قیمت دستگاه ماینر در ایران؛ آیا خرید ماینر و استخراج در ایران به‌صرفه است؟

آموزش استخراج
قیمت دستگاه ماینر در ایران

ماینرها در دنیای ارزهای دیجیتال نقش کلیدی دارند؛ زیرا با استفاده از این دستگاه‌هاست که ارزهای دیجیتال تولید می‌شوند. گروهی از فعالان بازار رمزارزها به دنبال این هستند که ارزهای دیجیتال را استخراج و از این راه درآمد کسب کنند. با این حساب، بررسی شرایط و قیمت دستگاه ماینر در ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله، قصد داریم قیمت انواع مینی ماینر در ایران و همچنین شرایط قانونی این موضوع را در کشور بررسی کنیم. با کلینیک سرمایه همراه باشید.

تاریخچه وضعیت ماینینگ در ایران

در ۱۳ مرداد ۹۸، مصوبه ماینینگ در دولت به تصویب رسید. این مصوبه استخراج را به‌‌مثابه فعالیتی قانونی به رسمیت شناخت؛ اما استخراج‌کنندگان ملزم شدند از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کنند. همچنین فرایند ماینینگ با استفاده از برق کشاورزی، صنعتی، خانگی و تجاری ممنوع اعلام شد.

از طرف دیگر، به‌ دلیل مشکلات گمرک، بیشتر دستگاه‌های ماینینگ موجود در کشور برچسب قاچاق خوردند که طبق قانون، مقامات قضایی اجازه داشتند آن‌ها را ضبط کنند. بااین‌حال، برای عده‌ای سؤال بود که چگونه انواع ماینرها در فروشگاه‌های اینترنتی ایران عرضه شده‌اند.

در فروردین‌ماه ۱۴۰۰، بار دیگر قوانین مربوط به تأمین برق مراکز ماینینگ تغییر کرد. بر اساس این قانون، هزینه برق این دستگاه‌ها در سه دوره از روز با شرایط متفاوت محاسبه می‌شد.

  • دوره محدودیت بار با ضریب ۲
  • دوره عادی با ضریب ۰/۵
  • در دوره اوج مصرف، استفاده از این دستگاه‌ها ممنوع اعلام شد.

در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۰، دولت در پی قطعی‌های مکرر برق در ایران، استخراج ارزهای دیجیتال را تا پایان شهریورماه رسماً ممنوع اعلام کرد. این قانون شامل ماینرهای دارای مجوز نیز می‌شد.

سودآوری ماینر در ایران چگونه است؟

با توجه به شرایط موجود و نسبت قیمت دستگاه ماینر در ایران به سودآوری آن، این ظرفیت وجود دارد که این برآیند مثبت باشد. برای این منظور، باید در نظر بگیرید که قیمت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر، در حال حاضر در سقف‌های قیمتی تاریخی خود نیستند. این خود بر مقاصد ماینرها برای استخراج تأثیر می‌گذارد؛ اما اگر در ساعاتی که تعرفه برق در حالت استاندارد است، فعالیت استخراج خود را انجام دهید، می‌توانید به سود برسید.

از طرف دیگر، سختی استخراج نیز بر سودی که شما از استخراج ارزهای دیجیتال به دست می‌آورید، مؤثر است.

این را هم در نظر بگیرید که ماینینگ در ایران ممنوع شده است. مراکزی که این قبیل فعالیت‌ها را انجام می‌دهند، به صورت غیرقانونی فعال‌اند.

بررسی قیمت انواع ماینر در ایران

در ایران تنوع زیادی برای دستگاه‌های استخراج وجود دارد؛ اما معمولاً دستگاه‌های پیشرو در کشور ما در دسترس نیستند؛ زیرا قیمت دستگاه ماینر در ایران برای این ماینرهای پرچم‌دار بسیار گران است. از طرف دیگر، قیمت دلاری ماینرهای موجود در بازار معمولاً حدود نصف قیمتی است که به خریداران عرضه می‌شود. تا حدودی، علت این اختلاف شدید قیمت، هزینه گمرک است. مثلاً از شرکت Antminer، دستگاه‌های Antminer S19 Pro با قیمت بیش از ۱۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند یا دستگاه AvalonMiner A1166 Pro اصلاً در بازار موجود نیست. در نهایت، با این تفاسیر، بازار ماینر ایران چند قدمی از بازارهای جهانی عقب‌تر است.

در این قسمت از این مقاله، انواع ماینر و مینی ماینرهای موجود در بازار را بررسی می‌کنیم.

دستگاه بیت‌مین انت‌ماینر اس ۹ جِی (Bitmain Antminer S9j)

دستگاه بیت‌مین انت‌ماینر اس ۹ جِی (Bitmain Antminer S9j)

یکی از دستگاه‌هایی که طرفداران زیادی در ایران دارد، دستگاه استخراج s9j از سری انت‌ماینرهای شرکت بیت‌مین است. قدرت پردازش یا هش‌رِیت این دستگاه ۱۴/۵ تراهش بر ثانیه و مصرف برق آن ۱۳۵۰ وات است. این دو ویژگی، دستگاه ماینر S9j را جزو دستگاه‌هایی با مصرف برق پایین و قدرت پردازش متوسط قرار می‌دهد. معمولاً برای مزرعه استخراج بیت‌کوین از این دستگاه بهره می‌برند.

دستگاه بیت‌مین انت‌ماینر اس۱۷ پرو (Bitmain Antminer S17 pro)

دستگاه بیت‌مین انت‌ماینر اس۱۷ پرو (Bitmain Antminer S17 pro)

شرکت بیت‌مین در زمینه تولید دستگاه‌های استخراج پیشتاز است. این شرکت در آوریل ۲۰۱۹ دستگاه جدیدی به نام اس ۱۷ پرو (S17 pro) معرفی کرد. S17 Pro مدل بهبودیافته سری قبلی خود، یعنی S17 است که بسیاری از ویژگی‌های آن بهتر و معایب آن نیز رفع شده است. اگر از افراد فعال در این حوزه بپرسید که بهترین دستگاه ماینر بیت کوین چیست، احتمالاً این دستگاه را به شما پیشنهاد می‌کنند.

این مدل ماینر به دلیل جدید بودن، هنوز در ایران به صورت گسترده موجود نیست، اما سفارش برای واردات آن در سایت‌های مختلف پذیرفته می‌شود.

قدرت پردازش این دستگاه با تنظیم روی حالت بهینه (کم‌مصرف)، از ۳۶ تا ۴۸ تراهش با مصرف برق ۱۲۹۶ وات، در حالت نرمال، ۵۰ تا ۵۳ تراهش و با مصرف برق ۱۹۷۵ تا ۲۰۹۴ وات و در حالت توربو ۶۰ تا ۶۲ تراهش و با مصرف برق ۲۲۵۰ وات است.

البته، به گفته کاربران، قدرت پردازش ۶۰ تا ۶۲ تراهشی که کارخانه سازنده عنوان کرده است در حالت توربو می‌توان به آن رسید، عملاً قابل دستیابی نیست و بیشترین قدرت پردازشی که می‌توان با این دستگاه داشت، به‌صورت میانگین، ۵۷-۵۸ تراهش است. مصرف برق آن با عددهایی که پیش‌تر گفته شد، مطابقت دارد و به طور کلی، با وجود ویژگی‌هایی که دارد، جزو دستگاه‌های ماینینگ کم‌مصرف دسته‌بندی می‌شود.

دستگاه اینوسییکون تی ۲ توربو (Innosilicon T2T)

دستگاه اینوسییکون تی ۲ توربو (Innosilicon T2T)

شرکت اینوسیلیکون (Innosilicon) یکی از رقبای سرسخت شرکت بیت‌مین محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۸ دستگاه استخراج T2T خود را معرفی کرد که هنوز هم جزو پرطرفدارترین مدل‌های دستگاه استخراج در ایران به شمار می‌رود. کاربرد این دستگاه برای استخراج ارز دیجیتال بسیار زیاد است.

شکل و ظاهر این دستگاه بسیار شبیه به مدل S9j شرکت بیت‌مین است؛ اما قدرت پردازش آن دوبرابر S9j و برابر ۳۰ تراهش و مصرف برق آن نیز ۲۲۰۰ وات است. البته این دستگاه مدل‌های ۲۸ و ۳۲ تراهشی هم دارد.

واتس ماینر ام ۲۱ اس (Whatsminer m21S)

واتس ماینر ام ۲۱ اس (Whatsminer m21S)

مدل M21S از سری واتس‌ماینر، یکی دیگر از دستگاه‌های محبوب استخراج بین کاربران ایرانی است. این مدل یکی از جدیدترین دستگاه‌های ماینر در دنیاست که در ژوئن ۲۰۱۹ عرضه شد و در ایران نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

واتس‌ماینر اِم ۲۱ اس با داشتن قدرت پردازش یا هش‌ریت ۵۶ تراهش بر ثانیه، جزو دستگاه‌ ماینینگ‌های پُرقدرت محسوب می‌شود. مصرف برق این دستگاه پرقدرت، ۳۳۶۰ وات است. البته این دستگاه مدل ۵۸ تراهشی نیز دارد که توان مصرفی آن همان ۳۳۶۰ وات است.

دستگاه واتس ماینر ام ۲۰ اس (Whatsminer M20S)

دستگاه واتس ماینر ام ۲۰ اس (Whatsminer M20S)

دستگاه واتس ماینر ام ۲۰ اس نیز از دستگاه‌های استخراج پرطرفدار در ایران است که جزو پرقدرت‌ترین و گران‌ترین دستگاه‌های ماینر محسوب می‌شود.

قدرت پردازش یا همان هش‌ریت این دستگاه، ۶۸ تراهش بر ثانیه است. مصرف برق این دستگاه نیز ۳۳۶۰ وات است که نسبت به قدرت پردازش، خیلی پُرمصرف نیست، اما ماینرها آن را برای کاربردهای انبوه خیلی مناسب نمی‌دانند. دستگاه واتس ماینر ام ۲۰ اس یک مدل دیگر با قدرت پردازش ۶۵ ترا هش نیز دارد که ۳۱۲۰ وات برق مصرف می‌کند.

دستگاه بیت مین انت ماینر اِس ۱۱ (Bitmain Antminer S11)

دستگاه بیت مین انت ماینر اِس ۱۱ (Bitmain Antminer S11)

انت‌ماینر اِس ۱۱، با داشتن قدرت هش ۲۰/۵ تراهشی و مصرف برق ۱۵۳۰ واتی، یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها از سری S شرکت بیت مین است که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد. البته، اغلب ماینرهای این مدل کارکرده‌اند و مدل نوی آن‌ها تقریباً در بازار وجود ندارد.

دستگاه ای بنگ ای ۱۰٫۱ (Ebang e10.1)

دستگاه ای بنگ ای ۱۰٫۱ (Ebang e10.1)

یکی از دستگاه‌های استخراجی که با وجود زمان کمی که از عرضه آن می‌گذرد، در میان ماینرها و به‌ویژه ماینرهای ایرانی، محبوبیت زیادی پیدا کرده، دستگاه استخراج ای‌بنگ ای ۱۰٫۱ (Ebang e10.1) شرکت ای‌بنگ است. اگر به دنبال قیمت مینی ماینر در ایران هستید، این دستگاه جزو مینی ماینرها محسوب می‌شود.

این دستگاه با قدرت پردازش ۱۸ تراهشی و مصرف برق ۱۷۰۰ واتی، در مقایسه با دستگاه‌های دیگری که با این قدرت پردازش کار می‌کنند، جزو دستگاه‌های استخراج کم‌مصرف دسته‌بندی می‌شود.

در ادامه در جدولی، شرایط و قیمت دستگاه ماینر در ایران را به‌طور اجمالی بررسی خواهیم کرد. مبالغی که در این جدول ذکر شده‌اند، بر اساس قیمت تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۹ برآورد شده‌اند. علاوه بر دستگاه‌های استخراجی که با هم بررسی کردیم، به چند نوع دیگر از دستگاه‌ها هم خواهیم پرداخت تا دید بهتری از شرایط و قیمت انواع ماینر در ایران داشته باشید.

درآمد در ۲۴ ساعت الگوریتم مصرف برق قدرت پردازش تاریخ عرضه مدل دستگاه
۱/۳۸ دلار SHA-256 ۱۳۵۰ وات ۱۴.۵ ترا هش ۲۰۱۸ Bitmain Antminer S9
۴/۹۵ دلار SHA-256 ۲۰۹۴ وات ۵۳ ترا هش ۲۰۱۹ Bitmain Antminer S17 pro
۲/۸۱ دلار SHA-256 ۲۲۰۰ وات ۳۰ ترا هش ۲۰۱۹ Innosilicon T2T
۵/۴۲ دلار SHA-256 ۳۳۶۰ وات ۵۸ ترا هش ۲۰۱۹ Whatsminer m21S
۵/۲۳ دلار SHA-256 ۳۳۶۰ وات ۵۶ ترا هش ۲۰۱۹ Whatsminer m21S
۶/۳۵ دلار SHA-256 ۳۳۶۰ وات ۶۸ ترا هش ۲۰۱۹ Whatsminer M20S
۶/۰۷ دلار SHA-256 ۳۳۲۰ وات ۶۵ ترا هش ۲۰۱۹ Whatsminer M20S
۱/۹۲ دلار SHA-256 ۱۵۳۰ وات ۲۰.۵۰ ترا هش ۲۰۱۹ Bitmain Antminer S11
۱/۶۱ دلار SHA-256 ۱۶۵۰ وات ۱۸ ترا هش ۲۰۱۸ Ebang e10.1
۹/۳۴ دلار SHA-256 ۲۹۵۰ وات ۱۰۰ ترا هش ۲۰۲۱ Bitmain Antminer S19J Pro
۸/۹۷ دلار SHA-256 ۲۸۳۲ وات ۹۶ ترا هش ۲۰۲۱ Bitmain Antminer S19J Pro
۱۴/۸۰ دلار Kadena ۲۲۵۰ وات ۱۸ ترا هش ۲۰۲۱ Goldshell KD5

سخن پایانی

در این مقاله قیمت دستگاه ماینر در ایران و شرایط و چالش‌های این کار را در کشورمان بررسی کردیم. تجربه شما از استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟ اگر در حال ماینینگ هستید یا قصد دارید فرایند استخراج را شروع کنید، تجربیات و سؤالات خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

سوالات متداول

1

آیا اتریوم و کوین‌های دیگر را هم می‌توان استخراج کرد؟

پاسخ این سؤال مثبت است. با توجه به الگوریتمی که بلاک‌چین آن کوین خاص دارد و انطباق آن با الگوریتم استخراج دستگاه ماینر خود، می‌توانید رمزارز مدنظر خود را استخراج کنید.

 

 

 

 

 

2

برای استخراج اتریوم چه دستگاه‌هایی مناسب‌اند؟

دستگاه استخراج Innosilicon T2T که در این مقاله به آن اشاره شد، دستگاه مناسبی برای استخراج اتریوم است. قیمت این دستگاه ماینر در ایران حدود 26 میلیون تومان است.

3

آیا خرید دستگاه‌های ماینر دسته دوم یا فروش آن‌ها سودآور است؟

با توجه به اینکه ماینر دستگاهی با استهلاک زیاد است، خرید ماینر کارکرده، کار عاقلانه‌ای نیست. برای این کار باید از سلامت دستگاه مدنظر اطمینان حاصل کنید.

به همین دلیل، اگر ماینری را نو تهیه کنید و بخواهید آن را بفروشید، احتمالاً باید با قیمت بسیار کمتر از قیمت خرید، آن را به فروش بگذارید. این مسئله به‌صورت واضح بر قیمت دستگاه ماینر در ایران تأثیر می‌گذارد.

امتیاز شما به این محتوا

5 / 5. 1

میانگین امتیازات: 5/5
تعداد امتیاز: 1
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره