با وجود پیچیدگی و هزینه‌بر بودن فرایند استخراج ارزهای دیجیتال، افراد زیادی هستند که به‌شکل تخصصی در این حوزه فعالیت دارند. درآمد ماینر حرفه‌ای در این عرصه به‌گونه‌ای است که هر تریدر مبتدی و تازه واردی را برای ورود به عرصه ماینینگ وسوسه می‌کند. ایران هم‌اکنون سهم یک درصدی از ماینینگ بیت کوین در جهان را به‌خود اختصاص داده است. در این مقاله، قصد داریم از واقعیت‌هایی درباره درآمد ماینر در بازار رمزارزها پرده‌برداری کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

عوامل مؤثر در درآمد ماینر

عوامل تاثیرگذار در سود استخراج

هر فردی که قصد داشته باشد به صنعت ماینینگ وارد شود، باید روی عوامل مؤثر در افزایش یا کاهش درآمد استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها حساس باشد. درآمد ماینر در بازه‌های زمانی مختلف و تحت‌تأثیر عوامل متعدد زیادی دائم در حال تغییر است. این عوامل عبارت‌اند از:

تعرفه برق

دستگاه‌های ماینر با برق کار می‌کنند. پس طبیعی است که تعرفه برق در میزان درآمد ماینر اثرگذار باشد. اینکه دستگاه شما چه میزان برق مصرف کند، هزینه‌های عملیات ماینینگ را تغییر می‌دهد. بدین ترتیب، هرچه برق مصرفی دستگاهی کم‌تر باشد، سودآوری آن بیشتر خواهد بود.

وزارت نیرو برای هر کیلووات‌ ساعت برق مصرفی مورد نیاز برای مراکز استخراج ارز دیجیتال، قیمتی معادل ۲,۵۳۰ تومان را در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته است. شرکت توانیر هر سه ماه یک بار این قیمت را بازنگری می‌کند. با توجه به قیمت برق در ایران، می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که تعرفه برق مصرفی استخراج در ایران، ارزان‌ترین قیمت را در جهان دارد.

نوع دستگاه ماینر

یکی از عوامل تأثیرگذار در درآمد ماینر، نوع دستگاه استخراج است. تنوع دستگاه‌های ماینر زیاد است و هرکدام از آن‌ها میزان برق مصرفی و قدرت پردازش متفاوتی دارند.

قدرت پردازش دستگاه ماینر با پارامتری به‌نام هش ریت (Hash rate) سنجیده می‌شود. هرچه هش ریت دستگاهی بیشتر باشد، بازدهی آن نیز به‌مراتب بیشتر و موجب افزایش درآمد ماینر می‌شود.

به‌عبارتی، هشت ریت یک دستگاه رابطه مستقیمی با سودآوری فرد ماینر و بازگشت سرمایه اولیه او دارد. به همین دلیل، تولیدکنندگان باید دائم در حال توسعه و پیشرفت دستگاه‌های خود باشند. تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که در دوره پنج‌ساله، با ورود نسل‌های جدید دستگاه ماینر به بازار، سخت‌افزارهای قبلی منسوخ می‌شوند.

استخر استخراج

ماینرها با پیوستن به استخر استخراج (Mining Pool) توان سخت‌افزاری خود را با ماینرهای دیگر به‌اشتراک می‌گذارند. به‌ این ترتیب، هش ریت گروهی ماینرها در یک استخر افزایش می‌یابد و شانس آن‌ها برای موفقیت در استخراج ارز دیجیتال بیشتر می‌شود.

هر استخر استخراج بسته به خدمات خود، هزینه عضویت و کارمزدهای خاصی را از ماینرها دریافت می‌کند. میزان کارمزد دریافتی استخرها نیز در درآمد ماینر تأثیر مستقیم دارد.

قیمت ارز دیجیتال

جذابیت فرایند ماینینگ این است که پس از اتمام عملیات استخراج، ماینر دستمزد و سود خود را با ارز دیجیتالی که استخراج کرده است، دریافت خواهد کرد. به همین دلیل، قیمت آن دارایی دیجیتال در درآمد ماینر تأثیر ویژه‌ای دارد.

ماینرها باید همیشه به‌دنبال بهترین رمزارزها برای استخراج باشند تا بتوانند به سودی به‌صرفه و مطلوب دست پیدا کنند. برای مثال، فرض کنید ماینر برای استخراج هر بیت کوین، بیست هزار دلار هزینه صرف می‌کند. در این حالت، اگر قیمت بیت کوین به زیر بیست هزار دلار برسد، طبیعی است که ماینینگ برای استخراج‌کننده صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

میزان پاداش استخراج

ماینرهای عضو استخر استخراج پس از ایجاد هر بلاک به‌اندازه سهم و مشارکت خود در استخر پاداش می‌گیرند. این پاداش نیز به‌صورت ارز دیجیتال و این روند به‌صورت خودکار به‌اندازه سهم مشارکت در استخر بین ماینرها توزیع می‌شود.

برای مثال، پاداش استخراج بیت کوین در حال حاضر، ۶/۲۵ BTC به‌ازای هر بلوک است، اما پاداش استخراج برخی از شبکه‌ها مانند بیت کوین، هر چهار سال یکبار نصف می‌شود؛ پدیده‌ای که با عنوان هاوینگ بیت کوین شناخته می‌شود. طبیعی است که میزان پاداش و تغییر آن در درآمد ماینر تأثیر مستقیم دارد.

مدت زمان فعالیت ماینر

اگر با چیستی و چگونگی عملیات ماینینگ آشنا باشید، احتمالاً می‌دانید که اکثر دستگاه‌های ماینینگ به برق زیادی نیاز دارند. بخش زیادی از هزینه استخراج ارزهای دیجیتال به هزینه برق مصرفی، هزینه خرید دستگاه، و مکان نگهداری آن مربوط می‌شود. مصرف زیاد برق در عصر حاضر، موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی با آن کنار آمد. قطعی‌های پی‌درپی که در فصل تابستان رخ می‌دهد، عملکرد ماینرها را محدود خواهد کرد. ضمن اینکه ماینرها برای مدیریت مصرف برق در فصل‌های گرم سال، مجبورند محدودیت‌های زیادی را متحمل شوند. این محدودیت‌ها تأثیر مستقیمی در درآمد ماینر دارد و باعث کاهش چشمگیر سوددهی فرایند استخراج می‌شود.

تقاضا برای تراکنش‌های ارز دیجیتال

ماینرها علاوه بر استخراج بلوک، از محل تأیید و پردازش تراکنش‌ها نیز کارمزد دریافت می‌کنند. هرچه تقاضا برای تراکنش در یک بلاک‌چین بیشتر شود، هزینه کارمزد تراکنش‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. هرچند این موضوع تأثیر زیادی در درآمد ماینر ندارد، باید به‌عنوان یکی از عوامل مهم در سودآوری ماینینگ به آن اشاره کنیم.

ماشین حساب درآمد ماینر

ماشین حساب ماینر ابزاری است که میزان سختی شبکه، هش ریت دستگاه، برق مصرفی، توان دستگاه، و سود خالص ماینر را دریافت می‌کند و برآورد هزینه استخراج را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کاربران با استفاده از انواع ماشین حساب درآمد ماینر، می‌توانند میزان سوددهی و هزینه‌های دستگاه‌های ماینینگ مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند. برای استفاده از این ابزار، ابتدا باید نوع ارز دیجیتال مدنظر را انتخاب و سپس دستگاه ماینینگ انتخابی خود را بررسی کنید. در این صورت، می‌توانید درآمد دستگاه ماینر مدنظر را به‌طور حدودی تخمین بزنید.

سایت coinwars.com یکی از ماشین‌ حساب‌های آنلاین درآمد ماینر ارز دیجیتال است که می‌توانید از آن برای محاسبه سودآوری استخراج کمک بگیرید.

درآمد ماینر بیت کوین چقدر است؟

درآمد استخراج بیت کوین در ایران

درآمد ماینر بیت کوین نیز تحت‌تأثیر عوامل مختلفی مثل نوع دستگاه استخراج بیت کوین، هش ریت، برق مصرفی دستگاه، قیمت دستگاه ماینینگ، قیمت بیت کوین، و… در حال تغییر است. به‌طور کلی، دستگاه‌های ایسیک قدیمی‌تر تجهیزات کمتری دارند و سود کمتری برای فرد فراهم می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳، بیت کوین بیش از ۱۶۰ درصد افزایش قیمت داشت. این موضوع یکی از مؤلفه‌های اصلی درآمد ماینرها در سال جاری بود. بر اساس گزارش سایت Coinmaketcap، درآمد ماهانه ماینرهای بیت کوین از محل استخراج بلوک‌ها در سال ۲۰۲۳، بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

از طرف دیگر، حجم تقاضا برای تراکنش‌ها در بستر بلاک‌چین بیت کوین افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. بخشی از این افزایش تقاضا مربوط به معاملات بیت کوین و بخشی دیگر مربوط به تبادل توکن‌های BRC-20 در بستر این شبکه بود.

بر همین اساس، ماینرهای بیت کوین از محل کارمزد تراکنش‌ها در سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین روزانه دو میلیون دلار درآمدزایی کردند. بر اساس گزارش سایت crypto.news، درآمد روزانه ماینرها در سال ۲۰۲۲، روزانه چهارصد هزار دلار بود. این یعنی ظرف یک سال درآمد ماینرها از محل کارمزد تراکنش‌ها، ۴۰۰ درصد رشد کرده است.

درآمد ماینرهای دوج کوین چقدر است؟

درآمد استخراج دوج کوین

علاوه بر بیت کوین، ارزهای دیجیتال دیگری مثل دوج کوین و لایت کوین هم وجود دارند که قابل استخراج هستند. بسیاری از ماینرها به‌دلیل سختی زیاد شبکه بیت کوین و هزینه‌های فراوان آن، به‌سراغ استخراج این رمزارزها می‌روند.

با صرف‌نظر کردن از درآمد حاصل از کارمزد تراکنش‌ها، صرفاً به میزان درآمد ماینرها از محل استخراج بلوک می‌پردازیم. زمان تشکیل هر بلاک در شبکه دوج کوین، یک دقیقه است و روزانه ۱۴۴۰ بلوک جدید به زنجیره افزوده می‌شود. بر این اساس، روزانه ۱۴/۴ میلیون توکن دوج کوین بین ماینرها توزیع می‌شود. در زمان نگارش این مطلب (دی ماه ۱۴۰۲)، قیمت دوج کوین ۰/۰۹۳ دلار است. درنتیجه، درآمد ماینرهای دوج کوین روزانه حدود ۱/۳۴ میلیون دلار است. برای محاسبه درآمد استخراج دوج کوین می‌توانید از ماشین حساب سایت cryptocala.online استفاده کنید.

مقایسه درآمد ماینرهای خانگی با مزارع استخراج

صحبت بر سر استخراج بیت کوین در خانه یا راه‌اندازی مزارع استخراج، جدای از مسئله سودآوری، جنبه قانونی هم پیدا می‌کند. در ایران، استخراج خانگی بیت کوین با تعرفه برق مسکونی، غیرقانونی است.

از نظر میزان درآمد ماینر هم طبیعی است که در استخراج خانگی، با محدودیت تعداد دستگاه ایسیک مواجه هستید. درنتیجه، میزان درآمدی که به‌دست می‌آورید، نسبت به مزارع استخراج، به‌مراتب کمتر است، اما میزان درآمد استخراج به‌ازای هر دستگاه، فارغ از اینکه یک مزرعه را اداره می‌کنید یا یک ماینر در اختیار دارید، تنها به قدرت هش آن وابسته است.

درآمد استخراج ابری ارز دیجیتال چقدر است؟

درآمد استخراج ابری

استخراج ابری یا کلود ماینینگ (Cloud Mining) روشی برای ماین کردن ارزهای دیجیتال است که از محاسبات ابری استفاده می‌کند. هر فردی در هر نقطه کره زمین، از طریق این روش می‌تواند به استخراج ارز دیجیتال بپردازد.

در این روش، فرد به‌جای خرید دستگاه‌های ماینر و تجهیزات پیچیده، قدرت محاسباتی یک ماینر حرفه‌ای و تخصصی را می‌خرد یا اجاره می‌کند. در واقع به‌عنوان یک ماینر، می‌توانید قدرت هش یا قدرت محاسباتی دستگاه‌های ماینینگ در مزارع استخراج را اجاره کنید و در بخشی از درآمد ماینرها برای ایجاد بلوک جدید سهیم شوید. حال فکر می‌کنید درآمد ماینر با تکیه بر این روش چقدر خواهد بود؟

بدیهی است که درآمد کلود ماینینگ در مقایسه با استخراج مستقل بیت کوین، به‌مراتب کمتر است. درعین‌حال پلتفرم‌های مختلف ارائه‌دهنده این خدمات، سهم سود یکسانی را به سرمایه‌گذاران به اختصاص نمی‌دهند.

ناگفته نماند که کلاهبرداری‌های زیادی هم در حوزه استخراج ابری صورت می‌گیرد. قبل از سرمایه‌گذاری در این حوزه، باید به‌دقت درباره آن تحقیق و بررسی کنید.

کلام پایانی

استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینینگ یکی از راه‌های کسب درآمد در این بازار است و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. با این تفاوت که عملیات ماینینگ در عصر حاضر، فرایندی پیچیده، تخصصی، و پرهزینه است. با افزایش سختی شبکه، موفقیت در استخراج به کار سخت‌تری تبدیل می‌شود. به‌ همین ترتیب، قیمت دستگاه‌های ماینر نیز افزایش پیدا می‌کند و این چرخه ادامه‌دار خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم درآمد ماینر در شرایط مختلف و فرایند استخراج را از جهات گوناگون بررسی کنیم.