راهنمای دریافت کد بورسی آنلاین و غیرحضوری

سرمایه گذاری
گرفتن کدبورسی انلاین

اولین چیزی که هر فرد برای شروع فعالیت در بورس نیاز دارد، کد بورسی است. کد بورسی را می‌توان به‌نوعی شبیه به کد ملی دانست. همان‌طور که افراد بدون داشتن کد ملی، از حقوق شهروندی در جامعه بی‌بهره می‌مانند، هیچ‌کس هم بدون دریافت کد بورسی نمی‌تواند در بازار سهام فعالیت کند. کافی است دو یا سه سال به عقب برگردید. حتماً صف‌های طولانی مردم در مقابل دفاتر پیشخوان برای درخواست کد بورسی را به یاد می‌آورید. در حال حاضر، دیگر برای ثبت نام در سجام نیازی به مراجعه حضوری نیست. صفر تا صد فرایند صدور کد بورسی به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. در ادامه، با ما همراه باشید تا راهنمای دریافت کد بورسی به‌صورت آنلاین و غیرحضوری را بررسی کنیم.

کد بورسی چیست؟

پس از ثبت نام موفق در سامانه سجام، کد بورسی برای هر فرد به‌صورت اختصاصی صادر می‌شود. هر کد بورسی از ترکیب حروف و اعداد تشکیل می‌شود. کد بورسی عبارت است از سه حرف اول نام‌خانوادگی فرد متقاضی به‌همراه کدی پنج‌رقمی. تمام فعالیت‌های افراد در قالب بازار سرمایه، با استفاده از کد اختصاصی آن‌ها قابل رهگیری است. چنانچه فردی رفتارهای خلاف قانون و مقررات سازمان بورس نشان دهد، این مجموعه می‌تواند کد بورسی او را محدود یا ابطال کند؛ بنابراین، پس از دریافت کد بورسی، باید به رعایت قوانین و چارچوب‌های فعالیت در بازار سهام پایبند باشید.

راه‌های دریافت کد بورسی

در حال حاضر، برای درخواست کد بورسی می‌توانید به‌صورت حضوری نیز به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید؛ اما با توجه به سهولت راه‌های غیرحضوری، در این مطلب فقط راه‌های غیرحضوری را بررسی می‌کنیم. برای دریافت کد بورسی غیرحضوری دو راه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. روش اصلی ثبت نام در سامانه سجام است. تمام فرایند ثبت نام در سامانه سجام به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. پس از ثبت نام، باید فرایند احراز هویت غیرحضوری را نیز انجام دهید. به ‌این ترتیب، کد بورسی شما صادر می‌شود. در ادامه، این روش را به‌تفصیل توضیح می‌دهیم.
  2. روش دیگر دریافت کد بورسی از طریق سامانه آنلاین کارگزاری بورس است. برخی از کارگزاری‌های بورس مانند مفید، آگاه و فارابی، شرایط را برای ثبت نام در سجام برای درخواست کد بورسی فراهم کرده‌اند. به این ترتیب، ضمن درخواست کد بورسی، می‌توانید هم‌زمان در کارگزاری نیز حساب باز کنید. پیشنهاد می‌کنیم در همین زمینه مقاله بهترین کارگزاری بورس را مطالعه کنید.

مراحل دریافت کد بورسی سجام

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان یا سجام از سال ۱۳۸۸ به‌منظور ارائه خدمات با کیفیت بیشتر و توأم با شفافیت به کاربران بازار سهام راه‌اندازی شده است. هر کاربر برای فعالیت در بازار بورس، باید در این سامانه ثبت نام کند. مراحل دریافت کد بورسی از طریق سامانه سجام به دو بخش تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

۱. ثبت نام در سامانه سجام

ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی

در گام اول، باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. برای این منظور، از طریق نشانی اینترنتی www.sejam.ir وارد این سامانه شوید. در صفحه اصلی سایت روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. به این ترتیب، صفحه جدیدی باز می‌شود که باید شماره تلفن همراه ثبت‌شده به نام شخص خودتان را درج کنید. بعد از وارد کردن کد امنیتی در صفحه، کد تأییدی به شماره همراه واردشده ارسال می‌شود. بعد از وارد کردن این کد می‌توانید وارد مرحله بعد شوید.

در ادامه، باید تعیین کنید به‌عنوان کاربر حقیقی برای ثبت نام اقدام می‌کنید یا کاربر حقوقی. فرض ما این است که به‌عنوان کاربر حقیقی ثبت نام می‌کنید. بعد از آن، باید کد ملی خود را وارد و تابعیت‌تان را تعیین کنید.

به این ترتیب، وارد مرحله بعد می‌شوید که باید کارمزد ثبت نام در سجام را پرداخت کنید. بعد از انتخاب درگاه پرداخت مدنظر، مبلغ ده هزار تومان را به صورت اینترنتی پرداخت کنید.

با پشت سر گذاشتن این مراحل، وارد صفحه مربوط به اطلاعات شخصی‌تان می‌شوید که عبارت‌اند از:

  • اطلاعات هویتی: در این صفحه اطلاعات شناسنامه‌ای خود را وارد کنید.
  • اطلاعات ارتباطی: شماره تماس، ایمیل و نشانی محل سکونت، ازجمله اطلاعاتی است که باید در این صفحه باید درج کنید.
  • اطلاعات کدهای بورسی: درصورتی‌که قبلاً کد بورسی داشته‌اید، باید در این صفحه درج کنید.
  • اطلاعات حساب بانکی: اطلاعات مربوط به حساب بانکی شخصی به‌منظور واریز پول از طریق سجام، باید اینجا وارد شود.
  • اطلاعات مالی: به‌منظور ارزیابی اطلاعات مالی شما، تعدادی سؤال مطرح می‌شود.
  • اطلاعات شغلی: اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی خود را در این صفحه وارد کنید.

بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل، کد پیگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد. توجه کنید ثبت نام فقط در شرایطی تأییدشده است که این کد را دریافت کنید. همچنین باید تا زمان دریافت کد بورسی، از این کد پیگیری پشتیبانی کنید.

۲. احراز هویت سامانه سجام

انجام احرازهویت حضوری و یا آنلاین برای گرفتن کدبورس

بعد از اتمام فرایند ثبت نام در سامانه سجام، نوبت به احراز هویت می‌رسد. در حال حاضر، احراز هویت به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. برای احراز هویت حضوری باید به یکی از مراکز مجاز، ازجمله دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری‌های منتخب مراجعه کنید. توجه کنید در سامانه سجام می‌توانید اطلاعات مربوط به این مراکز را مشاهده کنید. در ادامه، با در دست داشتن مدارک هویتی و کد پیگیری سامانه سجام، باید به یکی از این مراکز در محل زندگی خود مراجعه کنید. هرچند توصیه می‌کنیم به سراغ روش احراز هویت غیرحضوری بروید.

در روش دوم، امکان احراز هویت غیرحضوری نیز به صورت آنلاین وجود دارد. برای این منظور، به تلفن همراه هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپ دارای وب‌کم نیاز دارید. در سامانه سجام تعدادی اپلیکیشن معرفی شده است که می‌توانید از طریق آن‌ها فرایند احراز هویت غیرحضوری را طی کنید. بعد از دانلود و نصب یکی از نرم‌افزارها، مراحل احراز هویت سامانه سجام را در سه مرحله انجام دهید. این مراحل عبارت‌اند از:

  • پرداخت اینترنتی کارمزد احراز هویت
  • درج امضای الکترونیکی در سامانه
  • ضبط ویدئوی سلفی پنج‌ثانیه‌ای به‌صورت زنده برای تشخیص چهره

به این ترتیب، فرایند احراز هویت ظرف چند دقیقه به پایان می‌رسد و در صورت تأیید فرایند احراز هویت، در مدت زمان کوتاهی، کد بورسی شما از طریق پیامک در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

در این مقاله راهنمای دریافت کد بورسی را بررسی کردیم. تمام فرایند ثبت نام در بورس به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود. اگر اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت را به‌درستی کامل کنید، کد بورسی شما ظرف مدت زمان کمتر از یک روز کاری صادر می‌شود و در اختیارتان قرار می‌گیرد. اگر در زمینه دریافت کد بورسی به راهنمایی نیاز دارید، سؤالات خود را با ما در میان بگذارید. حتماً در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی سؤالات شما عزیزان خواهیم بود.

سوالات متداول

1

آیا برای فعالیت در بورس کالا به کد بورسی نیاز داریم؟

بله، برای فعالیت در بورس کالا علاوه بر کد بورسی، باید کد بورسی بازار فیزیکی کالا نیز دریافت کنید.

2

آیا دریافت کد بورسی رایگان است؟

خیر؛ برای دریافت کد بورسی در سامانه سجام و احراز هویت، لازم است کارمزد پرداخت کنید.

امتیاز شما به این محتوا

0 / 5. 0

میانگین امتیازات: 0/5
تعداد امتیاز: 0
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره