در سال‌های گذشته، از پروژه‌های گیم‌فای (GameFi) استقبال نسبتاً خوبی شده است. در ابتدا، بازی‌های Play to Earn به کاربران معرفی شدند. بعد از موفقیت چشمگیر این سبک از بازی‌ها، سازندگان به سراغ بازی‌هایی با سبک‌های دیگر نیز رفتند. بازی‌های Move to Earn سبک جدیدی هستند که به‌تازگی محبوبیت زیادی بین گیمرها پیدا کرده‌اند. این بازی‌ها از طریق پرداخت پاداش، سعی می‌کنند افراد را به تحرک بیشتر تشویق کنند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه بازی‌های Play to Earn با Move to Earn بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

سبک بازی Play to Earn چیست؟

بازی‌های در سبک P2E این فرصت را به گیمرها می‌دهند که با انجام موفقیت‌آمیز مأموریت‌های درون بازی، توکن‌هایی را به‌عنوان پاداش دریافت کنند. در ادامه، کاربران می‌توانند از این توکن‌ها برای ارتقای جایگاه خود در بازی استفاده کنند. علاوه بر آن، می‌توانند توکن‌های دریافتی را به صرافی‌ها انتقال دهند و با ارزهای دیجیتال دیگر مبادله کنند.

بازی‌های P2E را می‌توان به‌نوعی پرچمدار بازی‌های بلاک‌چینی نیز نامید. این سبک از بازی‌ها در مقایسه با بازی‌های سنتی، معمولاً گرافیک بی‌کیفیت‌تر و جذابیت‌های بصری کمتری دارند؛ اما در مقابل، ایده کسب درآمد از بازی سبب شده است تا بسیاری از گیمرها به بهانه تجربه این سبک از بازی‌ها به دنیای کریپتو وارد شوند.

هریک از بازی‌های P2E روی بلاک‌چین خاصی راه‌اندازی می‌شوند. معمولاً دارایی‌ها و وسایل درون بازی با استفاده از توکن‌های NFT شخصی‌سازی می‌شوند. فقط کافی است نگاهی به قیمت توکن‌های NFT برخی از این بازی‌ها بیندازید تا متوجه گردش مالی سنگین موجود در این حوزه شوید.

از معروف‌ترین بازی‌های P2E می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک بازی Move to Earn چیست؟

قبل از پرداختن به مقایسه بازی‌های Play to Earn با Move to Earn، لازم است سبک M2E در بازی‌های بلاک‌چینی را به‌اختصار معرفی کنیم. به زبان ساده، در این بازی‌ها کاربران باید در ازای تحرک داشتن و بازی کردن، درآمد کسب کنند. ایده ساخت این بازی‌ها بعد از همه‌گیری کرونا به ذهن سازندگان بازی‌های بلاک‌چینی رسید. قرنطینه عمومی سبب شد تا تحرک مردم در کشورهای مختلف کاهش پیدا کند.

سبک بازی‌های M2E با هدف تشویق مردم به تحرک بیشتر از طریق اعطای پاداش در قالب ارزهای دیجیتال ابداع شد. به این ترتیب، بازی‌های M2E در بلندمدت می‌توانند نقش مهمی در ارتقای سلامت عمومی بین گیمرها نیز ایفا کنند. در همین مدت زمان کوتاهی که از معرفی این سبک از بازی‌ها گذشته، استقبال بسیار خوبی از آن‌ها شده است.

از معروف‌ترین بازی‌های M2E می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقایسه بازی‌های Play to Earn با Move to Earn

هرچند می‌توان بازی‌های M2E را به‌نوعی زیرمجموعه بازی‌های P2E در نظر گرفت؛ اما نمی‌توان به‌سادگی از کنار تفاوت بازی Play To Earn با Move To Earn عبور کرد. مهم‌ترین تفاوت این دو سبک بازی، مربوط به مدل ارائه پاداش و درآمدزایی است. در بازی‌های P2E، مأموریت‌ها و رقابت‌های گیمرها در فضای بازی جریان دارد. انجام این مأموریت‌ها مانند بازی‌های سنتی به تحرک و جابجایی نیازی ندارد.

در مقابل، بازی‌های M2E بیش از آنکه در محیط مجازی جریان داشته باشند، در دنیای واقعی با ما سروکار دارند. برای مثال، بازی استپن را در نظر بگیرید. در این بازی شما با پرداخت مبلغ مشخصی باید کفش مجازی مخصوصی را تهیه کنید. سپس با اعمال تنظیمات خاصی درون بازی، کارتان آغاز می‌شود. با هر گامی که در دنیای واقعی برمی‌دارید، امتیازی برایتان در بازی ثبت می‌شود. به این ترتیب، با رسیدن به حد نصاب خاصی، پاداش دریافت می‌کنید؛ بنابراین، فعالیت‌های شما بیشتر در دنیای واقعی انجام می‌شود.

برای مقایسه بازی P2E با M2E، جدول زیر را مشاهده کنید:

بازی پلی تو ارن (Play to Earn) بازی موو تو ارن (Move to Earn)
گیمرها از طریق بازی کردن درآمدزایی می‌کنند. گیمرها از طریق فعالیت بدنی درآمدزایی می‌کنند.
پاداش‌ها بر اساس عملکرد درون بازی پرداخت می‌شود. پاداش‌ها بر اساس تلاش جسمی پرداخت می‌شود.

 

نکته مهم دیگری که در  موضوع تفاوت بازی Play To Earn با Move To Earn باید اشاره کنیم، میزان پیچیدگی آن‌هاست. در بازی‌های M2E با هیچ مکانیزم پیچیده‌ای مواجه نمی‌شوید. همه‌چیز کاملاً شفاف و واضح است. برای مثال، در بازی استپن به‌ازای تعداد مشخصی قدم زدن، پاداش معینی بر اساس نوع کفش ورزشی به شما تعلق می‌گیرد؛ اما در برخی از بازی‌های سبک P2E مکانیزم‌های شفاف و واضحی برای درآمدزایی وجود ندارد. علاوه بر آن، گاهی اوقات این‌طور به نظر می‌رسد که درآمدزایی در این بازی‌ها حالت تصادفی پیدا می‌کند و چندان تابع عملکرد گیمرها نیست.

پاداش‌هایی را که درون هر دو سبک از بازی دریافت می‌کنید، می‌توانید صرف خرید و فروش تجهیزات درون بازی کنید. بازی‌ها معمولاً به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که با خرید تجهیزات پیشرفته درون آن‌ها، امکان کسب درآمد بیشتر فراهم می‌شود. برای مثال در بازی استپن، کفش‌های ورزشی مختلفی در فروشگاه بازی تعریف شده‌اند. هر چه کفش گران‌تری تهیه کنید، میزان امتیاز شما به ازای هر گام افزایش می‌یابد.

علاوه بر آن، توکن‌های اختصاصی بازی‌ها در برخی از صرافی‌ها فهرست شده‌اند و به‌راحتی می‌توانید دارایی خود را به صرافی‌ها منتقل کنید. سپس آن‌ها را به ارزهای دیجیتال دیگر مانند تتر (USDT) تبدیل کنید و درنتیجه، از درآمد خود لذت ببرید.

کلام پایانی

در این مقاله به مقایسه بازی‌های Play to Earn با Move to Earn پرداختیم. هرکدام از این بازی‌ها فرصت مناسبی برای درآمدزایی در اختیار شما می‌گذارند. به خاطر داشته باشید برخی از بازی‌های بلاک‌چینی رایگان هستند؛ اما برای انجام برخی از آن‌ها، همان ابتدا باید دست به جیب شوید و هزینه‌ای را تقبل کنید. علاوه بر این، برخی از بازی‌ها در دسترس کاربران ایرانی نیستند. در این موارد ناچارید از نرم‌افزارهای تغییردهنده آی‌پی استفاده کنید.

آیا شما نیز تجربه بازی‌های P2E و M2E را دارید؟ کدام بازی را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات و پیشنهاد‌های خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.