کاردانو نوعی بلاک‌چین با مکانیزم اجماع اثبات سهام است که در زمینه میزبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. این پروژه منبع باز در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. کوین آدا به‌عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری شناخته می‌شود. ارز دیجیتال کاردانو از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، حدود ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ موضوعی که باعث شده است بحث درباره آینده قیمت کاردانو بیش از پیش داغ شود. در این مقاله آینده ارز کاردانو را بررسی می‌کنیم و نظر کارشناسان را درباره پیش بینی قیمت کاردانو شرح می‌دهیم.

جایگاه فعلی کاردانو در بازار کریپتوکارنسی

جایگاه کاردانو یا آدا در بازار کریپتو

کاردانو به‌عنوان یکی از پیشروترین ارزهای دیجیتال بازار شناخته می‌شود. این بلاک‌چین معمولاً جزو پلتفرم‌هایی است که بیشترین فعالیت توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز را دارد. رمزارز ADA با مارکت کپ ۲۱ میلیارد دلار، در حال حاضر رتبه هشتم بازار ارزهای دیجیتال را از نظر ارزش بازار در اختیار دارد.

Cardano با راه‌اندازی امکان اجرای قرارداد هوشمند بر بستر بلاک‌چین، توانسته است پروتکل‌های دیفای را به پلتفرم خود جذب کند. طبق اطلاعات سایت دیفای لاما، در حال حاضر ۳۲ پروتکل غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین کاردانو در حال فعالیت‌اند.

یکی از راه‌های سنجش عیار شبکه در بلاک‌چین‌ها، بررسی ارزش کل قفل شده (TVL) در این شبکه‌هاست. در بلاک‌چین کاردانو، ۴۰۶/۷۴ میلیون دلار دارایی قفل شده است. این مقدار در اول ژانویه ۲۰۲۳، ۴۸/۹۵ میلیون دلار بوده است.

همین وضعیت درباره قیمت Cardano نیز صادق است. در اولین روز سال ۲۰۲۳، قیمت کاردانو فقط ۰/۲ دلار بوده است که این مقدار در زمان نگارش این مقاله به ۰/۵۹ دلار رسیده است. درنهایت، می‌توان چنین نتیجه گرفت که جایگاه فعلی Cardano نسبت به اوایل سال ۲۰۲۳، بسیار بهتر شده است.

پیش‌بینی قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۴

پیش‌بینی قیمت کاردانو تا 2024

همان‌طور که مشاهده کردید، کوین کاردانو در سال ۲۰۲۳ عملکرد بسیار خوبی داشته و تقریباً سه برابر رشد کرده است. در ادامه، آینده ارز کاردانو در سال ۲۰۲۴ را بررسی می‌کنیم. پس از تجزیه‌وتحلیل قیمت Cardano در سال‌های گذشته، فرض می‌شود که در سال ۲۰۲۴، حداقل قیمت کاردانو حدود ۰/۲۲۷ دلار خواهد بود. حداکثر قیمت مورد انتظار ADA نیز ممکن است حدود ۰/۶۴۹ دلار باشد. به‌طور متوسط، قیمت این رمزارز در سال ۲۰۲۴، ممکن است ۰/۴۳۸ دلار  باشد.

پیش‌بینی آینده ارز کاردانو تا سال ۲۰۳۰

پیش‌بینی آینده ارز ADA تا 2030

در ادامه، پیش بینی قیمت کاردانو را تا سال ۲۰۳۰ در قالب جدول مشاهده می‌کنید. البته این قیمت‌ها از پلتفرم تحلیلی چنجلی (Changelly) استخراج شده است و در دستیابی Cardano به این قیمت‌ها قطعیتی وجود ندارد. این پلتفرم تنها با بررسی روند قیمتی کوین ADA در چند سال گذشته، آینده ارز کاردانو را پیش‌بینی کرده است.

سال بدبینانه خوشبینانه
۲۰۲۵ ۱/۲۸ ۱/۵۶
۲۰۲۶ ۱/۸۸ ۲/۲۳
۲۰۲۷ ۲/۶۵ ۳/۲۹
۲۰۲۸ ۳/۸۱ ۴/۷۱
۲۰۲۹ ۵/۵۸ ۶/۶۲
۲۰۳۰ ۷/۹۷ ۹/۵۹

موانع بر سر راه افزایش قیمت کاردانو

با وجود جامعه‌ای قوی که گرد پروژه Cardano جمع شده‌اند، هنوز کاردانو موانع جدی‌ای برای آینده خود در پیشرو دارد. موانع کلی‌ای مانند قانون‌گذاری و مصوبه‌های گاه‌وبی‌گاه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، می‌تواند کل مارکت کریپتو را تحت‌تأثیر قرار دهد که Cardano نیز به‌عنوان یکی از ارزهای محبوب بازار، بی‌شک تحت‌تأثیر این اخبار منفی قرار خواهد گرفت.

یکی از ایراداتی که سال‌هاست بر پروژه Cardano وارد می‌شود، عدم پایبندی آن به زمان‌بندی‌های به‌روزرسانی‌های شبکه است. همان‌طور که می‌دانید، قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند حدوداً با یک سال تأخیر راه‌اندازی شد. همین موضوع می‌تواند اطمینان جامعه طرفداران کوین آدا را کاهش دهد.

باوجود ادعای چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار کاردانو، درباره رقابت این شبکه با اتریوم، باید خاطر نشان کرد که شبکه Cardano در حال حاضر توان رقابت با اتریوم را ندارد. تعداد کم کاربران و پروتکل‌های غیرمتمرکز بر بستر کاردانو، نشان‌دهنده کارآمدی ناکافی برای ورود کسب‌وکارها به این پلتفرم است. در واقع، Cardano باید برای بهبود وضعیت شبکه و جذب کاربران، به توسعه بلاک‌چین خود سرعت ببخشد.

نقشه راه کاردانو

نقشه راه ارز آدا یا کاردانو

نقشه راه Cardano دارای پنج فاز مختلف است. این پنج مرحله شامل بایرون (Byron)، شلی (Shelley)، گوگن (Goguen)، باشو (Basho)، و ولتر (Voltaire) می‌شود. این پروژه با پشت سر گذاشتن این مراحل، به بلوغ کامل می‌رسد. در ادامه، با این پنج مرحله از مسیر کاردانو آشنا می‌شویم.

  • بایرون (Byron)

این مرحله به‌نام جورج گوردون بایرون، شاعر و سیاست‌مدار، نام‌گذاری شده است. فاز بایرون اولین مرحله از پنج مرحله در رودمپ Cardano است. پس از دو سال توسعه، شبکه اصلی بلاکچین Cardano با تکیه بر پروتکل پیشگام Ouroboros PoS، در سپتامبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این مرحله می‌توان به عرضه کیف پول ارز دیجیتال Daedalus و Yoroi ADA اشاره کرد.

  • شلی (Shelley)

این مرحله به‌نام مری شلی (Mary Shelley) نویسنده نام‌گذاری شده و دومین مرحله از پنج مرحله رودمپ کاردانو است. در مرحله شلی، تمرکز Cardano بر عدم تمرکز است که توسط گره‌های شبکه محقق می‌شود. در طول فاز شلی، هارد فورک مری (Mary) اجرا شد که به کاربران امکان می‌داد توکن‌های ADA را مینت کنند. همچنین در این مرحله شاهد معرفی استخرهای استیکینگ Cardano بودیم.

  • گوگن (Goguen)

این فاز توسعه به‌نام دانشمند کامپیوتر، جوزف گوگن (Joseph Goguen) نام‌گذاری شد. فاز گوگن سومین مرحله از پنج مرحله در رودمپ Cardano است. یکی از اهداف اولیه Goguen این است که برای کاربران فنی و غیرفنی امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌ غیرمتمرکز (dApps) را با استفاده از زبان توسعه قرارداد هوشمندِ جدید و اختصاصی کاردانو به‌نام Plutus، فراهم کند.

این فاز در سپتامبر ۲۰۲۱ از طریق هارد فورک آلونزو انجام شد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه این فاز انتشار زبان برنامه‌نویسی Marlowe بود. از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ تا امروز، Cardano همچنان در فاز گوگن قرار دارد.

  • فاز باشو (Bashō)

این مرحله به‌نام ماتسو باشو (Matsuo Bashō)، شاعر ژاپنی، نام‌گذاری شده است. در فاز باشو، تمرکز توسعه‌دهندگان بر مقیاس‌پذیری شبکه و افزودن راه‌حل‌های متمرکز بر افزایش عملکرد و ثبات آن است.

همچنین زنجیره‌های جانبیِ تعامل‌پذیر را معرفی می‌کند که به‌طور قابل توجهی به ADA کمک می‌کنند تا سطوح توان بالاتر را مدیریت کند. از دیگر به‌روزرسانی‌های دوران Bashō پیاده‌سازی Hydra، راه‌حل پیشرفته لایه دو کاردانو است.

  • فاز ولتر (Voltaire)

تمرکز مرحله نهایی، که به‌نام نویسنده و فیلسوف فرانسوی نام‌گذاری شده است، بر یکپارچه‌سازی حاکمیت غیرمتمرکز خواهد بود. Cardano با ایجاد شبکه مستقل و غیرمتمرکز، مسئولیت آینده Cardano را به جامعه منتقل خواهد کرد، یعنی به‌جای اینکه شبکه توسط یک نهاد متمرکز مانند بنیاد کاردانو مدیریت شود، خود جامعه وظیفه حفظ آن را برعهده خواهد داشت.

نگاهی به وضعیت رقبای اصلی کاردانو

چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار Cardano، همواره این پروژه را رقیب اصلی اتریوم معرفی می‌کند. در واقع، کاردانو برای پوشش دادن نواقص موجود در شبکه اتریوم مانند مقیاس‌پذیری راه‌اندازی شده است.

یکی دیگر از رقبای جدی کاردانو، پروژه سولانا است که در حال حاضر، جایگاه چهارم رنکینگ ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده است. اتریوم در حال حاضر با ۲۶۶/۷۵ میلیارد دلار مارکت کپ در جایگاه دوم بازار کریپتو قرار دارد. سولانا نیز همان‌طور که گفته شد، با مارکت کپ حدوداً ۴۸ میلیارد دلاری، در جایگاه چهارم بازار قرار گرفته است.

اما Cardano نسبت به رقبای اصلی خود مارکت کپ پایین‌تری دارد و جایگاه هشتم بازار را از آن خود کرده است. از نظر حجم معاملات نیز کاردانو همچنان رتبه آخر را در اختیار دارد. حجم معاملات روزانه اتریوم، سولانا، و Cardano به‌ترتیب، ۱۳ میلیارد دلار، ۴/۴ میلیارد دلار، و ۶۶۷/۴ میلیون دلار است.

سخن پایانی

کاردانو با وجود فعالیت زیاد توسعه‌دهندگان، روند پیشرفت پرشتابی ندارد. معمولاً به‌روزرسانی‌های عنوان‌شده در نقشه راه پروژه، دیرتر از زمان اعلامی انجام می‌شود، ولی باید این نکته را نیز در بررسی آینده ارز کاردانو در نظر داشته باشیم که Cardano جامعه کاربران قوی‌ای دارد. بسیاری از افراد معروف و کاربران فعال ارزهای دیجیتال از این رمزارز طرفداری و از آن حمایت می‌کنند. از نظر عملکرد قیمت و ارزش قفل‌شده در سال ۲۰۲۳، این پلتفرم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. در این مقاله، آینده ارز کاردانو را بررسی و موانع پیشروی این رمزارز برای رشد را تحلیل کردیم.