تعداد صرافی‌های فعال بازار رمز ارزها از چهارصد مورد فراتر رفته است. البته تعداد نسبتاً زیادی از این صرافی‌ها چندان قابل اعتماد نیستند. از طرفی، حجم معاملات و تعداد کاربران فعال در بسیاری از آن‌ها به‌قدری کم است که نمی‌توان در آن‌ها تجربة ترید خوبی داشت. با وجود این، برای انتخاب صرافی مناسب به‌منظور فعالیت در بازار رمز ارزها، باید نکات زیادی را در نظر گرفت. در این مقاله قصد داریم صرافی اوکی اکسچنج (OKEx) را نقد و بررسی کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

معرفی صرافی اوکی اکسچنج (OKEx)

اوکی اکسچنج، یکی از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، در سال‌های اخیر موفق شده است جایگاه خوبی را بین صرافی‌های معتبر این بازار برای خود دست‌وپا کند. این صرافی در حال حاضر به چند ده میلیون نفر کاربر در بیش از صد کشور دنیا خدمات ارائه می‌دهد. اوکی اکسچنج در سال ۲۰۱۷، هم‌زمان با صرافی‌های معتبر دیگر مانند بایننس و کوکوین، آغاز به کار کرد.

این صرافی مأموریت خود را ایجاد بستری مناسب برای دسترسی کاربران به بازار رمز ارزها در سراسر دنیا تعریف کرده است. امنیت، مهم‌ترین اولویت کاری توسعه‌دهندگان این صرافی است. البته، این موضوعی نیست که در حد ادعا باقی بماند و بسیاری از کارشناسان امنیت شبکه و بلاک‌چین روی این موضوع صحه می‌گذارند.

بررسی جایگاه صرافی OKEx

در این بخش، به جایگاه صرافی اوکی اکسچنج بین دیگر صرافی‌های معتبر بازار رمز ارزها نگاهی می‌اندازیم. سایت معتبر کوین مارکت کپ، صرافی OKEx را در جایگاه هجدهم بین دیگر صرافی‌ها فعال بازار قرار داده و نمرة ۶/۶ از ۱۰ را به این صرافی اختصاص داده است. این رتبه‌بندی در سایت کوین مارکت کپ با در نظر گرفتن عوامل متعددی ازجمله تعداد کاربران، تعداد کوین‌های پشتیبانی‌شده،‌ امنیت و حجم معاملات صورت گرفته است.

حجم معاملات صرافی OKEx در ژانویه سال ۲۰۲۲ به حدود ۴/۷ میلیارد دلار در روز می‌رسد. این در حالی است که صرافی بایننس که بهترین صرافی رمز ارزها در سراسر دنیاست، هم‌اکنون، در شبانه‌روز حدود ۱۹ میلیادر دلار معامله را ثبت می‌کند. بررسی این دو عدد نشان می‌دهد که اگر مبنای رتبه‌بندی صرافی‌ها، فقط حجم معاملات باشد، بعد از بایننس، اوکی اکسچنج دومین صرافی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان

بررسی نقاط قوت صرافی اوکی اکسچنج

تا اینجا، به‌صورت مختصر با صرافی اوکی اکسچنج و موقعیت آن در مقایسه با صرافی‌های دیگر آشنا شدیم. در ادامه، لازم است روی نقاط قوت این صرافی تمرکز کنیم. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت صرافی OKEx می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  1. در حال حاضر (می سال ۲۰۲۲) تعداد ۳۶۲ کوین و توکن در OKEx قابل معامله است.
  2. درمجموع، ۷۱۹ جفت ارز معاملاتی در این صرافی خرید و فروش می‌شود.
  3. کارمزد معاملات در این صرافی کمتر از عرف رایج در صرافی‌های دیگر است. حداکثر کارمزد دریافتی از دو طرف معامله در این صرافی ۱/۰ درصد است که با افزایش حجم معاملات، این میزان کاهش پیدا می‌کند.
  4. برای استیک کردن توکن‌های مختلف در این صرافی، فرصت‌های متنوعی برای کاربران وجود دارد.
  5. خریدوفروش توکن در این صرافی به کمک کارت‌ها، حساب‌های بانکی و کیف پول دیجیتال امکان‌پذیر است.
  6. پشتیبانی صرافی OKEx در طول شبانه‌روز در تلگرام و سایت آماده پاسخ‌گویی به کاربران است.
  7. سایت این صرافی به ۲۰ زبان زنده دنیا در اختیار کاربران قرار دارد.
  8. رابط کاربری صرافی اوکی اکسچنج کاملاً متناسب با نیاز کاربران مبتدی طراحی شده است.
  9. بخش‌های معاملاتی مختلف ازجمله اسپات، مارجین و فیوچرز در این صرافی در دسترس عموم کاربران قرار دارد.
  10. امنیت حساب‌های کاربری در صرافی OKEx بسیار زیاد است.
  11. بخشی با عنوان آکادمی در سایت صرافی وجود دارد که به‌طور رایگان، مطالب آموزشی و تحلیلی گوناگونی درباره بازار در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.
  12. اپلیکیشن موبایل صرافی نیز در حال حاضر در دسترس عموم قرار دارد.
  13. استخر استخراج برای رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین در صرافی وجود دارد که ماینرها می‌توانند به آن‌ها بپیوندند.

آیا برای استفاده از صرافی اوکی اکسچنج به احراز هویت نیاز است؟

خبر خوب برای تریدرهای ایرانی اینکه صرافی اوکی اکسچنج به‌منظور فعالیت مشتریانش، هیچ اجباری برای احراز هویت ندارد. البته کاربرانی که احراز هویت نکنند، در شبانه‌روز محدودیت سقف برداشت دارایی از حساب کاربری خواهند داشت؛ درعین‌حال، توصیه می‌کنیم برای ترید کردن با صرافی، ترجیحاً از آی‌پی ثابت غیر از ایران استفاده کنید. جالب است بدانید که صرافی OKEx دسترسی کاربران کشور آمریکا را نیز محدود کرده است.

آموزش ثبت‌نام در صرافی اوکی اکسچنج (نسخه دسکتاپ)

تا اینجا، صرافی OKEx را به‌اختصار معرفی کردیم. در ادامه، نحوه کار کردن با این صرافی را بررسی مي‌کنیم. در گام اول، نحوه ثبت‌نام در نسخه دسکتاپ این صرافی را آموزش می‌دهیم. برای این منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

ٌثبت نام صرافی اوکی اکسچنج
  1. وارد سایت رسمی صرافی اوکی اکسچنج شوید. در صفحه اصلی، از گوشه سمت راست بالا، روی گزینه Sign Up کلیک کنید.
  2. صفحه ثبت‌نام باز می‌شود. بالای این صفحه روش ثبت‌نام را از بین دو گزینه موبایل (Phone) و ایمیل (Email) انتخاب کنید. در اینجا گزینه ایمیل را انتخاب می‌کنیم.
  3. ثبت نام در صرافی okx با لپ تاپدر صفحه ثبت‌نام، نشانی ایمیل خود را وارد کنید. در کادر بعدی، برای حساب کاربریتان رمز عبور اختصاصی تعیین کنید. در صورتی که کد دعوت دارید، باید آن را هم در کادر سوم درج کنید. در ادامه، روی گزینه Sign Up کلیک کنید.
  4. صرافی کد تأییدی به ایمیل شما ارسال می‌کند. این کد را در کادر مدنظر وارد و گزینه Continue را انتخاب کنید. به این ترتیب، عملیات ایجاد حساب کاربری در صرافی OKEx به پایان می‌رسد.

آموزش ثبت‌نام در صرافی اوکی اکسچنج (نسخه موبایل)

صرافی اوکی اکسچنج در قالب نسخه‌های اندروید و iOS نیز در اختیار کاربران قرار دارد. برای ثبت‌نام در نسخه موبایل این صرافی باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

ثبت نام صرافی okx با موبایل
  1. نرم‌افزار موبایل صرافی را دانلود کنید. پس از نصب، وارد نرم‌افزار شوید. در صفحه اصلی، به سراغ Sign Up بروید.
  2. گزینه Create an Account را انتخاب کنید.
  3. ساخت اکانت در صرافی اوکی اکسچنجدر صفحه ثبت‌نام، روش مدنظر را بین دو گزینه موبایل (Phone) و ایمیل (Email) انتخاب کنید. در اینجا، گزینه ایمیل را انتخاب می‌کنیم.
  4. نشانی ایمیل خود را وارد و سپس، رمز عبور حساب کاربریتان را تعیین کنید. کد تأییدی را که به ایمیل شما ارسال می‌شود، در کادر مدنظر وارد کنید. به این ترتیب، ثبت‌نام شما به پایان می‌رسد.

آموزش احراز هویت در صرافی اوکی اکسچنج

احرازهویت okx

نحوه ثبت‌نام در صرافی OKEx را بررسی کردیم. در ادامه، به نحوه انجام احراز هویت برای کاربران این صرافی می‌پردازیم. به‌طور کلی، احراز هویت در این صرافی در قالب سه سطح تعریف می‌شود. آموزش نحوه احراز هویت در صرافی اوکی اکسچنج را قالب هریک از این سه سطح بررسی می‌کنیم.

  1. احراز هویت سطح یک

برای این منظور، کاربر باید اطلاعاتی مانند هویت، نام و مشخصات شناسنامه‌ای خود را در اختیار صرافی قرار دهد. روند انجام احراز هویت سطح یک به صورت زیر است:

  • وارد حساب کاربری خود در صرافی شوید.
  • در صفحه اصلی، روی آیکون پروفایل کلیک کنید. از منوی بازشده، گزینه Verification را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید، گزینه Indivisual account را انتخاب کنید.
  • صفحه جدیدی باز می‌شود. در این صفحه ملیت (Nationality)، نام و نام‌خانوادگی و شماره شناسنامه (ID Number) خود را وارد کنید.

۲. احراز هویت سطح دو

در احراز هویت سطح ۲ صرافی اوکی اکسچنج، باید فرایند احراز هویت تصویری را طی کنید. در این مرحله، ابتدا تصویر خود را در سایت بارگذاری می‌کنید. سپس با استفاده از وبکم، احراز هویت آنلاین را انجام می‌دهید. بار دیگر وارد صفحه Verification شوید و در این صفحه، روی گزینه Verify در مقابل عبارت Level 2 کلیک کنید.

صفحه جدیدی باز می‌شود. در این صفحه، بسته به اینکه از موبایل استفاده می‌کنید یا دسکتاپ، یکی از دو گزینه Webcam یا Mobile Phone را انتخاب کنید. وب‌کم رایانه یا دوربین موبایل، تصاویر شما را به صورت زنده ضبط می‌کند.

۳. احراز هویت سطح سه

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل احراز هویت دو سطح اول، اطلاعات لازم برای انجام احراز هویت سطح سه در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید مرحله سوم را نیز طی کنید.

آموزش واریز ارز دیجیتال به حساب کاربری صرافی اوکی اکسچنج

واریز وجه به اوکی اکسچنج

در ادامه، واریز رمز ارز به حساب کاربردی صرافی اوکی اکسچنج را آموزش می‌دهیم. وارد حساب کاربری خود شوید. در منوبار بالای صفحه اصلی، روی گزینه Assets کلیک کنید؛ منوی کشویی باز می‌شود. از منوی بازشده گزینه Deposit را انتخاب کنید.

صفحه جدیدی باز می‌شود. در صفحه بازشده گزینه Deposit Crypto را انتخاب کنید. فرم جدیدی پیش روی شما قرار می‌گیرد. در این فرم چند کادر وجود دارد. در کادر اول باید نام ارز دیجیتال مدنظر برای واریز به حساب کاربری را انتخاب کنید. در کادر دوم هم باید شبکه بلاک‌چین برای واریز ارز دیجیتال انتخاب‌شده را برگزینید. در ادامه، گزینه Continue را انتخاب کنید.

در ادامه، باید حساب کاربری خود را برای واریز ارز دیجیتال انتخاب کنید. دو گزینه Funding Account و Trading Account برای انتخاب وجود دارند. به این ترتیب، آدرس کیف پول اختصاصی ارز دیجیتال مدنظر برای واریز به شما نشان داده می‌شود. آدرس مدنظر را کپی و در کیف پول یا صرافی مبدأ برای انتقال دارایی بارگذاری کنید.

برای دسترسی به آدرس اختصاصی ارزهای دیجیتال در اپلیکیشن موبایل صرافی اوکی اکسچنج نیز باید مسیر مشابهی را طی کنید. در صفحه اصلی نرم‌افزار، در قسمت بالای صفحه، گزینه Deposit را انتخاب کنید. با این کار، وارد صفحه جدیدی می‌شوید. در این صفحه، بین ارزهای دیجیتال موجود، رمز ارز مدنظر خود را انتخاب کنید؛ به این ترتیب، آدرس اختصاصی کیف پول به دو صورت QR کد و متنی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

آموزش معاملات اسپات در صرافی اوکی اکسچنج

برای انجام معاملات اسپات در صرافی اوکی اکسچنج، اولین اقدام این است که ارزهای دیجیتال را به حسابSpot Account منتقل کنید. برای این منظور از صفحه اصلی صرافی، منوبار Assets را باز و از منوی بازشده گزینه Transfer را انتخاب کنید.

صفحه جدیدی باز می‌شود. در این صفحه ابتدا باید ارز دیجیتال مدنظر خود را انتخاب کنید. پس از آن، باید ارز دیجیتال را از یک حساب خود به حساب Spot Account انتقال دهید. همچنین لازم است مقدار ارز دیجیتال مدنظر را برای انتقال تعیین کنید.

در ادامه، به صفحه مربوط به بازار معاملات اسپات در صرافی اوکی اکسچنج بروید. برای این کار از صفحه اصلی در قسمت منوی بالای صفحه، گزینه Trade را انتخاب کنید. منوی کشویی باز می‌شود. در این منو، گزینهBasic Trading را انتخاب کنید.

وارد صفحه معاملات اسپات صرافی می‌شوید. در این صفحه، از کادر بالا سمت چپ، صفحه جفت ارز دیجیتال مدنظر خود را انتخاب کنید. با کلیک روی فلش رو به پایین در این بخش، فهرست جفت ارزهای معاملاتی قابل معامله در صرافی به نمایش درمی‌آید که می‌توانید از بین آن‌ها، جفت ارز مدنظر خود را انتخاب کنید.

بسته به اینکه سفارش خرید یا فروش را در نظر دارید، یکی از دو گزینه Buy یا Sell را انتخاب کنید. در ادامه، قیمت مدنظر برای ثبت سفارش را درج کنید. در کادر بعدی باید مقدار ارز دیجیتال مدنظر برای خرید یا فروش را تعیین کنید. با وارد کردن این اطلاعات، جزئیات تراکنش، ازجمله کارمزد احتمالی به نمایش درمی‌آید. اگر اطلاعات مورد تأییدتان است، گزینه Buy را انتخاب کنید تا سفارش به جریان بیفتد.

روش‌های ثبت معامله در صرافی‌ها به صورت Limit، Market و Spot Limit وجود دارد که در مقاله‌های دیگر به‌طور مفصل درباره آن‌ها توضیح داده‌ایم. برای مطالعه بیشتر، به مقاله‌های آموزشی صرافی‌های دیگر مراجعه کنید.

در صفحه معامله اسپات امکانات دیگری نیز در اختیار شما قرار دارد که عبارت‌اند از:

  • فهرست معاملات خریدوفروش جفت ارزهای معاملاتی
  • نمودار قیمت جفت ارزهای معاملاتی
  • جدول مربوط به سفارش‌های باز، ثبت‌شده و دارایی‌ها

آموزش معاملات مارجین در صرافی اوکی اکسچنج

در صرافی اوکی اکسچنج امکان معاملات مارجین و فیوچرز نیز برای کاربران فراهم است. برای باز کردن پوزیشن معاملاتی مارجین در این صرافی، ابتدا باید از منوی صفحه اصلی، گزینه Trade را انتخاب کنید. سپس منویی باز می‌شود که در آن، باید روی Margin Trading کلیک کنید.

به این ترتیب، وارد صفحه معاملات مارجین می‌شوید که شباهت زیادی با صفحه معاملات اسپات دارد. مانند صفحه معاملات اسپات، باید جفت ارز معاملاتی مدنظر خود را انتخاب کنید.

در کادر ثبت معامله، قیمت و مقدار ثبت سفارش خود را تعیین کنید. سپس از بین روش‌های مختلف اجرای معامله (Open Long, Open Short, Close Long, Close Short) گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید. پس از آن، نوبت به انتخاب اهرم معاملاتی می‌رسد؛ با توجه به میزان ریسک موجود، اهرم معاملاتی مدنظر خود را انتخاب و سفارش را نهایی کنید.

آموزش برداشت ارز دیجیتال از صرافی اوکی اکسچنج

برداشت از صرافی اوکی اکسچنج

برای برداشت وجه از این صرافی باید از صفحه اصلی، منوی Assets را باز و روی گزینه Withdraw کلیک کنید. صفحه جدیدی باز می‌شود که از چند بخش تشکیل شده است. در این صفحه، باید نوع ارز دیجیتال، نوع شبکه بلاک‌چین برای انتقال ارز دیجیتال و روش انتقال متناسب با رمز ارز را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Continue کلیک کنید.

در ادامه، موجودی ارز دیجیتال انتخاب‌شده در صرافی به شما نمایش داده می‌شود. میزان برداشت را تعیین کنید. سپس آدرس کیف پول مقصد را وارد کنید. از شما خواسته می‌شود که بار دیگر رمز عبور خود را ثبت کنید. بعد از آن، با کلیک روی گزینه Continue، عملیات انتقال ارز از حساب کاربری شما آغاز می‌شود.

همچنین بخوانید: آموزش فیوچرز کوکوین

سؤالات متداول

۱. محدودیت برداشت از حساب کاربری صرافی اوکی اکسچنج در شبانه‌روز چه میزان است؟

محدودیت برداشت از حساب کاربری در صرافی اوکی اکسچنج، با توجه به سطح احراز هویت تعیین می‌شود و به صورت زیر است:

  • بدون احراز هویت: تا سقف ۱۰ بیت‌کوین
  • احراز هویت سطح ۱: تا سقف ۲۰۰ بیت‌کوین
  • احراز هویت سطح ۲: تا سقف ۵۰۰ بیت‌کوین
  • احراز هویت سطح ۳: تا سقف ۵۰۰ بیت‌کوین

کلام پایانی

در این مقاله صرافی اوکی اکسچنج را به‌صورت مختصر معرفی کردیم. توصیه می‌کنیم برای انتخاب صرافی حتماً چند گزینه را برگزینید و با ایجاد حساب دمو، چند ساعت در محیط پلتفرم معاملاتی آن‌ها فعالیت کنید. به این ترتیب، می‌توانید با زیر و بم ویژگی‌های هریک از این صرافی‌ها آشنا شوید و درباره آن‌ها تصمیم درستی بگیرید. همچنین با افراد خبره و باسابقه در بازار مشورت کنید تا در انتخاب صرافی مناسب از تجربیات آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.