تفاوت APR با APY

سرمایه گذاری
تفاوت APY و APR در استیک ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری روی محصولات ارز دیجیتال در مقایسه با دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری، بازدهی یا سود جذاب‌تری دارد. زمانی که وارد صنعت بلاک‌چین می‌شوید، باید با تمام اصطلاحات تخصصی آشنا شوید. برای مثال، اگر در دنیای دیفای گشتی بزنید، با اصطلاحاتی مثل APR یا APY مواجه می‌شوید. با درک تفاوت APR با APY می‌توانید از سرمایه‌گذاری بیشترین سود را ببرید یا سود پرداختی هنگام وام گرفتن ارز دیجیتال را به حداقل برسانید. در ادامه، بیشتر این موضوع را بررسی می‌کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

APY چیست؟

APY مخفف Annual Percentage Yield، به‌معنای درصد عملکرد سالانه است. این شاخص با در نظر گرفتن سود مرکب، نرخ بازده واقعی یک سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. سود مرکب به سرمایه‌گذاران اجازه خواهد داد امکان اضافه کردن سود به سرمایه اولیه را بررسی کنند. برای مثال، در دنیای دیفای می‌توانید پاداش‌هایی را برای استیکینگ ارز دیجیتال دریافت و سپس آن‌ها را به مجموع سکه‌های استیک‌شده اضافه کنید تا در مرحله بعدی سود بیشتری دریافت کنید.

فرض کنید هزار سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اید و دفعه بعد می‌خواهید سود مرکب خود را هم به سرمایه‌گذاری اضافه کنید. اگر سود مرکب شما ۱۰ درصد باشد، در پایان سال اول تعداد سکه‌هایتان به ۱۱۰۵، در پایان سال دوم به ۱۲۲۱ سکه و در پایان سال پنجم به ۱۶۴۸ سکه خواهد رسید.

هرچه نرخ سود بالاتر باشد و زمان بیشتری را صرف سرمایه‌گذاری کنید، نتیجه بهتری هم دریافت خواهید کرد؛ اما تفاوت APR با APY در چیست؟

APR چیست؟

APR مخفف Annual Percentage Rate به معنای نرخ درصدی سالانه است. این شاخص معرف مقدار وجوهی است که به‌عنوان سود سرمایه‌گذاری در طول سال دریافت خواهید کرد. این رقم شامل هزینه‌های اضافه‌ای می‌شود که باید پرداخت شود. اساساً APR نرخ بهره ساده است؛ بنابراین، سود شما مستقیم به سرمایه اصلی که می‌گذارید بستگی دارد.

برای مثال، اگر هزار سکه با نرخ سود سالانه ۱۰ درصد را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، تا انتهای سال نخست ۱۱۰۰ سکه، تا پایان سال دوم ۱۲۰۰ سکه و تا انتهای سال پنجم ۱۵۰۰ سکه دریافت خواهید کرد. البته، هیچ هزینه‌ای در این نرخ دخیل نیست؛ بلکه سرمایه اولیه شما به طور پیوسته در هر سال، ۱۰ درصد با رشد همراه خواهد بود.

نحوه محاسبه APR و APY به زبان ساده

APR همیشه برابر نرخ ثابت سالانه و معیار آسان‌تری برای اندازه‌گیری است؛ درحالی‌که APY معیار اندازه‌گیری سود مرکب است و هرچقدر زمان سرمایه‌گذاری شما بیشتر باشد، میزان سودتان هم بیشتر خواهد بود.

فرمول محاسبه APR فرمول محاسبه APY
نرخ سود دوره × تعداد دوره‌ها طی یک سال ۱ + (APR ÷ تعداد دوره‌های ترکیب سود در سال) به توان تعداد دوره‌های ترکیب سود در سال – ۱

ممکن است ماهانه ۱ درصد به دارایی شما در بانک سود تعلق بگیرد؛ بنابراین، APR برابر ۱۲ درصد است. محاسبه APR به این صورت است: ۱ درصد × ۱۲ ماه = ۱۲ درصد

اما در آن سمت، محاسبه APY متفاوت است. مقدار APY برای نرخ بهره مرکب ماهانه ۱ درصد، ۱۲/۶۸ درصد خواهد بود. محاسبه سود APY به این صورت است: (۱ درصد + ۰/۰۱ به توان ۱۲) – ۱ = ۱۲/۶۸ درصد

اگر فقط یک ماه موجودی خود را در حساب بانکی‌تان حفظ کنید، معادل نرخ سالانه ۱۲ درصد سود دریافت خواهید کرد؛ اما اگر همین موجودی را طی یک سال در حساب بانکی خود داشته باشید، سود مؤثر ۱۲/۶۸ درصدی دریافت خواهید کرد. این تفاوت APR با APY است.

تفاوت APR با APY در دیفای و استیک ارز دیجیتال چیست؟

APY و APR هر دو ابزارهای یکسانی هستند؛ ولی نتایج متفاوتی را به ارمغان می‌آورند. هر دوی این اصطلاحات به نرخ سود سرمایه‌گذاری سالانه اشاره دارند؛ اما APY به دلیل ترکیب‌سازی‌ای که دارد، بازدهی بیشتری ارائه می‌کند.

در حال حاضر، بیشتر برنامه‌های دیفای (DeFi) و رمزارزها از APR استفاده می‌کنند و برای دریافت سود مرکب باید به صورت دستی ترکیب‌سازی کنید؛ به همین دلیل، بسیاری از کاربران سودهای روزانه یا هفتگی خود را برای دریافت سودهای بیشتری در این مسیر قرار می‌دهند.

در یک کلام، تفاوت APY و APR در بهره مرکب است؛ این نشان‌دهنده کل بازده است که شامل وجوه به‌دست‌آمده از سود و سود مرکب می‌شود. از آنجا که APR سود مرکب را در نظر نمی‌گیرد، محاسبه APY همیشه مبلغ بیشتری را به نمایش می‌گذارد.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال می‌توانند استخرهای نقدینگی را در صرافی‌ها از نظر مالی تأمین کنند، رمزارزها را در حساب‌های پس‌انداز نگهداری یا در مزارع ماینینگ سرمایه‌گذاری کنند. درک فرق APR با APY برای زمانی که می‌خواهید بدانید بهترین سرمایه‌گذاری کجاست، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

محاسبه APR برای وام‌گیرندگان ارزهای دیجیتال بسیار سودمند است؛ بااین‌حال، افرادی که مایل‌اند وجوه خود را سرمایه‌گذاری کنند، با در نظر گرفتن نرخ APY، باید سوددهی خود را به حداکثر برسانند.

APY در مقابل APR کمتر استفاده می‌شود. با توجه به اینکه ابزارهای DeFi و بیشتر رمزارزها، از APR استفاده می‌کنند، سرمایه‌گذاران باید به صورت دستی همه‌چیز را محاسبه کنند. در واقع، باید سود روزانه یا هفتگی خود را مجدداً سرمایه‌گذاری کنید تا سود مرکب بالایی به دست بیاورید.

اهمیت درک تفاوت APR با APY برای وام گرفتن ارز دیجیتال

شما به‌عنوان وام‌گیرنده، همیشه به دنبال پایین‌ترین نرخ ممکن هستید. با نگاه به تفاوت APY و APR، باید از این نگران بود که یک وام، چگونه ممکن است در پس نرخ پایین‌تری پنهان شود. برای مثال، هنگام گرفتن یک وام ارز دیجیتال ممکن است گزینه‌هایی وجود داشته باشند که نرخ پایین‌تری دارند؛ اما درنهایت، متوجه خواهید شد بیش از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد، باید هزینه کنید.

زیرا پلتفرم‌های وام‌دهی اغلب نرخ درصدی سالانه یا APR وام را به شما اعلام می‌کنند؛ اما APR هیچ‌گاه ترکیب آن به صورت ماهانه، سه‌ماهه یا شش‌ماهه را در نظر نمی‌گیرد. نرخ درصدی سالانه فقط در تعداد دوره‌های سال ضرب می‌شود. برای مثال، پلتفرم وام‌دهی به شما می‌گوید نرخ درصدی سالانه بانک ۵ درصد است.

با استفاده از فرمول محاسبه APR، متوجه خواهید شد این نرخ در دوره شش‌ماهه ۵/۰۶ درصد، در دوره سه‌ماهه ۵/۰۹ درصد و در دوره ماهانه ۵/۱۱ درصد خواهد بود.

کاربران می‌توانند به‌آسانی و بدون نگرانی، دارایی رمزارز خودشان را مستقیم و بدون واسطه روی یک پلتفرم وام‌دهی دیفای قفل کنند. این سیستم اجازه می‌دهد هر شخصی مثل یک بانک، بتواند به کاربران دیگر وام دهد و سود آن را دریافت کند. تضمین هم قراردادهای هوشمندی هستند که از فرایند بررسی دائمی وضعیت کاربر مراقبت و کار را برای اعتماد کردن آسان‌تر می‌کنند. معمولاً وام‌دهی ارز دیجیتال در مقایسه با بازارهای سنتی، پُربازده‌تر است. فرمول محاسبه سود وام ارز دیجیتال عبارت است از: (APR ÷ ۳۶۵) × اصل وام معوق

کلام پایانی

شاید در نگاه نخست پاسخ به سؤال «تفاوت APR با APY چیست؟» گیج‌کننده به نظر برسد؛ اما وقتی با این دو اصطلاح حوزه سرمایه و رمزارزها آشنا شوید، به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها برای دریافت بالاترین بازدهی و سوددهی استفاده کنید. APR به معنای نرخ درصدی سالانه است، درحالی‌که APY عملکرد سالانه است و در آن، سود مرکب نیز محاسبه می‌شود.

چه برای وام گرفتن ارز دیجیتال و چه استیکینگ ارز دیجیتال، باید با این دو اصطلاح آشنا باشید و بتوانید با فرمول آن‌ها، میزان سودی را که در انتظارتان است، محاسبه کنید تا بیشترین سوددهی ممکن را داشته باشید.

سوالات متداول

1

منظور از سود مرکب چیست؟

سود مرکب به زبان ساده عبارت است از محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، به علاوه سودی که به خود سود تعلق خواهد گرفت؛ این یعنی اگر شما با مبلغی وارد بازار رمزارزها شوید و سود ماهیانه خود را هم به اصل سرمایه اضافه کنید، درنتیجه، سود شما به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت و بهره بیشتری دریافت می‌کنید.

امتیاز شما به این محتوا

0 / 5. 0

میانگین امتیازات: 0/5
تعداد امتیاز: 0
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره