بسیاری از افراد تصور درستی از فارکس ندارند و ممکن است به‌دلیل ناآگاهی، تفکر نادرستی از آن داشته باشند. یکی از این تصورات اشتباه، قمار بودن فارکس است. گرچه ممکن است برخی موارد در فارکس شبیه قمار به‌نظر برسد، در واقعیت این‌گونه نیست. این موضوع بیشتر از هر چیز به عواملی مانند شخص معامله‌گر و نوع معامله بستگی دارد. در این مقاله، سعی می‌کنیم با بررسی عوامل گوناگون توضیح دهیم که فارکس قمار نیست. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 فارکس چیست؟‌

فارکس مخفف عبارت Forex Exchange Market‌ و به‌معنای تبادل ارزهای خارجی است. در این بازار می‌توانید به‌سادگی به خرید و فروش ارز بپردازید و با یکدیگر مبادله کنید. در این بازار، انواع سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بین‌المللی، شرکت‌های صادرات و واردات، و سفته‌بازها به معامله انواع ارزها مانند دلار، یورو، و ین می‌پردازند.

همان‌طور که می‌دانید، این بازارْ فیزیکی نیست، اما مراکز اصلی آن در لندن، توکیو، و نیویورک قرار دارند. معامله‌گرها می‌توانند از نوسان ارز در این بازار سود ببرند.

معاملات شانسی در فارکس

معامله های شانسی در فارکس

آیا در فارکس، معامله شانسی وجود دارد؟ اجازه دهید با توضیح کوتاهی به این پرسش پاسخ دهیم. اگرچه ماهیت فارکس براساس قمار و شانس نیست، تریدرهایی در دنیا هستند که این نوع از معاملات را انجام می‌دهند. یکی از نمونه‌های آن روش باینری آپشن است که به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، زیرا معامله‌های شانسی در بلندمدت سودی نخواهند داشت و بیشتر به ضرر معامله‌گر تمام می‌شود.

ممکن است پس از چندبار کسب سود در این بازار به‌طور متوالی، تصور کنید که می‌توانید همیشه به همین روش ادامه دهید، اما معامله شانسی در فارکس صحت ندارد و لازم است به مهارت و تجربه خود بیفزایید تا بتوانید سود خوبی کسب کنید.

ترید چیست؟

ترید به زبان ساده، به‌معنای معامله و داد‌وستد هر چیزی ازجمله طلا، ارز، رمزارز، خدمات، برنج، و… گفته می‌شود. در بازار مالی، منظور از ترید، خرید و فروش اوراق بهادار مانند سهام است که می‌توان به‌صورت مستقیم یا از طریق کارگزار آن را انجام داد. همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین، تلفنی، یا حضوری ترید کنید.

آیا فارکس قمار است؟‌

تصور کنید بدون آنکه تخصصی در زمینه معاملات ارز یا سهام داشته باشید، برای خرید و فروش در بازارهای مالی اقدام کنید. در این صورت، به‌احتمال زیاد متضرر خواهید شد و نمی‌توانید بازدهی خوبی به‌دست آورید. این روش معامله بیشتر شبیه به قمار است. شاید به همین دلیل است که برخی تصور می‌کنند فارکس قمار است، زیرا بدون دانش و شناخت کافی انجام می‌شود، اما بیشتر این افراد در معاملات خود ضرر خواهند کرد.

در تعریف کلی از قمار، می‌توان این‌گونه گفت که بدون دانش کافی اقدام پرریسکی انجام می‌دهید و به‌صورت شانسی معامله می‌کنید. این موضوع در فارکس نیز صدق می‌کند و بیشتر افرادی که صرفاً براساس شانس وارد بازار می‌شوند، متحمل ضررهای سنگین می‌شوند. هرچند افرادی نیز هستند که با وجود اطلاعات و دانش کافی، نمی‌توانند سود کنند.

این بازار حتی برای افراد متخصص هم ریسک زیادی دارد. سرمایه‌گذاران باید با تحقیق کافی وارد پروژه شوند و خطر از دست دادن سرمایه خود را بپذیرند.

مقایسه معامله در فارکس و قمار

میان فارکس و قمار تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. موارد مشابه عبارت‌اند از:

  • زیاد بودن ریسک هردو
  • داشتن نتایج پیش‌بینی‌ناپذیر
  • احتمال درگیر شدن پول زیاد در معامله
  • قابلیت به‌دست‌آوردن سود زیاد
  • احتمال ضرر زیاد
  • گاهی مواقع ممکن است در هر دو حالت نتیجه را به شانس واگذار کنیم.

در ادامه، تفاوت‌های این دو را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  • قمار همیشه بر شانس تکیه می‌کند، درحالی‌که معامله در فارکس با تکیه بر تخصص و اطلاعات است.
  • معامله در فارکس دارای منحنی یادگیری است، درحالی‌که قمار بر یادگیری استوار نیست و به حدس و گمان بستگی دارد.
  • در فارکس می‌توانید از ابزارهای فنی گوناگون برای تخمین استفاده کنید.
  • می‌توانید با داشتن تخصص و تجربه به‌صورت حرفه‌ای و تمام‌وقت در بازار فارکس فعالیت کنید.
  • به‌طور کلی، بازارهای مالی تحت‌تأثیر اخبار اقتصادی دچار تغییر می‌شوند. معامله‌گران فارکس این اخبار را تجزیه‌وتحلیل و از آن‌ها تأثیر می‌گیرند، ولی قماربازها در این زمینه تحلیل اقتصادی ندارند.

بررسی تفاوت‌های معامله‌گر حرفه‌ای و قمارباز در بازار فارکس

تفاوت معامله گر با قمار باز

اگرچه فارکس قمار محسوب نمی‌شود، افرادی هستند که بدون توجه به اصول ترید و با اتکای صرف به شانس، در این بازار وارد معامله می‌شوند. این روش بسیار اشتباه است و به‌ویژه در سرمایه‌های بزرگ، می‌تواند سبب ورشکستگی کامل شود، اما معامله‌گر حرفه‌ای چگونه فعالیت می‌کند؟ بین این دسته و افراد قمارباز تفاوت‌های اساسی وجود دارد.

فردی که به‌صورت حرفه‌ای در بازاری مانند فارکس فعالیت می‌کند، این توانایی را پس از حداقل یک سال و به‌طور میانگین طی چندین سال تجربه و مطالعه به‌دست آورده است. این افراد با استفاده از استراتژی و روش‌های نوین اقدام به ترید می‌کنند. همچنین، معامله‌گر حرفه‌ای به این نکته واقف است که هر لحظه امکان دارد در بازار مالی تمام سرمایه خود را از دست بدهد.

اما آنچه فرد حرفه‌ای را از قمارباز متمایز می‌کند این است که این معامله‌گران می‌توانند دوباره در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و بازدهی خوبی به‌دست بیاورند. به‌دلیل تخصص در این حوزه می‌توانند همچنان به این فعالیت ادامه دهند و گزینه‌های مناسب برای ترید را در بازار پیدا کنند، درحالی‌که یک قمارباز بعد از از دست دادن سرمایه‌ دیگر چیزی برای ارائه ندارد.

اعتیاد به انجام معامله در فارکس

اگر در بازارهای مالی فعالیت کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که می‌توانند بسیار هیجان‌انگیز و درعین‌حال، اعتیادآور باشند. اگرچه بازار مالی سرشار از فرصت‌های سودآوری است، به‌همان اندازه موقعیت‌های پرریسک و خطرناک دارد. بسیاری از افراد فقط به جنبه سودآوری آن توجه می‌کنند و ریسک آن را نادیده می‌گیرند.

به همین دلیل، ممکن است به‌صورت افراطی و بدون دانش و تحقیق کافی معامله کنید و پول زیادی را از دست دهید. بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار در چرخه معیوبی گرفتار می‌شوند. به این صورت که احتمال دارد ابتدا در خرید و فروش سودده باشند، اما بعد از آن وارد چرخه ضرر شوند و برای جبران آن بیشتر ضرر کنند.

راه‌های جلوگیری از اعتیاد به فارکس

بهترین راهکار برای جلوگیری از اعتیاد به معامله در فارکس و ترید، کنترل عواطف و احساسات و داشتن تخصص است. اگر بدون تخصص وارد ترید شوید، پس از نوسانات قیمت، به‌سادگی دچار ترس و اضطراب می‌شوید و هیجانی دست به معاملات متعدد می‌زنید.

نشانه‌های اعتیاد به معامله در فارکس

علائم اعتیاد به معامله در فارکس

نشانه‌های اعتیاد به فارکس و ترید شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکل بی‌خوابی
  • از دست دادن مقدار زیاد سرمایه و کمتر بودن میانگین سوددهی نسبت به ضرر
  • غافل‌شدن از افراد نزدیک مانند دوستان و خانواده
  • تجربه اضطراب زیاد و مشکلات سلامتی

حکم شرعی بازار فارکس چیست؟

درباره فعالیت در فارکس و ترید احکام گوناگونی از مراجع مختلف وجود دارد. حکم رهبر در این موضوع چنین است: «مبادله ارزی با ارز دیگر که هم‌جنس نباشند، اگر منع قانونی در کار نباشد، ایرادی ندارد و سود به‌دست‌آمده نیز حلال است، اما اعتبار دادن کارگزار به سرمایه معامله‌گر، اگر به‌عنوان قرض به معامله‌گر باشد که قهراً همراه با دریافت سود است، در این حالت، چنین معامله‌ای از طرف کارگزار برای معامله‌گر صورت شرعی ندارد.»

آیا فارکس در ایران جرم است؟

مطابق ماده ۱۴۹ اوراق بهادار، اگر فردی در ایران به بازار فارکس وارد شود و سرمایه خود را در آن استفاده کند، فعالیت او غیرقانونی است؛ هر چند که مجازات این شخص به دو عامل بستگی دارد:

  • سود کردن سرمایه‌گذار

درصورتی‌که این فرد معامله‌گر باتجربه‌ای باشد که سود به‌دست بیاورد، به‌دلیل ورود ارز به کشور مجرم محسوب می‌شود. مجازات این شخص شامل شش ماه تا یک سال حبس یا پرداخت جریمه نقدی است که چندبرابر سودی است که او در فارکس به‌دست آورده است.

  • ضرر کردن سرمایه‌گذار

اگر سرمایه‌گذار ضرر کند، قانون او را قربانی در نظر می‌گیرد و جرمی به او وارد نمی‌شود، زیرا او سرمایه خود را از دست داده است.

سخن پایانی

اگر این مقاله را کامل خوانده باشید، متوجه شده‌اید که فارکس قمار نیست و به تجربه، تخصص، مطالعه، و استراتژی نیاز دارد. ممکن است بتوانید در برخی معاملات به‌صورت شانسی بازدهی خوبی به‌دست بیاورید، ولی این موقعیت برای همیشه دوام نمی‌آورد و درنهایت، در منجلاب ضرر گرفتار خواهید شد.

بنابراین، بهتر است به‌جای استناد به شانس و قمار، سعی کنید در این زمینه مهارت کسب کنید تا در بلندمدت، در مقایسه با ضرر، میانگین سود بالاتری داشته باشید.