پویایی بازار ارزهای دیجیتال هرگز از حرکت بازنمی‌ایستد. هر چند سال یک‌بار، نوع جدیدی از دارایی به وجود می‌آید که بازار را دستخوش تغییر می‌کند. در این میان، با افتادن متاورس بر سر زبان‌ها در چند ماه گذشته، توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) بین کاربران محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. گاهی اوقات، بعضی از این توکن‌ها با قیمت‌های سرسام‌آور به فروش می‌رسند؛ اما واقعاً قیمت‌گذاری NFTها چگونه انجام می‌شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، با کلینیک سرمایه همراه باشید.

آشنایی با فرایند ارزش گذاری NFT

هیچ کتاب یا قانونی درباره چگونگی قیمت گذاری NFTها وجود ندارد. معیارهایی که برای ارزیابی شرکت‌های خصوصی یا ابزارهای سرمایه‌گذاری معمولی، مانند سهام، استفاده می‌شود، به همان سادگی برای قیمت گذاری توکن NFT قابل اجرا نیستند. معمولاً، پرداختی که آخرین خریدار برای یک NFT انجام می‌دهد، مقداری از ارزش را نشان می‌دهد. با‌این‌حال، برای این توکن‌ها، حدس زدن اینکه خریدار بعدی حاضر است چه مقدار برای همین توکن بپردازد، دشوار است.

بیشتر بخوانید: ان اف تی چیست؟

بیشتر خریداران فاقد مهارت‌هایی هستند که قیمت گذاری NFTها را به‌طور منطقی تعیین کنند و قیمت‌های خود را بر اساس حدس و گمان مشخص می‌کنند. برای فروشندگان نیز دشوار است که تعیین کنند قرار است چه مقدار پول برای توکن مدنظرشان در زمان فروش دریافت کنند. ارزش NFTها مانند اقلام دیگر در بازار، بر اساس احساسات بازار هدایت می‌شود. غالباً، خریداران و فروشندگان به صورت شخصی هیچ‌ کنترلی بر آن ندارند.

ذکر مثالی می‌تواند موضوع را بهتر نشان دهد. اثر هنری NFT ممکن است برای مدت معینی تقاضای زیادی داشته باشد؛ زیرا خریداران احتمالی تصور می‌کنند که این اثر نادر است و انتظار دارند در آیندة نزدیک مبلغ زیادی در ازای آن دریافت کنند. شاید آن‌ها ناگهان متوجه شوند که آن تصویر دیجیتالی خاص به صورت رایگان در اینترنت در دسترس است و احتمالاً دیگر هیچ خریداری برای NFT باقی نماند.

عوامل تعیین‌کننده در قیمت گذاری NFT

قیمت گذاری توکن NFT، آن هم به صورت دقیق، دشوار است؛ اما چون NFTها در کمتر از یک سال گذشته به بسیاری از سطوح اکوسیستم ارزهای دیجیتال راه یافته‌اند، بررسی عوامل دخیل در شیوه ارزش گذاری توکن غیر مثلی خالی از لطف نیست. عوامل اصلی برای قیمت گذاری NFT عبارت‌اند از:

۱. نادر بودن

یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ان اف تی ها کمیاب بودن است.

نادر بودن به این معناست که یک NFT خاص چقدر کمیاب است یا چقدر سخت به دست می‌آید. یکی دیگر از عوامل مهم تأثیرگذار در قیمت توکن‌های کمیاب، اثری است که چنین NFTهایی، برای مثال، در بازی ویدئویی ایجاد می‌کنند.

مردم به دلیل ارزش ذاتی این توکن‌ها به سمت NFTها کشیده می‌شوند. داشتن این نوع از آثار هنری، حس تمایز ایجاد می‌کند و در قیمت گذاری NFT دخیل می‌شود. نمونه‌ای از این دست از NFTها، اولین CryptoKitties از بازی بلاک چینی کریپتو کیتیز یا اولین توئیت جک دورسی، بنیان‌گذار توئیتر است.

۲. کاربردی بودن توکن NFT

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت گذاری NFT، کاربرد آن در دنیای فیزیکی و دیجیتال است. برای مثال، برخی از NFTها چیزی بیش از کلکسیون هستند؛ زیرا می‌توان از آن‌ها در بازی‌هایی با سرزمین‌های مجازی، طلسم‌ها و شخصیت‌های مختلف استفاده کرد. این ویژگی NFTها به آن‌ها ارزش می‌دهد؛ زیرا در طول زمان و در تناسب با محبوبیت پروژه، ارزش آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

همان‌طور که جامعه بازیکنان یک بازی غیرمتمرکز رشد می‌کند، تعداد بیشتری از آن‌ها به پرداخت قیمت‌های زیاد برای یک کارت منحصربه‌فرد مایل خواهند بود. نمونه‌ای از این NFTها، دارایی‌های بازی دیسنترالند (Decentraland) است.

۳. ملموس بودن

برخی از  NFTها به اشیای دنیای واقعی متصل‌اند. این ویژگی به افزایش ارزش ذاتی آن‌ها کمک می‌کند. در اصل، مالکیت هر چیزی می‌تواند با تبدیل شدن به NFT تثبیت شود؛ اما این موضوع سبب منحصربه‌فرد بودن آن شئ یا تقاضای حتمی زیاد برای آن نمی‌شود. ارزش اساسی چنین شی‌ای با کاربردی بودن، کمیاب بودن و رضایتی تعیین می‌شود که به کاربران می‌دهد.

بلیت ان اف تی

برای مثال، داشتن توکن NFT یک بلیت برای رویدادی انحصاری و پر از افراد مشهور، چه به صورت ذاتی و چه در سطح شخصی، بسیار ارزشمندتر از داشتن یک NFT متصل به درِ بطری است.

از نظر اقتصادی، چنین NFTهایی که کاربردهای حقیقی دارند، برای معاملات کوتاه‌مدت در بازار مناسب‌اند. به این دلیل که چنین NFTهایی مانند بلیت‌ها، ممکن است تاریخ انقضا داشته باشند و پس از مدتی، ارزش خود را از دست بدهند. NFTهایی که در طول زمان تعدادشان کم می‌شود نیز معمولاً افزایش قیمت خواهند داشت. این مسئله شامل حال کالاهای کلکسیونی دیگر، مانند کفش‌های کتانی می‌شود که در نسخه‌های محدود تولید شده‌اند.

۴. پذیرش به صورت اجتماعی

پذیرش اجتماعی مرتبط با پروژه پشت NFT، یکی از عوامل تعیین‌کننده‌ای است که در قیمت‌گذاری NFT دخیل است. بررسی حساب‌های کاربری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، مانند توییتر و اینستاگرام، می‌تواند به فرد در سنجش میزان پذیرش آن‌ها کمک کند. اگر تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها کم باشد، نشان می‌دهد که هنوز نتوانسته‌اند بستر مناسبی برای به دست آوردن محبوبیت بین کاربران ایجاد کنند.

هنگامی که برای اولین‌بار با پروژه‌ای‌ روبه‌رو می‌شوید، به صورت طبیعی تمایل دارید اطلاعاتی درباره پروژه دریافت کنید. پذیرش اجتماعی نشان می‌دهد که مردم به‌طور کلی درباره یک پروژه چطور فکر می‌کنند.

۵. سابقه مالکیت

بررسی هویت سازنده و صاحبان nft بر روی قیمت آن تاثیر می گذارد.

 

هویت صادرکننده و صاحبان قبلی یک NFT بر ارزش آن تأثیر دارد. توکن‌هایی که افراد برجسته یا نهادهای شرکتی ایجاد می‌کنند، ارزش زیادی دارند. می‌توانید قیمت پیشنهادی NFT را در صورت همکاری با افراد یا شرکت‌هایی که برند قوی‌ در زمینه صدور یا ضرب NFT دارند، افزایش دهید.

فروش مجدد NFTهایی که قبلاً در اختیار افراد مشهور و محبوب بوده، راه دیگری برای جلب توجه است. فروشندگان می‌توانند با ارائه رابط ردیابی ساده‌ای به خریداران کمک کنند تا اطلاعاتی درباره صاحبان قبلی NFT پیدا کنند. برجسته کردن نام افرادی که پیش‌تر این توکن خاص را در اختیار داشته‌اند یا مقدار پولی که در گذشته برای این توکن غیر مثلی پرداخت شده، در قیمت گذاری NFT مؤثر است.

۶. داشتن نقدینگی زیاد

NFTها با نقدینگی زیاد ارزش بیشتری دارند. بازارهای ثانویه مکانی را برای معاملات NFTها با استانداردهای ERC یا BSC فراهم و بلافاصله دسترسی خریداران به توکن‌های مدنظرشان را امکان‌پذیر می‌کنند. معامله‌گران ترجیح می‌دهند پول خود را در توکن‌های NFT با حجم معاملات زیاد قرار دهند؛ زیرا نقدینگی بیشتر به آن‌ها کمک می‌کند تا سود خود را به‌راحتی دریافت کنند. یک توکن غیر مثلی با نقدشوندگی زیاد احتمالاً ارزش خود را حتی در صورت بسته شدن پلتفرم مرتبط حفظ می‌کند.

اقتصاد دیجیتال بر تعامل تأکید می‌کند و متعاقباً، نقدینگی زیاد ارزش NFT را به سمت بیشتر شدن سوق خواهد داد. سیستمی که ارزش NFTها را در زمان رکود طولانی‌مدت کاهش می‌دهد و دارایی‌های رقابتی را بیشتر بر سر زبان‌ها می‌اندازد، می‌تواند به ایجاد بازار قوی کمک کند. با رشد اکوسیستم، NFT به‌طور هم‌زمان شرایط را برای حمایت از حضور نقدینگی زیاد در بازار دارایی‌های دیجیتال فراهم می‌کند.

۷. نقش اعتماد در قیمت گذاری NFTها

معاملات دنیای امروز، بر اساس اعتماد شکل می‌گیرد. این اعتماد سبب گسترش تمرکززدایی و شفافیت در معاملات دیجیتالی می‌شود. این موضوع در ارزش گذاری NFTها بی‌تأثیر نیست. اعتماد شکل‌گرفته در اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال، سبب می‌شود غیر مثلی بودن و منحصربه‌فرد بودن، قیمت‌های بیشتری را در ارزش گذاری توکن‌های غیر مثلی تعیین کنند. یادتان باشد که برای ذخیره کردن توکن‌های غیر قابل تعویض خود، بهترین کیف پول‌های NFT را بررسی کنید تا بتوانید با بهترین شرایط از آن‌ها نگهداری کنید.

۸. تغییر مداوم در اکوسیستم NFT

NFTها اکوسیستمی نوپا هستند که به صورت مداوم در حال تکامل‌اند. عوامل مختلفی که بر ارزش NFTها تأثیر می‌گذارند، به سرعت در حال تغییرند و برای افزایش دقت، باید همه آن‌ها را در نظر بگیرید. علاوه بر این، ارزش به‌طور گسترده، مفهومی ذهنی است. اگرچه ممکن است استدلال کنید که بحث درباره ارزش ذاتی است. در این سناریو، حل‌وفصل چگونگی تعیین ارزش NFT، حتی چالش‌برانگیزتر نیز می‌شود.

از آنجا که NFTها، نوعی دارایی با امکانات بی‌پایان هستند، می‌توانیم با خیال راحت فرض کنیم که تطبیق‌پذیری آن‌ها به‌طور پیوسته رشد می‌کند و فرصت‌های سودآور در زیر مجموعه‌های مختلف در دسترس خواهد بود. تعداد موارد استفاده از NFT با سرعت زیادی در حال افزایش است. اکنون، NFTها را می‌توان در برنامه‌هایی مانند توزیع بلیت برای تضمین حق رأی نیز استفاده کرد.

در بررسی ارزش NFT، باید توجه کنید که هر چیزی که می‌درخشد، الماس نیست؛ بنابراین، صبور باشید و هنگام تصمیم‌گیری، مجموعه‌ کاملی از عوامل را در نظر بگیرید. برای خریدوفروش توکن NFT در پلتفرم اوپن سی (OpenSea) یا ریِل نیفتی (Real Nifty)، انجام بررسی‌های لازم و تصمیم‌گیری آگاهانه، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

کلام پایانی

دنیای ارزهای دیجیتال با سرعت سرسام‌آوری به مسیر خود ادامه می‌دهد. با تغییرات دنیای مدرن، شرایط بازارهای مالی و ابزارهای قابل دسترسی در این حوزه نیز تغییر می‌کنند. NFTها در این تغییر چهره صنایع اقتصادی مدرن، نقش پررنگی دارند. در این مقاله، بررسی کردیم که نقل و انتقال توکن‌های غیر مثلی بر چه پایه‌ای است، قیمت‌گذاری توکن NFT را چه عواملی تعیین می‌کند و تغییرات مداوم در اکوسیستم چه تأثیری بر قیمت‌ها دارند.

آیا شما هم تجربه خرید توکن NFT را دارید؟ نظرات خود را درباره این موضوع با ما در میان بگذارید.