آموزش صرافی سوشی سواپ (SushiSwap)، از ثبت نام تا معامله

آموزش صرافی
آموزش کامل صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ

با مشکلاتی که به‌تازگی برای صرافی‌های متمرکز مانند اف‌تی‌ایکس (FTX) و هات‌بیت (Hotbit) روی داده است، بسیاری از کاربران ارز دیجیتال به استفاده از صرافی‌‌های غیرمتمرکز (DEX) مانند یونی سواپ (UniSwap)، پنکیک سواپ (PancakeSwap)، و سوشی سواپ روی آورده‌اند. کاربران در این صرافی‌ها، برای معامله به انتقال وجه به صرافی نیازی ندارند. به همین دلیل، در صورت بروز مشکل در صرافی، دارایی‌های کاربران در امان خواهد ماند. در این مقاله سوشی سواپ (SushiSwap) را معرفی می‌کنیم و روش معامله در آن را آموزش می‌دهیم.

معرفی صرافی سوشی سواپ (Sushiswap)

سوشی سواپ (SushiSwap) نوعی صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که از بازارساز خودکار (AMM) برای تعیین قیمت‌ها و تأمین نقدینگی استفاده می‌کند. این بازارساز خودکار برای ایجاد بازارهایی در معاملات جفت ارزهای مختلف، از قرارداد هوشمند استفاده می‌کند. ارائه‌دهندگان، نقدینگیِ این قراردادهای هوشمند را با سهام‌گذاری سرمایه‌ در استخرهای نقدینگی تأمین و معاملات بدون دخالت شخص ثالث را امکان‌پذیر می‌کنند.

این صرافی از اولین دکس‌هایی است که این مدل تأمین نقدینگی و معاملات را به‌‌کار گرفت. ناگفته نماند که سوشی سواپ حاصل فورکی از یونی سواپ (UniSwap) است، اما در حال حاضر، به یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌ها در فضای DeFi تبدیل شده و اکنون تقریباً در تمام بلاک‌چین‌های لایه یک سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و چندین راه‌حل لایه دو در دسترس است.

این صرافی برای معامله‌گران و مؤسساتی که می‌خواهند از معاملات بدون مجوز بهره‌مند شوند، کارآمد است. سوشی سواپ مشکلات نقدینگی را از بین می‌برد و نسبت به سایر صرافی‌ها، رویکرد حاکمیت بهتری دارد. رمزارز بومی آن، یعنی توکن سوشی (SUSHI)، می‌تواند برای رأی دادن به پیشنهادهای حاکمیتی و استیکینگ استفاده شود.

نقد و بررسی صرافی SushiSwap

در بین پلتفرم‌های غیرمتمرکز، سوشی سواپ قطعاً یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان است. مطمئناً اولین مزیت یک دکس امکان مبادله رمزارزها به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واریز دارایی به صرافی است. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی سوشی سواپ را بررسی می‌کنیم.

بازارساز خودکار (AMM)

برای ساده‌سازی معاملات، صرافی Sushiswap از سیستم AMM استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که نقدینگی لازم برای معامله همیشه در دسترس است.

برنامه Onsen و ییلد فارمینگ

صرافی سوشی سواپ فرصت‌های ییلد فارمینگ (Yield Farming) را برای تأمین‌کنندگان نقدینگی فراهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به درآمد غیرفعال دسترسی داشته باشند. همچنین، برنامه اونسن (Onsen) برای LPهایی که در استخرهای خاص قرار می‌گیرند، پاداش‌های با بازده بالا ارائه می‌کند.

حاکمیت مشارکتی

Sushiswap به دارندگان توکن SUSHI امکان شرکت در تصمیمات حاکمیتی پلتفرم را می‌دهد.

کارمزد مقرون‌به‌صرفه

صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ نوعی پلتفرم مقرون‌به‌صرفه‌ برای معاملات ارز دیجیتال است. کارمزد سواپ در این صرافی ۰/۳ درصد از حجم معامله است.

گیمیفیکیشن

کاربران می‌توانند با فعالیت در پلتفرم به سطوح Sushi Chef و Master Chef ارتقا پیدا کنند که برای تشویق کاربران به مشارکت در شبکه طراحی شده‌اند. این عناصر گیمیفیکیشن در پلتفرم Sushiswap می‌توانند جذابیت‌های فعالیت در این پلتفرم را افزایش دهند.

امکانات صرافی سوشی سواپ

سوشی علاوه‌ بر پلتفرم معاملاتی، شامل محصولات و امکانات فرعی نیز می‌شود. در ادامه، به معرفی این امکانات می‌پردازیم.

  • کاشی (Kashi)

کاشی نوعی پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز است که به کاربران امکان می‌دهد در قالب ارزهای دیجیتال وام گرفته یا وام دهند. این پلتفرم معاملات اهرمی را نیز ممکن می‌سازد.

  • اونسن (Onsen)

به کاربران این امکان را می‌دهد که با قراردادن دارایی‌های خود در پلتفرم، پاداش دریافت کنند.

  • میسو (Miso)

مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند منبع باز که به کاربران امکان می‌دهد پروژه‌های جدیدی را در SushiSwap راه‌اندازی کنند.

  • تریدنت (Trident)

یک چهارچوب بازارساز خودکار برای ایجاد AMMهای سفارشی است.

  • فورو (Furo)

راه‌حلی برای توزیع خودکار توکن‌ها در مدت‌زمان معین با قابلیت برداشت توکن‌هاست.

صرافی سوشی سواپ در یک نگاه

نام صرافی SushiSwap
نوع صرافی غیرمتمرکز
شبکه‌های بلاک‌چین تحت پوشش اتریوم، بی‌ان‌بی چین، پالیگان، آوالانچ، اپتیمیسم، آربیتروم، بیس، و ۲۱ شبکه دیگر
تعداد توکن‌های قابل معامله بیشتر از ۴۰۰ توکن
توکن اختصاصی Sushi
مکانیزم عملکرد صرافی بازارساز خودکار (AMM)
کارمزد معاملات ۰.۳ درصد

ارز دیجیتال SUSHI، توکن اختصاصی صرافی سوشی سواپ

ارز دیجیتال سوشی متعلق به صرافی sushiswap

توکی بومی صرافی سوشی سواپ با نماد SUSHI شناخته می‌شود که در زمان نگارش این مقاله، دارای ارزش بازار ۲۲۸/۶۶ میلیون دلار است. همچنین حجم معاملات روزانه آن ۶۱/۱ میلیون دلار است. این توکن بر بستر اتریوم راه‌اندازی شده است، اما در بلاکچین‌های بی‌ان‌بی چین (BNB Chain)، فانتوم (Fantom)، سولانا (Solana)، آوالانچ (Avalanche)، هارمونی (Harmony)، آربیتروم (Arbitrum)، نیر (Near)، و سلو (Celo) نیز در دسترس است.

توکن سوشی دارای عرضه کل ۲۵۰ میلیون واحد است که تا امروز ۲۴۹,۹۵۳,۰۸۵ سوشی در گردش است. این حجم از توکن‌های عرضه‌شده، ۹۲/۶۸ درصد از کل توکن‌ها را تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که بیشترین قیمت ثبت‌شده برای این توکن ۲۳/۳۸ دلار و کمترین قیمت ثبت‌شده ۰/۴۷۳۷ دلار بوده است.

اصلی‌ترین کاربردی که برای توکن سوشی در نظر گرفته شده، شرکت در رأی‌گیری‌های حاکمیتی است. کاربران می‌توانند در کنار استیکینگ سوشی‌های خود و کسب سود، در تصمیم‌گیری‌های شبکه مشارکت داشته باشند.

صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ چگونه کار می‌کند؟

SushiSwap از نوعی روش معاملاتی غیرمتمرکز به‌نام بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند. برخلاف صرافی‌های متمرکز که برای معاملات به دفترچه سفارش و واسطه نیاز دارند، AMM SushiSwap کل فرایند را به‌صورت همتا به همتا انجام می‌دهد.

AMMها به واسطه یا دفترچه سفارش نیازی ندارند؛ زیرا معاملات با استخرهای نقدینگی انجام می‌شود. استخرهای نقدینگی شامل وجوهی از یک توکن خاص می‌شوند که توسط کاربران در پلتفرم قرار می‌گیرند. بازارسازهای خودکار از قراردادهای هوشمند برای مدیریت تأمین نقدینگی در معاملات استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد، صرافی سوشی سواپ ابزار ویژه‌ای به‌نام Trident دارد. تریدنت چهارچوب ویژه‌ای برای ساخت و استقرار AMM است. AMMها را می‌توان با استفاده از کد Trident ایجاد کرد، اما AMMها در پلتفرم Trident قرار نمی‌گیرند. در واقع، تریدنت تنها نقش ابزاری برای ایجاد بازارسازهای خودکار را بازی می‌کند. کاربران به‌کمک این ابزار می‌توانند بازارسازهای خودکار اختصاصی خود را تولید یا دیگر بازارسازها را به‌وسیله تریدنت با یکدیگر ادغام کنند.

کارمزد معاملات صرافی سوشی سواپ چقدر است؟

صرافی SushiSwap نوعی کارمزد معمول مبادله ۰/۳ درصدی را برای همه جفت‌های معاملاتی دریافت می‌کند. ارائه‌دهندگان نقدینگی ۰/۲۵ درصد از کارمزدهای سواپ را دریافت می‌کنند. همچنین دارندگان توکن xSUSHI می‌توانند ۰/۰۵ درصد مابقی کارمزدها را دریافت کنند. برای ارائه‌دهندگان نقدینگی، کارمزدهای پرداخت‌شده در اصل جفت توکن‌هایی است که در استخر نقدینگی ارائه کرده‌اند. برای مثال، اگر USDC و wETH را در یک استخر نقدینگی واریز کنید، کارمزد سواپ را نیز با رمز ارزها USDC و wETH دریافت خواهید کرد.

کارمزدها بین تمام ارائه‌دهندگان یک استخر نقدینگی بر اساس میزان دارایی‌‌ای که در استخر دارند توزیع می‌شود. برای مثال، اگر مقدار نقدینگی‌ای که ارائه می‌کنید تا ۲ درصد از دارایی‌های استخر را شامل شود، ۲ درصد از تمام کارمزدها را از آن استخر دریافت خواهید کرد.

آموزش معامله در صرافی سوشی سواپ

برای شروع معامله در صرافی سوشی سواپ، ابتدا باید وارد سایت پلتفرم معاملاتی سوشی سواپ به آدرس https://www.sushi.com/swap شوید. در ادامه، روش معامله در این پلتفرم را به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم.

ورود به صرافی سوشی سواپ و انتخاب بلاک چین مورد نظر

پس از ورود به صفحه سواپ، بلاک‌چینی را که قصد دارید روی آن سواپ کنید، انتخاب کنید. با کلیک روی لوگوی اتریوم، صفحه فهرست بلاک‌چین‌ها باز می‌شود. سوشی سواپ از ۲۸ بلاک‌چین مختلف پشتیبانی می‌کند و امکان سواپ بر بستر آن‌ها وجود دارد.

اتصال کیف پول ارز دیجیتال به صرافی Sushiswap

در صفحه سواپ، روی گزینه Connect Wallet کلیک کنید. در تب بازشده یکی از کیف‌ پول‌های موجود در فهرست را برای اتصال انتخاب کنید. اگر کیف پول مورد استفاده شما در فهرست نیست، با گزینه WalletConnet به کیف پول متصل شوید. متامسک بهترین کیف پول نرم‌افزاری برای معامله در سوشی سواپ است.

انتخاب مدل معامله

اگر قصد دارید  در حالت بین زنجیره‌ای معامله کنید، دکمه Cross-chain Swap را روشن کنید. در این حالت، امکان تبادل بین بلاک‌چین‌های مختلف وجود دارد. در واقع، به‌نوعی نقش پل بلاک‌چین را برای شما ایفا می‌کند.

نحوه تنظیم کردن اسلیپج در سوشی سواپ

برای دسترسی به تنظیمات اسلیپج (Slippage) یا لغزش قیمت، روی آیکون چرخ‌دنده کلیک کنید.

تنظیمات اسلیپج sushiswap

چون قیمت‌ها در بازار کریپتو نوسان زیادی دارند، می‌توان به‌کمک گزینه Slippage، میزان نوسانی را که باعث لغو شدن عملیات سواپ می‌شود انتخاب کرد. اگر میزان Slippage خارج از محدوده تعیین‌شده توسط کاربر باشد، تراکنش برگردانده می‌شود. با روشن کردن گزینه Automatic Slippage Tolerance، پلتفرم به‌صورت خودکار میزان Slippage را انتخاب می‌کند. معمولاً این گزینه به‌صورت استاندارد روی ۰/۵ درصد است.

انتخاب ارز مورد نظر و سواپ کردن

پس از انجام تنظیمات، به مرحله سواپ می‌رسیم. در کادر بالا مقدار و رمزارزی که قصد سواپ آن را دارید، انتخاب کنید. در کادر دوم، مقدار و ارز دیجیتالی که قصد خرید آن را دارید، تعیین کنید. سپس روی گزینه Swap را کلیک کنید.

در پایان، پیامی نمایش داده می‌شود. با فشردن دکمه Confirm، تراکنش را تأیید کنید. پس از سواپ، توکن‌های خریده‌شده به کیف پول شما منتقل می‌شود.

آموزش سپرده‌گذاری در استخر نقدینگی صرافی سوشی سواپ

علاوه‌ بر سواپ، کاربران امکان سپرده‌گذاری در استخرهای نقدینگی را نیز دارند. برای سپرده‌گذاری در استخرهای نقدینگی، مانند مراحلی که پیش‌تر گفته شد، کیف پول خود را به پلتفرم سوشی سواپ متصل کنید.

استفاده از استخر نقدینگی سوشی سواپ

در صفحه اصلی سوشی سواپ، روی گزینه Pools کلیک کنید.

انتخاب استخر نقدینگی مورد نظر

در صفحه Pool، روی یکی از استخرها که قصد دارید در آن سپرده‌گذاری کنید، کلیک کنید. ما در اینجا استخر ETH/USDT را انتخاب می‌کنیم.

انتخاب ارز مورد نظر برای سپرده گذاری در استخر سوشی سواپ

در صفحه استخر ETH/USDT در کادر اول، مقدار ETH را وارد کنید و در کادر دوم نیز مقدار USDT را برای سپرده‌گذاری در استخر وارد کنید. در انتها، روی دکمه Approve USDT کلیک کنید.

در سمت راست صفحه، گزینه Claim وجود دارد که برای برداشت سود حاصل از سپرده‌گذاری استفاده می‌شود.

پلتفرم فورو (Furo) صرافی سوشی سواپ چیست؟

Furo نوعی پلتفرم استریم (Stream) پرداخت است که افراد، سازمان‌های خودگردان (DAO)، یا هر نوع نهاد دیگری می‌تواند از آن برای پرداخت خودکار به کیف پول‌های دیگر استفاده کند. با اینکه پلتفرم‌های دیگری نیز وجود دارند که این سرویس را ارائه می‌دهند، پلتفرم فورو با بهره‌مندی از BentoBox امکان کسب سود از وجوه سپرده‌گذاری‌شده در فورو را فراهم می‌کند.

در پلتفرم Furo، توکن‌ها در داخل BentoBox قرار می‌گیرند و این قابلیت را برای آن‌ها فراهم می‌کند که در دوران قفل دارایی‌ها، سود به آن‌ها تعلق گیرد. جریان‌های مالی که از طریق Furo ارسال و دریافت می‌شوند نیز توسط یک NFT نمایش داده می‌شوند که در کیف پول دریافت‌کننده قرار می‌گیرد. مالک حتی می‌تواند آن NFT را برای انتقال مالکیت جریان مالی، به کیف پول دیگری ارسال کند.

در حال حاضر، Furo در اکثر شبکه‌هایی که Sushi از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، در دسترس است. در ادامه، فهرست این شبکه‌ها را مشاهده می‌کنیم:

  • اتریوم (Ethereum)
  • پالیگان (Polygon)
  • گنوسیس (Gnosis)
  • آربیتروم (Arbitrum)
  • اُپتیمیسم (Optimism)
  • گوئرلی تست نتورک (Goerli Test Network)
  • آوالانچ (Avalanche)
  • بی‌ان‌بی چین (BNB Chain)
  • فانتوم (Fantom)
  • هارمونی (Harmony)
  • مون‌بیم (Moonbeam)
  • مون‌ریور (Moonriver)

کلام پایانی

صرافی غیرمتمرکز سوشی، با توجه به امکانات و سرویس‌های متنوع، توانسته است مخاطبان زیادی را به استفاده از پلتفرم تشویق کند. علاوه‌براین، سوشی سواپ از معتبرترین دکس‌های فضای دیفای است که به‌کمک فورک از یونی سواپ، امنیت قابل قبولی دارد. از طرف دیگر، پشتیبانی از ۲۸ بلاک‌چین، این دکس را به پلتفرمی جامع تبدیل کرده است که تمام نیازهای کاربران را برطرف می‌کند. همین امکانات و قابلیت‌ها، سوشی سواپ را به یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان تبدیل کرده است. در این مقاله صرافی سوشی سواپ و توکن بومی آن را به‌طور کامل بررسی کردیم و روش سواپ و سپرده‌گذاری را به‌صورت تصویری آموزش دادیم.

سوالات متداول

1

آیا کاربران ایرانی به صرافی سوشی سواپ دسترسی دارند؟ 

بله؛ کاربران ایرانی با کمک نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی می‌توانند از خدمات و امکانات صرافی سوشی سواپ استفاده کنند.

2

آیا برای کار کردن با صرافی سوشی سواپ نیاز به ثبت‌نام است؟

خیر؛ کاربران تنها با اتصال کیف پول می‌توانند از صرافی سوشی سواپ استفاده کنند.

3

کارمزد معاملات صرافی سوشی سواپ چقدر است؟‌

کارمزد معاملات در صرافی سوشی سواپ 0/3 درصد از کل حجم معامله است.

4

کدام ارزهای دیجیتال را می‌توان در صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ معامله کرد؟ 

صرافی سوشی سواپ از 28 بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند و رمزارزهای این بلاک‌چین‌ها را می‌توان در این صرافی معامله کرد. از مطرح‌ترین این بلاکچین‌ها می‌توان به اتریوم، بی‌ان‌بی چین، پالیگان، آربیتروم، اُپتیمیسم، و آوالانچ اشاره کرد.

امتیاز شما به این محتوا

5 / 5. 2

میانگین امتیازات: 5/5
تعداد امتیاز: 2
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره