احتمالاً شما هم وقتی نام ثروتمندترین افراد جهان به گوشتان می‌رسد، این سؤال برایتان پیش می‌آید که چطور می‌توان این میزان سرمایه را به‌دست آورد. فعالیت در بازارهای مالی مختلف مثل بازار رمز ارزها، بازار بورس، بازار تبادل ارز، و … جزو اصلی‌ترین راه‌های موجود برای ثروتمند شدن است. البته زود قضاوت نکنید؛ زیرا همان‌قدر که می‌تواند سودمند باشد، احتمال شکست و از دست دادن سرمایه نیز وجود خواهد داشت. پس چه کنیم که عملکردی پرسود داشته باشیم؟

در این مقاله قصد داریم بهترین تریدرهای جهان را معرفی کنیم. این افراد با معامله در بازارهای مالی مختلف به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند. برای مثال، در ترید رمز ارزها، خرید فروش در بازار بورس، یا معاملات ارزهای خارجی عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. افرادی که می‌دانند ترید ارز دیجیتال چیست، برای شناخت بهترین تریدرهای جهان اشتیاق بیشتری خواهند داشت؛ زیرا با شناخت این افراد سرشناس، احتمال کسب سود در معاملات نیز بیشتر می‌شود. پس با ما همراه باشید.

بهترین تریدرهای جهان در یک نگاه

ترید (Trade) به‌معنای معامله و تریدر (Trader) فردی است که به‌عنوان معامله‌گر وارد بازارهای مالی مختلف می‌شود و به خریدوفروش دارایی‌ها می‌پردازد. بازارهای مالی مختلفی مثل بازار سهام، اوراق قرضه، کامودیتی، بورس، ارز دیجیتال، و … بسترهای مختلفی برای انجام معامله و سرمایه‌گذاری هستند. حال در این میان، افراد خاصی هستند که به‌دلیل دانش، آگاهی، تجربه، و موقعیتی که داشتند، اکنون به‌عنوان بهترین تریدرهای جهان شناخته می‌شوند. آن‌ها توانسته‌اند از فرصت‌های خود نهایت استفاده را کنند و از معاملات خود به سودهای هنگفت برسند.

قرار است با تعدادی از بهترین تریدرهای جهان آشنا شویم. این افراد از طریق ترید در بازارهای مالی مختلف، جایگاه خوب و ثروت زیادی کسب کرده‌اند و با موارد زیر سنجیده می‌شوند:

  • میزان دارایی خالص؛
  • میزان افت سرمایه‌گذاری در معاملات متفاوت؛
  • تداوم سوددهی؛
  • سودهای بلندمدت دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌شده در نقاط مختلف؛
  • میزان دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده.

در جدول زیر بهترین تریدرهای جهان را در یک نگاه به‌طور خلاصه معرفی خواهیم کرد.

نام دارایی خالص آخرین عنوان شغلی سن تحصیلات رتبه میان ثروتمندان جهان حوزه سرمایه‌گذاری
استیو کوهن (Steven Cohen) ۱۹/۸ میلیارد دلار بنیان‌گذار شرکت مدیریت دارایی Point72 ۶۷ لیسانس هنر/علوم دانشگاه Pennsylvania ۹۱ بازار فارکس، بازار خرید و فروش آثار هنری و املاک
پل تودور جونز (Paul Tudor Jones) ۸/۱ میلیارد دلار بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری Tudor ۶۹ لیسانس هنر/علوم دانشگاه Virginia ۲۸۶ بازار فارکس و بورس
جورج سوروس (George Soros) ۶/۷ میلیارد دلار بنیان‌گذار شرکت Soros Fund Management LLC ۹۳ لیسانس هنر/علوم دانشگاه اقتصاد لندن ۳۹۲ بازار فارکس
جان پالسون (John Paulson) ۳/۵ میلیارد دلار بنیان‌گذار Paulson & Co. Inc ۶۷ لیسانس هنر/علوم دانشگاه نیویورک، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ۸۵۶ بازار ارزهای دیجیتال، فارکس، و وال استریت
جان داگلاس آرنولد (John D.Arnold) ۳/۳ میلیارد دلار بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری Centaurus ۴۹ لیسانس هنر/علوم دانشگاه Vanderbilt ۹۰۴ بازار انرژی (نفت و گاز)
لری ویلیامز (Larry Richard Williams) ۴۵۳ میلیون دلار نویسنده، معامله‌گر سهام، و سیاستمدار ۸۱ فارغ‌التحصیل از دانشگاه Oregon بازار بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس

بهترین تریدرهای جهان در طول تاریخ

انتخاب بهترین تریدرهای جهان معمولاً براساس عملکرد، بازدهی، استراتژی، دستاوردها، و دارایی‌های معامله‌گران انجام می‌شود. هر کدام از افرادی که تحت‌ عنوان تریدر در بازارهای مالی مختلفی مثل فارکس، بورس، کریپتو، و… فعالیت می‌کنند، باید استراتژی و اهداف بلندمدت مخصوص خود را داشته باشند. در این صورت، عملکردی موفقیت‌آمیز و تأثیرگذار خواهند داشت.

برای مثال، فردی مثل استنلی دراکن میلر نیز به‌عنوان بهترین تریدر روزانه شناخته می‌شود. استراتژی معاملاتی و رویکرد هر کدام از این افراد متفاوت است، اما درنهایت، به‌قصد مشترکی در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند. در ادامه، چند مورد از موفق‌‌ ترین تریدرهای جهان را معرفی خواهیم کرد.

پل تودور جونز (Paul Tudor Jones)

پل تودور جونز (Paul Tudor Jones) با بیش از 8 میلیارد دلار دارایی یکی از تریدر های موفق در جهان است.

یکی از ثروتمندان حوزه ترید در جهان، Paul Tudor Jones است. او در سپتامبر سال ۱۹۵۴ به‌دنیا آمد و اکنون به‌عنوان یکی از بهترین تریدرهای جهان و بنیان‌گذار شرکت Tudor Investment Corporation شناخته می‌شود. شروع ثروتمند شدن پل دقیقاً پس از تأسیس همین شرکت سرمایه‌گذاری در سال ۱۹۸۰ بود. البته پیش‌بینی درست او از دوشنبه سیاه در سال ۱۹۸۷ هم تأثیر چشمگیری در جایگاه مالی کنونی او داشت؛ زیرا در طول آن رویداد توانست دارایی خود را سه برابر (حدود صد میلیون دلار) کند. پل پیش از آن در سال ۱۹۷۶، به‌عنوان منشی در EF Hutton کار می‌کرد و دارایی زیادی نداشت.

طبق آنچه در مجله فوربس آمده، دارایی خالص پل تودور جونز اکنون حدود ۸/۱ میلیارد دلار است. او به‌عنوان یکی از محافظه‌کارترین تریدرهای جهان شناخته می‌شود. در یکی از نقل‌قول‌های او درباره این موضوع آمده است: «من به بازار آتی علاقه زیادی دارم؛ زیرا می‌توانید در عرض چند دقیقه دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنید. جذابیت این بازار برای من به‌دلیل نقدینگی آن است.»

پل از اینکه حتی بخش کمی از سرمایه خود را از دست بدهد متنفر بود. به همین دلیل، استراتژی او در سرمایه‌گذاری این بود که هرگز وارد معاملات پرریسک نمی‌شد. تحلیل او از روند بازار معمولاً با مشاهده میانگین متحرک دویست روزه قیمت بسته شدن دارایی‌ها انجام می‌شود. او از این میانگین استفاده می‌کند تا دقیق‌ترین زمان برای خروج از بازار را کشف کند. ضمن اینکه هنگام ترید کردن، به تحلیل تکنیکال آن دارایی توجه زیادی دارد.

Paul Tudor Jones، یکی از بهترین تریدرهای جهان، تاکنون در بازار فارکس (Forex)، بورس کالا، و ترید ارزهای دیجیتال فعالیت کرده است. همچنین کتاب او با نام Earn Your First Billion Dollars Using The Proven Systems of the Top Hedge Fund Billionaires (اولین میلیارد دلار خود را با استفاده از روش‌های اثبات‌شده بزرگ‌ترین سرمایه گذاران جهان به‌دست آورید)، در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

جان پالسون (John Paulson)

جان پالسون (John Paulson) با بیش از 3/5 میلیارد دلار یکی از معامله گران برتر بازار فارکس و ارز دیجیتال است.

یکی دیگر از بهترین تریدرهای جهان جان پالسون (John Paulson) نام دارد. دلیل اصلی شهرت او به فعالیتش در وال استریت بازمی‌گردد. او در سال ۲۰۰۷ توانست با فعالیت‌های خود در بازارهای مالی مختلف، به یکی از بهترین تریدرها تبدیل شود. درواقع، او وضعیت بحران مالی سال ۲۰۰۸ را درست پیش‌بینی کرد و به همین سبب، توانست سرمایه‌گذاری سودمندی ضد وام‌های مسکن داشته باشد. آقای پالسون ۶۷ساله از همین راه توانست حدود چهار میلیارد دلار به سرمایه خود اضافه کند.

جان در آغاز دوران جوانی، کسب درآمد را از سرمایه‌گذاری در یک فروشگاه لباس شروع کرد، اما کم‌کم صندوق تأمینی خود با نام Paulson & Co را تأسیس کرد و سپس به سرمایه‌گذاری در بازارهای فارکس و ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد. البته علاقه امروز او به رمز ارزها دیگر مثل سابق نیست. جان پالسون، که از بهترین تریدرهای جهان است، اکنون رمزارزها را به حبابی تشبیه کرده و به سرمایه‌گذاری در طلا علاقه‌مند شده است. یکی از نقل‌قول‌های او در این باره چنین است: «حتی ارز دیجیتالی مثل بیت کوین (bitcoin) که عرضه محدودی دارد هم در صورت کاهش نقدینگی و هیجان معامله‌گران، بی‌ارزش خواهد شد.»

طبق آنچه در مجله فوربس آمده، دارایی خالص John Paulson حدود ۳/۵ میلیارد دلار است. سرمایه او در سال ۲۰۱۹ کاهش چشمگیری پیدا کرد. شاید دیدگاه منفی او به بازار رمزارزها نیز از همین رویداد نشئت گرفته باشد. جان پالسون در لینکدین نیز صفحه شخصی دارد و به‌عنوان یکی از مدیران شرکت خدمات بازاریابی سیویتاس (Civitas) در حال فعالیت است.

لری ویلیامز (Larry Richard Williams)

لری ویلیامز (Larry Richard Williams) با 453 میلیون دلار دارایی که از بازار بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس بدست آورده یکی از معامله گران موفق شناخته شده.

اگر قرار باشد فهرستی از بهترین تریدرهای جهان تهیه کنیم، نام لری ویلیامز نیز باید در میان آن باشد. آقای ویلیامز نویسنده‌ای تأثیرگذار در بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خوب است. او تاکنون یازده کتاب معاملات سهام و کالا نوشته است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • راز انتخاب سهام برای سودهای فوری و قابل توجه (The secret of selecting stocks for Immediate and Substantial Gains)
  • رازهای بلندمدت معاملات کوتاه‌مدت (Long Term Secrets to Short Term Trading)
  • چگونه یک میلیارد دلار به‌دست آورم … سال گذشته … معاملات کالا (How I Made One Million Dollars … last year … Trading Commodities)
  • معاملات سهام و کالا را با خودی‌ها انجام دهید (Trade Stocks and Commodities with the Insiders)
  • سهام مناسب در زمان مناسب (The Right Stock at the Right Time)
  • معاملات آتی روزانه آنلاین (Day Trade Futures Online)

علاوه بر این، ویلیامز در حوزه تحلیل کریپتو نیز تأثیر بسزایی داشته است. از فعالیت‌های مهم او در این زمینه، طراحی انواع اندیکاتور تکنیکال (Technical Indicator) برای پیش‌بینی و اندازه‌گیری چرخه بازار است. این اندیکاتورها عبارت‌اند از:

  • اندیکاتور Ultimate Oscillator
  • اندیکاتور Williams %R
  • اندیکاتور تجمیعی توزیعی
  • اندیکاتور COT

لری ویلیامز معروف در جام‌جهانی رابینز توانست ده هزار دلار خود را به یک میلیون و صد هزار دلار تبدیل کند. استراتژی او در ترید این‌گونه است که طبق واقعیت بازار، اعداد ارقام و مستندات موجود وارد معامله می‌شود، نه آرزو، احتمال، و تصور. او معتقد است که تریدرها باید از رفتارهای تهاجمی پرهیز و هیجانات خود را کنترل کنند. یکی از نقل‌قول‌های لری ویلیامز عبارت است از:

«به قیمت دارایی‌ها توجه کنید؛ زمانی که قیمت بسته شدن یک دارایی، امروز کمتر از دیروز بود، بدون ترس و تعلل خود را برای خرید آماده کنید.»

استیو کوهن (Steven Cohen)

استیو کوهن (Steven Cohen) با بیش از 19 میلیارد دلار سرمایه قطعا بهترین معامله گر بازارهای مالی است.

بخش عمده فعالیت‌های آقای استیو کوهن در بازار فارکس است. علاوه بر این، به‌عنوان بنیان‌گذار یکی از بهترین صندوق‌های تأمینی با عنوان SAC Capital Advisors نیز شناخته می‌شود. البته این شرکت در سال ۲۰۱۰ تأسیس و در سال ۲۰۱۶ منحل شد، اما پس از آن، شرکت Point72 Asset Management را در سال ۲۰۱۸ تأسیس کرد.

استیو کهن به‌عنوان یکی از بهترین تریدرهای جهان و یک سرمایه‌گذار موفق و میلیاردر آمریکایی شناخته می‌شود. استراتژی او در سرمایه‌گذاری این‌گونه است که معمولاً به‌سمت معاملات پرریسک و پرسود می‌رود. اتفاقاً شرکت SAC نیز بر همین اساس راه‌اندازی شد. او همچنین به‌عنوان پادشاه صندوق تأمینی در سال ۲۰۰۶ شناخته و در سال ۲۰۱۴، ثروتمندترین مدیر صندوق‌های تأمینی معرفی شد.

طبق آمار مجله فوربس، دارایی خالص آقای کوهن حدود ۱۹/۸ میلیارد دلار خواهد بود. این دارایی طی فعالیت مداوم او در سال‌های طولانی به‌دست آمده است. علاوه بر موارد مذکور، استیو کوهن در سرمایه‌گذاری روی ملک و آثار هنری نیز عملکرد خوبی داشته است، اما اولین فعالیت رسمی او در بازار کریپتو و ارزهای دیجیتال مربوط به پنجاه میلیون دلاری می‌شود که در یک دور سری A در Recur سرمایه‌گذاری کرده است. گویا این میلیاردر آمریکایی به‌تازگی به ترید ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شده و در این باره اظهار کرده است: «ارزهای دیجیتال در آینده‌ای نزدیک می‌توانند مانند اینترنت فضای دیجیتال را متحول کنند. رمز ارزها و دنیای کریپتو همه‌چیز را در آینده دستخوش تغییر خواهند کرد.»

جان داگلاس آرنولد (John D.Arnold)

جان داگلاس آرنولد (John D.Arnold) با بیش از 3 میلیارد دلار دارایی از تریدرهای موفق است.

یکی دیگر از افرادی می‌توان او را از بهترین تریدرهای جهان در طول تاریخ معرفی کرد، جان آرنولد است. این تاجر ثروتمند آمریکایی فعالیت خود را در شرکت انرون (Enron) در بازار نفت آغاز کرد.

او شبکه تجارت اینترنتی را برای شرکت انرون راه‌اندازی کرد. انرون آنلاین نقطه عطفی در زندگی جان آرنولد بود؛ زیرا به‌واسطه آن توانست درآمد میلیارد دلاری برای شرکت انرون کسب کند و خود نیز حدود هشت میلیون دلار پاداش بگیرد. آقای داگلاس آرنولد سرانجام توانست صندوق سرمایه‌گذاری سنتائوروس (Centaurus) را تأسیس کند. این صندوق اکنون سرمایه‌ای حدود پنج میلیارد دلار را مدیریت می‌کند. جالب است بدانید که صندوق Centaurus در سال ۲۰۰۸ توانست حدود ۱۰ درصد از سهام شرکت ملی زغال سنگ (NCOC) را به‌خود اختصاص دهد.

جان آرنولد از بهترین تریدرهای جهان در بازار انرژی و به‌ویژه گاز است که با لقب پادشاه گاز طبیعی معروف شد.

 جورج سوروس (George Soros)

 جورج سوروس (George Soros) با بیش از 6/7 میلیارد دلار یکی از معامله گران موفق بازار بود که در سال 2023 فوت کرد.

مگر می‌شود درباره بهترین تریدرهای جهان صحبت کنیم و نام جورج سوروس را به میان نیاوریم؟ George Soros بازرگان، سرمایه‌گذار، نویسنده، و کنشگر سیاسی و همچنین از ثروتمندترین افراد دنیاست. او بنیان‌گذار شرکت سرمایه سوروس بوده و در شرکت‌ها و مؤسسات بسیاری در نقش مشاور سرمایه‌گذاری فعالیت کرده است. اکنون دارایی این مرد ثروتمند در مجله فوربس حدود ۶/۷ میلیارد دلار اعلام شده است.

فعالیت‌های معاملاتی جورج در جوانی و از بازار سیاه مجارستان شروع شد، اما پس از مهاجرت به آمریکا در سال ۱۹۵۶، فعالیت‌های مالی خود را در نقش تحلیل‌گر به‌شکل جدی‌تری ادامه داد. او اولین صندوق تأمینی خود را در سال ۱۹۶۹ و کمی بعد، دومین شرکت صندوق کوانتومی خود را تأسیس کرد. او با این اقدام توانست در عرض ده سال دارایی خود را به یازده میلیارد دلار برساند.

جورج سوروس ۹۳ساله، که از بهترین تریدرهای جهان است، بخش عمده دارایی خود را در اوراق قرضه، ارزها، کامودیتی‌ها، و سهام‌ سرمایه‌گذاری کرده است. البته مشهورترین و بیشترین فعالیت جورج معاملات ارزی است. او برای معاملات خود از استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت بهره می‌برد و در موقعیت‌های پرریسک، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. سوروس معتقد است که فعالان بازار می‌توانند در ارزش دارایی‌ها و وضعیت بازار تأثیر بگذارند. او از همین رویکرد استفاده می‌کند تا قیمت‌گذاری‌های نادرست در بازار را شناسایی کند و به تشخیص درست حباب‌های بازار معروف است. سوروس در این باره می‌گوید: «زمانی که متوجه شکل‌گیری یک حباب می‌شوم، همه توان و سرعت خود را خرج می‌کنم تا بتوانم از آن ارز یا سهام خریداری کنم.»

جورج سوروس معروف کتاب‌های متعددی درباره مدیریت بحران‌های مالی نوشته است که عبارت‌اند از:

  • سرمایه‌دار علیه سرمایه‌داری (Capitalist Against Capitalism)
  • رؤیای برتری آمریکایی (The Ultimate American Dream)
  • در دفاع از جامعه آزاد (In Defense of Open Society)
  • تراژدی اتحادیه اروپا (The Tragedy of the European Union)
  • آشفتگی مالی در اروپا و ایالات متحده (Financial Turmoil in Europe and the United States)
  • سقوط ۲۰۰۸ و معنای آن (The Crash of 2008 and What it Means)
  • عصر خطاپذیری (The Age of Fallibility)
  • جامعه باز (Open Society)

جرج سوروس معتقد است که عمر شبکه‌های اجتماعی کوتاه است؛ زیرا در آینده‌ای نزدیک، سیاست‌های مقرراتی و مالیاتی بالاخره گریبان این شبکه‌ها را می‌گیرد.

کلام آخر

اگر قرار باشد از طریق فعالیت در بازارهای مالی مختلف به درآمد و سود مناسب برسید، باید آگاه و هوشیار به این حوزه وارد شوید. این هوشیاری با مطالعه و تحقیق به‌دست می‌آید. به همین دلیل، شناخت بهترین تریدرهای جهان و آشنایی با زندگی‌نامه و ویژگی‌های آن‌ها باعث می‌شود تا نتایج بهتری در معاملات کسب کنید. حال هرچه بازار مالی مدنظر پیچیده‌تر باشد، میزان اهمیت آشنایی با سرشناسان آن حوزه نیز بیشتر می‌شود. در این مقاله، سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی از بهترین تریدرهای جهان در اختیارتان قرار دهیم.