قوه قضاییه و دادگستری در ماه‌های اخیر با ارسال پیامک‌هایی به عموم مردم، درباره انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها و جرایم در فضای ارز دیجیتال هشدار می‌دهند. در روزهای اخیر، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران، پیامکی را با مضمون زیر به شهروندان ارسال کرده است:

“مجرمان با تولید رمزارز بی‌پشتوانه و افزایش دستی و غیرواقعی ارزش آن، نسبت به جمع آوری وجوه قربانیان می‌کنند و ناگهان رمزارز بی‌اعتبار و ارزش آن صفر می‌شود.”

هر چند اهتمام دستگاه‌های نظارتی و قضایی در کشور برای آگاه‌سازی مردم درباره کلاهبرداری‌های بازار رمزارزها قابل تقدیر است؛ اما واقعیت این است که اطلاع‌رسانی به شیوه ارسال پیامک‌هایی مانند آنچه مشاهده کردید، بیشتر از آنکه آگاهی فعالان این بازار را ارتقا دهد، موجب سردرگمی آن‌ها می‌شود.

مضمون این پیامک درباره پامپ و دامپ (Pump & Dump) ارز دیجیتال است. در این روش کلاهبرداری، قیمت یک ارز دیجیتال معمولا ناشناخته با مارکت کپ یا ارزش بازار کم، به‌یکباره به‌صورت مصنوعی افزایش پیدا می‌کند. سپس وقتی قیمت توکن به محدوده مد نظر سودجویان رسید، اقدام به فروش دارایی خود به افراد ناآگاه می‌کنند. بعد از این اتفاق اصطلاحا زیر ارز دیجیتال خالی می‌شود و به‌یکباره قیمت آن به صفر میل می‌کند.

شاید این سوال را مطرح کنید که تهدید پامپ و دامپ ارز دیجیتال چقدر جدی است؟ برای پاسخ به این سوال بد نیست که نیم نگاهی به پژوهش صورت گرفته از سوی سایت cryptopotato در این زمینه بیندازیم. در قالب این پژوهش ارزهای دیجیتال جدید عرضه شده در سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفتند. جالب است بدانید بر اساس نتایج این تحقیق، حدود ۲۴ درصد رمزارزهای جدید در سال ۲۰۲۲ تنها با هدف پامپ و دامپ ایجاد شده‌اند. نکته شگفت انگیز ماجرا آن است که ۹۰ درصد این توکن‌ها تنها یک هفته در بازار معامله شد‌ه‌اند و سپس به‌کلی از بین رفته‌اند.

باید توجه داشته باشید که تهدید پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال بسیار جدی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. برای معامله رمزارزهایی که به‌تازگی در بازار عرضه می‌شوند یا ارزهای دیجیتال با مارکت کپ محدود، نهایت احتیاط را در دستور کار خود قرار دهید.

 

منبع: کلینیک سرمایه