به‌تازگی یک شبکه بلاک‌چین راه حل لایه دوم اتریوم تحت عنوان بلست بریج (Blast Bridge) راه‌اندازی شد. در حالی که چند روزی بیشتر از آغاز به کار این شبکه سپری نشده، ۳۱۰ میلیون دلار سرمایه جدید وارد آن شده است. سپرده‌گذاری‌های صورت گرفته در این پروژه از طریق پلتفرم لیدو (Lido) به‌ارزش ۱۲۹۸۸۶.۵۲ اتریوم (ETH) و میکر دائو (Maker DAO) به ارزش ۴۲۵۸۷۱۰۰ استیبل کوین دای (DAI) بوده است.

پاداش سپرده‌گذاران از طریق استیکینگ در شبکه بلاک‌چین اتریوم به‌دست می‌آید. پیشرفت سریع پروژه بلست در حالی اتفاق افتاده که در همین مدت کوتاه، انتقادات زیادی درباره مکانیزم عملکرد آن مطرح شده است. جرود واتس یکی از توسعه دهندگان بلاک‌چین پالیگان اخیرا در یک توییت اعلام کرد که از نظر او بلست یک راه حل لایه دوم نیست. چرا که هیچ شبکه عملیاتی برای انجام تراکنش یا پل به اتریوم ندارد.

ضمن اینکه درباره اتکای بلست به پروتکل لیدو برای تبادل دارایی‌ها نیز انتقادات زیادی مطرح شده است. منتقدان این نکته را مطرح می‌کنند که پایداری ارزش کل قفل شده (TVL) در شبکه‌ای که هنوز وجود خارجی ندارد و آزمون خاصی را پشت سر نگذاشته، اشتباه بزرگی است. این موضوع باعث شده که بعضا در شبکه‌های اجتماعی نسبت‌هایی مانند طرح پانزی و هرمی به پروژه بلست داده شود.

باید منتظر ماند و دید که صحبت‌های منتقدان درباره این پروژه درست از آب در می‌آید یا جذب سرمایه ۳۱۰ میلیون دلاری بلست، مقدمه‌ای برای شروع طوفانی این شبکه لایه دوم در بازار کریپتوکارنسی خواهد بود. نکته مهم این است که باید حتما در سرمایه‌گذاری در پروژه بلست، جوانب احتیاط را به‌طور کامل در نظر بگیرید.

 

منبع: crypto.news