احتمال کسب سودهای زیاد از معاملات فیوچرز، بسیاری از معامله‌گران را به سمت این بازار می‌کشاند، اما درعین‌حال، نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیادی در زمینه معاملات آتی برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. تنها راه‌حل برطرف کردن این دغدغه‌ها، آموزش دیدن و تجربه‌اندوزی است. به دلیل اینکه صرافی CoinEX یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های خارجی برای ایرانیان است، در این مقاله فیوچرز کوینکس را به‌طور جامع و کامل آموزش می‌دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.

coinex logo
صرافی کوینکس
۳
پشتیبانی فارسی
امکان احراز هویت برای ایرانیان
پشتیبانی از معاملات اسپات و فیوچرز
ثبت‌نام به همراه تخفیف کارمزد

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان

نکات مهم قبل از شروع معاملات فیوچرز

با شروع سال ۲۰۲۲ میلادی، رکود بازار ارزهای دیجیتال را شاهد بودیم. روند روبه‌رشد نقدینگی بازار رمزارزها تقریباً متوقف شده است. بر اساس آمارهای موجود، حجم نقدینگی معاملات مشتقات، در حال حاضر حدود ۷۴/۲ تریلیون دلار است که ۶۲/۸ درصد از کل نقدینگی بازار کریپتوکارنسی را شامل می‌شود. این در حالی است که تنها ۳۷/۲ درصد از حجم معاملات در بازار نقدی (اسپات) جریان دارد.

به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی برای مواجهه با ریسک‌های موجود در بازار به سمت معاملات فیوچرز حرکت کرده‌اند. پیش از آموزش فیوچرز کوینکس، لازم است دو نکته مهم را مرور کنیم که همه افراد قبل از ورود به این گونه بازارها باید بدانند.

۱. تغییرات شدید قیمت ارزهای دیجیتال

باز و بسته شدن پوزیشن‌های معاملات فیوچرز کاملاً به نوسانات قیمت رمزارزها وابسته است. بسیاری مواقع شاهدیم که در بازه زمانی بسیار کوتاهی، نوسانات چشمگیری در قیمت رمز‌ارزها رخ می‌دهد. در این حالت، ممکن است که سرمایه افراد به‌سرعت در قراردادهای آتی لیکویید شود. به این ترتیب، پوزیشن معاملاتی به صورت اجباری بسته می‌شود و احتمال دارد سرمایه افراد از بین برود. حتماً باید ریسک‌های ناشی از نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال را قبل از ورود به این معاملات مدنظر قرار دهید.

۲. انتخاب هوشمندانه اهرم‌های معاملاتی

در معاملات فیوچرز می‌توان از ابزار اهرم استفاده کرد. تصور کنید برای باز کردن پوزیشن لانگ بیت‌کوین به ارزش مشخصی در صرافی کوینکس اقدام کرده‌اید. در زمان باز کردن این پوزیشن از اهرم ۱۰ استفاده کرده‌اید. حال اگر بر اساس پیش‌بینی شما، قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا کند، سود خواهید کرد. نکته مهم این است که هر چقدر قیمت بیت‌کوین رشد کند، سود شما ده‌برابر آن خواهد بود، اما نباید فراموش کنید که در صورت ضرر کردن نیز زیان شما ده‌برابر خواهد بود. حتماً باید در انتخاب اهرم معاملاتی دقت لازم را به خرج دهید.

آموزش فیوچرز کوینکس

در ادامه، به آموزش فیوچرز کوینکس مي‌پردازیم. اولین گام، ایجاد حساب کاربری در صرافی کوینکس است. در مطلب جداگانه‌ای به این موضوع پرداخته‌ایم که می‌توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله آموزش صرافی کوینکس مراجعه کنید. پس از آن، برای ثبت سفارش معاملات فیوچرز باید گام‌های زیر را پشت سر بگذارید.

۱. ورود به صفحه معاملات فیوچرز

در صرافی CoinEX وارد حساب کاربری خود شوید. سپس در صفحه اصلی سایت این صرافی از منوی بالای صفحه، روی گزینه Futures کلیک کنید.

هشدار ریسک در معاملات فیوچرز صرافی کوینکس

وقتی برای اولین‌بار وارد صفحه فیوچرز کوینکس می‌شوید، پنجره‌ای با عنوان Risk Reminder در صفحه به نمایش درمی‌آید. در این صفحه، صرافی مجموعه‌ای از ملاحظات و ریسک‌های معاملات آتی را به شما گوشزد می‌کند. آن‌ها را با حوصله مطالعه و درنهایت، تیک کنار جمله I have read and agree to accept the risks and liability را فعال کنید. پس از آن گزینه Confirm را انتخاب کنید تا وارد صفحه معاملات فیوچرز کوینکس شوید.

۲. شارژ کردن حساب فیوچرز

برای اینکه در فیوچرز کوینکس بتوانید خریدوفروش کنید، باید حساب اختصاصی Futures Account را شارژ کنید. اگر موجودی این حساب شما صفر است، می‌توانید رمزارز مدنظر را از حساب اسپات خود به فیوچرز انتقال دهید.

انتخاب گزینه assest در صرافی کوینکس

برای این منظور، از صفحه اصلی صرافی کوینکس در قسمت منوی بالای صفحه، روی Assets کلیک کنید. منوی کشویی در صفحه به نمایش درمی‌آید. در این منو گزینه Spot را انتخاب کنید.

انتقال پول از اسپات به فیوچرز صرافی کوینکس

پس از آن، گزینه Assets Transfer را انتخاب کنید.

انتقال وجه از اسپات کوینکس به فیوچرز کوینکس

صفحه جدیدی باز می‌شود. در کادر بالای صفحه، مقابل عبارت Front، گزینه Spot و مقابل عبارت to گزینه Futures را انتخاب کنید. سپس در کادر بعدی ارز دیجیتال مدنظر برای انتقال را برگزینید. در کادر بعدی نیز مقدار آن را درج کنید. این فرایند بدون دریافت کارمزد انجام می‌شود. درنهایت، موجودی حساب فیوچرز کوینکس شما پس از مدت کوتاهی شارژ می‌شود.

۳. تعیین نوع سفارش در معاملات فیوچرز

قرارداد خطی و قرارداد معکوس در فیوچرز کوینکس

در ادامه آموزش فیوچرز کوینکس، نوبت به تعیین تکلیف نوع معامله در صفحه Futures می‌رسد. در قسمت بالای صفحه سمت چپ، می‌توانید نوع معاملات فیوچرز را انتخاب کنید. به‌طور کلی، دو نوع فیوچرز در این بخش وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • قرارداد خطی (Linear Contract)
  • قرارداد معکوس (Inverse Contract)

اگر قرارداد نوع Linear را انتخاب کنید، فقط باید توکن تتر (USDT) را به‌عنوان وثیقه نگه دارید. در این نوع از قراردادها، قیمت بر اساس تتر تعیین می‌شود و تسویه حساب نیز با همین توکن صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه تتر یک استیبل‌کوین با قیمت ثابت است، به کمک این‌گونه معاملات می‌توانید از خطر نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در امان بمانید. برای مثال، قرارداد خطی BTCUSDT را در نظر بگیرید. اگر قیمت بیت‌کوین افت کند، هیچ تأثیری بر دارایی پایه شما، یعنی تتر نخواهد داشت.

اما قراردادهای معکوس به قراردادهایی گفته می‌شود که تنها وقتی کوین تسویه حساب را در اختیار داشته باشید، اجرایی می‌شوند. برای مثال، قرارداد معکوس BTCUSD را در نظر بگیرید. اگر چه قیمت این قرارداد به دلار است؛ برای تسویه باید حتماً بیت‌کوین داشته باشید. این قراردادها زمانی مناسب‌اند که پیش‌بینی می‌کنید، قیمت ارز پایه که باید به‌عنوان وثیقه قرار دهید، رشد خواهد کرد. به این ترتیب، علاوه بر سود قرارداد آتی، از محل افزایش قیمت رمز ارز پایه نیز درآمدزایی خواهید کرد.

۴. انتخاب جفت ارز معاملاتی

انتخاب ارز در فیوچرز صرافی coinex

آموزش فیوچرز کوینکس را پی می‌گیریم. بعد از انتخاب نوع قرارداد، نوبت به تعیین جفت ارز معاملاتی می‌رسد. زیر کادر انتخاب نوع قرارداد آتی، کادری برای جست‌وجو وجود دارد. در این کادر باید جفت ارز مدنظر خود را جست‌وجو و انتخاب کنید. پس از انتخاب جفت ارز مدنظر، نام آن در کنار کادر نوع قرارداد آتی به نمایش درمی‌آید.

علاوه بر آن، اطلاعات مهم دیگری از جفت نمودار قیمت، فهرست آخرین قراردادهای آتی باز و بسته‌شده در صرافی کوینکس و… در صفحه به نمایش درمی‌آید.

۵. انتخاب مد مارجین (Margin Mode) و اهرم معامله

انتخاب اهرم در صرافی کوینکس

در ادامه، نوبت به انتخاب Margin Mode می‌رسد. در صرافی کوینکس برای این منظور دو انتخاب پیش روی شما وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • Cross Margin Mode: با انتخاب این گزینه تمام موجودی حساب شما به‌عنوان حاشیه (مارجین) برای پوزیشن فعلی قابل استفاده خواهد بود.
  • Isolated Margin Mode: با انتخاب این گزینه فقط حاشیه (مارجین) حساب در بازار فعلی برای باز نگهداشتن پوزیشن قابل استفاده خواهد بود و در ادامه، می‌توانید مارجین را به‌صورت دستی افزایش دهید.

برای تعیین Margin Mode باید از طریق آیکونی که با رنگ قرمز در تصویر زیر مشخص شده است و زیر نمودار قیمت جفت ارز معاملاتی قرار دارد، اقدام کنید.

انتخاب لوریج در فیوچرز صرافی کوینکس

در گام بعدی باید اهرم قرارداد آتی مدنظر خود را انتخاب کنید. پیش‌تر، درباره ریسک‌های مربوط به انتخاب اهرم‌های زیاد توضیح دادیم. با در نظر گرفتن مجموع شرایط، اهرم مدنظر خود را انتخاب و در نهایت روی گزینه Confirm کلیک کنید.

۶. ثبت سفارش در فیوچرز کوینکس

انتخاب پوزیشن در فیوچرز صرافی کوینکس

در زیر کادر نمودار قیمت جفت ارز معاملاتی باید فرایند ثبت سفارش خود را انجام دهید. برای انتخاب روش ثبت سفارش در صرافی کوینکس برای معاملات کوینکس چهار گزینه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • سفارش Limit: در این روش، کاربر ثبت سفارش قیمت و مقدار خرید یا فروش را تعیین می‌کند.
  • سفارش Market: در این روش، تنها مقدار خرید یا فروش تعیین می‌شود و سفارش با قیمت لحظه‌ای بازار ثبت می‌شود.
  • سفارش Stop-Limit: همان سفارش Limit است؛ با این تفاوت که حد سود یا زیان را نیز کاربر تعیین می‌کند.
  • سفارش Stop-Market: همان سفارش Market است؛ با این تفاوت که حد سود یا زیان را نیز کاربر تعیین می‌کند.

فرض کنید جفت ارز معاملاتی BTCUSDT را انتخاب کرده‌اید. اگر فکر می‌کنید که قیمت بیت‌کوین در مسیر افزایش قرار دارد، باید سفارش خرید (Buy) ثبت کنید. برعکس، اگر معتقدید که قیمت بیت‌کوین افت می‌کند، باید سفارش فروش (Sell) ثبت کنید.

۷. پیگیری ثبت سفارش فیوچرز کوینکس

مشاهده سود و زیان فیوچرز کوینکس

تا اینجا، روش ثبت سفارش در فیوچرز کوینکس را کامل مرور کردیم. بعد از ثبت سفارش، برای پیگیری وضعیت آن می‌توانید از طریق بخش Current Position، سفارش‌های در دست اجرا و باز خود را پیگیری کنید. اگر سفارش باز مدنظر به محدوده قیمتی رسید که در نظر داشتید، می‌توانید در همین جا با کلیک روی گزینه Close Position آن را ببندید و تسویه حساب را انجام دهید.

توصیه می‌شود با تعیین حد سود و ضرر در زمان باز کردن پوزیشن‌های معاملات آتی، ریسک معاملات خود را به حداقل برسانید. به این ترتیب، به محض رسیدن قیمت رمزارز به محدوده‌ای که شما تعیین کرده‌اید، سفارش به‌طور خودکار بسته می‌شود و درنتیجه، نیازی نیست پوزیشن را به صورت دستی ببندید.

همچنین بخوانید: آموزش صرافی کوینکس با موبایل

کلام پایانی

در این مطلب جامع به آموزش فیوچرز کوینکس پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، معاملات آتی ظرافت‌های خاص خود را دارند. بی‌توجهی به هریک از این نکات ظریف ممکن است زمینه‌ساز نابودی سریع و یکباره تمام سرمایه شما شود. اگر قصد فعالیت در بازار معاملات فیوچرز کوینکس را دارید، حتماً در این زمینه مطالعه کافی داشته باشید. همچنین باید ریسک‌های موجود در این بازار را بشناسید و بپذیرید.

آیا شما تجربه معامله‌گری در بازار فیوچرز CoinEX را داشته‌اید؟ آیا درباره نحوه خریدوفروش در فیوچرز کوینکس سؤال یا ابهامی دارید؟ تجربیات، نظرات و پرسش‌های خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.