.

یک سال بعد، X.com با پلتفرم دیگری با نام Confinity ادغام شد. ماسک نیز به‌عنوان مدیرعامل این شرکت به فعالیت خود ادامه داد، اما خیلی زود، در سپتامبر سال ۲۰۰۰، هیئت مدیره، به‌دلیل نداشتن برنامه تجاری منسجم، به برکناری ماسک رأی داد. در سال ۲۰۰۱، این شرکت به پی پال (PayPal) تغییر نام داد. پی پال امروز یکی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری در عرصه پرداخت آنلاین در سطح دنیا به‌شمار می‌رود.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۲، شرکت eBay پی پال را به‌ ارزش ۱/۵ میلیارد دلار خرید. سهم ایلان ماسک از سهام این شرکت حدود ۱۲ درصد بود. به‌ همین دلیل، از محل فروش شرکت نزدیک به ۱۷۶ میلیون دلار به‌جیب زد. این میزان درآمدزایی شرایط را برای بلندپروازی‌های هرچه بیشتر ایلان ماسک در آینده فراهم کرد.

اسپیس ایکس (SpaceX)

بزرگ‌ترین قمار زندگی ایلان ماسک راه‌اندازی شرکت اسپیس ایکس بود. می‌توان زندگی اقتصادی ماسک را به‌ دو بخش قبل و بعد از راه‌اندازی اسپیس ایکس تقسیم کرد. او در این شرکت تا آستانه از دست دادن همه‌چیز پیش رفت و حرکت پرشتاب خود را در مسیر کسب ثروت، دوباره از نقطه صفر آغاز کرد. برنامه‌های فضایی ایلان ماسک برای ایجاد شرایط زندگی در سیاره‌ای مانند مریخ، محصول اسپیس ایکس و دستاوردهای آن است.

در سال ۲۰۰۲، ماجراجویی‌های فضایی ایلان ماسک آغاز شد. او حدود صد میلیون دلار را صرف راه‌اندازی شرکت خدمات فضایی اسپیس ایکس (SpaceX) کرد. این شرکت در ماه می سال ۲۰۰۲ با مدیرعاملی شخص ماسک فعالیت خود را شروع کرد.

اولین موشک فضاپیمای شرکت اسپیس ایکس با نام فالکون ۱، در سال ۲۰۰۶ به‌صورت آزمایشی به‌فضا پرتاب شد که البته شکست خورد. تلاش‌های نافرجام در پرتاب فالکون ۱، دو بار دیگر نیز ادامه یافت، تا جایی که ماسک و شرکای دیگرش در شرکت اسپیس ایکس در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفتند. درنهایت، پرتاب فالکون ۱ در چهارمین بار موفقیت‌آمیز بود.

این موضوع باعث شد تا ناسا برای پرتاب چند موشک فالکون و فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی با اسپیس ایکس، قرارداد سنگینی را به ارزش ۱/۶ میلیارد دلار امضا کند. در سال ۲۰۱۱، شاتل به‌عنوان جایگزین در ایستگاه فضایی قرار گرفت. اسپیس ایکس ایلان ماسک را به مرد میلیاردر دنیای جدید تبدیل کرد. البته که پروژه‌های ماسک در این شرکت همچنان ادامه دارد.

تسلا (Tesla)

ایلان ماسک در سال ۲۰۰۴ مبلغ ۶/۵ میلیون دلار در شرکت تسلا سرمایه‌گذاری کرد. این موضوع باعث شد که او به‌عنوان سهام‌دار عمده تسلا شناخته شود و پس از آن، جایگاه رئیس هیئت مدیره شرکت را از آن خود کرد. در سال ۲۰۰۹ و پس پایان بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در آمریکا، ماسک عملاً با کنار زدن یکی از اعضای هیئت مدیره، تسلط کامل خود را بر شرکت تسلا تثبیت کرد. از سال ۲۰۱۹ نیز رسماً به‌عنوان مدیرعامل تسلا فعالیت خود را ادامه داد. هرچند بعدها، به‌دلیل شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، مجبور شد از سمت مدیر عاملی این شرکت استعفا کند.

سولارسیتی (Solarcity)

فعالیت‌های اقتصادی ایلان ماسک در ایجاد کسب‌وکارهای فناورانه، به موارد گفته‌شده محدود نمی‌شود. او در راه‌اندازی شرکت‌های دیگری نیز نقش پررنگی داشته است. یکی از این شرکت‌ها SolarityCity است که در زمینه انرژی خورشیدی فعالیت می‌کند. او در جریان راه‌اندازی این شرکت در سال ۲۰۰۶ مشارکت فعال داشت. درنهایت هم در سال ۲۰۱۶، آن را خرید و نام شرکت را به تسلا انرژی تغییر داد. در حال حاضر، سولارسیتی به‌عنوان بازوی عملیاتی شرکت تسلا شناخته می‌شود که برنامه‌های مهمی را برای کاهش وابستگی بشر به‌سوخت‌های فسیلی دنبال می‌کند.

اوپن ای‌آی (OpenAI)

OpenAI یکی دیگر از شرکت‌های ایلان ماسک است که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. با گذشت هشت سال، نتایج فعالیت‌های این شرکت در حال نمایان شدن است. چت جی پی تی (ChatGPT)، از پرسروصداترین پروژه‌های هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳، محصول این شرکت است.

توییتر یا ایکس (X)

یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات ایلان ماسک در سال‌های اخیر، مربوط به خرید توییتر است. او در سال ۲۰۲۲ با پرداخت ۴۴ میلیارد دلار، توییتر را خرید. در سال ۲۰۲۳ نیز نام این شرکت را به X تغییر داد که یادآور یکی از اولین پروژه‌های او در عالم فناوری است.

او در یک سال اخیر، به‌معنای واقعی کلمه، توییتر را شخم زده است. از اخراج کارکنان تا تغییر نام، جزو برنامه‌های او در این شرکت بوده است. بسیاری از افراد نیت ایلان ماسک را از خرید توییتر، در اختیار گرفتن بانک اطلاعاتی ارزشمندی در سطح دنیا با هدف پیش‌برد برنامه‌های هوش مصنوعی او می‌دانند.

جالب است بدانید که به‌تازگی، گزارشی درباره ارزش فعلی پلتفرم ایکس منتشر شده است. در این گزارش شرکت ایکس حدود نوزده میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است، یعنی کمتر از ۵۰ درصد مبلغی که ماسک سال گذشته برای خرید آن هزینه کرده است.

ایلان ماسک، پرحاشیه‌ترین سرمایه‌دار کره زمین

ایلان ماسک

کمتر سرمایه‌داری را می‌توان پیدا کرد که به‌اندازه ماسک حاشیه داشته باشد. همان قدر که ایلان ماسک در عالم فناوری و کسب‌وکار فعال است، حواشی بسیار زیادی نیز درباره او وجود دارد. بخشی از این حواشی اقتصادی هستند. هرچند ماسک معتقد است که در سال‌های اخیر، بیش از هر آمریکای دیگری در طول تاریخ مالیات پرداخته است، بسیاری از افراد سیاسی در آمریکا معتقدند که او همواره از راه‌هایی برای فرار از پرداخت مالیات واقعی در این کشور استفاده می‌کند.

تلاش‌های ماسک برای جلوگیری از شکل‌گیری و فعالیت اتحادیه‌های کارگری در شرکت‌های تحت مالکیتش نیز همواره باعث شده است تا فعالان عدالت‌خواه از او به‌صورت جدی انتقاد کنند. او در سال ۲۰۲۳ با اخراج گسترده کارکنان توییتر، سروصدای بسیار زیادی به‌راه انداخت.

فعالیت‌های ماسک در فضای مجازی نیز همواره حواشی زیادی به‌دنبال داشته است. فعالان بازار رمزارزها این موضوع را کاملاً درک می‌کنند. توییت‌های ایلان ماسک درباره بازار رمزارزها در سال‌های اخیر، تغییر و تحولات جدی را در زمینه برخی از ارزهای دیجیتال به‌دنبال داشته است. برای مثال، می‌توان به حمایت‌های ایلان ماسک از دوج کوین اشاره کرد که تاکنون چندین بار رشد قیمت‌های سنگین را برای این رمزارز به‌دنبال داشته است.

حواشی پیرامون زندگی شخصی ایلان ماسک نیز کم نیست. او در دوران اوج شیوع کرونا، وضع محدودیت‌ها از سوی دولت‌ها را اقدامی فاشیستی توصیف کرد که انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت. اخیراً نیز پرونده‌ای اخلاقی از او برای آزار جنسی یکی از کارکنان شرکت اسپیس ایکس در حال پیگیری است. بسیاری از کارشناسان با بررسی رفتارهای ایلان ماسک او را شبیه‌ترین آمریکایی به ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، توصیف می‌کنند.

ایلان ماسک و بازار ارزهای دیجیتال

ارتباط ایلان ماسک با بازار ارزهای دیجیتال

فعالان بازار ارزهای دیجیتال به‌خوبی با نقش ایلان ماسک و توییت‌هایش در افزایش یا کاهش قیمت انفجاری رمزارزها آشنا هستند. فعالیت‌های ایلان ماسک در بازار کریپتو مانند سایر اقدامات اقتصادی جاه‌طلبانه او، موافقان و مخالفان زیادی دارد. عده‌ای منتظرند تا هم‌زمان با توییت‌های او، برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام کنند. در مقابل، گروهی دیگر نیز معتقدند که اقدامات ماسک جریان طبیعی بازار کریپتو را مختل می‌کند.

فارغ از اینکه شما جزء کدام‌یک از این دو گروه هستید، باید تأثیرگذاری چهره‌هایی مانند ایلان ماسک را، حداقل در حد و اندازه اینفلوئنسری بزرگ، در بازار کریپتو بپذیرید. ماسک در مصاحبه‌های خود ادعا کرده که تنها روی سه ارز دیجیتال بیت‌کوین، اتریوم، و دوج کوین سرمایه‌گذاری کرده است.

در وهله اول، باید توجه کرد که ایلان ماسک جزو حامیان سرسخت بازار کریپتوکارنسی است. از نظر او، چند سالی است که نبرد بین ارزهای فیات و رمزارزها آغاز شده و تا سال‌ها ادامه خواهد داشت، اما او بر این باور است که ارزهای دیجیتال درنهایت پیروز این مبارزه خواهند بود.

از سوی دیگر، شاهد اظهارنظرهای ماسک درباره ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و دوج کوین هستیم. این اظهارنظرها گاهی به‌صورت مستقیم و در مواردی نیز غیرمستقیم، در افزایش یا کاهش قیمت رمزارزها تأثیر می‌گذارد. تسلا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تحت مالکیت ماسک، بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود را به بیت کوین تبدیل کرده است. هر از گاهی که اخبار خرید یا فروش بیت کوین از سوی این شرکت منتشر می‌شود، قیمت بیت کوین تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

درباره دوج کوین اوضاع کمی متفاوت است. سال‌های نخست عرضه این میم کوین، توییت‌های تبلیغاتی ایلان ماسک بود که قیمت این ارز دیجیتال را افزایش داد. واقعیت این است که حمایت‌های رسانه‌ای و عملی ماسک در قرار گرفتن دوج کوین در فهرست ده ارز دیجیتال برتر بازار کریپتو از نظر مارکت کپ، نقش زیادی داشته است. ماسک تلاش می‌کند تا دوج کوین را گزینه رایج و کارآمدی برای پرداخت‌های الکترونیک معرفی کند و این سیاست اصلی او درقبال افزایش قیمت دوج کوین در سال‌های اخیر بوده است.

میزان ثروت فعلی ایلان ماسک چقدر برآورد می‌شود؟

دارایی و ثروت elon musk

ایلان ماسک برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ با دارایی خالص دو میلیارد دلار، در فهرست میلیاردرهای مجله فوربس قرار گرفت. برآوردها حاکی از آن است که ماسک تا سال ۲۰۲۰، سرمایه خود را ده برابر کرد و به بیست میلیارد دلار رساند. درحالی‌که تا پایان همین سال، ارزش سرمایه تحت مالکیت ماسک به‌حدود ۱۵۰ میلیارد دلار رسید که حدود ۲۰ درصد آن مربوط به سهام شرکت تسلا بود.

تا ژانویه سال ۲۰۲۱، ماسک موفق شد مارک زاکربرگ، بیل گیتس، و جف بزوس را در صدر فهرست ثروتمند‌ترین افراد جهان پشت سر بگذارد و با دارایی خالص ۱۸۵ میلیارد دلار، لقب ثروتمندترین فرد دنیا را به‌خود اختصاص دهد. تا نوامبر سال ۲۰۲۱، به‌دلیل رشد ارزش سهام شرکت‌ها و همچنین افزایش قیمت رمزارزهای تحت مالکیت ایلان ماسک، ارزش دارایی‌های او به بیش از سیصد میلیارد دلار رسید. در حال حاضر، که در سال ۲۰۲۳ میلادی به‌سر می‌بریم، مجله فوربس ایلان ماسک را با ۲۲۰/۷ میلیارد دلار دارایی، در جایگاه نخست ثروتمندترین افراد جهان قرار داده است.

مستند زندگی نامه ایلان ماسک

استودیوی BBC در سال ۲۰۲۲، مستندی سه قسمتی درباره زندگی ایلان ماسک منتشر کرد. این مستند بر اساس مصاحبه‌هایی از اعضای خانواده، دوستان، و همکاران ایلان ماسک آماده شده است. در مقایسه با بسیاری دیگر از مستندهایی که درباره این شخصیت عجیب‌وغریب ساخته شده، مستند “The Elon Musk Show”، ساخته بی‌بی‌سی، حاوی اطلاعات به‌مراتب ارزشمندتری از زوایای پیدا و پنهان فعالیت‌های اقتصادی ماسک است. این مجموعه مستند در سه قسمت منتشر شده و حدود سه ساعت است.

کلام پایانی

در این مطلب، به زندگی نامه ایلان ماسک نگاهی انداختیم؛ مردی که از دوران دانشجویی هفته‌ای صد ساعت کار می‌کرد و تا امروز، که ۵۲ سال دارد، این روند را ادامه داده است. عد‌ه‌ای او را ابرانسان با خصوصیات خداگونه می‌دانند و درمقابل، گروهی دیگر بر این باورند که ماسک با خصوصیات شیطانی، برنامه‌های تهدید‌کننده‌ای برای آینده بشر دارد. نظر شما درباره ایلان ماسک چیست؟ شما هم برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌ توییت‌های او توجه می‌کنید؟

سوالات متداول

1

کدام شرکت‌ها تحت مالکیت ایلان ماسک هستند؟

اسپیس ایکس، تسلا، توییتر، OpenAI ،Boring ،Neuralink، و X Corp شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر تمام یا بخشی از سهام آن‌ها تحت مالکیت ایلان ماسک قرار دارند.

2

ایلان ماسک در کدام ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است؟

ایلان ماسک اعلام کرده است که تنها در سه ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم، و دوج کوین سرمایه‌گذاری می‌کند. 

 

امتیاز شما به این محتوا

5 / 5. 3

میانگین امتیازات: 5/5
تعداد امتیاز: 3
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره