قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۳ روند صعودی را پشت سر گذاشته است. شدت افزایش قیمت این فلز گران‌بها از ابتدای اکتبر تا به امروز به‌مراتب بیشتر از ماه‌های گذشته بوده است. در روز ۵ اکتبر اونس طلا در فارکس با قیمت ۱۸۲۰ دلار معامله می‌شد. این در حالی است که امروز ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ (۸ آذر ۱۴۰۲) قیمت طلا در محدوده ۲۰۴۱ دلار قرار گرفته است.

البته در ابتدای روز طلا خیز بلندی به سمت ۲۰۵۰ دلار برداشت؛ اما نتوانست این مقاومت مهم را بشکند. جالب است بدانید که سقف تاریخی قیمت طلا در بازار فارکس مربوط به آگوست سال ۲۰۲۰ معادل ۲۰۷۴ دلار است. بسیاری از کارشناسان بازار فارکس معتقدند که در رالی صعودی فعلی، طلا رکورد جدیدی را به ثبت خواهد رساند. مهم‌ترین مقاومت پیش روی طلا تا تکرار سقف قیمت تاریخی خود، محدوده ۲۰۵۰ دلار است.

پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر پایان سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا و کاهش احتمالی نرخ بهره در نشست آتی دسامبر ۲۰۲۳ باعث شده تا بسیاری نسبت به افزایش قیمت طلا در ماه‌های آتی خوش‌بین باشند.

جالب است بدانید که بر اساس گزارش شورای جهانی طلا (World Gold Council)، ذخایر طلای بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. بانک‌های مرکزی چین، لهستان و سنگاپور بیشترین میزان خرید طلا را در این مدت به نام خود ثبت کرده‌اند.

 

منبع: finance.yahoo