پیش بینی قیمت طلا از این نظر اهمیت دارد که یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری عمده برای مردم ایران است. از طرفی، افزایش یا کاهش قیمت محسوس طلا یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی کشور باشد و حتی در نوسانات قیمتی دیگر کالاها و بازارهای مالی نیز تأثیر بگذارد. ازاین‌رو، سعی کرده‌ایم با توجه به اینکه در حال حاضر، بیش از نیمی از سال ۱۴۰۲ را پشت سر گذاشته‌ایم، به تحلیل و پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲، به‌ویژه طی شش ماه آینده، بپردازیم.

قیمت هر گرم طلا و سکه تمام بهار آزادی طی شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با کاهش تقریباً ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است. درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود این کاهش قیمت در شش‌ماهه دوم سال تغییر پیدا کند و روندی صعودی به‌خود بگیرد. اگر به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و پیش‌بینی قیمت طلا در شش ماه آینده علاقه‌مندید، با ما و این مطلب از کلینیک سرمایه همراه باشید.

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲

روند قیمتی طلا در 6 ماهه نخست سال جاری

اکنون در آبان ماه سال ۱۴۰۲ به‌سر می‌بریم. بد نیست قبل از پرداختن به موضوع اصلی مطلب، که پیش‌بینی قیمت طلا در شش ماه آینده است، به نوسانات قیمتی این فلز گران‌بها طی شش ماه گذشته نگاهی بیندازیم. داده‌های تاریخی مربوط به قیمت هر گرم طلا طی شش ماه گذشته سال جاری، یکی از معیارهای مهم در پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ است.

شش‌ماهه نخست ۱۴۰۲ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار (تومان) قیمت هر سکه امامی (تومان)
فروردین ۲,۵۵۰,۱۰۰ ۳۱,۶۰۱,۰۰۰
اردیبهشت ۲,۵۲۸,۲۰۰ ۳۰,۴۰۱,۰۰۰
خرداد ۲,۳۳۰,۶۰۰ ۲۴,۶۰۰,۰۰۰
تیر ۲,۳۰۹,۸۰۰ ۲۷,۲۰۱,۰۰۰
مرداد ۲,۲۹۵,۷۰۰ ۲۷,۷۴۴,۰۰۰
شهریور ۲,۳۲۸,۱۰۰ ۲۷,۸۰۱,۰۰۰

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در شش‌ماهه نخست سال جاری، قیمت طلا نه‌تنها روند صعودی نداشته، بلکه به‌ویژه تا مردادماه کاهش محسوسی نیز داشته است. 

در حالت کلی، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ایرانی طی شش‌ماهه نخست سال جاری، با کاهش ۱۵ درصدی و قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش تقریباً ۱۲ درصدی همراه بوده است، اما ببینیم دلایل این کاهش قیمت محسوس چه بوده است.

دلایل کاهش قیمت طلا در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲

دلیل این روند کاهشی، که طی شش ماه گذشته سال ۱۴۰۲ شاهدش بوده‌ایم، چه بوده است؟ بدون شک، پاسخ دادن به این سؤال می‌تواند تا حد زیادی راه را برای پیش‌بینی قیمت طلا در شش ماه باقی‌مانده از سال نیز هموارتر کند.

چند مورد از مهم‌ترین عواملی که توانسته‌اند قیمت طلا در شش ماه گذشته سال ۱۴۰۲ را کنترل و حتی به‌سمت نزولی بودن هدایت کنند، عبارت‌اند از:

  • آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در ماه‌های اخیر

 یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که در روند قیمتی دلار، طلا، و سکه مانند سرعت‌گیر عمل کرد، آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در ماه‌های اخیر بود. در هفته پایانی شهریور ماه سال جاری نیز ۵/۵ میلیارد دلار از پول‌های دسترس‌ناپذیر کشور در کره جنوبی، ابتدا به حساب بانک مرکزی سوئیس، و سپس به حساب شش بانک از بانک‌های ایرانی حاضر در قطر واریز شد و تا حد زیادی، به تعدیل نرخ ارز و قیمت طلا در ایران منجر شد.

  • افزایش قیمت جهانی نفت و رکوردزنی صادرات نفت ایران

مورد دومی که توانست تا حد بسیار زیادی به کاهش تنش بازار ارز ایران منجر شود و در روند نزولی قیمت دلار و طلا تأثیر بگذارد، افزایش قیمت جهانی نفت و رکوردزنی صادرات نفت ایران بود. طی ماه‌های اخیر، قیمت نفت در مقیاس جهانی رشد خوبی کرده و به افزایش نرخ صادرات آن در کشور منجر شده است. همین موضوع زمینه‌ساز کنترل قیمت دلار در بازار ارز ایران و درنتیجه، کاهش قیمت طلا شده است.

  • عضویت در شانگهای و بریکس 

عضویت ایران در شانگهای طی چند ماه اخیر، و پس از آن، عضویت در بریکس، این فرصت را برای اقتصاد تحریم‌شده و بسته ایران فراهم کرد تا به بخش قابل توجهی از اقتصاد جهانی و منابع مالی دنیا دست پیدا کند. هرچند هنوز روی زمین اتفاقات خاصی رخ نداده، این موضوع در بازار طلا و ارز در کشور تأثیر روانی خود را گذاشته است. 

  • کاهش قیمت جهانی طلا 

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ایران تابعی از قیمت دلار و قیمت اونس جهانی طلا است. از آنجا که قیمت جهانی طلا از ماه می ۲۰۲۲ میلادی روندی نزولی در پیش گرفته است، به‌استثنای اندکی صعود در اواسط جولای، طبیعی است که قیمت طلا در داخل ایران نیز رو به کاهش گذاشته باشد.

  • ترکیدن حباب قیمت سال‌های گذشته

ورود بازارساز به بازار سکه یکی دیگر از دلایلی بوده که باعث شده است قیمت طلا در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲، روند کاهشی داشته باشد. حباب قیمت سکه در شش ماه گذشته نسبت به سال‌های گذشته شکسته شده و روندی کاهشی را در پیش گرفته است. این نشان می‌دهد که بازارساز در کنترل قیمت طلا و سکه موفق عمل کرده است.

عوامل اصلی تأثیرگذار در پیش بینی قیمت طلا

دلایلی که باعث افزایش قیمت طلا می شود

پنج عامل اصلی که می‌توانند در قیمت و پیش‌بینی قیمت طلا تأثیر مستقیم داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • بحران‌های جهانی و ریسک‌های بین‌المللی؛
  • میزان عرضه و تقاضا؛
  • تورم؛
  • نوسانات ارزی و به‌ویژه دلار؛
  • نرخ بهره فدرال رزرو.

اینکه موارد شمرده‌شده به‌چه صورت در قیمت و پیش‌بینی قیمت طلا تأثیر می‌گذارند، تا حدودی برای اغلب مردم ایران روشن است. با این حال، درباره هریک از آن‌ها توضیح مختصری می‌دهیم.

  • بحران‌های جهانی و ریسک‌های بین‌المللی

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تاثیرگذار در قیمت جهانی طلا و قیمت آن در ایران، بحران‌های جهانی و ریسک‌های بین‌المللی است. این موضوع از آن‌جا سرچشمه می‌گیرد که دست‌کم به‌گمان سرمایه‌گذاران، بازار طلا نسبت به سایر بازارهای مالی امنیت بیشتری دارد.

زمانی که بحران‌های سیاسی و ریسک‌های بین‌المللی در سطح جهانی یا منطقه‌ای پیش می‌آید، سرمایه‌گذاران به سیستم‌های مالی و بانکی کمتر اعتماد می‌کنند. از‌این‌رو، تمایل برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه، قیمت طلا در مقیاس جهانی رو به افزایش می‌گذارد. برای مثال، در موضوع جنگ روسیه و اوکراین، در عرض چند روز قیمت جهانی طلا با افزایش ۴ درصدی مواجه شد. 

  • میزان عرضه و تقاضا

عرضه طلا، به‌دلیل منابع محدود، جهش ناگهانی ندارد. در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، مجموع ذخایر طلای جهان نزدیک به ۱۸۷۰۰۰ تن عنوان شده بود. اینکه این منابع در کدام کشورها قرار دارند و کدام اقتصادها بیشترین سهم را از عرضه این فلز گران‌بها می‌برند، موضوع بحث ما نیست. 

موضوعی که می‌تواند به‌شدت در قیمت جهانی طلا تأثیرگذار باشد، تقاضایی است که برای آن وجود دارد. صنعت جواهرسازی حدود ۵۰ درصد از کل عرضه طلای جهان را به‌خود اختصاص داده است. درحالی‌که دارندگان بزرگ طلای جهان از جمله بانک‌های مرکزی، صندوق بین‌المللی پول (IMF)، و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نیز سهم زیادی در میزان تقاضا برای این فلز ارزشمند دارند. هرچه میزان تقاضا بیشتر باشد، ارزش طلا نیز در مقیاس جهانی رو به رشد خواهد گذاشت.

  • تورم

اگر به موضوع بحران‌های جهانی و ریسک‌های بین‌المللی دقت کنید، متوجه می‌شوید که ترس و ابهام سرمایه‌گذاران در آن دوران باعث می‌شود تا در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند و با افزایش تقاضا، سبب رشد قیمتی آن شوند.

در زمینه تورم نیز دقیقاً همین موضوع حاکم است. زمانی که تورم اوج می‌گیرد، ترس و ابهام سرمایه‌گذاران درباره آینده، اقتصاد آن‌ها را به‌سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا سوق می‌دهد. به همین دلیل است که طلا یکی از ابزارهای کنترل بازار در دوران تورم است و می‌تواند با جذب سرمایه سرمایه‌گذاران، تا حدودی در مهار تورم کمک‌کننده باشد.

  • ارزش دلار

در بررسی رابطه دلار و طلا، ابتدا باید قیمت طلا در سطح جهانی و سپس قیمت آن در داخل ایران را جداگانه بررسی کرد. در حالت کلی، باید گفت که با افزایش قیمت دلار، قیمت جهانی طلا کاهش پیدا می‌کند. این موضوع درباره افزایش قیمت دلار آمریکا در سطح جهانی است و با تورمی که داخل ایران وجود دارد، شرایط تا حد زیادی فرق می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع، زمانی را تصور کنید که اقتصاد آمریکا بسیار قوی و خوب است و تولید ناخالص داخلی (GDP) آن افزایش یافته است. بدیهی است که صادرات بیشتر می‌شود. پس کشورهای دیگر، برای این‌که بتوانند این محصولات و تولیدات و خدمات را دریافت کنند، متقاضی دلار می‌شوند (برای تسویه حساب)!

افزایش تقاضا برای دلار آمریکا باعث می‌شود ارزش آن در مقیاس جهانی بیشتر شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد، دو احتمال وجود دارد:

  • ثبات مالی و ریسک اقتصادی کم باعث می‌شود سرمایه‌گذاران طلاهای خود را بفروشند؛
  • بانک‌های مرکزی دارنده دلار و طلا سعی می‌کنند دلارهای خود را نگه دارند و در صورت نیاز طلا بفروشند (یا دست‌کم طلای بیشتری نخرند).

هردو این احتمال‌ها به افت قیمت طلا در مقیاس جهانی منجر می‌شود. این موضوع را با فرمولی که برای ارتباط قیمت طلای ۱۸ عیار در ایران، بر اساس دلار عنوان کردیم اشتباه نگیرید. مطالبی که در این بخش اشاره شد، در مقیاس جهانی و فارغ از معادلات داخل ایران است.

  • نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا

تا چندی پیش، نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا بسیار کم و حدود صفر بود، اما با افزایش آن، اوراق قرضه و اوراق خزانه و همین‌طور سپرده‌های بانکی به منبع سرمایه‌گذاری نسبتاً پرسودی تبدیل شده‌اند.

با این اوصاف، می‌توان درک کرد که این نرخ‌های بهره به‌عنوان منبع سرمایه‌گذاری، مستقیماً نوعی رقیب برای طلا باشند. هرچه نرخ‌های بهره فدرال رزرو افزایش پیدا کند، سرمایه‌گذاران بیشتری طلاهای خود را می‌فروشند تا روی اوراق قرضه، اوراق خزانه، و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کنند تا سودهای بیشتری به‌جیب بزنند.

از طرف دیگر، تأثیر مستقیم نرخ بهره فدرال رزرو در تورم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. فدرال رزرو برای کنترل تورم نرخ‌های بهره را افزایش داده است و در صورت رکود نیز سعی می‌کند با کاهش همین نرخ‌ها بازارهای مالی و اقتصاد کشور و جهان را به‌حرکت درآورد. 

از آنجا که تورم از عوامل تأثیرگذار در قیمت طلا است، از این بابت نیز می‌توان تأثیر نرخ‌های بهره فدرال در بازار طلا را تحلیل کرد.

نحوه محاسبه ارزش ذاتی هر گرم طلا در بازار ایران

با توجه به اینکه ارزش ذاتی طلا بر اساس دو عامل قیمت دلار و طلای جهانی محاسبه می‌شود، می‌توان تأثیر افزایش قیمت طلای جهانی و دلار را در پیش بینی قیمت طلا در ایران درک کرد.

قیمت طلا (۱ گرم طلای ۱۸ عیار) در ایران = قیمت هر اونس جهانی طلا × قیمت دلار / ۴۱.۴۷۱۲۴

برای مثال، زمانی که قیمت دلار ۵۵ هزار تومان و قیمت هر اونس جهانی طلا ۲۰۰۰ دلار باشد، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در ایران معادل رقم زیر خواهد بود:

هر گرم طلای ۱۸ عیار، بدون در نظر گرفتن اجرت و سود و ارزش‌افزوده و غیره یا به‌عبارت بهتر، ارزش ذاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار در ایران ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۴۴۰ تومان محاسبه می‌شود.

پیش بینی قیمت دلار طی شش ماه آینده

با این اوصاف، باید ببینیم ارزش جهانی طلا طی شش ماه آینده چه تغییراتی خواهد کرد و دلار آمریکا در ایران به چه قیمتی خواهد رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که قیمت دلار آمریکا در ایران طی شش ماه‌ آتی روند صعودی ملایمی دارد و نهایتاً تا ۵۵ هزار تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد یافت.

البته سازمان برنامه و بودجه مدعی شده است که با ورود قیمت دلار به کانال پنجاه هزار تومان، قیمت این ارز طی شش ماه آینده تنها دو هزار تومان افزایش خواهد یافت، اما با توجه به اینکه دلار به قیمت‌ ۵۰ و ۵۲ هزار تومان نیز رسیده است، بعید به‌نظر می‌رسد بتواند قیمتی یکسان در ابتدا و انتهای سال داشته باشد. در حالت کلی، تحلیل‌های تکنیکال صورت‌گرفته رنج قیمتی دلار را بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان پیش‌بینی کرده‌اند.

پیش بینی قیمت طلای جهانی طی شش ماه آینده

پیش بینی قیمت طلا جهانی

پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی جهانی طلا طی شش ماه آتی نیز صعودی باشد:

  شش ماهه آتی میلادی (۲۰۲۳ و ۲۰۲۴) پایین‌ترین قیمت

(هر گرم طلا – دلار)

بالاترین قیمت

(هر گرم طلا – دلار)

۲۰۲۳ اکتبر ۱۸۱۶ ۱۹۳۰
نوامبر ۱۷۸۰ ۱۹۱۲
دسامبر ۱۷۸۸ ۱۹۰۵
۲۰۲۴ ژانویه ۱۸۲۶ ۱۹۵۰
فوریه ۱۸۶۰ ۲۰۳۰
مارس ۱۹۰۶ ۲۰۶۳

با توجه به اینکه به‌احتمال زیاد قیمت دلار تا پایان سال جاری افزایش نسبی دارد و پیش‌بینی‌های جهانی از قیمت طلا نیز حاکی از افزایش نسبی آن است، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت طلا در شش ماه آینده رو به افزایش باشد.

پیش بینی قیمت طلا در شش ماه آینده

همان‌طور که عنوان شد، پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ با قیمت دلار و طلای جهانی ارتباط مستقیم دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر، قیمت دلار پنجاه هزار تومان است و به‌گفته سازمان برنامه و بودجه نیز تغییر محسوسی نخواهد داشت، بر مبنای همان پنجاه هزار تومان، پیش‌بینی قیمت طلا را انجام می‌دهیم.

پیش‌بینی قیمت طلا

در شش ماه آینده

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار (تومان)
بر مبنای دلار ۵۰ هزار تومانی بر مبنای دلار ۵۲.۵ هزار تومانی بر مبنای دلار ۵۵ هزار تومانی
مهر ۲,۲۵۸,۱۹۱ ۲,۳۷۱,۱۰۱ ۲,۴۸۴,۰۱۱
آبان ۲,۲۲۵,۶۳۹ ۲,۳۳۶,۹۲۱ ۲,۴۴۸,۲۰۳
آذر ۲,۲۲۶,۲۴۲ ۲,۳۳۷,۵۵۴ ۲,۴۴۸,۸۶۶
دی ۲,۲۷۶,۲۷۶ ۲,۳۹۰,۰۹۰ ۲,۵۰۳,۹۰۴
بهمن ۲,۳۴۴,۹۹۹ ۲,۴۶۲,۲۴۹ ۲,۵۷۹,۴۹۸
اسفند ۲,۳۹۲,۶۲۲ ۲,۵۱۲,۲۵۳ ۲,۶۳۱,۸۸۴

البته رقم‌های ذکرشده تخمینی هستند و صرفاً ارزش ذاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار را بر مبنای قیمت دلار و قیمت جهانی طلا نشان می‌دهند.

واقعیت این است که ضریب تأثیرگذاری دلار داخلی بر قیمت طلا، بسیار بالاتر از ریتم اونس است. با این اوصاف، باید دید دلار تا چه اندازه می‌تواند بر مبنای برنامه‌ریزی‌های دولت حرکت و ثبات خودش را حفظ کند.

در صورتی که با مبحث تحلیل بازارهای مالی آشنا باشید، می‌دانید که رقم‌هایی که در جدول فوق معرفی شده‌اند، صرفاً بر مبنای تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) به‌دست آمده‌اند. در این تحلیل، کار پیش‌بینی و ارزیابی بازار و روندهای آن بر اساس اعداد و ارقام و سابقه بازار صورت می‌گیرد؛ یعنی همان چیزی که در جدول فوق انجام شد و بر اساس یک فرمول و دو عدد قیمت دلار و طلای جهانی، پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت.

روندهای حاکم بر بازارهای مالی، چه بورس باشد، چه طلا، چه ارزهای دیجیتال، و چه امثال آن‌ها، غیر از سابقه بازار و اعداد و ارقام، به عوامل دیگری نیز بستگی دارند.

وضعیت اقتصاد جهانی، تورم، افزایش یا کاهش نرخ‌های بهره، جنگ بین دو کشور، آشفتگی‌های اجتماعی یا سیاسی داخل کشور، و مواردی از این دست نیز می‌توانند نتیجه بازی را عوض کنند؛ اتفاقاتی که عموماً خارج از مبحث تحلیل تکنیکال هستند و بیشتر در حوزه تحلیل فاندامنتال یا بنیادین (Fundamental Analysis) به آن‌ها توجه می‌شود.

سرمایه‌گذاری روی طلا

صرف‌نظر از اینکه خود طلا سال‌هاست به‌صورت نقد و فیزیکی خرید و فروش می‌شود و قابلیت سرمایه‌گذاری و سودآوری را دارد، امروزه راهکارهای جدید و پرسود و در‌عین‌حال، با ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری در طلا وجود دارد.

اهمیت پیش بینی قیمت طلا محدود به خرید و فروش مستقیم این فلز گران‌بها نیست. در حال حاضر، طیف گسترده‌ای از بازارهای طلا و راهکارهای سرمایه‌گذاری روی این فلز گران‌بها در دسترس هستند که حتی می‌توانند نسبت به خرید فیزیکی طلا، مزیت‌های بیشتری داشته باشند. مزیت‌هایی همچون:

  • هزینه تحصیل اولیه کمتر؛
  • نقدشوندگی بیشتر؛
  • قابلیت استفاده از اهرم در آن.

برخی از این انواع سرمایه‌گذاری‌ها نیز عبارت‌اند از:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)؛
  • ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا و استیبل کوین‌ها؛
  • سهام شرکت‌های فعال در صنعت طلا؛
  • قراردادهای آتی طلا؛

حباب قیمت طلا در بازار ایران چقدر است؟ 

پیش‌تر، نحوه محاسبه ارزش واقعی طلا (طلای ۱۸ عیار) در بازار ایران را بر اساس دو مؤلفه قیمت دلار در بازار و قیمت جهانی طلا بررسی کردیم.

اگر به جدول‌ها و قیمت‌های طلا در بازار ایران نگاهی بیندازید و حساب‌وکتاب ساده‌ای کنید، متوجه خواهید شد که این ارزش واقعی با چیزی که معمولاً در فهرست‌های قیمت‌های منتشرشده روزانه می‌بینیم اختلاف دارد. جریان این اختلاف چیست؟

این اختلاف قیمت بین ارزش واقعی طلا و قیمتی که به‌صورت روزانه منتشر می‌شود، در حقیقت همان حباب قیمت طلا است. حباب قیمت طلا افزایش یا کاهش قیمت آن نسبت به ارزش واقعی‌اش است که می‌تواند تحت‌تأثیر عرضه و تقاضا و بحران‌های سیاسی و جهانی و غیره، که پیش‌تر در بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا آن‌ها را بررسی کردیم، صورت گرفته باشد.

در حالت کلی، دو نوع حباب قیمت طلا داریم:

  • حباب مثبت که در آن قیمت عرضه طلا بیشتر از ارزش واقعی آن است (در صورت تقاضای زیاد)؛
  • حباب منفی که در آن قیمت عرضه طلا کمتر از ارزش واقعی آن است.

البته این فقط طلای ۱۸ عیار نیست که می‌تواند حباب قیمت داشته باشد. طلای آب‌شده، شمش طلا، و سکه بهار آزادی نیز می‌توانند دارای حباب قیمت باشند. در حال حاضر، حباب طلا در ایران حدود پنج میلیون تومان است و در صورت افزایش تقاضا برای این کالا، روندی افزایشی در پیش خواهد گرفت و لازم است در پیش بینی قیمت طلا در شش ماه آینده نیز لحاظ شود.

نگاهی به خرید طلای دیجیتال

خرید ارز دیجیتال با پشتوانه طلا بجای طلای فیزیکی

معاملات طلای دیجیتال (Digital Gold) از مهم‌ترین مباحثی است که باید در پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ به آن توجه شود. تفاوتی که طلای دیجیتال با طلای معمولی یا فیزیکی دارد، این است که هم ماهیت فیزیکی و وجود خارجی ندارد و هم توسط یک متولی (Custodian) نگهداری می‌شود.

برای مثال، تتر گلد (Tether Gold) یکی از انواع ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که سرمایه‌گذاران می‌توانند مانند سایر ارزهای دیجیتال آن را بخرند، بفروشند، یا در صورت تمایل، آن را به طلای واقعی یا فیزیکی تبدیل کنند.

تأثیر افزایش قیمت نفت زیر سایه جنگ در قیمت طلا 

پیش‌تر در بررسی عوامل تأثیرگذار در پیش بینی قیمت طلا، درباره این موضوع صحبت کردیم که درگرفتن جنگ بین دو کشور و بحران‌های جهانی، نظیر آن‌چه که بین حماس و اسرائیل رخ داده است، می‌تواند با افزایش ریسک ژئوپلیتیک، سرمایه‌گذاران را به‌سمت سرمایه‌گذاری در طلا سوق دهد و درنتیجه افزایش تقاضا، قیمت این کالا را افزایش دهد.

اما تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و تأثیر آن در پیش‌بینی قیمت طلا، از یک بعد دیگر نیز قابل بررسی است. بازار نفت مهم‌ترین بازار منطقه خاورمیانه است که می‌تواند به‌شدت دیگر بازارها نظیر بازارهای ارز و طلا را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.

در سطح جهانی، افزایش قیمت نفت می‌تواند به افزایش قیمت دلار آمریکا منجر شود و از طرفی، ارتقای قیمت آن می‌تواند با افزایش قیمت جهانی طلا نیز مصادف باشد. با فاصله اندکی از اعلام منازعات بین فلسطین و اسرائیل، قیمت طلا در بازار ایران از ۲ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان به ۲ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز از ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. درعین‌حال، قیمت دلار نیز که مدت‌ها بود در کانال ۴۹ هزار تومان جا خوش کرده بود، به یک‌باره کانال ۵۲ هزار تومان را نیز پشت سر گذاشت. تداوم وضعیت فعلی یا تشدید تنش‌ها به افزایش قیمت طلا منجر خواهد شد. 

جمع‌بندی

پیش بینی قیمت طلا در شش ماه باقی‌مانده سال ۱۴۰۲، می‌تواند تحت‌تأثیر عناصر و عوامل زیادی باشد. بحران‌های جهانی و جریان‌های سیاسی، تورم، نرخ‌ بهره فدرال رزرو، نوسانات ارزی، و به‌ویژه دلار و عرضه و تقاضا، ازجمله عواملی هستند که می‌توانند در قیمت طلا تأثیر مستقیم داشته باشند.

به‌منظور پیش بینی قیمت طلا در شش ماه آینده، ابتدا لازم است با نحوه محاسبه ارزش واقعی طلا در بازار ایران آشنا شویم. فرمولی که در متن به آن اشاره شده است، ارزش واقعی هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ایران را بر اساس نرخ دلار و قیمت جهانی طلا محاسبه می‌کند.

اگرچه این قیمت می‌تواند به‌دلیل وجود حباب قیمت طلا، با قیمت عرضه طلا در بازار تفاوت داشته باشد، معیار خوبی برای پیش بینی قیمت طلا در روزهای باقی‌مانده از سال ۱۴۰۲ است.

از آنجا که انتظار می‌رود، باوجود ادعای دولت مبنی بر ثبات قیمت دلار، این ارز تا پایان سال رشدی دست‌کم ۱۰ درصدی داشته باشد و قیمت طلای جهانی نیز بر اساس تحلیل‌های تکنیکال طی شش ماه آتی افزایش یابد، احتمالاً تا پایان سال ۱۴۰۲ با افزایش قیمت طلا مواجه خواهیم بود.