کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع کریپتو ولت

آموزش کیف پول ها
کیف پول دیجیتال چیست؟ معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

فرقی نمی‌کند هولدر ارز دیجیتال باشید یا تریدر. در هر صورت، برای ذخیره و نگهداری رمزارزهای خود به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. کیف پول رمزارزها رابطه مستقیمی با تأمین امنیت سرمایه شما دارد. به‌ همین دلیل، باید دقیقاً بدانید مفهوم کیف پول یا ولت ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توانید بهترین کیف پول را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب، تلاش می‌کنیم شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) ابزاری است که امکان نگهداری، ارسال، و دریافت ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. برخلاف کیف پول‌های واقعی، که اصل پول یا کارت‌ها را در آن‌ها نگه می‌داریم، کیف پول ارز دیجیتال کلیدهای رمزنگاری دارایی‌ها را نگه می‌دارد و کاربران با استفاده از این کلیدها، می‌توانند به ارزهای خود روی شبکه بلاکچین دسترسی داشته باشند.

به عبارت دیگر، کیف پول ارز دیجیتال مثل گاوصندوقی برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال است که به‌جای نگهداری اصل دارایی، کلیدهای دسترسی به آن را نگه می‌دارد. کیف پول‌های ارز دیجیتال به‌صورت نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، یا تحت وب عرضه می‌شوند و هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما عملکرد کلی آن‌ها مشابه با یکدیگر است.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

کیف پول ارز دیجیتال از طریق کلید عمومی امکان واریز و از طریق کلید خصوصی امکان ذخیره سازی ارزهای دیجیتال را فراهم می کند.

لازم است کمی عمیق‌تر به مکانیزم عملکرد کیف پول ارز دیجیتال نگاه کنیم. خوشبختانه، انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال به‌شیوه مشابهی کار می‌کنند.

برای تراکنش ارز دیجیتال، درخواست انتقال دارایی خود را با شبکه بلاک‌چین آن ارسال کنید. در واقع، با ثبت درخواست واریز یا برداشت ارز دیجیتال در یک ولت، ضمن امضای تراکنش، درخواست خود را برای انتقال در شبکه ثبت می‌کنید.

بعد از ثبت درخواست در شبکه، فرایند جابه‌جایی مالکیت ارز دیجیتال پردازش می‌شود. به محض موافقت، عملیات انتقال انجام می‌شود. در اینجا، پای سه مفهوم مهم به میان می‌آید که باید جداگانه درباره آن‌ها بحث کنیم.

کلید عمومی (Public Key)

هر کیف پول ارز دیجیتال یک کلید عمومی منحصربه‌فرد دارد. کلید عمومی از کنار هم قرار گرفتن رشته‌ای از اعداد و حروف به وجود می‌آید. به کمک کلید عمومی، صحت انجام تراکنش و جابه‌جایی رمزارزها در شبکه بلاک‌چین ارزیابی می‌شود. می‌توانید کلید عمومی را در اختیار دیگران قرار دهید. این کار هیچ مشکلی برای امنیت کیف پولتان به وجود نمی‌آورد.

کلید خصوصی (Private Key)

علاوه بر کلید عمومی، هر ارز دیجیتال در کیف پول شما، کلید خصوصی منحصربه‌فردی دارد. کلید خصوصی نیز از کنار هم قرار گرفتن رشته‌ای از اعداد و حروف انگلیسی تشکیل می‌شود. کلید خصوصی در حکم رمز کارت بانکی شماست.

اگر کسی رمز کارت بانکی شما را داشته باشد، می‌تواند به‌راحتی به موجودی حسابتان دسترسی داشته باشد. به همین ترتیب، اگر کسی کلید خصوصی کیف پول شما را به دست بیاورد، عملاً به تمام دارایی‌تان دسترسی خواهد داشت؛ بنابراین نباید کلید خصوصی کیف پول خود را در اختیار هیچ‌کس قرار دهید.

با وجود کلید عمومی، شبکه به‌راحتی متوجه می‌شود که درخواست جابه‌جایی رمزارز را مالک کیف پول صادر کرده است و هیچ‌گونه اختلالی در تراکنش‌ها به وجود نمی‌آید.

آدرس کیف پول

آدرس کیف پول یک رشته منحصر به فرد از حروف و اعداد است که برای دریافت ارز دیجیتال استفاده می شود.

جالب است بدانید که عملاً با کلید عمومی کیف پول خود کاری ندارید. همچنین باید از دسترسی دیگران به کلید خصوصی جلوگیری کنید. در طول فعالیت در بازار رمزارزها، بیش از هر چیزی با آدرس کیف پول ارز دیجیتال سروکار دارید. آدرس کیف پول را می‌توان به شماره کارت بانکی تشبیه کرد. با در اختیار داشتن شماره کارت بانکی، می‌توانید به حساب هرکس پول واریز کنید. به همین ترتیب، به کمک آدرس کیف پول نیز می‌توانید به دیگران رمزارز بفرستید.

عده‌ای تصور می‌کنند آدرس کیف پول همان کلید عمومی است؛ اما این‌گونه نیست. آدرس کیف پول از کنار هم قرار گرفتن رشته‌ای از حروف و اعداد انگلیسی تشکیل می‌شود. نیازی به حفظ یا مخفی کردن آدرس کیف پول نیست؛ بلکه می‌توانید به‌راحتی، در زمانی که لازم دارید، آن را کپی کنید.

منظور از کیف پول ارز دیجیتال سرد و گرم چیست؟‌

اگر بصورت روزانه معامله می کنید از کیف پول گرم استفاده کنید و در صورتی که به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت و امن هستید از کیف پول سرد.

یکی از مفاهیم اساسی درباره کیف پول ارز دیجیتال، مفهوم والت‌های سرد و گرم هستند. اگر برای استفاده از یک والت به اتصال به اینترنت نیاز باشد، اصطلاحاً به آن ولت گرم (Hot) می‌گویند. در مقابل، اگر بتوان به صورت آفلاین با یک کیف پول کار کرد و کلیدهای خصوصی در آن به صورت آفلاین نگهداری شوند، اصطلاحاً با نام کیف پول سرد (Cold) شناخته می‌شود.

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول سرد؟

بدیهی است که وقتی پای اینترنت به میان می‌آید، خطر حملات هکری افزایش پیدا می‌کند؛ درنتیجه، دارایی افراد در کیف پول‌های داغ بیشتر در معرض خطر قرار دارد. توصیه می‌شود اگر قصد نگهداری دارایی به صورت طولانی مدت را دارید، حتماً آن را به کیف پول سرد منتقل کنید. صرفاً آن بخش از دارایی را که برای معاملات روزانه خود نیاز دارید، در والت گرم نگهداری کنید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ها براساس نوع نرم افزار می توانند متفاوت باشند. کیف پول دسکتاپ، موبایل، تحت وب و سخت افزاری نمونه هایی از این نوع کیف پول ها می باشد.

تا اینجا بررسی کردیم که کیف پول ارز دیجیتال چیست. آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال، موضوع مهم دیگری است که باید درباره آن بحث کنیم. به‌طور کلی، انواع کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

کیف پول کاغذی

ساده‌ترین نوع کیف پول از نوع کاغذی است. در این نوع کیف پول، کلید خصوصی روی تکه‌ای کاغذ چاپ یا نوشته می‌شود. استفاده از کیف پول ارز دیجیتال کاغذی تقریباً منسوخ شده است.

با نوشتن کلید خصوصی کیف پول روی کاغذ، عملاً می‌توانید کیف پول کاغذی خود را بسازید. برخی از سایت‌ها نیز کیف پول کاغذی اختصاصی برخی از رمزارزها را صادر می‌کنند. برای مثال، می‌توان به سایت bitaddress.org برای بیت‌کوین اشاره کرد.

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری نوعی دستگاه دیجیتال هستند که برای ذخیره کلید خصوصی رمزارزها استفاده می‌شوند. این کیف پول‌ها دارایی شما را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. بین مدل‌های مرسوم، کیف پول سخت‌افزاری بالاترین سطح امنیت را برای صاحبان ارزهای دیجیتال به ارمغان می‌آورند.

کیف پول نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

۱. کیف پول موبایل

این دسته از کیف پول‌ها اپلیکیشن‌های موبایل هستند که روی تلفن همراه نصب می‌شوند. تقریباً پرکاربردترین نوع کیف پول‌های ارز دیجیتال همین دسته است.

۲. کیف پول دسکتاپ

این دسته از ولت‌ها نرم‌افزارهایی هستند که روی رایانه‌های مختلف از سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک نصب می‌شوند.

۳. کیف پول تحت وب

این دسته از کیف پول‌ها ساده‌ترین نوع کیف پول نرم‌افزاری هستند. برای دسترسی به آن‌ها باید از مرورگرهای اینترنتی استفاده کنید. در زمان استفاده از برخی از کیف پول‌های صرافی‌ها، در واقع از والت‌های تحت وب استفاده می‌کنید.

۴. کیف پول افزونه مرورگر

این کیف پول‌ها در قالب افزونه (Extension) مرورگر عرضه می‌شوند و امکان دسترسی به دارایی‌ها را در مرورگرهایی مثل کروم، فایرفاکس، و غیره فراهم می‌سازند. با کمک این کیف پول‌ها می‌توان از طریق مرورگر با اپلیکیشن‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز تعامل داشت.

کیف پول حضانتی و غیرحضانتی چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال را می توان به دو نوع حضانتی و غیر حضانتی تقسیم بندی کرد.

کیف پول‌های ارز دیجیتال در دسته‌بندی‌ای کلی به دو گروه حضانتی (Custodial) و غیرحضانتی (Non-Custodial) تقسیم‌بندی می‌شوند. در کیف پول‌های حضانتی به‌جای اینکه کلیدهای خصوصی در اختیار مالک ارزهای دیجیتال باشد، شخص ثالثی حضانت آن‌ها را برعهده می‌گیرد، اما در کیف پول‌های غیرحضانتی، کنترل کلیدها و دارایی‌ها به صورت کامل در اختیار مالک ارزهای دیجیتال است.

کیف پول حضانتی برای کاربران تازه‌کاری که با نحوه عملکرد کیف پول آشنایی ندارند، مناسب است، اما ریسک‌های خاص خود را هم دارد. کاربران این کیف پول‌ها در واقع به صرافی یا ارائه‌دهنده کیف پول اعتماد می‌کنند و کنترلی روی کلیدهای خصوصی خود ندارند. کیف پول‌های صرافی‌ها معمولاً از نوع حضانتی هستند.

کیف پول غیرحضانتی کنترل کامل کلیدها و درنتیجه دارایی‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بنابراین، مسئولیت کامل نگهداری دارایی‌ها بر عهده خود کاربر است و کاربران باید با نحوه کار کیف پول و پشتیبان‌گیری از آن آشنایی داشته باشند. کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل لجر یا کیف پول‌های نرم‌افزاری مثل تراست ولت و متامسک، از مشهورترین کیف پول‌های غیرحضانتی هستند.

کاربرد‌های کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

در وهله اول، این طور به نظر می‌رسد که کاربرد کیف پول ارز دیجیتال محدود به ذخیره و جابه‌جایی رمزارزهاست. البته که اصلی‌ترین کاربرد ولت‌ها همین دو مورد است؛ ولی در سال‌های اخیر، کیف پول‌هایی رونمایی شده‌اند که خدمات متنوع دیگری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال
  • استیکینگ ارزهای دیجیتال
  • وام‌دهی رمزارزها
  • فعالیت در پروژه‌های دیفای (DeFi)
  • انتقال رمزارزها بین شبکه‌های بلاک‌چین مختلف

بهترین کیف پول ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

در حال حاضر، تعداد کیف پول‌های ارز دیجیتال نسبتاً زیاد است. برخی از کیف پول‌ها به صورت تخصصی از یک یا چند رمزارز پشتیبانی می‌کنند؛ اما در مقابل، کیف پول‌هایی وجود دارند که ذخیره تعداد زیادی کوین و توکن ارز دیجیتال در آن‌ها امکان‌پذیر است.

در این شرایط، حتماً این سؤال برای شما هم ایجاد می‌شود که چگونه بهترین کیف پول ارز دیجیتال را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال باید در وهله اول به این موضوع فکر کنید که چه انتظاراتی از کیف پول خود دارید؟ نیمی از راه را با پاسخ به این سؤال طی خواهید کرد. برای نیمه دیگر نیز باید ویژگی‌های مهم زیر را مدنظر قرار دهید:

  • امنیت زیاد (نداشتن سابقه حمله هکری موفق)
  • تعداد کاربران
  • پشتیبان‌گیری از کلیدهای خصوصی
  • رابط کاربری ساده
  • ارائه نسخه‌های نرم‌افزاری متنوع (موبایل، دسکتاپ، افزونه مرورگر)
  • پشتیبانی از شبکه‌های بلاک‌چین متعدد
  • ارائه امکانات استیکینگ ارز دیجیتال
  • برخورداری از صرافی داخلی
  • امکان تنظیم کارمزد انتقال ارز دیجیتال
  • قابلیت تعامل با برنامه‌های دیفای

در کنار ویژگی‌های مذکور، باید روی نکته بسیار مهمی تأکید کنیم. هرگز تمام دارایی خود را در یک کیف پول، به‌ویژه از نوع نرم‌افزاری نگهداری نکنید. کیف پول‌های ارز دیجیتال هر چقدر هم امن باشند، باز هم در معرض تهدیدات جدی قرار دارند. در این شرایط، بهترین تصمیم آن است که دو یا سه کیف پول انتخاب و دارایی‌های خود را بین آن‌ها توزیع کنید. به این ترتیب، خطرات کمتری شما و سرمایه‌هایتان را تهدید می‌کند.

امنیت کیف پول های ارز دیجیتال

برای افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال خود حتما موارد امنیتی را رعایت کنید. استفاده از رمز عبور قوی، احراز هویت دو مرحله ای و تهیه نسخه پشتیبان.

برای اطمینان از امنیت کیف پول ارز دیجیتال، ابتدا باید سابقه آن را بررسی و گزارش‌های هک یا کشف آسیب‌پذیری‌های آن را دنبال کنید. کیف پول‌های معتبر و امن معمولاً کمترین حوادث را تجربه کرده‌اند و در صورت بروز مشکل، بلافاصله با ارائه به‌روزرسانی‌های لازم، آن را رفع می‌کنند.

علاوه بر این، باید ویژگی‌های امنیتی کیف پول مثل رمز عبور و ورود دو عاملی (۲FA)، استانداردها و الگوریتم‌های رمزنگاری، شیوه‌های مدیریت کلیدهای خصوصی، امکانات پشتیبان‌گیری، بازیابی، و غیره را بررسی کنید. همچنین بررسی کنید که آیا به‌روزرسانی‌های امنیتی به‌صورت منظم برای کیف پول مدنظرتان ارائه می‌شود یا خیر.

در کنار این موارد، می‌توانید با جست‌وجو در گوگل و بررسی نظرها و تجربیات کاربران دیگر، اطلاعات خوبی درباره امنیت کیف پول مدنظرتان به‌دست بیاورید.

کارمزد کیف پول ها برای انتقال رمزارزها

کارمزد واریز و برداشت کیف پول‌ها به عوامل مختلفی مثل نوع کیف پول، نوع ارز دیجیتال، شبکه انتقال، سرعت تراکنش، و غیره بستگی دارد. برای مثال، اگر از یک کیف پول حضانتی مثل کیف پول صرافی‌ها استفاده کنید، بسته به سیاست صرافی، ممکن است درصدی از حجم واریز یا برداشت به‌عنوان کارمزد از شما کسر شود. علاوه بر این، هر ارز دیجیتال بسته به اینکه روی چه شبکه‌ای جابه‌جا شود، مقدار مشخصی کارمزد دارد. برای مثال، کارمزدهای انتقال ارز از طریق شبکه ERC-20 اتریوم معمولاً بیشتر از TRC-20 ترون است.

از طرفی، ممکن است بسته به وضعیت شبکه و عرضه و تقاضا، میزان کارمزد و گس فی تراکنش‌ها افزایش یا کاهش پیدا کند. بعضی کیف پول‌های ارز دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند تا میزان کارمزد را به‌صورت دستی مشخص کنند و هرچه کارمزد بیشتری پرداخت شود، تراکنش نیز سریع‌تر انجام خواهد شد. کارمزدی که برای انتقال روی یک شبکه پرداخت می‌کنید، برای نگهداری و توسعه شبکه صرف می‌شود و کیف پول در آن نقشی ندارد. کیف پول‌ها معمولاً برای نگهداری ارزهای دیجیتال کارمزدی نمی‌گیرند، اما ممکن است برای انتقال، برداشت، یا تبدیل ارزها به یکدیگر، ارائه خدمات جانبی، و غیره کارمزد داشته باشند.

معرفی بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

حتماً منتظرید تا بهترین کیف پول ارز دیجیتال را معرفی کنیم. واقعیت این است که نمی‌توان به صورت مطلق از یک کیف پول به‌عنوان برترین والت رمزارزها یاد کرد. با وجود این، توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم:

بهترین کیف پول برای کاربران مبتدی بازار رمزارزها تراست ولت (Trust Wallet)
پیشرفته‌ترین و بهترین کیف پول بیت‌کوین الکتروم (Electrum)
کمترین کارمزد کیف پول بیت‌کوین کوین بیس والت (CoinBase)
بهترین کیف پول اتریوم متامسک (MetaMask)
بهترین کیف پول برای فعالیت در دیفای متامسک (MetaMask)
بهترین کیف پول موبایل مای سلیوم (MyCelium)
بهترین والت سخت‌افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
بهترین ولت از نظر پشیبانی از رمزارزها تراست ولت با پشتیبانی از بیش از ۷۰ شبکه بلاک‌چین
بهترین کیف پول غیرمتمرکز تراست والت (Trust Wallet)
بهترین کیف پول دسکتاپ کوینومی (Coinomi)

توجه کنید که موارد مذکور، تنها گزینه‌های ایدئال موجود در بازار نیستند؛ بلکه سعی کردیم با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند نظرات کاربران، پیشنهادهایی را با عنوان بهترین ولت‌ها مطرح کنیم. بهتر است قبل از انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، بررسی‌های لازم را با دقت انجام دهید.

کیف پول صرافی ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول صرافی ارز دیجیتال در واقع همان کیف پولی است که صرافی برای نگهداری ارزهای دیجیتال شما استفاده می‌کند. این کیف پول معمولاً از نوع حضانتی است، یعنی کلید خصوصی کیف پول کاربران در اختیار صرافی قرار دارد و کاربران کنترلی روی کلیدها ندارند. استفاده از کیف پول صرافی بر مبنای اعتماد است و کاربران برحسب اعتماد و اطمینانی که به صرافی دارند، دارایی‌های خود را در آن نگه می‌دارند.

برای مثال، وقتی در یک صرافی ارز دیجیتال، مانند بینگ ایکس، بیت کوین می‌خرید، بیت کوین‌های شما در کیف پول صرافی نگهداری می‌شود. می‌توانید دارایی‌های خود را همان‌جا نگه دارید یا آن‌ها را به کیف پول شخصی خود انتقال دهید. معمولاً نگهداری ارز روی کیف پول صرافی توصیه نمی‌شود و بهتر است از کیف پول شخصی و مطمئنی برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنید. در کیف پول‌های غیرحضانتی مثل لجر یا تراست ولت، کنترل کلید خصوصی و درنتیجه کنترل کل دارایی‌ها، در اختیار خودتان قرار دارد.

کیف پول‌های چندزنجیره‌ای یا مولتی‌چین

کیف پول‌های چندزنجیره‌ای یا مولتی‌چین، کیف پول‌هایی هستند که از چندین بلاک چین مختلف پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌های چندزنجیره‌ای یا مالتی‌چین (Multi-chain) به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که از چندین بلاکچین مختلف پشتیبانی می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند تا ارزهای دیجیتال مختلفی را روی آن‌ها نگه دارید یا جابه‌جا کنید. از کیف پول‌های چندزنجیره‌ای مشهور می‌توان به تراست ولت (Trust Wallet) اشاره کرد که امکان نگهداری طیف وسیعی از ارزها را فراهم می‌‌کند. کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) نیز مولتی‌چین هستند و از بلاکچین‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌های تک‌زنجیره‌ای (Single-chain) برای کار با یک بلاکچین خاص توسعه داده شده‌اند و فقط از ارزهای همان بلاکچین پشتیبانی می‌کنند. برای مثال، کیف پول مای اتر والت (MyEtherWallet) نوعی کیف پول تک‌زنجیره‌ای است که از ارزهای مبتنی بر اتریوم و استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کند.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که کیف پول ارز دیجیتال چیست و با بهترین والت‌ها از جنبه‌های مختلف آشنا شدیم. کیف پول از نخستین مفاهیمی است که باید برای فعالیت در بازار رمزارزها با آن آشنا شوید. بار دیگر لازم است تأکید کنیم که قبل از انتخاب ولت، حتماً تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام دهید. در نهایت، اگر درباره کیف پول‌های مختلف به راهنمایی نیاز داشتید، حتماً پرسش‌های خود را با ما در میان بگذارید. از نظر شما، بهترین کیف پول رمزارزها کدام است؟

سوالات متداول

1

ارزهای دیجیتال را در کیف پول صرافی نگهداری کنیم یا کیف پول شخصی؟

فقط آن بخش از دارایی‌هایی را که برای معاملات روزانه نیاز دارید در کیف پول صرافی نگهداری کنید. دارایی‌های دیگر خود را به کیف پول شخصی منتقل کنید.

2

آیا ارسال ارز دیجیتال با والت و کیف پول کارمزد دارد؟

بله؛ معمولاً هر کیف پول برای خدمات انتقال ارز دیجیتال در کنار هزینه گس بلاک‌چین، کارمزد نیز دریافت می‌کند.

3

اگر کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال را گم کنیم، چه مشکلی پیش می‌آید؟

بدون در اختیار داشتن کلید خصوصی یا عبارت بازیابی، هیچ‌گاه نمی‌توانید به موجودی کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

4

آیا سازنده والت به دارایی کاربران دسترسی دارد؟

در کیف پول‌های متمرکز، سازنده به کلیدهای خصوصی کاربران دسترسی دارد؛ بنابراین لازم است حتماً تحقیق کنید و از ولت‌های معتبر و خوش‌سابقه استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

5

ارز دیجیتال به کیف پول من منتقل شده است، ولی نشان داده نمی‌شود. مشکل چیست؟

بعد از نهایی کردن تراکنش، بسته به نوع شبکه بلاک‌چین، کامل شدن تراکنش به طی شدن زمان خاصی نیاز دارد؛ بنابراین، باید تا تکمیل این فرایند صبر کنید و سپس موجودی کیف پول خود را چک کنید.

امتیاز شما به این محتوا

4.7 / 5. 14

میانگین امتیازات: 4.7/5
تعداد امتیاز: 14
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره