کمتر از دو هفته پیش بود که ایلان ماسک (Elon Musk) پلتفرم هوش مصنوعی اختصاصی خود با نام گروک (GROK) را رونمایی کرد. به‌همین مناسبت شاهد یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در بازار کریپتوکارنسی بودیم. به فاصله یک روز پس از رونمایی از هوش مصنوعی گروک، بیش از ۴۰۰ ارز دیجیتال با این نام توسط توسعه دهندگان ناشناس ایجاد شد. این در حالی است که چت بات هوش مصنوعی گروک هیچ گونه ارز دیجیتال اختصاصی ندارد.

بخش عمده این توکن‌های فیک گروک در بستر بلاک‌چین‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده‌اند. در کمال تعجب، یکی از توکن‌های فیک در عرض دو هفته به مارکت کپ بیش از ۱۲۰ میلیون دلار دست پیدا کرده است. نکته قابل توجه این است که بخش عمده معاملات این توکن‌ها در بستر صرافی‌های غیرمتمرکز مانند سوشی سواپ (Sushiswap) صورت می‌گیرد.

تا روز ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ تعداد هولدرهای این توکن حدود ۱۱ هزار نفر و ارزش ۵ کیف پول برتر آن روی هم بالغ بر ۲۵ میلیون دلار بود. حجم معاملات روزانه این توکن در زمان انتشار ۲ میلیون دلار برآورد می‌شد. این در حالی است که در روز ۱۳ نوامبر بیش از ۲۸ میلیون دلار خرید و فروش روی این ارز دیجیتال را شاهد بودیم.

هر چند چنین اتفاقاتی در بازار کریپتوکارنسی سابقه دارند؛ اما ماجرای چت بات گروک و توکن‌هایی که با نام آن راه‌اندازی شدند، در نوع خود عجیب و منحصربه‌فرد بود. بار دیگر لازم است تاکید کنیم چت بات GROK هیچ‌گونه ارز دیجیتال اختصاصی ندارد و تمام توکن‌هایی که با این نام عرضه شده‌اند، ارتباط مستقیم با آن ندارند.

در همین مدت کوتاه بخش قابل توجهی از توکن‌های فیک ایجاد شده به کار خود پایان داده‌اند. بسیاری از کسانی که سودای پیمودن راه صد ساله در یک شب را دارند، سرمایه خود را با خرید و فروش این دست شت کوین‌ها به‌خطر می‌اندازند. بعد از خرید چنین رمزارزهایی باید هر لحظه منتظر از دست دادن سرمایه خود باشید. نگاهی به تجربه‌های مشابه در ماه‌ها و سال‌های گذشته در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. 

منبع: crypto.news