تراست ولت یکی از بهترین کیف پول‌های غیرحضانتی (Non Custodial) در بازار ارزهای دیجیتال است. این کیف پول به‌خودی‌خود برای تراکنش‌های واریز و برداشت ارز دیجیتال هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند. در واقع، کارمزدهای دریافت‌شده مربوط به شبکه، مربوط به تراکنش است. در مجموع، کارمزدهای این ولت را می‌توان به سه دسته واریز، برداشت، و سواپ ارز دیجیتال تقسیم کرد. در ادامه، قصد داریم موضوع کارمزد تراست ولت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی انواع کارمزدهای کیف پول تراست ولت

انواع کارمزد در تراست ولت

شما در استفاده از کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) امکان واریز، برداشت، و سواپ رمزارزها را دارید. در این بخش، کارمزد تراست ولت را در هر یک از این بخش‌ها جداگانه بررسی می‌کنیم.

۱. کارمزد واریز ارز دیجیتال به تراست ولت

یکی از انواع کارمزد Trust Wallet کارمزد واریز به این کیف پول است. البته این کارمزد از شما یا موجودی کیف پول شما کسر نمی‌شود، بلکه کارمزد از ولت یا صرافی واریزکننده ارز کسر می‌شود.

فردی که قصد دارد به کیف پول شما ارز واریز کند، باید هزینه کارمزد آن را هم پرداخت کند. تراست ولت برای واریز ارز دیجیتال نه از نظر مقدار محدودیت قائل است و نه کارمزد دریافت می‌کند.

۲. کارمزد برداشت ارز دیجیتال از تراست ولت

هنگام برداشت ارز دیجیتال از تراست ولت که به‌عنوان بهترین کیف پول بیت کوین نیز شناخته می‌شود، تنها کارمزد شبکه از شما دریافت می‌شود که باز هم مربوط به تراست ولت نیست.

کارمزد شبکه همان گس فی (Gas Fee) است که توسط بلاک‌چین برای اعتبارسنجی ایمن و دقیق‌تر تراکنش دریافت می‌شود و پرداخت آن اجباری است. این مبلغ به شبکه مدنظر و ترافیک آن بستگی دارد و تعیین مقدار آن به تراست ولت ربطی ندارد.

۳. کارمزد سواپ ارز دیجیتال در تراست ولت

تبدیل ارز در تراست ولت یا سواپ از طریق DAppها یا صرافی‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود. هریک از این صرافی‌ها کارمزد مشخصی را برای سواپ کردن از شما دریافت می‌کنند و این کارمزد نیز به تراست ولت مربوط نمی‌شود.

تراست ولت به‌صورت خودکار چندین صرافی غیرمتمرکز را بررسی می‌کند. بر اساس سفارش شما، موتور جست‌وجوی این ولت، بهترین قیمت را در فهرست صرافی‌های تحت پوشش پیدا کرده است و به‌عنوان پیشنهاد پیش رو شما قرار می‌دهد. برخی از این صرافی‌ها، عبارت‌اند از:

  • Ramp Network
  • Mercuryo
  • Simplex
  • MoonPay
  • Transak
  • Wyre

راهنمای تنظیم کارمزد برداشت ارز دیجیتال در تراست ولت

برای برداشت ارز دیجیتال در تراست ولت، باید ابتدا یک شبکه بلاک‌چین را به‌منظور انتقال دارایی خود انتخاب کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، نرخ متوسط کارمزد تراکنش‌ها بسته به میزان ترافیک هر بلاک‌چین در لحظه تغییر می‌کند.

در حالت عادی، نرخ کارمزد تراست ولت برای برداشت ارز دیجیتال به‌صورت خودکار تعیین می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که شما کارمزد مدنظر خود را تعیین کنید. البته باید توجه کنید در صورت انتخاب کارمزد کم، ممکن است تراکنش با تأخیر زیادی انجام بگیرد یا اصلاً توسط نودهای اعتبارسنج پردازش نشود.

برای تنظیم کارمزد در مرحله اول رمزارز مورد نظر را انتخاب کنید

فرض کنید قصد داریم مقداری توکن تتر (USDT) را در بستر شبکه اتریوم (ERC-20) از طریق تراست ولت انتقال دهیم. برای این منظور، ابتدا باید توکن مدنظر را انتخاب کنید. مطابق تصویر زیر در صفحه اصلی تراست ولت، تتر را انتخاب کنید.

صفحه‌ای مطابق تصویر زیر باز می‌شود. گزینه Send را انتخاب کنید.

روی گزینه Send کلیک کنید

در صفحه بازشده، ابتدا آدرس کیف پول مقصد و سپس مقدار تتر مدنظر برای انتقال را وارد کنید. نهایتاً روی گزینه Continue بزنید.

آدرس کیف پول مقصد و تعداد را وارد کنید

صفحه جدیدی باز می‌شود که جزئیات تراکنش به‌همراه مقدار کارمزد شبکه (Network Fee) در آن درج شده است. روی آیکون چرخ‌دنده در گوشه سمت چپ بالای این صفحه بزنید. به‌ این ترتیب، وارد صفحه جدیدی مشابه تصویر زیر می‌شوید. چند کادر را در آن مشاهده می‌کنید. در بخش اول Current Base Fee قرار دارد که در واقع، مقدار کارمزد فعلی برای انجام تراکنش را نشان می‌دهد.

تنظیم دستی کارمزد در تراست ولت

دو گزینه بعدی، حداقل و حداکثر کارمزدهای برداشت ارز دیجیتال را در زمان انتقال نشان می‌دهند. کادر چهارم Gas Limit است که می‌توانید از طریق آن، سقف کارمزد مجاز برای تراکنش خود را به‌صورت دستی تنظیم کنید. دقت کنید که واحد اندازه‌گیری کارمزد گس تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، گیگاوی (Gwei) است. هر یک میلیارد گیگاوی هم معادل یک اتریوم است. بعد از تعیین کارمزد، حتماً روی گزینه Save بزنید تا تنظیمات ذخیره شود.

کلام آخر

شما حتی برای دانلود این کیف پول‌ها هم به پرداخت هزینه نیازی ندارید. کارمزدهایی که هنگام انجام تراکنش از شما دریافت می‌شود، به‌طور کلی به کیف پول‌های ارز دیجیتال مربوط نیستند. این کارمزدها به شبکه بلاک‌چین مدنظر و نودهایی که در آن فعالیت می‌کنند مربوط می‌شود. در واقع، بلافاصله پس از پرداخت کارمزد، این مبلغ به نودها و شبکه بلاک‌چین تعلق می‌گیرند و  کارمزد تراست ولت به‌حساب نمی‌آیند.